Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-15, 12:12   #1
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg tror at man som flyktning i første omgang er fornøyd med å få basisbehovene dekket. Kunne sove trygt, og kunne få i seg mat.

Velferdsordningene som vi er vant til i Norge er ikke noe flyktningene er vant til fra sitt hjemland, og er kanskje ikke det første vi bør tilby de. Men tak over hodet, et trygt sted og sove, og mulighet for å kunne lage sin egen mat. Kanskje faktisk også være nødt til å dyrke maten og fange fisken.

Mener du at en flyktning fra Syria skal drive selvhushold? Det er jo helt urealistisk. Og innimellom at de bearbeider korn til mel og koker tran skal de lære språk og skaffe seg jobb?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 04-09-15 kl 12:21.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 12:23   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Det er vel og bra at mange trives godt på bygda, jeg gjorde det selv, og ikke merket jeg mer rasisme der enn andre steder heller. Men det forandrer ikke på det faktum at det er noe grunnleggende galt å pålegge noen mennesker boplikt på et bestemt sted over lengre tid, mens andre ikke har det. Flyktninger har allerede boplikt en periode, og den kan begrunnes, boplikt utover dette er ikke like lett å begrunne.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 12:43   #3
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

For det første; jeg nevner ikke "to bygder", jeg liker til en artikkel som omhandler to nabokommuner i Valdres, hvor den ene bosetter flere asylsøkere enn den er bedt om, den andre bosetter færre. Felles for begge kommunene er at de som bosettes flytter etter introduksjonsårene er over. Spørsmålet er hvorfor dette skjer, når den ene kommunen synes å ha hjerterom, mens den andre er lukket. Er det andre mekanismer som driver flyttingen? Jobb og tilhørighet er selvfølgelig relevant, men hvis folk bosettes der de "trengs", så er ikke jobb et problem. Da er spørsmålet hvordan man kan skape tilhørighetsfølelsen.

Det jeg ønsker å drøfte er hvordan man håndterer flyktningestrømmen på best mulig måte, i et langsiktig perspektiv. I et integreringsperspektiv er det aller beste at man klarer å skape en tilhørighet til det lokalsamfunnet man bor i, uavhengig om den er i by eller på bygd. Jeg tror også at hvis man klarer å integrere flyktninger, så fører det til mindre konflikter, fordi den gjensidige kulturforståelsen blir bedre. Jeg tror også at for stor grad av "ghettofisering" er konfliktskapende, og da er spørsmålet om det finnes måter å unngå det på?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 12:50   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.423
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Fisk og dyrk maten sjæl! Jeg tror virkelig ikke det er der problemet ligger. Heller språkkunnskaper, samt både bosetting der man ikke får brukt kompetansen sin, eller at utdannelsen ikke er godkjent i Norge, og man dermed stiller på "null". Igjen, dette er en god artikkel som står i dagens Morgenbladet som tar opp hva som skjer med kommuner som tar i mot flyktninger.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

For det første; jeg nevner ikke "to bygder", jeg liker til en artikkel som omhandler to nabokommuner i Valdres

Beklager, to bygdekommuner. Jeg er for øvrig helt enig i at by/bygd ikke har noe som helst å si i denne diskusjonen, men nekter å gå med på at jeg tok avsporingen dit.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 13:04   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Beklager, to bygdekommuner. Jeg er for øvrig helt enig i at by/bygd ikke har noe som helst å si i denne diskusjonen, men nekter å gå med på at jeg tok avsporingen dit.

Jeg leste innlegget ditt i lys av HI som dro opp diskusjonen om at flyktninger flytter fra småkommuner. Ut fra innlegget ditt forsto jeg det som at en del av din forklaring var at spytting og baksnakking var grunnen til at de flytter. Og at det er like vanskelig for en flyktning å komme til en småkommune som det er for deg å havne i en liten bygd i Mongolia. Det er fint at du ikke mente det slik, men det var altså slik jeg forsto innlegget ditt.

