|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vekt
Jeg skal tørre å påstå at jeg nok spiser minst fem ganger så mye grønnsaker som folk flest. Jeg spiser grønt til alle måltider.
Det er stor forskjell på en ketogen diett som det Iset snakker om her og et kosthold med et fornuftig forhold til karbohydrater slik Fedon står for. |
|
|
|
#122 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn kan man også se på det. Men det betyr jo også at kalorier ikke bare er kalorier? For jeg burde vel ikke ha gått ned noe særlig ved å spise så mye kalorier, og det fra fett? Og å gå ned 10 kg på 8 uker er jo ikke akkurat helseskadelig, og jeg veide jo 135 kg så det var endel vann der også. Og så har man helsegevinstene jeg fikk. Det vekttapet jeg hadde nå etter vektoperasjonen, ja der kan man vel snakke om litt mer helseskadelig vekttap. 11 kg på 11 dager, 30 kg på 3 mndr liksom.
|
|
|
#123 |
|
intro
|
Nå er jeg spent på hvilke grønnsaker son passer til kremfløtebasert kakao!
|
|
|
|
#124 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2007
![]() |
Sv: Mengder mat og vekt..... Sist redigert av kharadra : 15-08-09 kl 18:18. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Nymotens gammeldags
Fennikel. Lakris, vet du.
|
|
|
#126 |
|
ctrl+z
|
Jeg tror ikke det er sunt å spise såpass mye fett og kutte helt ned på karbohydratene, nei. Jeg sier tror og presiserer derfor at dette er mine tanker, helt uten vitenskapelig tyngde. Jeg blir bare litt matt av helfrelste Fedonere som mener at "vi andre" snart burde se lyset. (har ett par på jobb, ja
|
|
|
#127 |
|
tankefull
|
Sv: Mengder mat og vektNå skal ikke jeg skryte på meg at jeg har peiling på dette. Jeg vil bare skyte inn som en kommentar til det Smilefjes sier, at jeg har lest at poteter og brød skal være bra å spise for de som har høyt kolesterol. Det var heller ikke anbefalt å spise mer enn ett egg i uken. Mannen fikk nettopp påvist forhøyet kolesterol hos legen, derfor leste jeg litt om dette. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektPasser og passer. |
|
|
|
#129 |
|
Absolute Beginner
|
Det høres ikke ut som Fedon. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Passiv
|
For ordens skyld så er det virkelig ikke mye fett i Fedonmat. |
|
|
|
#131 |
|
Nymotens gammeldags
Fedon ligger jo på et nesten like høyt karbonivå som Grete Roede, så jeg stusset litt på det at du mente Fedon var så skadelig. Fedon og GR er jo nesten helt like, bortsett fra at Fedon anbefaler å kutte ut hvitt sukker og mel, og erstatte poteter, pasta og ris med mer grønnsaker og belgfrukter, eller fullkornprodukter av disse. Fedon er også tilhenger av magert kosthold, omtrent på linje med GR. Du blander kortene litt, hehe. NULL karbo synes ikke jeg heller noe om, med mindre det er over en kort periode, men selv de mest ekstreme ligger jo på minst 5-10 gram per dag. Jeg prøver å ligge under 70, men ikke så veldig mye under dette heller.
Dette med egg er vel blitt en for lengst avkreftet myte? Eller gjelder det kun de som ikke har fått påvist høyt kolesterol? Nå har jeg et litt annet syn på kolesterol, som jeg i hvertfall ikke skal snakke høyt om her inne.
|
|
|
#132 |
|
ctrl+z
|
Sv: Mengder mat og vektNei, jeg blander ikke kortene Iset, det er bare du og jeg som er helt på hver vår planet i denne diskusjonen. Det skal sies at jeg ikke følger GR heller altså, jeg har mer tro på å spise vanlig, sunn mat - men mindre mengder. Grønnsaker og rent kjøtt/fisk er vinneren hos meg.
|
|
|
#133 |
|
Nymotens gammeldags
Men du snakker jo som om Fedon skulle være null karbo og fullfett og livsfarlig? Det høres jo ikke ut som om du vet hva slags kosthold Fedon er i det hele tatt?
|
|
|
#134 |
|
Absolute Beginner
|
Men Fedon anbefaler jo nettopp grønnsaker og rent kjøtt/fisk. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Etylbarbital
Sv: Mengder mat og vektAng. Fedon eller lavkarbo eller Atkins eller whatever: I en diskusjon en gang ble det nevnt rotmos. Da var det en bruker (husker ikke hvilken) som skrev at h*n ikke kunne spise rotmos fordi det ikke var forenelig med vedkommendes kostholdsfilosofi - "ingenting under jorden", mener jeg at h*n skrev. Altså ikke kålrabi, gulrot, potet.
|
|
|
#136 |
|
Metallica!!
|
Sv: Mengder mat og vekt@Hannah: Det med egg er en for lengst avkreftet myte.
|
|
|
#137 |
|
Nymotens gammeldags
Det går på mengden karbo, feks. ketolysekuren. Da skal man ha maks 15 gram karbohydrater om dagen, og med gulrot, potet og lignende kommer man litt for fort opp i den mengden. Noen spiser det i veldig små mengder da, men foretrekker å bruke karbene på grønnsaker med mindre karbo slik at de kan få i seg flere typer og større mengde.
|
|
|
#138 |
|
Passiv
|
Da er vi enige siden det er vinneren din jeg spiser? :forvirret: |
|
|
|
#139 |
|
Passiv
|
Tror ikke det var jeg som skrev det, men det passer på meg. |
|
|
|
#140 |
|
Etylbarbital
Sv: Mengder mat og vektOK, så enkelt svar, altså. 15 g karbohydrater. Justererer "dere" for kroppsvekt også, eller antar "dere" at 15 g gjelder universelt? Så spiser dere ubegrenset med proteiner og fett? Eller er det bare ubegrenset med proteiner?
|
![]() |
|
|