|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: SnåsamannenDet er vel litt svart-hvitt, Skvetten. Det er vel ikke bare "hele" eller "ikke hele", men kanskje et dytt i riktig retning også?
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Snåsamannen
Joda, selvsagt er det noen nyanser her. Har hatt hodet litt under armen i formuleringene men dog anser jeg alvorlig sykdom som en ting som er synonymt med medisinsk behandling. |
|
|
|
#3 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Det er ment i den forstand du ser den. Selv har jeg vært alvorlig syk og fåt en hel del slik svada. Jeg tror ikke selv om troen visstnok kan flytte fjell, jeg mener ikke at man kan tro seg frisk, men de som mener det må gjerne tro til krampa tar dem. |
|
|
|
#5 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg fikk diagnosen jeg..av en vikarlege ute på bygda, uten noe mer om og men. Mannen holdt på å skremme vettet av meg. Jeg hadde kreft og skulle forberede meg på å dø. Husker jeg spurte om han ikke hadde noen andre alternativer å by på.Men nei, han var helt sikker. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
Sv: SnåsamannenOg jeg mener at en verken trenger å være åpen for eller å tro på for at det skal hjelpe.
|
|
|
#7 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: SnåsamannenFor å vere veldig spissformulert så synest eg faktisk det er minst like naivt, arrogant og latterleg å kategorisk nekte for at det kan finnast fenomen som ikkje kan forklarast ut frå dei vitskaplege kunnskapane mennesket har til no som å tru på jomfrufødsel eller gjenferd. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ekvilist
|
Sv: SnåsamannenJeg skjønner ikke helt sammenligningen med at enkelte leger gjør store brølere og f.eks feildiagnostiserer, er argument for at det er ok at en healer friskmelder en person med kreft.
|
|
|
#9 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Det var ikkje det som var poenget, Irma. Poenget var berre at argumentet om feil friskmelding ikkje kan gjelde berre den eine vegen, det må gjelde begge vegar om det skal ha verdi. Eg er, utan tvil, einig med deg i at det er eit overtramp å friskmelde folk frå kreft når dei ikkje er friske, men det er jammen meg eit stort overtramp å feildiagnostisere og friskmelde (om enn ikkje kreft) på feilaktig grunnlag innanfor vestleg medisin også. Begge deler handlar om mennesklege feil som desverre skjer heile tida. Det beviser ikkje at healing ikkje kan fungere, like lite som det beviser at vestleg medisin ikkje kan fungere. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Ekvilist
|
Jeg tror vi ser litt forskjellig på det. Jeg synes det er et større overtramp om en healer feilaktig friskmelder en person fra kreft, enn dersom en lege gjør det. Det forutsetter selvsagt at legen bruker andre midler enn øynene og ørene sine i prosessen.
|
|
|
#11 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Konteksten tatt i betraktning så er eg ikkje heilt einig. Det vil vere meir naturleg å dobbeltsjekke svaret frå ein "healer" enn svaret frå ein lege. Eg understreker nok ein gong at eg verken trur eller fornektar, men at eg synest det er veldig rart at nokon kan hevde å ha ein fasit på kor vidt det kan eksistere fenomen som gjer at han faktisk kan hjelpe. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
|
|
|
#13 |
|
Erfaren nok
|
Jeg tenker omvendt.
|
|
|
#14 |
|
Ekvilist
|
Kan du utdype det? Blir litt nysgjerrig. En lege arbeider ut i fra en metode som tilsier at h*n ikke er synsk. Altså må h*n kartlegge symtomer, henvise til røntgen/MR++, henvise til spesialister osv. Man senser seg ikke fram til en kreftkul, man ser den på et bilde, eller finner den fysisk. Dersom en lege samvittighetsfullt friskmelder en person etter å ha gjort h*n bør, og h*n tar feil - så er det selvsagt trist og dumt. Men etisk sett tenker jeg at det er holdbart. En healer som friskmelder en syk person har etter min mening ikke anledning til å kartlegge på samme måte. H*n kan kanskje bruke healerevnene sine til å føle seg sikker på at kreftkulen er borte (og kanskje er den det), men etter min mening vil det nærmest være et overgrep å formidle denne beskjeden til pasient uten å samtidig ha fysiske funn å støtte seg til. Som for eksempel et røntgenbilde.
|
|
|
#15 |
|
Pauset
|
Healere er mennesker. De er ulike. De skal verken sette diagnoser eller friskmelde mennesker. Det er legenes ansvar og ingen andre. Jeg har hørt om healere som har sagt ting de absolutt ikke burde sagt noe om. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ekvilist
|
Dette er enig med deg i. At healere uansett ikke skal diagnostisere eller friskmelde. Det må da være ulovlig også?
|
|
|
#17 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Det er absolutt ikke ok at en healer friskmelder noen med kreft, og jeg ville heller ikke stolt på det om jeg pasienten. Den gang jeg fikk min "diagnose" hadde jeg ikke tilgang på internett. Hadde jeg hatt det ville jeg ganske raskt kunne ha fastslått at nattsvette er symptom på flere sykdommer enn lymfekreft. I stedet gikk jeg på en utredningsrunde som det tok lang tid før jeg fikk svar på, der utgangspunktet for alle undersøkelser var at legen hadde fastslått at jeg hadde kreft. Jeg var såvidt fylt tredve år, hadde tre små barn, og så for å si det mildt mørkt på tilværelsen. Jeg "stolte" på at legen visste hva han snakket om. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Erfaren nok
|
Kanskje lik så greit jeg er født når jeg er.. med rødt hår, litt gule øyne og snev av varme hender kunne jeg levd farlig for en god del år tilbake.
|