Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gi meg oppskriften på din beste langpannekake (som ikke er sjokoladekake/brownies)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-07, 20:50   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gi meg oppskriften på din beste langpannekake (som ikke er sjokoladekake/brownies)

Ja, jeg vet, jeg kan se på www.detsoteliv.no men akkurat nå så vil jeg faktisk ha DIN beste oppskrift på langpannekake som ikke er av klassisk browniestype. Du kan selvsagt foreslå noen som finnes på www.detsoteliv.no om du har prøvd noen av dem.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 21:00   #2
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskriften på din beste langpannekake (som ikke er sjokoladekake/brownies

Forresten, noen som har gjort ostekake i langpanne??? Jeg har dårlig tid og jeg skal gjøre kake til mange. Mannen ønsker ostekake og hans ønske burde oppfylles i dette tilfelle.

Gammel 14-08-07, 21:40   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskriften på din beste langpannekake (som ikke er sjokoladekake/brownies

Banankake

• 4 egg
  • 6 dl sukker
  • 4 middels store bananer
  • 3 dl smeltet smør
  • 2,5 dl melk
  • 4 ts vaniljesukker
  • 9 dl hvetemel
  • 4 ts bakepulver
  • 2 ts natron
Pisk egg og sukker. Mos bananene og bland i. Tilsett smeltet smør og melk. Bland alle de tørre ingrediensene og sikt dem inn i røren. Hell røren i smurt langpanneform og stek ved 170 grader i omtrent 45-50 minutter, til en tynn nål/trepinne kommer opp tørr når du stikker i kaken. Kaken kan godt fryses.

Gammel 14-08-07, 21:46   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke prøvd ostekake i langpanne, men her er en oppskrift på karamellkake og en på kanelkake. Jeg har også en ostekakeoppskrift som gjerne kan lages dagen før.

Karamellkake

6 kopper sukker
6 egg
6 ts vaniljesukker
6 ts bakepulver
6 ss karamellsaus
7 kopper hvetemel
450 gram smeltet margarin
4 kopper melk

Stekes ved 175 grader, midt i ovnen i 30 minutter. Smør langpanna.

Glasur:

400 gram melis
150 gram smeltet smør
2 ss karamellsaus
4 ss kald kaffe
4 ts vaniljesukker

Kanelkake (som passer for både store og små)

1 liter kefir
1 kg sukker
1 kg mel
2 ts natron
8 ts kanel
200 smeltet smør/melange

Oppskriften passer til en stor langpanne og kaka stekes i ca. tre kvarter ved 200 grader.

Pynt med melisglasur og kokosmasse, evnt. Nonstop/Smarties hvis det skal være til unger. For å gjøre kaka litt mer "voksen" i smaken kan du ha oppi ei teskje med malt nellik også, men det er ikke nødvendig.

Kaka passer godt å fryse i porsjonsstykker.

Ostekake

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 22:13   #5
Mumriel
Perspektivutvider

Mumriel sin avatar

Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Gelekake

· 1 sukkerbrød
stekes i langpanne
· 1 liter bær
has over sukkerbrødet
· Gele av 3 pakker,
nesten stiv, helles over kaken.

Serveres med vaniljesaus.

Dette er sukkerbrødet:

Mormors sukkerbrød
(Bakepulverkake)

· 4 egg
· 4 dl sukker
piskes til eggedosis.
· 2 dl kokende vann
tilsettes.
· 4 dl hvetemel
· 3 ts bakepulver
siktes i.

Smurt 24/26 cm springform
180°C, 45-60 minutter

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 22:35   #6
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne er sagnomsust:

Gulrotkake i langpanne

Her har du oppskriften på en enkel, stor og DEILIG gulrotkake dekket med masse, nydelig ostekrem!

Ingredienser:

6 dl sukker
4,5 dl matolje
6 egg
7,5 dl hvetemel
3 ts natron
3 ts bakepulver
3 ts kanel
750 g skrelt gulrot

Glasur:
250 g smør
400 g kremost (f.eks. 2 pk Philadelfia)
500 g melis
3 ts vaniljesukker

Fremgangsmåte:

Visp sammen sukker og olje i en stor bakebolle. Pisk inn eggene (for hånd eller bruk elektrisk misker) til blandingen blir tykk og lys. Sikt sammen hvetemel, natron, bakepulver og kanel. Bland i til en jevn deig. Riv gulrøttene fint og rør inn i deigen til slutt.

Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30X40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i ca 40 min. Avkjøl kaken i formen. Hvelv kaken ut av formen og fjern bakepapiret.

Rør sammen smør og litt melis til smørkrem. Tilsett kremost, vaniljesukker og resten av melisen og pisk ostekremen jevn. Bre ostekremen i et tykt lag over kaken. Lag gjerne riflete mønster i ostekremen med en gaffel. Del kaken i passe store firkanter.

Tips:

750 g skrelt og renset gulrot tilsvarer ca 1 kg med urensede gulrøtter.

Er du ikke fullt så glad i ostekrem, kan du halvere oppskriften på glasuren.

Kaken er kjempefin å fryse, også med ostekrem. Ostekremen gjør kaken litt klissete med det samme. Jeg pleier å dele kaken forsiktig i biter og så sette kakestykkene i kjøleskapet til ostekremen har stivnet noe. Så har jeg stykkene forsiktig i en fryseboks (ikke oppå hverandre) eller i fryseposer. Når kaken er frossen kan du stable kakestykkene oppå hverandre som du ønsker.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 22:41   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er en av mine favorittkaker:

Ritzkake

Bunn:

6 eggehviter
5 dl sukker
350 g hakkede peanøtter
1 pk knuste Ritzkjeks
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker.

Stivpisk eggehviter og sukker. Bland i hakkede nøtter, kjeks, vaniljesukker og bakepulver i marengsen. Ha røren i en bakepapirkledd langpanne. Stek kaken ved 180 gr. i 20-25 min.

Sjokoladeglasur:

100 g smør eller margarin
2 plater lys eller mørk kokesjokolade
6 eggeplommer
100 g melis

Smelt smør og sjokolade. Pisk eggeplommer og melis stivt og bland med avkjølt sjokolade. Fordel glasuren over den avkjølte kaken og skjær i biter før servering.

Den er kjempegod!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 08:27   #8
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Dere er bare gode! Da har jeg litt å velge mellom.

Gammel 11-11-07, 12:02   #9
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Banankake

• 4 egg
  • 6 dl sukker
  • 4 middels store bananer
  • 3 dl smeltet smør
  • 2,5 dl melk
  • 4 ts vaniljesukker
  • 9 dl hvetemel
  • 4 ts bakepulver
  • 2 ts natron
Pisk egg og sukker. Mos bananene og bland i. Tilsett smeltet smør og melk. Bland alle de tørre ingrediensene og sikt dem inn i røren. Hell røren i smurt langpanneform og stek ved 170 grader i omtrent 45-50 minutter, til en tynn nål/trepinne kommer opp tørr når du stikker i kaken. Kaken kan godt fryses.

Man kan vel bake denne uten natron?

Gammel 11-11-07, 14:34   #10
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

(Nå fikk jeg lyst på Pavlova.... )

Om du dobler ostekakeoppskriften, burde den ikke gå i en langpanne da? :grubler:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:18   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Man kan vel bake denne uten natron?

Det går sikkert an med bare litt mer bakepulver, gjetter jeg, men jeg har ikke prøvd.

Svar

Emneord
banankake, gelekake, kaker, kanelkake, karamellkake, langpannekake, ritzkake

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.