Jeg mener det er ikke finnes belegg for å si at bedehuskristne på bygda er en viktig årsak til at flyktninger flytter fra bygda. Måten du kommenterte Simones innlegg på, gjør at det virker for meg som om du er enig i at hun har et poeng.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 13:28   #6
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg leste innlegget ditt i lys av HI som dro opp diskusjonen om at flyktninger flytter fra småkommuner. Ut fra innlegget ditt forsto jeg det som at en del av din forklaring var at spytting og baksnakking var grunnen til at de flytter. Og at det er like vanskelig for en flyktning å komme til en småkommune som det er for deg å havne i en liten bygd i Mongolia. Det er fint at du ikke mente det slik, men det var altså slik jeg forsto innlegget ditt.

Jeg mener det er ikke finnes belegg for å si at bedehuskristne på bygda er en viktig årsak til at flyktninger flytter fra bygda. Måten du kommenterte Simones innlegg på, gjør at det virker for meg som om du er enig i at hun har et poeng.

Eg syns du vrir veldig på det eg seier her. Eg meiner ikkje at dei flytter for å komme seg vekk frå bedehuskristne, og det veit du godt. Eg meiner at dei som er religiøse og har ein anna religion enn kristendom ønsker å flytte fordi bedehuset er det einaste religiøse alternativet på bygda. Og det er dessverre mange plassar det tar langt meir enn ein time å komme seg til nærmaste moskè. For mange er moskèen også ein sosial arena, ikkje berre ein plass der dei utøver religion. Det vil derfor vere eit savn dersom dei ikkje har muligheit til å gå der ofte.

No er ikkje eg kristen, men om eg hadde vore det og busett meg i eit muslimsk land hadde eg sikkert ønska å bu i nærleiken av ei norsk sjømannskirke dersom dette var praktisk mulig. Spesielt dersom eg hadde opplevd traumatiske ting i Norge før eg kom. Då hadde eg ønska å ha eit fellesskap med andre kristne nordmenn som hadde samme opplevingar bak seg.

For andre er ikkje religion og kulturtilhørighet så viktig, og då er det andre ting som forklarer kvifor dei trekker mot byane.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 12:46   #7
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Kom til Norge, finn mat i nærmeste container, lissom.

Da tror jeg det er en bedre løsning at vi gir alle som er registret som asylsøker midlertidig arbeidstillatelse, og kartlegger kompetansen raskt, for å forsøke å få folk i jobb. Det er få ting som er så nedbrytende som å ikke ha mulighet til å forsørge seg selv, fordi man ikke får lov.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 12:50   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Øy, nå sporer dere av debatten min, folkens. Løsningen er IKKE å sende ut alle som deltakere i den nyeste realityserien "Lars Monsen lærer nyankomne flyktninger å overleve på vidda uten proviant", altså.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 12:54   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Kompetansekartlegging må da være noe? Intensive språkkurs og matching av kompetanse med kommuner som har behov for kompetansen?

Kanskje vi kan bruke alle de arbeidsledige oljeingeniørene til kompetansekartlegging og matching av flyktning med kommune. :tenker kreativt:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 12:55   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.423
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Kompetansekartlegging må da være noe? Intensive språkkurs og matching av kompetanse med kommuner som har behov for kompetansen?

