Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Julegudstjeneste i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-07, 23:29   #161
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det er det jeg også mener. Jeg ser ikke poenget ved å frita barn fra noen av delene. Hvordan kan de legge seg opp et eget syn på ting, uten å erfare tingene selv?
Mine barn har deltatt på Gudstjenester i alle sine skoleår, men er ikke noe særlig skadet av "misjonering" av den grunn, vil jeg påstå.

Begge valgte faktisk å la være å konfirmere seg, da de mente at de ikke kunne realatere til kristendommen personlig, og jeg mener de hadde et solid grunnlag til å ta den beslutningen på.
I og med de visste hva de valgte bort...

Jeg vil dit. : peker opp:

Gammel 20-12-07, 23:33   #162
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil dit. : peker opp:

Jeg skjønner fremdeles ikke hva det har med om ateister misjonerer eller ikke og om det er bedre eller verre enn at religiøse gjør det. Jaja.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 12:48   #163
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Vel, jeg husker ikke feil. Bare fordi du har samme opplevelse som Lykkeliten gjør det ikke til en universell sannhet.

Før i tiden hadde skolen Mønsterplan. Og den planen gjaldt for alle skolene. Andre religioner var egne tema i kristendomsboka, over flere alderstrinn, men man gikk aldri i dybden på noe av det. Mest som en orientering om hva religionene går ut på. Det er nok du som tar feil, Glitter!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 12:52   #164
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg har en 4.5 åring som i går fortalte bastant at "vi feirer jul fordi da ble Jesus født, neste år når jeg er i 5 års klubben skal jeg være Maria i kirken slik x var i dag". Dette er på Grunerløkka i Oslo sentrum og i en barnehage med et stort antall elever med en ikke-kristen bakgrunn.

For å være ærlig synes jeg det ble en vanskelig samtale å ha med henne. Jeg hadde overhode ikke lyst på at hun skulle være med i kirken men hun fikk bestemme selv. Jeg prøvde meg med å forklare at noen mennesker tror på det hun har blitt fortalt men ikke alle, deriblandt meg. Så ble spørsmålet om "X" (ped leder) juger til barna for hun sa ikke det som jeg sa ..... etter mye om og men bestemte hun seg for at det var jeg var jeg som løy (selvfølgelig)

Men hun ble i alle fall veldig forvirret av at jeg sa noe annet en det de helt tydligvis hadde blitt fortalt var sannheten om Jul. Det ble jo ikke noe bedre av at det var historien om Joself og Maria på Barnas Superjul i går også som jo bekreftet alt hun hadde lært i barnhagen så "mamma bare juger til meg, det er stygt det". Dette var selvfølgelig også det første hun måtte snakke med de voksene om i bhagen i dag også - løp inn på avdelingen for å fortelle at "mamma sier det ikke er sant at Jesus er født julekvelden, hun sier du juger"

Vel vel, jeg prøver jo å ha et avslappet forhold til dette men det blir nok vanskligere en jeg tror. Selvfølgelig er ikke en 4.5 åring voksen nok til å nødvendigvis ta en riktig avgjørselse selv men jeg synes det blir litt feil å ikke la de få delta på noe som de selv vil være med på. Får se hva vi gjør neste år .....

Jeg forstår oppriktig ikke. Hvordan forholder du deg til Lucia-feiring? Er ikke det egentlig like ille? Innbille barna at Lucia sprang rundt i hvit kappe, med lys og glitter og gomlet lussekatter? Dessuten ER jo ikke historiene om henne bekreftet. Så tenk om din lille datter blir utpekt til å være selveste Lucia neste år. Hva skal du gjøre da?

I barnehagen "vår" bor nissen på loftet. I hvertfall i desember. Dette tror barna fullt og fast på. Dette ER jo vranglære! Burde jeg saksøke barnehagen? (Alle vet jo at nissen ENTEN bor på låven, ELLER på nordpolen...).

Gammel 21-12-07, 12:54   #165
bina
Ustabil

Standard

Jeg skjønner fremdeles ikke hva det har med om ateister misjonerer eller ikke og om det er bedre eller verre enn at religiøse gjør det. Jaja.

De verste "misjonærene" jeg kjenner er ateistene. Å - hvor de ynder å rakke ned på alt de ser rundt seg, og hvor de elsker å "avkristne" julen - gjerne flere ganger hver eneste advent. Å hvor ivrige de er etter å fortelle at gud ikke fins og at alle som tror på gud er naive og uopplyste.

