Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvorfor julekalender?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-16, 20:49   #1
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor julekalender?

Har såvidt begynt å tenke på jul, og lure på om jeg skal ordne julekalender til jentene. De har fått pakkekalendere av farmor og tante de siste to årene, men det blir det ikke noe av i år. Men jeg har egentlig kommet fram til at jeg ikke kommer til å bruke penger på det for jentene spør jo ikke etter det.
I denne forbindelse lurer jeg på hvorfor, eller eventuelt hvorfor ikke, barna deres får julekalender?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 20:55   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor julekalender?

De får fordi vi synes det er koselig. Jeg synes det er koselig å lage kalender, de synes det er koselig å få. Hadde det vært stressende og negativt, så hadde vi funnet på noe annet eller bare droppet det. Vi gjør kalender på en måte som funker for oss, men det hadde blitt jul uten også.

Gammel 15-10-16, 20:56   #3
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Her er det en kombinasjon av at vi (jeg, primært) koser oss med å skjemme dem bort og å finne pakkekalendergaver. De blir jo veldig glade, men det er helt klart jeg som har initiert konseptet.

...og en mer pedagogisk forsvarlig koselig nedtelling mot jul. De har to kalendere hver. Den ene er klassisk pakkekalender av det noe overdådige slaget. Den andre - og for den eldste klart mest populære - er 24 små julepynt i en trekalender, som de henger opp en av hver dag på eget minijuletre på rommet. Så plukkes de ned etter jul og henges på igjen neste år.

Gammel 15-10-16, 21:02   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

De får julekalender fordi det er koselig og fordi de har fått det siden de var små og nå forventer å få. Noen år har oldemor laget pakkekalender til dem (vi snakker små ting, de måtte dele en slik at de åpnet annenhver dag), men de siste årene har de ikke fått det.

Det får dem opp om morgenen og er en fin måte å starte dagen på. Vi er usikre på hva slags kalender det blir i år og tenker litt. Det blir ingen dyre greier i alle fall.

Sist redigert av millact : 15-10-16 kl 21:19.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 21:05   #5
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Kalender er en koselig måte å telle ned til jul på, men en av grunnene til at mine får er også at alle andre får. Venner på skolen og i barnehagen. De får ikke pakkekalender da, men er veldig fornøyde med sjokolade eller haribokalender. Det koster heller ikke all verden.

Gammel 15-10-16, 21:14   #6
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre får julekalender fordi det er vanlig at unger får kalender. Hadde det ikke vært vanlig hadde vi ikke innført det.

Jeg synes en del kalendere tar av og er ikke veldig fan av kommersiell jul sånn i det hele og vi holder derfor kalenderne på et ganske så enkelt nivå.
Eldste fikk sjokoladekalender og de to minste fikk tegnesaker i fjor. Hva det blir i år vet jeg ikke. Kanskje blir det sjokladekalender på alle.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 21:15   #7
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Fordi jeg synes det er koselig, han øiker å få kalender og tradisjon.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 21:43   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har det for å skape en hyggeligcramme i desember. Jeg har er anstrengt forhold til julehøytiden og prøver derfor å gjøre ting som både familien og jeg setter pris på. Hvis det blir stress, så kuttes det.

Gammel 15-10-16, 22:03   #9
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Fordi det er hyggelig. Det gjør de mørke desemberdagene og nedtellingen til jul koseligere.

Gammel 15-10-16, 22:07   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det betyr mye for ungene,
det er koselig,
alle ungene i barnehagen snakker om det,
det er en fin nedtelling til jul, oversiktlig hvor lenge det er igjen.

Vi har stort sett hatt legokalenderen til 150kr stk. Ungene liker de, og de er billige. Vurderer pakkekalender i år, men da får de ikke gave hver dag, men noen sammen, noen dager bare en får, og noen opplevelser.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 22:11   #11
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi det er tradisjon med nedtelling til jul. Vi har også hatt kalender med bare bilder, ikke ting, og det er fin tradisjon det også - som jo ikke koster mye penger. Man kan jo også kjøpe kalenderen som følger til årets barne-tv-kalender, så følger de den frem mot jul.