Ja, ikke sant? Jeg vet ikke i hvor stor grad dette gjøres? I tillegg er det vel en fordel om man får lov til å jobbe mens man får asylsøknaden sin behandlet. Så vidt jeg vet er det ikke helt slik nå?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 13:00   #11
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Jeg syns matauk-avsporingen understreker noe viktig i debatten som er helt vesentlig for at flyktningene skal bli integrert, og det handler om nordmannen i gata sin holdning til hvordan vi skal ta imot flyktninger, og til hvorvidt vi skal ta imot flyktninger i det hele tatt. Det er det store lokale og sosiale forskjeller, og det er verdt å merke seg at bare 2/3 av befolkningen var enige i at vi skal ta imot flyktninger som kommer over middelhavet i en stor undersøkelse tidligere denne uken. Det kan kommes med løsninger, tilrettelegges og forsøkes på integrering i det uendelige, men holdningen blant veldig mange nordmenn er negativ og det påvirker helt klart flyktningenes mulighet til å få jobb, bosted og til å bli inkludert i lokalsamfunnene. Samfunnsdebatten har vært polarisert over lang tid og det har bidratt til å øke innvandrerskepsisen. Vi har et holdningsarbeid som bør utføres for at det skal være mulig med en god integrering.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 13:01   #12
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Jeg aner ikke, dessverre. Men jeg tror ikke det er lov til å jobbe før man har fått midlertidig oppholdstillatelse (med forbehold om at jeg ikke kan regelverket). Det er jo gode grunner til det, men samtidig burde det være mulig å få på plass systemer for midlertidighet som nettopp innebærer mulighet for å matche kompetanse med kommuner som har behov, og samtidig gi folk med arbeidsevne og -vilje mulighet til jobb mens de venter på søknadsbehandling. Det fordrer selvfølgelig at man også får på plass et system for hurtigbehandling av ikke-reelle asylsøkere, fordi slike systemer alltid vil kunne misbrukes, men samtidig er det bedre å få folk i jobb, enn å la dem gå på lediggang.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 13:03   #13
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Røverdatter, jeg tror det er mye lettere å forholde seg positivt til enkeltpersoner som bidrar lokalt, enn til de store massene i Middelhavet. Det er lettere å unne naboen et godt liv, enn en person man aldri har truffet, som er en del av en stor, skremmende "masse".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 13:18   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Røverdatter, jeg tror det er mye lettere å forholde seg positivt til enkeltpersoner som bidrar lokalt, enn til de store massene i Middelhavet. Det er lettere å unne naboen et godt liv, enn en person man aldri har truffet, som er en del av en stor, skremmende "masse".

Men innvandrere fra Asia og Afrika er de dårligst integrerte fremmedkulturelle og de som møter mest fordommer, som sjeldnest får kvalifiserte jobber og som er fattigst i Norge allerede i dag. Hvorfor tror du dette blir annerledes med de som kommer nå? Jeg tror holdningene til nordmenn overfor de nye flyktningene blir tilnærmet de samme som til innvandrere fra de samme delene av verden. Tidligere denne uken ble det sluppet en undersøkelse som viste at 2/3 av alle nordmenn er negative til å ta imot flyktninger som kommer over middelhavet. Det er uhorvelig mange negative nordmenn. De siste par årene har i tillegg samfunnsdebatten og tonen i debattene endret seg kraftig og vi har en mye mer polarisert debatt der blant annet religion spiller en viktig rolle for våre holdninger til mennesker på flukt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 13:29   #15
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Men da er det viktig å stille seg selv spørsmålet hvorfor disse menneskene er dårlig integrert. Hva kan vi gjøre, for å integrere dem bedre. Hva trenger de av kunnskap og muligheter for å integreres? Integrering handler jo også, til dels, om holdninger hos de som kommer hit. Jeg forventer ikke at de skal komme med luen i hånden, men jeg forventer at de skal komme med et "åpent sinn" og en innstilling om at de skal bidra. Så må vi legge til rette for at de skal kunne bidra, og samtidig jobbe med egne holdninger.

Det ER beintøft å skulle integrere, hvis de man forsøker inkludere stritter i mot.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 14:11   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.423
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Jeg tror at vi som er vennligstilt må gå foran med gode eksempler. Vi må gjøre litt ekstra, melde oss som flyktningeguider, sette oss sammen med de fremmedspråklige foreldrene på foreldremøter og barnehagefrokoster, invitere på kaffe og være litt brysomme, rett og slett. Jeg så nå at Oslo skal bevilge endel penger til å dra på hjemmebesøk til nyankomne flyktninger som ofte ikke har barn i barnehage. De skjønner ikke systemet, og det er veldig fremmed for dem å skulle sende fra seg barna til "staten". Da må det fordelene forklares.

