Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tips til rund sjokoladekake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-22, 00:31   #1
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tips til rund sjokoladekake?

Jeg skal bake en marsipankake til konfirmasjon og mamma skal bake en opp ned kake. Men trenger et nøttefritt alternativ og tenkte på sjokoladekake. Har noen tips om oppskrifter på runde sjokoladekaker med fyll og som gjerne også ser litt flotte ut?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-22, 07:26   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.611
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Har du vurdert red velvet? Den er god, annerledes og flott å se på.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-22, 07:59   #3
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.216
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Min soleklare favorittsjokoladekake er Sting sjokoladekake. En myk og saftig bunn og en deilig sjokoladekrem basert på eggekrem man smelter sjokolade og smør i.
Det er også den kaken som for tiden er ønsket når jeg baker til venner og kjente sine ulike feiringer.
https://www.detsoteliv.no/oppskrift/...-sjokoladekrem

Jeg pleier å pynte den enkelt ved å ringle smeltet sjokolade over og å trille noen kuler i marsipan i ulike farger, gjerne nyanser av samme farge om det er et fargetema og kanskje rulle noen av de i gull eller sølvpulver som jeg legger tilfeldig rundt på kaken.
Elegant og enkelt.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-22, 09:27   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.745
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Inkluderer nøtter mandler? For marsipan er jo normalt sett et nøttefritt alternativ, og min mor bruker mandler på opp/ned kake også, ikke nøtter.

Men sjokoladekake er godt det altså.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-22, 09:43   #5
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Inkluderer nøtter mandler? For marsipan er jo normalt sett et nøttefritt alternativ, og min mor bruker mandler på opp/ned kake også, ikke nøtter.

Men sjokoladekake er godt det altså.

Ja, det inkluderer mandler. Alt trenger ikke være nøttefritt, men tenker vi kan iallefall ha en kake som er det.

Jeg har ikke tenkt å ha like mye kaker som vi hadde i største sin konfirmasjon siden vi skal feire på restaurant med tre retters. Så det blir også dessert etter middagen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-22, 09:49   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.718
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Stemmer for Sting sjokoladekake. Den er skikkelig god.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-22, 21:49   #7
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.946
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Stemmer for Sting sjokoladekake. Den er skikkelig god.

Signerer på denne

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-22, 21:50   #8
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Takk for svar. Skal ta en titt på sjokoladekake fra sting.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-22, 21:54   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Jeg synes Stingkaken er helt ufattelig oppskrytt. Og så ser den sjelden veldig pen ut, siden kremen ofte er en smørje. Den er helt ok altså, men ikke mer enn det.

Jeg har laget kaker som ligner på denne. Noen ganger har jeg har jeg sjokoladekrem inni også, i stedet for sjokolademousse, noen ganger bare sjokolademoussen, sånn alt ettersom.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-22, 22:50   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.216
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes Stingkaken er helt ufattelig oppskrytt. Og så ser den sjelden veldig pen ut, siden kremen ofte er en smørje. Den er helt ok altså, men ikke mer enn det.

Jeg har laget kaker som ligner på denne. Noen ganger har jeg har jeg sjokoladekrem inni også, i stedet for sjokolademousse, noen ganger bare sjokolademoussen, sånn alt ettersom.

Hva med Stingkaken er det som gjør den helt ufattelig oppskrytt? Sånn bortsett fra at du synes den sjelden ser veldig pen ut?

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-22, 23:11   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Hva med Stingkaken er det som gjør den helt ufattelig oppskrytt? Sånn bortsett fra at du synes den sjelden ser veldig pen ut?

Bunnen er helt ordinær, og kremen er søt og klissete. Og vanskelig å få fint på. Kaken er jo helt ok, men jeg har aldri forstått hvorfor den er så veldig populær.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-22, 23:26   #12
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.216
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Bunnen er helt ordinær, og kremen er søt og klissete. Og vanskelig å få fint på. Kaken er jo helt ok, men jeg har aldri forstått hvorfor den er så veldig populær.

Takk for svar.

Jeg tror at det som gjør den så populær er at bunnen er knallgod ( dersom man ikke overstreker den) og at kremen er noe helt annet enn den sedvanlige pisk-smør-og melis-tilsettkakao-kremen man vanligvis bruker til sjokoladekake. En eggekrem med nedsmeltet smør og sjokolade er adskillig mer smaksrik, fluffy i konsistensen og oppleves helt ulikt i munnen enten smørkrem.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-22, 00:16   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.857
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

For sjokoladekake liker jeg Trøffelkake, som den kalles her

https://norsktradisjonsmat.no/oppskrift/troffelkake

Jeg har trodd hele livet at den kaka var spesiell for vår familie, den har min bestemor laget nærmest siden krigen (vel, etter krigen, antakelig. Mye sjokolade i). Men har funnet ut at den er «familieoppskrift» hos flere. Var interessant å finne den som «norsk tradisjonsmat». Liker at det er ordentlig sjokolade i både kaka og kremen.

Vi har pyntet på ulike måter opp gjennom, etter motene - dratt gaffel i mønster, seigmenn, nonstop, sprøytet kremen i mønster osv. Nåtildags har jeg lesset på biter av konfekt, da loaded var moderne, eller man kan smelte sjokolade, smøre tynt ut på bakepapir og brekke av tynne flak når den har stivnet og bruke til pynt.

Hadde også en kokebok med en fantastisk kake, kjøkkenet så ut som en krigssone med boller og kjeler, og det gikk med totalt 750 g kvalitetssjokolade, så klart den kaka ble god. Men vet ikke om jeg anbefaler den. Det var mye jobb.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-22, 09:01   #14
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.875
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Jeg skal prøve den Sting-kaken til konfirmasjon neste helg. Har trua.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-22, 09:34   #15
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.577
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Vi skal prøve den i 40-årslag. Mannen ville også ha vaniljekrem i. Noen som har smakt med det?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-22, 09:51   #16
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.882
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Jeg lagde Sting kake ofte tidligere. Har også laget en fra Nigella Lawson, den er med rømme. Begge er veldig gode.
Pynting er jo opp til hver enkelt.
Hva med å pynte med roser, lages med sprøytepose og tip. Ikke vanskelig.

Tips fra Mylittlekitchen eller IdaGJansen og sikkert mange flere blogger.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-22, 09:57   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.638
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Stemmer for Sting sjokoladekake. Den er skikkelig god.

Ja!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-22, 10:01   #18
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.216
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Vi skal prøve den i 40-årslag. Mannen ville også ha vaniljekrem i. Noen som har smakt med det?

Ja, jeg har lagd den flere ganger og delt bunnen i 3, og hatt et lag med sjokoladefyll og et med vaniljekrem.
Jeg lagde den også som bryllupskake i høst, og etter brudeparets ønske var det vaniljekrem i den.
Det ble veldig godt.
Når jeg tenker meg om har jeg visst også hatt bringebærmousse som fyll.
Jeg har laget vanvittig mange av den kaken.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-22, 10:06   #19
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.216
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg lagde Sting kake ofte tidligere. Har også laget en fra Nigella Lawson, den er med rømme. Begge er veldig gode.
Pynting er jo opp til hver enkelt.
Hva med å pynte med roser, lages med sprøytepose og tip. Ikke vanskelig.

Tips fra Mylittlekitchen eller IdaGJansen og sikkert mange flere blogger.

Jeg lagde også en fra Nigella tidligere, tror det er denne. Også en god og saftig kake.
https://www.nigella.com/recipes/chocolate-fudge-cake

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-22, 18:24   #20
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.577
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til rund sjokoladekake?

Takk, Nextlife!

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no