Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snåsamannen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-08, 10:36   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snåsamannen

Det er vel litt svart-hvitt, Skvetten. Det er vel ikke bare "hele" eller "ikke hele", men kanskje et dytt i riktig retning også?

Gammel 28-12-08, 10:38   #2
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er vel litt svart-hvitt, Skvetten. Det er vel ikke bare "hele" eller "ikke hele", men kanskje et dytt i riktig retning også?

Joda, selvsagt er det noen nyanser her. Har hatt hodet litt under armen i formuleringene men dog anser jeg alvorlig sykdom som en ting som er synonymt med medisinsk behandling.

Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 10:40   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Kroppens prosesser er fascinerende men det er for enkelt å si at kroppen fikser dette selv når det e alvorlige diagnoser. Jeg kjenner at jeg blir indignert av slike holdninger. Folk må tro hva de vil for min del, og tro kan som kjent flytte fjell, men å hevde at alvorlige sykdomme kan kureres uten medisinsk behandling er en alvorlig påstand som kan koste den det gjelder livet.

Hadde jeg vært mer tynnhudet hadde jeg kanskje latt dette såre meg. Jeg har en ganske alvorlig sykdom selv, og tanken på at andre går rundt og tror at om jeg bare hadde trodd på ditten og datten (erstatt med diverse alternative opplegg) hadde jeg kunne blitt bedre gjør meg matt.

"Å er du så syk? Du må bare tro på at du vil bli frisk! "

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 10:50   #4
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Hadde jeg vært mer tynnhudet hadde jeg kanskje latt dette såre meg. Jeg har en ganske alvorlig sykdom selv, og tanken på at andre går rundt og tror at om jeg bare hadde trodd på ditten og datten (erstatt med diverse alternative opplegg) hadde jeg kunne blitt bedre gjør meg matt.

"Å er du så syk? Du må bare tro på at du vil bli frisk! "

Det er ment i den forstand du ser den. Selv har jeg vært alvorlig syk og fåt en hel del slik svada. Jeg tror ikke selv om troen visstnok kan flytte fjell, jeg mener ikke at man kan tro seg frisk, men de som mener det må gjerne tro til krampa tar dem.

Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 16:07   #5
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg vil anta at med en slik alvorlig diagnose så fikk du massiv behandling i form av cellegift og stråling?

Det ville være naivt å tro at man overlever lymfekreft ved å tro eller ved å benytte healing for den sakens skyld. Leger som stiller diagnoser er jevnt over utdannet som leger og bør være selvsikre i sitt arbeid. Ved vanskelige diagnoser (kreft) vet jeg at de fleste diskuterer det med sine kollegaer også ( i følge de legene jeg har vært borti).

Det at man tror gjør en ikke til et bedre menneske i mine øyne, det er heller hva mennesket gjør som gjør et menneske til et godt et. Jeg håper inderlig at jeg er ydmyk ovenfor livet til tross for at jeg ikke er troende.

Man heler ikke dette barnet som har fallt og slått seg, man gir det omsorg. Det er to meget ulike begreper som noen ganger føles som det samme for mottakeren. Barnet som får plaster og litt omsorg glemme smerten, såret blir ikke borte bare fordi du gir det omsorg og et plaster.

Kroppens prosesser er fascinerende men det er for enkelt å si at kroppen fikser dette selv når det er alvorlige diagnoser. Jeg kjenner at jeg blir indignert av slike holdninger. Folk må tro hva de vil for min del, og tro kan som kjent flytte fjell, men å hevde at alvorlige sykdomme kan kureres uten medisinsk behandling er en alvorlig påstand som kan koste den det gjelder livet.

Jeg fikk diagnosen jeg..av en vikarlege ute på bygda, uten noe mer om og men. Mannen holdt på å skremme vettet av meg. Jeg hadde kreft og skulle forberede meg på å dø. Husker jeg spurte om han ikke hadde noen andre alternativer å by på.Men nei, han var helt sikker. Årsaken til at jeg var der var plagsom nattesvette, og jeg hadde ikke i min villeste fantasi tenkt kreft. Det var det heller ikke. Om det hadde vært ville jeg antagelig vært død nå. Kusinen min døde av lymfekreft like før så det var ingen morsom situasjon. Det jeg ville fortelle var at om snåsakailln bommer på sine "diagnoser" så er det jaggu andre, bedre skolerte som gjør det også.
Han jeg møtte burde ha sendt meg til utredning, uten bastant komme med en diagnose han ikke hadde forutsetninger for å gi.
Jeg tror ikke healere kan kurere alvorlige sykdommer. Jeg er slett ikke et menneske som er lett å overbevise. Allikevel tror jeg enkelte mennesker har iboende evner de bruker til et gode for andre. Og jeg tror om ikke alle så veldig mange av oss har disse evnene, vi bruker dem bare ikke. Vi vet ikke hvordan. Hva med de som er synske? Min meget skeptiske agnostiske kjæreste måtte faktisk innrømme, i går da vi diskuterte healing med en god venninne, at han faktisk kjenner en mann som er synsk. Og hvis evner nær hadde drevet ham i døden. Disse spesielle "gavene" er ikke et gode for alle.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 16:07   #6
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og jeg mener at en verken trenger å være åpen for eller å tro på for at det skal hjelpe.

