Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Harry Potter - noe for gamle damer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-07, 11:47   #121
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes det er dårlig gjort å tvinge ungene til å se filmer på engelsk før de har begynt å lære noe av språket fordi en selv synes de er bedre uten dubbing. Ungene lærer ikke mer engelsk av det enn voksne lærer fransk av å se franske filmer på orgiginalspråket (nyttig hvis man kan litt fransk, ubrukelig hvis man ikke har lært noe av språket fra før).

Det var da voldsomt.

Snuppa mi kan masse engelsk hun

Vi har bla. australsk familie og venner der, samt engelske/brasilianske venner og venner og familie i usa og england.
De snakker kunn engelsk (evnt. portugisisk og spansk i tillegg), og hun må faktisk kunne skjønne hva de sier.
Ergo, hun har lært engelsk siden hun ble født, vi leser engelske bøker og ser engelske filmer.
Hun skjønner mye, det meste som blir sagt til henne, vi hadde besøk fra australia i påsken bla., og hun kan også snakke litt.

Før man uttaler seg bastant, osv..

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 12:38   #122
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Når det gjelder dubbing er jeg helt enig med Teofelia. Dattera mi vokser i og for seg opp med tre språk, og selv om hun har det som kalles "et godt språkøre" så snakker hun ikke engelsk, og skjønner ingenting av å se en engelsk tegnefilm. Ikke er hun interessert i å faktisk sitte og se på det heller, når hun merker at hun ikke skjønner hva de sier.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 12:40   #123
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Ja, og ikke minst, hadde ikke ungen vært interessert, hadde hun nok gått.
Hun sitter ikke og ser en film for å tekkes meg akkurat
Det lille hun ser på film at all, velger hun selv film osv. og velger gjerne de engelske.
Men hun skjønner jo mye av det, og synes det er morsomt å lære/snakke engelsk.
Hun slekter nok på sin mor.

Gammel 10-04-07, 12:44   #124
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Det var da voldsomt.

Snuppa mi kan masse engelsk hun

Vi har bla. australsk familie og venner der, samt engelske/brasilianske venner og venner og familie i usa og england.
De snakker kunn engelsk (evnt. portugisisk og spansk i tillegg), og hun må faktisk kunne skjønne hva de sier.
Ergo, hun har lært engelsk siden hun ble født, vi leser engelske bøker og ser engelske filmer.
Hun skjønner mye, det meste som blir sagt til henne, vi hadde besøk fra australia i påsken bla., og hun kan også snakke litt.

Før man uttaler seg bastant, osv..

Det du sier motbeviser jo ikke i det hele tatt det jeg sier. Selvsagt lærer barn fremmede språk av å snakke med andre, og selvsagt lærer barn fremmede språk mye mye raskere enn voksne, så hvis dere har engelskspråklig familie, som datteren din treffer ofte, er det ikke overraskende at hun er i stand til å kommunisere med dem. Og da vil hun også ha et godt grunnlag for å se engelskspråklige filmer og forstå disse.

Å bare se engelske filmer derimot, vil man neppe lære lære engelsk av.

Og tegnefilmer er jo dubbet uansett, så hvorfor man ikke kan la barna se disse dubbet til norsk, og få maks utbytte av filmen, det skjønner jeg virkelig ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 12:46   #125
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Les dem Snipa. Om det er på norsk eller engelsk er ikke så farlig, bare du leser dem! Selv slår jeg et slag for den engelske utgaven, språket er ikke så vanskelig, og du lærer mye av det. Kunne mine tyske, franske og italienske romkamerater som var bra dårlig i engelsk lese dem, så kan du!

Gammel 10-04-07, 13:00   #126
lil'c
Passiv

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Og tegnefilmer er jo dubbet uansett, så hvorfor man ikke kan la barna se disse dubbet til norsk, og få maks utbytte av filmen, det skjønner jeg virkelig ikke.

Hun lærer jo mer engelsk av å se de engelske, det er vel ikke vanskelig å skjønne?

Og hvis hun ikke hadde fått utbytte av dem, så hadde hun neppe giddet å se dem.

Hun ser jo norske og, Elias foreks. de er jo norske.
Det er ikke sånn at hun ikke får lov å se norske filmer da
Men hun lærer av dem, og de er bedre på engelsk, mange av de.

Gammel 10-04-07, 13:00   #127
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Å bare se engelske filmer derimot, vil man neppe lære lære engelsk av.

Hvis man får en del forklaring/simultanoversettelse innimellom, så plukker man fort opp litt. Jeg er enig med deg i at jeg ikke synes man skal "tvinge" barna til å se filmer med engelsk tale hvis de heller vil se dem med norsk tale, altså, men det er ikke nødvendigvis slik at unger synes det er bortkastet/fælt å se film der det snakkes et språk de ikke skjønner. Poden vår har sett ganske mye engelsk film (f.eks. Clangers-serien, som dere jo også har sett), og hatt mye glede av det. Etter hvert som han har blitt større, har han ganske riktig i større grad satt pris på at dialogen er på norsk, så nå ser han mest norsk film, der det er mulig. Men han har også hatt mye glede av de engelske filmene og helt klart plukket opp en del ord fra dem også (uten at det var hovedpoenget).

Det bør være opp til barna, det er jeg enig i. Men hvis ungene også har utbytte av originalversjonen, så skjønner jeg godt at man foretrekker den. Det er ofte stor forskjell på kvaliteten på originaldubbingen og oversettelsen.

Gammel 10-04-07, 13:01   #128
lil'c
Passiv

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Skilpadda ordlegger seg bedre enn meg just nå, så jeg signerer henne i innlegget over her.