De minst misjonerende er Jehovas vitner. Dvs de misjonerer gjerne når de går på døra, men arbeidskolleger - de nevner ikke sin tro med ett ord. De er svært forsiktige for å ikke prakke sin tro på andre i den settingen.

Gammel 21-12-07, 13:08   #166
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Før i tiden hadde skolen Mønsterplan. Og den planen gjaldt for alle skolene. Andre religioner var egne tema i kristendomsboka, over flere alderstrinn, men man gikk aldri i dybden på noe av det. Mest som en orientering om hva religionene går ut på. Det er nok du som tar feil, Glitter!

:Oppgitt: Nei, jeg gjør ikke det. Når skoler den dag i dag har problemer med å holde seg til planen hadde de nok det på åttitallet også vettu. Jeg tviler for øvrig ikke på at det ble undervist i andre religioner i kristendomstimene de fleste steder, det har jeg heller ikke påstått, men jeg tror det hører til sjeldenhetene at kristendomsklassene gikk i dybden på dette, besøkte ulike menigheter og gudshus, eller fikk besøk av representanter for disse i timene.

Dette er det jeg mener ikke var "normal" undervisning i kristendomstimene på åttitallet. Det var ikke det på noen av skolene jeg gikk, og jeg har heller ikke hørt om andre som har hatt det slik:

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Mulig jeg ikke ser det store problemet, da jeg gikk på skolen (jeg er 33 år) ble det undervist likt om alle religioner, vi var i kirken, fikk besøk av Hare Krishna, fikk besøk av representant for den humanistiske organisasjon (husker ikke navnet) og hadde diverse kulturtemaer der de som hadde annen trosretning fortalte om det eller vi hadde en spesiell religion vi fordypet oss i spesielt.

Gammel 21-12-07, 13:21   #167
bina
Ustabil

Standard

Jada, Glitter, det er vel utenkelig at du kan ha GLEMT noe du lærte på skolen.

Gammel 21-12-07, 13:23   #168
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jada, Glitter, det er vel utenkelig at du kan ha GLEMT noe du lærte på skolen.

Omtrent like utenkelig som at du har glemt det.

Gammel 21-12-07, 13:25   #169
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

På barneskolen tror jeg ikke vi hadde en liten innføring en gang om de andre verdensreligionene, min lærer brukte timene til å lære oss om Jesus, frelseren.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 13:26   #170
bina
Ustabil

Standard

Omtrent like utenkelig som at du har glemt det.

Jeg VET at jeg har glemt mange ting. Men jeg husker noe også, og husker godt at kristendomsboka hadde kapitler om jødedommen, hinduismen og islam.

At hovedvekten var på kristendommen - ja.

Gammel 21-12-07, 13:30   #171
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men om bøkene hadde kapitler om dem, var det ikke alle lærerne som brukte dem, man fikk ikke tid må vite.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 13:31   #172
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

No veit ikkje eg kor gamle dine barn er, men kvifor kan du ikkje ta deg ein liten prat med dei kvelden før skulegudstjenesta og seie noko sånt som "Høyr her barn, under gudstjenesta i morgon kjem presten til å snakke om Gud og Jesus og evig liv og sånt. Presten trur at det han snakkar om er sant, men det kan han eigentlig ikkje vite heilt sikkert. Han velger å tru på dette, men dåkke kan velge å tru noko heilt anna." Og så forklarer du forskjellen på tru og sannhet.
Eg ser eigentlig på det å omgås veldig kristne folk med litt sære meiningar som eit lite sosial-antropologisk studium. Syns det er interessant å erfare ein kultur og tenkemåte som er såpass fjernt frå min eigen. Og eg vil gjerne at mine barn også skal oppleve at folk er forskjellige og at nokon trur på det som andre ser på som eventyr. Sålenge eg samtidig forklarar dei mitt syn på saka og at dei ikkje skal tru på alt dei får høyre syns eg det er heilt greit at dei får servert historier om at Gud skapte verden på sju dagar og slikt.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nå er ikke mine barn i skolealder ennå, men jeg kommer ikke til å la de være med på noen skolegudstjeneste hvis de ikke selv har et uttrykt ønske om det.

At jeg skal fortelle at presten fremstiller noe som sannhet som han ikke kan vite, blir helt feil i mine ører. Gudene vet (haha) at jeg har noe erfaring fra diverse kristne miljøer, og jeg foretrekker at kunnskapen om de forskjellige trosretningene kommer fra nøytrale parter, med omvisning i kirker, synagoger og moskéer utenom gudstjenester, for så å la de velge selv, og da selvfølgelig også være med på gudstjenester, møter o.l. når de er gamle nok til å forstå at det kan være andre krefter en pur godhet bak de fromme ansiktene.