Men jeg tror også at det har mye med kjemi å gjøre, og at ikke alle healere kan hjelpe alle, med alt.

Gammel 28-12-08, 16:13   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å vere veldig spissformulert så synest eg faktisk det er minst like naivt, arrogant og latterleg å kategorisk nekte for at det kan finnast fenomen som ikkje kan forklarast ut frå dei vitskaplege kunnskapane mennesket har til no som å tru på jomfrufødsel eller gjenferd.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 16:43   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen med at enkelte leger gjør store brølere og f.eks feildiagnostiserer, er argument for at det er ok at en healer friskmelder en person med kreft. Jeg antar at de fleste som tror på healing også vil synes at en healer går over sitt kompetanseområde dersom h*n friskmelder noen fra kreft?

Gammel 28-12-08, 16:46   #9
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen med at enkelte leger gjør store brølere og f.eks feildiagnostiserer, er argument for at det er ok at en healer friskmelder en person med kreft. Jeg antar at de fleste som tror på healing også vil synes at en healer går over sitt kompetanseområde dersom h*n friskmelder noen fra kreft?

Det var ikkje det som var poenget, Irma. Poenget var berre at argumentet om feil friskmelding ikkje kan gjelde berre den eine vegen, det må gjelde begge vegar om det skal ha verdi. Eg er, utan tvil, einig med deg i at det er eit overtramp å friskmelde folk frå kreft når dei ikkje er friske, men det er jammen meg eit stort overtramp å feildiagnostisere og friskmelde (om enn ikkje kreft) på feilaktig grunnlag innanfor vestleg medisin også. Begge deler handlar om mennesklege feil som desverre skjer heile tida. Det beviser ikkje at healing ikkje kan fungere, like lite som det beviser at vestleg medisin ikkje kan fungere.

Gammel 28-12-08, 16:53   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Det var ikkje det som var poenget, Irma. Poenget var berre at argumentet om feil friskmelding ikkje kan gjelde berre den eine vegen, det må gjelde begge vegar om det skal ha verdi. Eg er, utan tvil, einig med deg i at det er eit overtramp å friskmelde folk frå kreft når dei ikkje er friske, men det er jammen meg eit stort overtramp å feildiagnostisere og friskmelde (om enn ikkje kreft) på feilaktig grunnlag innanfor vestleg medisin også. Begge deler handlar om mennesklege feil som desverre skjer heile tida. Det beviser ikkje at healing ikkje kan fungere, like lite som det beviser at vestleg medisin ikkje kan fungere.

Jeg tror vi ser litt forskjellig på det. Jeg synes det er et større overtramp om en healer feilaktig friskmelder en person fra kreft, enn dersom en lege gjør det. Det forutsetter selvsagt at legen bruker andre midler enn øynene og ørene sine i prosessen.

Gammel 28-12-08, 16:58   #11
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Jeg tror vi ser litt forskjellig på det. Jeg synes det er et større overtramp om en healer feilaktig friskmelder en person fra kreft, enn dersom en lege gjør det. Det forutsetter selvsagt at legen bruker andre midler enn øynene og ørene sine i prosessen.

Konteksten tatt i betraktning så er eg ikkje heilt einig. Det vil vere meir naturleg å dobbeltsjekke svaret frå ein "healer" enn svaret frå ein lege. Eg understreker nok ein gong at eg verken trur eller fornektar, men at eg synest det er veldig rart at nokon kan hevde å ha ein fasit på kor vidt det kan eksistere fenomen som gjer at han faktisk kan hjelpe.

