Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-16, 12:27   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Det jeg lurer litt på, som kanskje flere her kan svare på, er hvor utbredt den feiringen vi ser i media virkelig er. Hvor vanlig er det med russebusser? Her i Norges tredje største by har jeg aldri sett en eneste en. Det kan godt hende de eksisterer, men jeg aner ikke hvor de gjør av dem. To kollegaer på jobb er foreldre til russ nå i vår, og i følge samtalene mellom dem så virker det som det er foreldre som kjører og bringer russen hit og dit. Er dette først og fremst et østlandsfenomen? Og det med å få laget sanger, er det noe all russ gjør?

Jeg føler at det er et stort sprik mellom det jeg ser på tv og det jeg ser rundt meg. Men det jeg ser på tv (ha busser og "rulle", ha med mindreårige, bestille sanger etc) blir jo framstilt som om det er slik det er nå, å være russ.

Men jeg ser jo av knutereglene som har blitt offentliggjort her at det er mye større sex-fokus her også, enn det var da jeg var russ. Det virker som om det legges opp til at alle skal ha masse sex i russetida, at sex nærmest har blitt en slags selskapslek.

Vanskelig å si om jeg synes russefeiringa bør avskaffes, siden jeg vet litt for lite om hvordan den foregår. Hvis den foregår slik det framstilles på tv så synes jeg det helt klart. Men det er det jeg ikke er helt sikker på om stemmer. Tror det kan være et bedre, og mer realistisk alternativ å gå fram litt mer som med skoleballene (der media også framstiller tradisjonene til de mest ekstreme vestkantskolene som normen), der man legger noen føringer for hvordan det skal gjennomføres i stedet, for å hindre at det tar av. Noe sånt som Polyanna foreslår.

Ellers blir det nesten litt som å diskutere om julebordtradisjonen bør avskaffes, fordi det er en del store firma som har voldsomme feiringer med masse flatfyll, skandaler, feil personer som havner i feil senger, vold i drosjekøer og voldtekter av lettkledte kvinner på hjemveien.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.