Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-16, 13:11   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

(Dette er kun de to jeg har blitt oppmerksom på, og er altså da ikke de låtene som har fått mediefokus.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:11   #22
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jenter ned i 15 årsalderen selger sex for å få være med å kjøre russebuss så JA da bør russefeiringen i dagens form avsluttes.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:11   #23
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Djeeez! (til den russelåta fra de skjønne Nordstrand-gutta)

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:16   #24
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er ikke i tvil om at russefeiringens negative bidrag til samfunnet, er langt større enn eventuelle positive.

Gammel 18-05-16, 13:21   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Man kan fint ha en skikkelig heidundrandes feiring av 13 års skolegang, men jeg syns følgende rammer burde kunne gjelde:
- Maks en uke
- Eksamener før 17. mai
- Russefeiring 17. mai til f.eks. 24. mai
- Nulltoleranse fra russestyrene til uakseptabel oppførsel, inkludert de russesangene vi snakker om
- Forbud mot russebusser
- Forbud mot lydforurensing, med kort prosess mot de som bryter reglene (inndraging av anlegg)

Gammel 18-05-16, 13:22   #26
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kunne også hatt feiring 10. - 17. mai, og beholdt eksamener etter 17. mai. :raus:

Gammel 18-05-16, 13:23   #27
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes russebusser skal forbys. Jeg mener dette er roten til mye av problemene med russetiden i dag - støy, denne enorme klandannelsen som fritar enkeltpersoner for ansvaret for egen oppførsel, den økonomiske belastningen som skiller mye, tiden det absorberer - og ikke minst den latterlige miljøbelastningen ved å kjøre gamle dieselbusser døgnet rundt i tettbebygde strøk, til og med med egne aggregater til anlegget. Hvor er miljøpartiene her, egentlig?

Det synes jeg høres ut som et forslag som kan løse en del av problemene, men det er muligens vanskelig å gjennomføre?

Disse historiene om jenter på 15 som selger sex for å være med å rulle, hvor utbredt er det egentlig? Selvfølgelig er det ille om det skjer om det så bare er 1 eller 2 jenter, men jeg synes det er så rart å ta disse enkelthistoriene og ansvarliggjøre et helt årskull. Russen samarbeider med Amnesty om neiernei-kampanjer, med veimyndigheter om trygge kjøretøy og edru sjåfører, mange russ er gå- eller sykkelruss osv. osv. Jeg har tro på holdningsskapende arbeid der også foreldrene til russen trekkes inn. Hvor er foreldrene til russen som har de verste russelåtene liksom?

Problemene enkelte steder i Oslo bør man ta tak i, men jeg tror mye kan løses gjennom å håndheve eksisterende lover mer konsekvent. Det er ikke greit å holde nabolag våkne natt etter natt med høy musikk og feststøy. Inndra lydanlegg. Avskilt busser. Inndra førerkort.

Nå er det ikke viktig for meg at russetiden beholdes altså, men jeg synes heller ikke noe om kollektiv straff for enkeltes idioti.

Gammel 18-05-16, 13:24   #28
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Tror kanskje det som bør avskaffes er bortskjemte, respektløse, ufordragelige beist.

Problem solved.

Enig.

Lokalt her oss oss er det ikke ekstravaganse eller russebusser. De kjører de skranglete kassebilene (så kan sikkerheten der diskuteres, men det er ikke en enorm pengebruk ute og går), og det later til å være mer eller mindre i de samme formene som det var da jeg var ung, og vi hadde en veldig gøy russefeiring som jeg unner de unge.

Men det jeg har sett i nasjonale aviser mm støtter jeg ikke opp under.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:27   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvor er foreldrene til russen som har de verste russelåtene liksom?

Ja, kan vi snakke litt om det også? (Jeg vet hvor mora til den ene er, og vurderer å stikke innom henne og deklamere teksten til låta guttungen hennes har betalt for.)

Hva skjer når atten-nittenåringer har låter som glorifiserer voldtekt, og har foreldre som er med på "foreldrerulling" og synes dette er bare gøy? Hva SKJER egentlig da? Når skal disse ungdommene lære at dette ikke er innafor? Er det deres første arbeidsgivere som skal ta seg av oppdragelsen?

Gammel 18-05-16, 13:27   #30
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg lurer litt på, som kanskje flere her kan svare på, er hvor utbredt den feiringen vi ser i media virkelig er. Hvor vanlig er det med russebusser? Her i Norges tredje største by har jeg aldri sett en eneste en. Det kan godt hende de eksisterer, men jeg aner ikke hvor de gjør av dem. To kollegaer på jobb er foreldre til russ nå i vår, og i følge samtalene mellom dem så virker det som det er foreldre som kjører og bringer russen hit og dit. Er dette først og fremst et østlandsfenomen? Og det med å få laget sanger, er det noe all russ gjør?

Jeg føler at det er et stort sprik mellom det jeg ser på tv og det jeg ser rundt meg. Men det jeg ser på tv (ha busser og "rulle", ha med mindreårige, bestille sanger etc) blir jo framstilt som om det er slik det er nå, å være russ.

Men jeg ser jo av knutereglene som har blitt offentliggjort her at det er mye større sex-fokus her også, enn det var da jeg var russ. Det virker som om det legges opp til at alle skal ha masse sex i russetida, at sex nærmest har blitt en slags selskapslek.

Vanskelig å si om jeg synes russefeiringa bør avskaffes, siden jeg vet litt for lite om hvordan den foregår. Hvis den foregår slik det framstilles på tv så synes jeg det helt klart. Men det er det jeg ikke er helt sikker på om stemmer. Tror det kan være et bedre, og mer realistisk alternativ å gå fram litt mer som med skoleballene (der media også framstiller tradisjonene til de mest ekstreme vestkantskolene som normen), der man legger noen føringer for hvordan det skal gjennomføres i stedet, for å hindre at det tar av. Noe sånt som Polyanna foreslår.