Gammel 28-12-08, 17:09   #12
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Konteksten tatt i betraktning så er eg ikkje heilt einig. Det vil vere meir naturleg å dobbeltsjekke svaret frå ein "healer" enn svaret frå ein lege. Eg understreker nok ein gong at eg verken trur eller fornektar, men at eg synest det er veldig rart at nokon kan hevde å ha ein fasit på kor vidt det kan eksistere fenomen som gjer at han faktisk kan hjelpe.

Gammel 28-12-08, 17:07   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker omvendt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 17:27   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg tenker omvendt.

Kan du utdype det? Blir litt nysgjerrig. En lege arbeider ut i fra en metode som tilsier at h*n ikke er synsk. Altså må h*n kartlegge symtomer, henvise til røntgen/MR++, henvise til spesialister osv. Man senser seg ikke fram til en kreftkul, man ser den på et bilde, eller finner den fysisk. Dersom en lege samvittighetsfullt friskmelder en person etter å ha gjort h*n bør, og h*n tar feil - så er det selvsagt trist og dumt. Men etisk sett tenker jeg at det er holdbart. En healer som friskmelder en syk person har etter min mening ikke anledning til å kartlegge på samme måte. H*n kan kanskje bruke healerevnene sine til å føle seg sikker på at kreftkulen er borte (og kanskje er den det), men etter min mening vil det nærmest være et overgrep å formidle denne beskjeden til pasient uten å samtidig ha fysiske funn å støtte seg til. Som for eksempel et røntgenbilde.

Gammel 28-12-08, 17:47   #15
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Healere er mennesker. De er ulike. De skal verken sette diagnoser eller friskmelde mennesker. Det er legenes ansvar og ingen andre. Jeg har hørt om healere som har sagt ting de absolutt ikke burde sagt noe om.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 17:49   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Healere er mennesker. De er ulike. De skal verken sette diagnoser eller friskmelde mennesker. Det er legenes ansvar og ingen andre. Jeg har hørt om healere som har sagt ting de absolutt ikke burde sagt noe om.

Dette er enig med deg i. At healere uansett ikke skal diagnostisere eller friskmelde. Det må da være ulovlig også?

Gammel 28-12-08, 17:54   #17
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er absolutt ikke ok at en healer friskmelder noen med kreft, og jeg ville heller ikke stolt på det om jeg pasienten. Den gang jeg fikk min "diagnose" hadde jeg ikke tilgang på internett. Hadde jeg hatt det ville jeg ganske raskt kunne ha fastslått at nattsvette er symptom på flere sykdommer enn lymfekreft. I stedet gikk jeg på en utredningsrunde som det tok lang tid før jeg fikk svar på, der utgangspunktet for alle undersøkelser var at legen hadde fastslått at jeg hadde kreft. Jeg var såvidt fylt tredve år, hadde tre små barn, og så for å si det mildt mørkt på tilværelsen. Jeg "stolte" på at legen visste hva han snakket om.
De som henvender seg til mennesker som snåsakailln, de har som oftest prøvd de fleste andre utveier, mange går kanskje dit uten særlig tro på at han kan gjøre noe for dem. Jeg har en venninne som mener å ha healende evner. At noe skjer i kroppen min er jeg ikke i tvil om. Jeg forstår bare ikke hva, og vet heller ikke om jeg tror på det. Jeg må egentlig tro på det. Hun er ei jente jeg har kjent hele livet, er godt voksen,godt utdannet, fornuftig og med god bakkekontakt, intet som skulle si meg at hun ville fare med humbug. Nå har jeg hatt besøk av henne i julen, det er evigheter siden sist vi møttes, vi har ikke sett hverandre siden hun oppdaget sine evner. Min kropp har i dag det ikke godt. Musklene er stivere enn noen gang før, og på steder jeg knapt ante at jeg hadde muskler. Noe har skjedd, men om jeg blir bedre av de problemene jeg sliter med vet jeg ennå ikke. Det tar noen dager sier hun, før jeg vil merke resultatet av det jeg har opplevd. Om jeg tror, jeg vet ikke, jeg forsøker å åpne sinnet mitt og ta inn i meg det at noen vil meg vel.

Kanskje er det det viktigste man kan møte verden og menneskene med, troen på at noen vil en vel. Om det er en lege med lang utdanning eller en "kvakksalver" ute på bygda.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 19:58   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma påstår at mine hender er varme.

Gammel 28-12-08, 19:59   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Kanskje lik så greit jeg er født når jeg er.. med rødt hår, litt gule øyne og snev av varme hender kunne jeg levd farlig for en god del år tilbake.

Gammel 28-12-08, 19:59   #20
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Svar

Emneord
healing, tro, voodoo

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.