|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolen
Jeg vil dit. : peker opp:
![]() |
#163 |
Ustabil
|
Før i tiden hadde skolen Mønsterplan. Og den planen gjaldt for alle skolene. Andre religioner var egne tema i kristendomsboka, over flere alderstrinn, men man gikk aldri i dybden på noe av det. Mest som en orientering om hva religionene går ut på. Det er nok du som tar feil, Glitter! |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Ustabil
|
Jeg forstår oppriktig ikke. Hvordan forholder du deg til Lucia-feiring? Er ikke det egentlig like ille? Innbille barna at Lucia sprang rundt i hvit kappe, med lys og glitter og gomlet lussekatter? Dessuten ER jo ikke historiene om henne bekreftet. Så tenk om din lille datter blir utpekt til å være selveste Lucia neste år. Hva skal du gjøre da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Ustabil
|
De verste "misjonærene" jeg kjenner er ateistene. Å - hvor de ynder å rakke ned på alt de ser rundt seg, og hvor de elsker å "avkristne" julen - gjerne flere ganger hver eneste advent. Å hvor ivrige de er etter å fortelle at gud ikke fins og at alle som tror på gud er naive og uopplyste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Glamorøs
|
:Oppgitt: Nei, jeg gjør ikke det. Når skoler den dag i dag har problemer med å holde seg til planen hadde de nok det på åttitallet også vettu. Jeg tviler for øvrig ikke på at det ble undervist i andre religioner i kristendomstimene de fleste steder, det har jeg heller ikke påstått, men jeg tror det hører til sjeldenhetene at kristendomsklassene gikk i dybden på dette, besøkte ulike menigheter og gudshus, eller fikk besøk av representanter for disse i timene.
![]() |
#170 |
Ustabil
|
Jeg VET at jeg har glemt mange ting. Men jeg husker noe også, og husker godt at kristendomsboka hadde kapitler om jødedommen, hinduismen og islam. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Først og fremst en liten klargjøring før jeg hiver meg ut i diskusjonen - jeg har full forståelse og respekt både for de som ønsker at ungene skal delta og de som ikke vil at ungene skal delta i gudstjenesten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Glamorøs
|
Jeg påstår ikke at man ikke var borti andre religioner i noen kristendomsklasser noe som helst sted. Jeg påstår at på de skolene jeg gikk ble ikke dette vektlagt. Eneste gangene vi beøskte moskeer eller fordypte oss i noe annet enn kristendom var på den skolen jeg hadde livssynsundervisning.
![]() |
#174 |
Expired
Det er nok fordi jeg ikke setter dem opp mot hverandre.
![]() |
#175 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenJaggu, "krangler" dere ennå. Ja, sånn går no dagan.
![]() |
#176 |
Expired
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenJeg har ikke kranglet i denne tråden. SÅH!
![]() |
#177 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Derfor var det noen gåsetegn der da.
![]() |
#178 |
Travelt opptatt
|
Vi lærte om de ulike religionene: De tok alle feil, muslimene var veldig skumle og drev med bigami, hinduene og buddistene var mer som barn for religionene deres var jo bare rare eventyr. Det som sto i bibelen var derimot sant, og måtte pugges i alle detaljer. Vi begynte faktisk noen av dagene med salmesang og fadervår, og sang bordvers i matpausen. Dette var på 80-tallet i en middels stor by.
![]() |
#180 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolenJeg husker lite av Kristendomslæren på skolen, untatt lærerinnen som hadde en venninne som hadde sett Jesus, That`s it. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|