Ellers blir det nesten litt som å diskutere om julebordtradisjonen bør avskaffes, fordi det er en del store firma som har voldsomme feiringer med masse flatfyll, skandaler, feil personer som havner i feil senger, vold i drosjekøer og voldtekter av lettkledte kvinner på hjemveien.

Gammel 18-05-16, 13:28   #31
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En jente i nabolaget (16) "ruller med russen" (Gådd, for et tåpelig uttrykk) og hun BETALTE for det. 1800,- kostet det.

Her er en abonnementssak, men svært lesverdig:
http://www.bt.no/amagasinet/Prisen-f...n-3596546.html

I Bergen er det mange russebusser og i år har det også vært en alvorlig ulykke hvor en russ -angivelig på taket av en russebuss - er involvert. Han ligger hardt skadet på sykehuset. Det har også vært saker i Bergen i år der jenter er blitt funnet eller har funnet seg selv i containere og aner ingenting om hvordan de havnet der. De er blitt dopet ned og utsatt eller forsøkt utsatt for overgrep.

Det har også vært mye symptombehandling. Når man har vin i sportsflaske fordi man er redd for å bli dopet ned, så kan det jo virke som et smart tiltak, men altså? Hallo? Man burde da ikke behøve å ha vin i en sportsflaske? Porblemet ligger i at det er kulturell aksept for at noen gutter kan få oppføre seg som rovdyr. Sykkelbukse under russedressen er samme sak. Velment og offeransvarliggjørende.

Jeg synes det hadde vært en god idé å nullstille russefeiringen litt. Russetiden må være etter eksamen. Foreldre må gi blanke i å feste med russen og være voksne.

Sist redigert av Harriet Vane : 20-05-16 kl 09:56.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:29   #32
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror man vil komme langt på vei om man avskaffer russebussene, noe jeg tror er et byfenomen og ikke så utbredt i distriktene.
På vår vgs. Er det tre eller fire avgangsklasser og de gjør mye flott og er en fargeklatt i lokalmiljøet. De har samlet inn ca. 200 000 til veldedige formål i russetiden som kommer nærmiljøet tilgode. Besøker barnehager med is, spiser fortsatt frukost i rundkjøringer og presidenten holder talen på 17. mai.
Russebussene er blitt en stor greie som skaper mye oppmerksomhet med fokus på det negative. Det er enklere å gjemme seg og tøye grenser når man får innpass i et stort hierarki, tror jeg. Her er det fortsatt vanlig med russebiler.
Så jeg stemmer ja til russ, og nei til russebussene.

(Nå ser jeg Candy har skrevet det jeg mener om bussene

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 18-05-16 kl 13:35.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:30   #33
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Egentlig tror jeg at russefeiringen i Oslo/akershus er i ferd med å utslette seg selv, fordi den har eskalert og inntatt et nivå som ikke er mulig å toppe.

I Bærum er det mellom 35-40 busser, på ca 30-40 russ hver, som hver har betalt fra 20-50.000 for å delta. Det er nøkternt anslått ca 20 millioner kroner i omløp.

Gammel 18-05-16, 13:33   #34
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Ja, en tre ukers russefeiring er unødvendig bruk av tid, penger og ressurser fra samfunnet ellers.

Pengebruk over evne, vold, voldtekt, mobbing, manglende selvrespekt og manglende selvdisiplin finnes blant ungdom og kommer til syne rett som det er. Og det er jo trist. Som vi sa i går, vi håper vi får gitt jentene våre såpass med vett og selvrespekt at de ikke byr seg fram som inngangsbillett.

Gammel 18-05-16, 13:33   #35
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Her er en nettsider der busser annonseres;
https://russehjelpen.no/russebil

Men det er også mange som selges direkte til lavere årskull før de i det hele tatt har blitt brukt av årets. Det var det største problemet, at det bindes opp mye penger i en buss som kan generere store kostnader.

Gammel 18-05-16, 13:35   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

En ukes feiring, null russebusser, nulltoleranse mot støyforurensing. Det tror jeg vil hjelpe mye.

Gammel 18-05-16, 13:37   #37
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En ukes feiring, null russebusser, nulltoleranse mot støyforurensing. Det tror jeg vil hjelpe mye.

Begrenser de det til ei uke kan de godt få fri fra skolen, eller redusert undervisning også, denne uka. :raus:

Gammel 18-05-16, 13:38   #38
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg får hver måned forespørsel fra minst et par, tre russebussdugnadsgreier, "hei, vi skal være russ i 2020 og har begynt å jobbe for å finansiere russetiden vår, og vil gjerne jobbe for dere, kan jobbe nårsomhelstoghvorsomhelstmedhvasomhelst" og så videre, og så videre. Vanligvis er det førsteklassingene på VGS som ringer/mailer, men vi har hatt et par ungdomsskoleelevansamlinger som har prøvd seg også.

Sier nei til alle, da. (Etter å ha prøvd et par år.) Før noen oppmuntrer ungene sine til å ringe.

Gammel 18-05-16, 13:39   #39
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Feiring: Ja. Idiotfeiring som nå? Nei! Her oppe eksisterer ikke russebusser, og det hele er ganske uskyldig, men her er det jo så kaldt i russetida at de blir syke og gjør det dårlig på eksamen.

Gammel 18-05-16, 13:43   #40
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Toppsak på NRK nå:

http://www.nrk.no/hordaland/inspekto...tid-1.12950557

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.