Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mengder mat og vekt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-09, 13:09   #121
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Mengder mat og vekt

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg har ikke tid til å skrive og undersøke så mye nå, men humane triglycerider består ikke kun av mettede fettsyrer. Selv smør og fett fra storfe består av 40-50% umettede fettsyrer.

Det skadelige etter min mening er om man spiser for mye protein at det belaster nyrene, så mye mettet fett at man øker risikoen for aterosklerose, spiser så lite frukt og grønt at man får i seg lite vitaminer, antioksidanter og andre fytokjemikaler, og ikke får i seg nok fiber.

:må jobbe:

Jeg skal tørre å påstå at jeg nok spiser minst fem ganger så mye grønnsaker som folk flest. Jeg spiser grønt til alle måltider.

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Du raste ned i vekt fordi du ikke spiste særlig KH. Det er vel forskjellen mellom GR og fedonlignende dietter. Ingen unikum fordi
Og det med å rase ned i vekt er vel ikke sunt?
Anbefalt vektnedgang er ofte ca 0,5 kg i uka, så da hadde du et fornuftig vekttap på Gr sant?

Det er stor forskjell på en ketogen diett som det Iset snakker om her og et kosthold med et fornuftig forhold til karbohydrater slik Fedon står for.

Et ketogent kosthold (Så lite karbo at kroppen forbrenner ketoner) er ekstremt, det er en betydelig omlegging og passer slett ikke for alle. Et Fedonkosthold er sunt og godt for de fleste av oss. Det er ikke ketogent, men det er nok proteiner i det til at kroppen får noe å bygge med.

Vi spiser for ordens skyld rundt 80g protein per dag - det er ikke så mye.

Jeg spiser typisk akkurat det samme som alle andre til middag, men uten potet/ris/pasta og heller mer grønnsaker.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:09   #122
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Du raste ned i vekt fordi du ikke spiste særlig KH. Det er vel forskjellen mellom GR og fedonlignende dietter. Ingen unikum fordi
Og det med å rase ned i vekt er vel ikke sunt?
Anbefalt vektnedgang er ofte ca 0,5 kg i uka, så da hadde du et fornuftig vekttap på Gr sant?

Sånn kan man også se på det. Men det betyr jo også at kalorier ikke bare er kalorier? For jeg burde vel ikke ha gått ned noe særlig ved å spise så mye kalorier, og det fra fett? Og å gå ned 10 kg på 8 uker er jo ikke akkurat helseskadelig, og jeg veide jo 135 kg så det var endel vann der også. Og så har man helsegevinstene jeg fikk. Det vekttapet jeg hadde nå etter vektoperasjonen, ja der kan man vel snakke om litt mer helseskadelig vekttap. 11 kg på 11 dager, 30 kg på 3 mndr liksom. Men så var det jo verdt det helsemessig til slutt, uansett.

Gammel 19-01-09, 13:11   #123
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skal tørre å påstå at jeg nok spiser minst fem ganger så mye grønnsaker som folk flest. Jeg spiser grønt til alle måltider.

Nå er jeg spent på hvilke grønnsaker son passer til kremfløtebasert kakao!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:11   #124
kharadra
Aktiv

Medlem siden: Oct 2007
kharadra er litt kul
Standard

.....

Sist redigert av kharadra : 15-08-09 kl 18:18.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:12   #125
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nå er jeg spent på hvilke grønnsaker son passer til kremfløtebasert kakao!

Fennikel. Lakris, vet du. Neida. Jeg spiser også veldig mye grønnsaker, elsker grønnsaker. Jeg tror jeg spiser mer løk og hvitløk (løk i alle former, egentlig) enn hele forumet her tilsammen. *besatt av løk*

Gammel 19-01-09, 13:13   #126
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mener at Fedon er skadelig? Greit at du ikke er fan av det, men skadelig? :måpe: Jeg er dypt uenig i GR sin filosofi, men skadelig tror jeg ikke det er. Men det er jo helt greit at vi er uenige, selvsagt, hehe.

Jeg tror ikke det er sunt å spise såpass mye fett og kutte helt ned på karbohydratene, nei. Jeg sier tror og presiserer derfor at dette er mine tanker, helt uten vitenskapelig tyngde. Jeg blir bare litt matt av helfrelste Fedonere som mener at "vi andre" snart burde se lyset. (har ett par på jobb, ja )

Gammel 19-01-09, 13:14   #127
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg har peiling på dette. Jeg vil bare skyte inn som en kommentar til det Smilefjes sier, at jeg har lest at poteter og brød skal være bra å spise for de som har høyt kolesterol. Det var heller ikke anbefalt å spise mer enn ett egg i uken. Mannen fikk nettopp påvist forhøyet kolesterol hos legen, derfor leste jeg litt om dette.

Ellers har jeg selv gått ned 22 kg på 9 mnd nå. Sakte men sikkert. Jeg har hatt fokus på å endre spisemønster stort sett. Jeg spiser det samme som før, men i litt mindre mengder. I tillegg har jeg sluttet å spise seint på kvelden, og jeg har sluttet å spise sjokolade hver kveld. Håper jeg klarer å holde vekten nede, siden jeg har hatt fokuset på å endre matvanene og rutinene rundt dette med å spise, og ikke "slanket" meg.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:16   #128
Slettet bruker
Passiv

Standard

Passer og passer.
Jeg slenger gjerne innpå litt agurk eller tomat mens jeg lager den, så tar jeg kakaoen med meg i bilen til jobben.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:16   #129
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg tror ikke det er sunt å spise såpass mye fett og kutte helt ned på karbohydratene, nei. Jeg sier tror og presiserer derfor at dette er mine tanker, helt uten vitenskapelig tyngde. Jeg blir bare litt matt av helfrelste Fedonere som mener at "vi andre" snart burde se lyset. (har ett par på jobb, ja )

Det høres ikke ut som Fedon.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:19   #130
Slettet bruker
Passiv

Standard

For ordens skyld så er det virkelig ikke mye fett i Fedonmat.

