|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?
Ikke sant, GinaK? Noen synes ikke det er et problem, men for andre så er det helt sosial krise.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Tror dette er ganske forskjellig rundt omkring i landet. Har ikke sett mange tilfeller av busser her iallefall, for jeg er enig i at akkurat det opplegget er hinsides.
|
|
|
#123 |
|
er grønn og fin.
|
Det med sikkerhetssele tok jeg med siden det ble nevn i tråden at det var grunn til avskilting, og det er det, derfor er det sikkerhetssele til alle plassene.
|
|
|
#124 |
|
ctrl+z
|
Ja? All den tid det nå er valgfritt så er vel det grunn god nok som noen?
|
|
|
#125 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det "valgfritt" over alt? Ingen tradisjoner om blå, røde og sorte linjer/skoler lengre?
|
|
|
#126 |
|
~~~~~~~
|
Studiespesialisering kan velge rød eller blå.
|
|
|
#127 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#128 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Man bestiller jo bare utstyr fra russeservice, og kan kjøpe hva man vil. Jeg kan like gjerne kjøpe meg russedress i rødt, svart eller blått jeg og. At noen følger tradisjonene og andre ikke, og at det noen steder er sterkere press om å følge tradisjonene enn andre steder, er vel helt normalt i dagens samfunn.
|
|
|
#129 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men de brukes ikke- det var mitt poeng. :teskje: |
|
|
|
|
|
#130 |
|
ctrl+z
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Russeservice har et valg med nedtrekksmeny - der velger man farge på dressen. Vi har hatt både svart, rød, blå, gul, rosa de siste årene. Noen steder er det mer konservativt ved at den tradisjonelle inndelingen følges, men det blir ikke overholdt her jeg bor hvertfall.
|
|
|
#131 |
|
Gjer så godt eg kan
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Vi har akkurat avslutta ei russetid her i huset, og her i området er det heldigvis langt frå dei tilstandar vi høyrer om frå Oslo-området, og delvis Bergen. Her er det Caravelle-liknande bilar som gjeld og i Eldste si klasse gjorde jentene det enkelt. Dei fordelte seg på to bilar, som holdt akkurat, og begge bilane køyrde saman til og frå treff, så dei gjekk litt på kryss og tvers alt etter kva som passa. Bilen Eldste var på kosta kr 38 000, fordelt på 8 stk, dei hadde hettejakker med logo på, sponsa av ei mor med klesbutikk. Dei har jobba mykje dugnad og enda opp med å ha pengar nok til å dekke billettar til alle i eit par russetreff i tillegg. No er bilen lagt ut for sal til same pris som dei betalte. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg er også der. Dumt å straffe alle de som fortsatt feirer russ på "gamlemåten" ved å avskaffe hele russefeiringa. Jeg er muligens preget av å bo i en landsdel der problematikken rundt busser, utvelgelsesprosesser, pengebruk, forkastelige sangtekster etc ikke er like sterk, og det jeg ser i media kjenner jeg i svært liten grad igjen når jeg ser meg rundt blant russen jeg kjenner her, og snakker med foreldrene deres.
|
|
|
#133 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Før i riktig gamle dager :knirk: hadde man skriftlig eksamen før russetiden og muntlig etter russetiden. Russetiden fikk altså sin avslutning før muntlig ble trukket.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men den varte ikke i tre uker på den tiden, altså.
|
|
|
|
|
#135 |
|
ctrl+z
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Og her varte jo da i tillegg russetida i 6,5 uke. Jeg er egentlig litt fascinert over at de står oppreist. De har helt klart ikke bare festet i helgene.
|
|
|
#136 |
|
Er frisk!
|
|
|
|
|
#137 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Det største problemet mitt med russefeiringa er vi midt oppi nå: De har festet og drukket i 17 dager i kaldt vårvær, og nå som de er ferdige er rett og slett store deler av avgangskullet vårt dausjuke! De hoster og harker og snufser og stiller på skolen med feberblanke øyne hvis de i det hele tatt kommer seg ut av senga. Sånn er det hvert år. Ikke akkurat ideell eksamensform (første eksamensdag i dag).
Hos oss er studieforberedende (stud.spes, musikk/dans, idrett osv) rød, de fleste yrkesfag blå og et par yrkesfagprogram svart (type bilmekaniker og andre tungt guttedominerte program).
|
|
|
#139 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?I min by er det russebuss som gjelder.
|
|
|
#140 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jupp. Men det er jo ikke noe nytt, jeg hadde influensa i eksamensperioden jeg også. Det er derfor jeg syns man bør vurdere å flytte både eksamen og russetid - eksamen kan være i første halvdel av mai, så kan man være russ fra 17 mai. |
|
|
|
![]() |
|
|