Noen vil ikke integreres, men vil dra nytte av godene. Akkurat som mange innfødte nordmenn omtrent er likedan. De vil ha godene, men de vil ikke bidra. Vi kan nok ikke forvente at flyktinger jevnt over er bedre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 14:20   #17
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.144
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Jeg hørte noen med litt peiling, som sa at et sted det kommer til å butte skikkelig i møtet med kommune-Norge, er på psykisk helse. Der er Norge ganske dårlig mange steder allerede. Mange flyktninger har truamer, barn lider og mye spesialkompetanse trengs. En undersøkelse viste nylig at ca 50 % av foreldre til Utøya-ofre ikke var tilbake i jobb enda. Men "vi" forventer det at flyktninger, som har mistet hus, hjem, nære, kjære, og kanskje har opplevd traumatiske hendelser både før flukt og under flukt - skal ivre etter å jobbe, etter å ha lært seg nytt språk og møtt kulturkræsj.

Psykisk helse-tilbudet må bygges kraftig opp generelt, om man skal ha et håp om å ivareta de som kommer, i det langsiktige perspektivet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 14:20   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.423
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Det er et viktig innspill, Pelle. Både med tanke på hva vi forventer av andre, og at vi faktisk må bygge opp tilbudet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 14:40   #19
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Jeg ønsker å heve blikket litt - og tilbake på det som er hovedsaken i HI. Sammenhengen mellom vellykketheten av integreringen og befolkningens generelle velvilje til innvandring.

Akkurat nå er rausheten på topp, men hvordan er den om et halvt år? Eller om 5 år? Flyktningestrømmen er neppe over med det første. Hvordan møter vi dette på best måte?

Det vi samler inn penger til nå er vel først og fremst nødhjelp. Disse vil behøve hjelp av den vestlige i mange år framover og det koster mye. Svake grupper vil føle seg satt opp mot hverandre.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 16:22   #20
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet

Altså. Jeg er for at vi skal ta imot og hjelpe flyktninger. Men jeg sitter likevel med en mitt vond smak i munnen når man leser dagens overskrifter i tabloidavisene (dum som man er...) og ser ting som "nekter å jo fraktet til flyktningleirer" og tilsvarende. Dette er jo flyktninger fra krig og faenskap. Det er ikke innvandring. Da bør man jo kunne ha tålmodighet til å oppholde seg et sted der man er trygge for krigen, fram til man har funnet ut av hvem som skal sendes hvor.

For det må pokker meg tas et kollektivt ansvar verden over for dette som nå skjer. Det kan virkelig ikke være sånn at det landet som først registrerte dem får ansvaret. Men det kan heller ikke være sånn at tusenvis av mennesker selv kan bestemme hvor de skal bo? Det er jo ikke snakk om permanent innvandring, men midlertidig situasjon fram til man har klart å skape fred der de er fra. Og da bør det faktisk ikke være så veldig viktig om man har en utdannelse som er best egnet for å få jobb i en by. Eller at man har hørt at Canada er et bra sted å bo.

Det er jo en del som tyder på at det er de mest ressurssterke som forlater Syria nå. Naturlig nok siden det ikke er gratis og krever at man vet hva man skal gjøre. Men desto viktigere at disse returnerer de gangen landet skal bygges opp igjen?

Det som nå skjer skremmer meg. Ikke fordi jeg er redd for at Norge ikke har råd til det. Men fordi jeg er temmelig sikker på at det ikke finnes noe land som er i stand til å gi god nok hjelp til de ekstreme massene som kommer. Både mht helsevesen, psykiatri, skole eller jobb. Og som Gaia sier - hva når nyhetens interesse gir seg?

Jeg har så ekstremt vondt av alle disse menneskene som tvinges til å rømme, og som egentlig ikke har noe sted å rømme til i dagens samfunn. Den som ikke tror at man selv hadde gjort det en kunne for å skape seg et bedre liv når ens eget samfunn faller fra hverandre, mangler forestillingsevne. Samtidig så er jeg redd vi er forbi det stadiet der vi kan "ta i mot og integrere", med mindre også andre verdensdeler åpner opp. Ellers blir det vel mer snakk om å oppbevare og sørge for at det tross alt er bedre enn det var.

Jeg er ikke for "hjelpe der de er". Men jeg er for å sette inn en helvetes mye innsats i å gjøre noe for at folk ikke trenger å flykte. Uansett hvor mange tepper man gir og bæreseler man sender - folk kommer til å fortsette å drukne i en desperat kamp for å komme seg bort, helt til man får stoppet krigen og startet gjenoppbyggingen.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no