Bibelsk historie er det fullt mulig å lære uten å være på gudstjenester, og jeg går ut i fra at man nok kan få litt oversikt over Koranen også uten å nødvendigvis konvertere til Islam.

Først og fremst en liten klargjøring før jeg hiver meg ut i diskusjonen - jeg har full forståelse og respekt både for de som ønsker at ungene skal delta og de som ikke vil at ungene skal delta i gudstjenesten.

Det eneste jeg henger meg litt på er argumentasjonen med at man selv vil ha kontroll på hvordan dette blir presentert til barnet. Slik tenkte jeg også. Men, så har jeg da opplevd at mitt barn har blitt veldig god kompis med en gutt som er Jehovas Vitne, et annet barn som er sønn av offiserer i Frelsesarmeen og en sønn av ihugga ateister. (For the record - jeg er agnostiker). Det som skjer er jo at alle disse presenterer sin sannhet for guttungen - og som 6 åring slukte han jo all informasjonen rått. Det fikk meg til å innse, at det er ikke bare via skolen dette problemet oppstår, og jeg har hatt mange og lange samtaler med guttungen om tro og tvil og det å ikke la andre bestemme hva han skal tro på. For meg ble den riktige løsningen slik som Simone skisserer.

Jeg har forståelse for at man ikke ønsker at barnet skal delta i julegudstjenesten, men jeg ser ikke helt at argumentet med kontroll over informasjon holder vann.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 13:37   #173
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg VET at jeg har glemt mange ting. Men jeg husker noe også, og husker godt at kristendomsboka hadde kapitler om jødedommen, hinduismen og islam.

At hovedvekten var på kristendommen - ja.

Jeg påstår ikke at man ikke var borti andre religioner i noen kristendomsklasser noe som helst sted. Jeg påstår at på de skolene jeg gikk ble ikke dette vektlagt. Eneste gangene vi beøskte moskeer eller fordypte oss i noe annet enn kristendom var på den skolen jeg hadde livssynsundervisning.

Jeg kan også opplyse deg om at på ungdomsskolen jeg gikk på så kom vi ikke igjennom mattepensum heller, selv om det sto i MØNSTERPLANEN.

Er du virkelig så interessert i å krangle at du rett og slett må finne på noe å krangle om?

Gammel 21-12-07, 17:46   #174
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok fordi jeg ikke setter dem opp mot hverandre.

Gammel 21-12-07, 17:57   #175
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jaggu, "krangler" dere ennå. Ja, sånn går no dagan.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 18:01   #176
Line*
Expired

Standard

Jeg har ikke kranglet i denne tråden. SÅH!

Gammel 21-12-07, 18:10   #177
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke kranglet i denne tråden. SÅH!

Derfor var det noen gåsetegn der da.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:37   #178
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Vi lærte om de ulike religionene: De tok alle feil, muslimene var veldig skumle og drev med bigami, hinduene og buddistene var mer som barn for religionene deres var jo bare rare eventyr. Det som sto i bibelen var derimot sant, og måtte pugges i alle detaljer. Vi begynte faktisk noen av dagene med salmesang og fadervår, og sang bordvers i matpausen. Dette var på 80-tallet i en middels stor by.

Gammel 23-12-07, 15:47   #179
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Derfor var det noen gåsetegn der da.

Gammel 23-12-07, 17:37   #180
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg husker lite av Kristendomslæren på skolen, untatt lærerinnen som hadde en venninne som hadde sett Jesus, That`s it.

Vi har snakket en del om forskjellige religioner, og forskjeller mellom folk som tror, ikke tror og folk og land, det har vi gjort fra hun startet på skolen, og bestevenninnen er muslim. Ser ikke noe problem i at de lærer om de forskjellige religionene, og tipper/håper skolen har mer peiling enn meg.

Eldste vet at jeg tror på Ånder, spøkelser og hjelpere, men vet ikke at vi har hatt spøkelser i huset, det tror jeg hun hadde taklet dårlig. Og hun vet at jeg ikke er helt overbevist-kristen, men hun mener at hun er det. Men hun hadde ikke lyst å gå i kirken med skolen i år, for det er så kjedeligt sa hun. Det er det første året jeg har hørt det.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:42.