Jeg syns det er en fin tradisjon og tror jeg hadde følt at jeg (for min del altså!) frarøvet barna noe viktig om de ikke fikk kalender av noe slag.

Gammel 15-10-16, 22:18   #12
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi har aktivitetskalender av den ekstremt enkle sorten fordi det er koselig.

Gammel 15-10-16, 22:23   #13
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

De får fordi jeg syns det var stas når jeg var liten. Det er en blanding av ting de uansett trenger, aktiviteter og morro.

Gammel 15-10-16, 23:11   #14
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Her er det en kombinasjon av at vi (jeg, primært) koser oss med å skjemme dem bort og å finne pakkekalendergaver. De blir jo veldig glade, men det er helt klart jeg som har initiert konseptet.

...og en mer pedagogisk forsvarlig koselig nedtelling mot jul. De har to kalendere hver. Den ene er klassisk pakkekalender av det noe overdådige slaget. Den andre - og for den eldste klart mest populære - er 24 små julepynt i en trekalender, som de henger opp en av hver dag på eget minijuletre på rommet. Så plukkes de ned etter jul og henges på igjen neste år.

For en god ide! Vi er på hytta i jula, og der har vi ikke plass til juletre. Kanskje jeg kan kjøpe et lite plastjuletre som vi pynter på den måten hver jul? Da har vi fast julekalender. Det tror jeg at jeg skal gjøre. En felles kalender til begge ungene. Altså et minijuletre her hjemme i adventstida.

Gammel 15-10-16, 23:22   #15
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg begynte med pakkekalder til eldste fordi jeg syns det er koselig og det er en av tingene jeg har positive minner om fra jeg var barn.

Her får alle seks en pakke hver dag og det kommer vi nok til å fortsette med så lenge ungene setter pris på det.

Det varierer fra år til år hvor mye jeg legger i kalenderen, både av tid og penger.

Gammel 15-10-16, 23:40   #16
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er koselig å lage julekalender. Ett år lagde jeg til en kollega og to venninner i tillegg til unger og mann. Bare fordi jeg hadde tid og lyst. I år føler jeg ikke at jeg har penger, noe gutta vet om. Så vi er enige i at det blir enkel sjokoladekalender dette året. Kanskje jeg gir de litt ekstra på søndagene.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 23:51   #17
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kalender er jo det man gjør det til. Mine har fått litt ulike varianter og har vært fornøyd med det. Vi har hatt pakkekalender, legokalender, playmobilkalender, sjokoladekalender, hobbykalender osv... Jeg lagde ikke til største når hun var veldig liten, men de to yngste har fått når de ble oppmerksom på at storesøsknene hadde. Nå forventer de det.

I fjor kjøpe jeg sånne rimelige julestrømpegodteposer på europris, en pose med sånne smartiesesker og en pakke dumle og pakket inn i gaver. Rett og slett fordi det da så koselig ut på den fine adventskalenderen som hang på veggen og gavene ble såpass små at det var plass til tre gaver på hver knagg. Det kostet meg under 50 kroner pr. unge.

Vi har ikke tradisjon for dyre pakkekalendere, men de får en litt overdådig julestrømpe på julaften.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 23:59   #18
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Det er no endelig koselig nok, men det som er enda koseligere er adventsstunda der me tenner lys og synes og les. Hadde eg vore deg, fritt, hadde eg prioritert det (det er jo gratis også) pg så heller tatt kalender når dei begynner å mase med det sjølv.

Gammel 16-10-16, 00:38   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Koselig og fordi jeg selv likte forventningen som fulgte med kalenderen. Jeg har pepperkakekalender og gavekalender

Gammel 16-10-16, 00:48   #20
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker veldig godt spenningen med julekalender. Vi fikk aldri pakkekalender, men jeg fikk en sånn fin med plastikkfigurer som man kunne lage smykker av. Jeg elsket de figurene, og skulle ønske jeg visste hvor de er nå. En gang når mamma og pappa skal tømme huset sitt så finner jeg de sikkert. Det er ikke mye som er blitt kastet opp gjennom.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.