|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
finner ut av mye
|
Hvorfor julekalender?Har såvidt begynt å tenke på jul, og lure på om jeg skal ordne julekalender til jentene. De har fått pakkekalendere av farmor og tante de siste to årene, men det blir det ikke noe av i år. Men jeg har egentlig kommet fram til at jeg ikke kommer til å bruke penger på det for jentene spør jo ikke etter det.
|
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvorfor julekalender?De får fordi vi synes det er koselig. Jeg synes det er koselig å lage kalender, de synes det er koselig å få. Hadde det vært stressende og negativt, så hadde vi funnet på noe annet eller bare droppet det. Vi gjør kalender på en måte som funker for oss, men det hadde blitt jul uten også.
|
|
|
|
#3 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor julekalender?Her er det en kombinasjon av at vi (jeg, primært) koser oss med å skjemme dem bort og å finne pakkekalendergaver. De blir jo veldig glade, men det er helt klart jeg som har initiert konseptet.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvorfor julekalender?De får julekalender fordi det er koselig og fordi de har fått det siden de var små og nå forventer å få. Noen år har oldemor laget pakkekalender til dem (vi snakker små ting, de måtte dele en slik at de åpnet annenhver dag), men de siste årene har de ikke fått det.
05 og 08 Sist redigert av millact : 15-10-16 kl 21:19. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
nju nja njo
|
Sv: Hvorfor julekalender?Kalender er en koselig måte å telle ned til jul på, men en av grunnene til at mine får er også at alle andre får. Venner på skolen og i barnehagen. De får ikke pakkekalender da, men er veldig fornøyde med sjokolade eller haribokalender. Det koster heller ikke all verden.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Hvorfor julekalender?Våre får julekalender fordi det er vanlig at unger får kalender. Hadde det ikke vært vanlig hadde vi ikke innført det. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hvorfor julekalender?Vi har det for å skape en hyggeligcramme i desember. Jeg har er anstrengt forhold til julehøytiden og prøver derfor å gjøre ting som både familien og jeg setter pris på. Hvis det blir stress, så kuttes det.
|
|
|
#9 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Hvorfor julekalender?Fordi det er hyggelig. Det gjør de mørke desemberdagene og nedtellingen til jul koseligere.
|
|
|
#10 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvorfor julekalender?Det betyr mye for ungene, |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Hvorfor julekalender?Fordi det er tradisjon med nedtelling til jul. Vi har også hatt kalender med bare bilder, ikke ting, og det er fin tradisjon det også - som jo ikke koster mye penger. Man kan jo også kjøpe kalenderen som følger til årets barne-tv-kalender, så følger de den frem mot jul.
|
|
|
#14 |
|
Off the map.
|
Sv: Hvorfor julekalender?
For en god ide! Vi er på hytta i jula, og der har vi ikke plass til juletre. Kanskje jeg kan kjøpe et lite plastjuletre som vi pynter på den måten hver jul? Da har vi fast julekalender. Det tror jeg at jeg skal gjøre. En felles kalender til begge ungene. Altså et minijuletre her hjemme i adventstida.
|
|
|
#15 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Hvorfor julekalender?Jeg begynte med pakkekalder til eldste fordi jeg syns det er koselig og det er en av tingene jeg har positive minner om fra jeg var barn.
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hvorfor julekalender?Jeg synes det er koselig å lage julekalender. Ett år lagde jeg til en kollega og to venninner i tillegg til unger og mann. Bare fordi jeg hadde tid og lyst. I år føler jeg ikke at jeg har penger, noe gutta vet om. Så vi er enige i at det blir enkel sjokoladekalender dette året. Kanskje jeg gir de litt ekstra på søndagene. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Hvorfor julekalender?Kalender er jo det man gjør det til. Mine har fått litt ulike varianter og har vært fornøyd med det. Vi har hatt pakkekalender, legokalender, playmobilkalender, sjokoladekalender, hobbykalender osv... Jeg lagde ikke til største når hun var veldig liten, men de to yngste har fått når de ble oppmerksom på at storesøsknene hadde. Nå forventer de det. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Hvorfor julekalender?Det er no endelig koselig nok, men det som er enda koseligere er adventsstunda der me tenner lys og synes og les. Hadde eg vore deg, fritt, hadde eg prioritert det (det er jo gratis også) pg så heller tatt kalender når dei begynner å mase med det sjølv.
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hvorfor julekalender?Jeg husker veldig godt spenningen med julekalender. Vi fikk aldri pakkekalender, men jeg fikk en sånn fin med plastikkfigurer som man kunne lage smykker av. Jeg elsket de figurene, og skulle ønske jeg visste hvor de er nå. En gang når mamma og pappa skal tømme huset sitt så finner jeg de sikkert. Det er ikke mye som er blitt kastet opp gjennom. |
|
|
|
![]() |
|
|