|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivetFor det første; jeg nevner ikke "to bygder", jeg liker til en artikkel som omhandler to nabokommuner i Valdres, hvor den ene bosetter flere asylsøkere enn den er bedt om, den andre bosetter færre. Felles for begge kommunene er at de som bosettes flytter etter introduksjonsårene er over. Spørsmålet er hvorfor dette skjer, når den ene kommunen synes å ha hjerterom, mens den andre er lukket. Er det andre mekanismer som driver flyttingen? Jobb og tilhørighet er selvfølgelig relevant, men hvis folk bosettes der de "trengs", så er ikke jobb et problem. Da er spørsmålet hvordan man kan skape tilhørighetsfølelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivetFisk og dyrk maten sjæl! Jeg tror virkelig ikke det er der problemet ligger. Heller språkkunnskaper, samt både bosetting der man ikke får brukt kompetansen sin, eller at utdannelsen ikke er godkjent i Norge, og man dermed stiller på "null". Igjen, dette er en god artikkel som står i dagens Morgenbladet som tar opp hva som skjer med kommuner som tar i mot flyktninger.
Beklager, to bygdekommuner. Jeg er for øvrig helt enig i at by/bygd ikke har noe som helst å si i denne diskusjonen, men nekter å gå med på at jeg tok avsporingen dit.
![]() |
#3 |
This is normal!
|
![]() Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet
Jeg leste innlegget ditt i lys av HI som dro opp diskusjonen om at flyktninger flytter fra småkommuner. Ut fra innlegget ditt forsto jeg det som at en del av din forklaring var at spytting og baksnakking var grunnen til at de flytter. Og at det er like vanskelig for en flyktning å komme til en småkommune som det er for deg å havne i en liten bygd i Mongolia. Det er fint at du ikke mente det slik, men det var altså slik jeg forsto innlegget ditt.
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet
Eg syns du vrir veldig på det eg seier her. Eg meiner ikkje at dei flytter for å komme seg vekk frå bedehuskristne, og det veit du godt. Eg meiner at dei som er religiøse og har ein anna religion enn kristendom ønsker å flytte fordi bedehuset er det einaste religiøse alternativet på bygda. Og det er dessverre mange plassar det tar langt meir enn ein time å komme seg til nærmaste moskè. For mange er moskèen også ein sosial arena, ikkje berre ein plass der dei utøver religion. Det vil derfor vere eit savn dersom dei ikkje har muligheit til å gå der ofte.
![]() |
|
|