Det jeg spiser er ikke Fedonmat og det Iset snakker om er heller ikke Fedon. Det kan være greit å oppklare dette så man ikke retter baker for smed.

Fedon er tilhenger av rent, magert kjøtt og kaldpressede oljer sammen med grønnsaker. Han synes også det er ok med en skive brød til, bare det er et noenlunde fornuftig brød.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:19   #131
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Fedon ligger jo på et nesten like høyt karbonivå som Grete Roede, så jeg stusset litt på det at du mente Fedon var så skadelig. Fedon og GR er jo nesten helt like, bortsett fra at Fedon anbefaler å kutte ut hvitt sukker og mel, og erstatte poteter, pasta og ris med mer grønnsaker og belgfrukter, eller fullkornprodukter av disse. Fedon er også tilhenger av magert kosthold, omtrent på linje med GR. Du blander kortene litt, hehe. NULL karbo synes ikke jeg heller noe om, med mindre det er over en kort periode, men selv de mest ekstreme ligger jo på minst 5-10 gram per dag. Jeg prøver å ligge under 70, men ikke så veldig mye under dette heller.

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg har peiling på dette. Jeg vil bare skyte inn som en kommentar til det Smilefjes sier, at jeg har lest at poteter og brød skal være bra å spise for de som har høyt kolesterol. Det var heller ikke anbefalt å spise mer enn ett egg i uken. Mannen fikk nettopp påvist forhøyet kolesterol hos legen, derfor leste jeg litt om dette.

Dette med egg er vel blitt en for lengst avkreftet myte? Eller gjelder det kun de som ikke har fått påvist høyt kolesterol? Nå har jeg et litt annet syn på kolesterol, som jeg i hvertfall ikke skal snakke høyt om her inne.

Gammel 19-01-09, 13:23   #132
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg blander ikke kortene Iset, det er bare du og jeg som er helt på hver vår planet i denne diskusjonen. Det skal sies at jeg ikke følger GR heller altså, jeg har mer tro på å spise vanlig, sunn mat - men mindre mengder. Grønnsaker og rent kjøtt/fisk er vinneren hos meg.

Gammel 19-01-09, 13:25   #133
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei, jeg blander ikke kortene Iset, det er bare du og jeg som er helt på hver vår planet i denne diskusjonen. Det skal sies at jeg ikke følger GR heller altså, jeg har mer tro på å spise vanlig, sunn mat - men mindre mengder. Grønnsaker og rent kjøtt/fisk er vinneren hos meg.

Men du snakker jo som om Fedon skulle være null karbo og fullfett og livsfarlig? Det høres jo ikke ut som om du vet hva slags kosthold Fedon er i det hele tatt?

Gammel 19-01-09, 13:25   #134
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Men Fedon anbefaler jo nettopp grønnsaker og rent kjøtt/fisk. Blander du med Atkins kanskje?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:30   #135
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. Fedon eller lavkarbo eller Atkins eller whatever: I en diskusjon en gang ble det nevnt rotmos. Da var det en bruker (husker ikke hvilken) som skrev at h*n ikke kunne spise rotmos fordi det ikke var forenelig med vedkommendes kostholdsfilosofi - "ingenting under jorden", mener jeg at h*n skrev. Altså ikke kålrabi, gulrot, potet.

Hvilken kostholdsfilosofi er dette og hvorfor?

Gammel 19-01-09, 13:32   #136
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

@Hannah: Det med egg er en for lengst avkreftet myte.
Har flere i nær familie med forhøyet kolesterol så kolesterolsenkende kosthold er noe jeg har lest mye om de siste årene.

Gammel 19-01-09, 13:32   #137
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Ang. Fedon eller lavkarbo eller Atkins eller whatever: I en diskusjon en gang ble det nevnt rotmos. Da var det en bruker (husker ikke hvilken) som skrev at h*n ikke kunne spise rotmos fordi det ikke var forenelig med vedkommendes kostholdsfilosofi - "ingenting under jorden", mener jeg at h*n skrev. Altså ikke kålrabi, gulrot, potet.

Det går på mengden karbo, feks. ketolysekuren. Da skal man ha maks 15 gram karbohydrater om dagen, og med gulrot, potet og lignende kommer man litt for fort opp i den mengden. Noen spiser det i veldig små mengder da, men foretrekker å bruke karbene på grønnsaker med mindre karbo slik at de kan få i seg flere typer og større mengde.

Gammel 19-01-09, 13:33   #138
Slettet bruker
Passiv

Standard

Da er vi enige siden det er vinneren din jeg spiser? :forvirret:

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:36   #139
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Tror ikke det var jeg som skrev det, men det passer på meg.
Grunnen er rett og slett at jeg kommer ut av ketose om jeg spiser noe videre av grønnsaker som vokser under bakken da disse har litt for mye karbohydrater.

På alle tenkelige varianter av mat for vanlige mennesker er rotmos ok, men for ekstremistene - shia-lavkarberne om du vil - går det ikke.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:38   #140
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, så enkelt svar, altså. 15 g karbohydrater. Justererer "dere" for kroppsvekt også, eller antar "dere" at 15 g gjelder universelt? Så spiser dere ubegrenset med proteiner og fett? Eller er det bare ubegrenset med proteiner?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.