Gammel 10-04-07, 13:32   #129
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra biblioteket, der jeg lånte nr 1 og nr 2 på engelsk. Har kun sett filmene tidligere. Gleder meg til å synke dypt inn i bøkene!

Gammel 10-04-07, 13:39   #130
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lærte meg engelsk da jeg ver tre år av å se på amerikanske filmer og serier på TV, så jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det bidrar til gode engelskkunnskaper.

Gammel 10-04-07, 14:10   #131
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eria, her.

Jeg lærte meg engelsk da jeg ver tre år av å se på amerikanske filmer og serier på TV, så jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det bidrar til gode engelskkunnskaper.

Jeg og. Husker med varmt hjerte DJ Cat, TCC og Sky Channel.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 14:19   #132
lil'c
Passiv

Standard

Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Jeg lærte også mye engelsk slik, som liten.

Gammel 10-04-07, 14:50   #133
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

I så fall går jeg ut i fra at du også ser tyriske, belgiske, franske og islandske filmer på originalspråket, uten teksting. Det er jo kjekt å øke din egen språkforståelse også.

Jeg synes det er dårlig gjort å tvinge ungene til å se filmer på engelsk før de har begynt å lære noe av språket fordi en selv synes de er bedre uten dubbing. Ungene lærer ikke mer engelsk av det enn voksne lærer fransk av å se franske filmer på orgiginalspråket (nyttig hvis man kan litt fransk, ubrukelig hvis man ikke har lært noe av språket fra før).

Før man insiterer på å nekte ungene sine dubbede versjoner av barnefilmer, synes jeg man skal svinge seg selv til å se en tyrkisk eller gresk film uten teksting, så kan man jo 1) se hvor morsomt det er og 2) se hvor mye tyrkisk og gresk man lærer.

Eh ja selvfølgelig ser jeg utenlandske filmer på originalspråket? Jeg hater jo dubbing. Filmer gjør seg best på originalspråket sitt. Jeg har tekst, fordi jeg kan lese, noe min datter ikke kan.
Jeg ser feks. masse italienske filmer for å lære meg italiensk, siden min svigerfamilie er derfra.
At du synes det er dårlig gjort å "tvinge" ungene til å se filmer på andre språk får du lov til å synes, jeg synes ikke det er dårlig gjort. Ikke så lenge barnet synes det er helt greit selv, og det synes hun. Hun ser feks. Bambi på italiensk og Garfield på engelsk. Jeg laster ned mye, og da får man som regel ikke tak i norske versjoner uansett.

Jeg så kun på engelske tegnefilmer som liten, da jeg så på Sky Channel og TCC, slik omtrent alle mine venner (med kabeltv) gjorde, og jeg kan ikke huske noe annet enn at jeg elsket tegnefilmene og ikke tenkte over språket i det hele tatt. Det blir nok noe annet med skoleunger som følger mer med i handlingen enn små barn som kun ser på skjermen og bruker fantasien litt mer, men da kan de som regel litt engelsk fra før av også. Tyrkisk og gresk blir noe annet, engelsk får de som regel inn fra samfunnet fra de er små av uansett, både via tv, dataspill og annet. Her går vi aktivt inn for å lære vesla både italiensk og engelsk, og det ser jeg virkelig ikke noen problemer med.

Det bør være opp til barna, som Skilpadda sier. Min datter elsker engelske og italienske tegnefilmer. Hadde hun ikke vist interesse hadde jeg heller ikke tvunget henne. Ingen tvinger vel barna til å se på tv?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 14:59   #134
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg så masse DJ Kat og engelske tegnefilmer i helgene når jeg var liten. Jeg lærte meg ikke engelsk av den grunn. :antakeligvis lettere forstokka:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 15:45   #135
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er nok bare "domm".

Neida, alle lærer seg nok ikke engelsk kun ved å se engelske tegnefilmer, men noen lærer språket fortere på den måten. Datteren til Ms. Lee har virkelig lært seg mye engelsk allerede ved å se på engelske filmer, det er helt utrolig hvor mye engelsk den 4-åringen kan.
Min datter begynner også litt nå, hun spør meg hva det betyr og jeg svarer hele tiden. Så for noen kan det være bra for å lære språk mens andre trenger mer. Man må se an barna.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 18:11   #136
TBM
Passiv

Standard

Ungene bør nok få litt hjelp når man ser en engelsk film, men bare for å ha sagt det - man har de senere årene blitt veldig bevisst på hvor viktig det er å lese litteratur mm på f. eks. engelsk for å bli god.

Jeg vil tro at det å høre aktivt på en engelsk film er like bra.

(For å si det litt flåsete - kutt ut gramatikken og la de lese, lese, lese...)

Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 22:53   #137
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde aldri villet at ungen min kun skulle få se filmer på originalspråket.
Femåringen min veksler på egenhånd litt mellom forskjellig språk på filmer han har sett mange ganger, og plukker da opp ting som at "Oh my God" betyr "Milde måne!" osv. Svensk syns han er så morsomt at han knekker helt sammen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 23:43   #138
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Femåringen min veksler på egenhånd litt mellom forskjellig språk på filmer han har sett mange ganger, og plukker da opp ting som at "Oh my God" betyr "Milde måne!" osv. Svensk syns han er så morsomt at han knekker helt sammen.

Høres veldig ut som fireåringen her i huset. Han har plukket opp uhorvelig mye engelsk ved å leke på BBC sine barnesider på pc og se på barnetv på BBC prime.

Når han ser filmer, foretrekker han å ha norsk dialog, men en periode insisterte han på å ha Traktor Tom på dansk!

En kort periode ville han ha Traktor Tom på finsk også, men det gikk han, takk og lov, fort lei av. (Tror ikke man lærer mye finsk av å se finske tegnefilmer...)

Gammel 11-04-07, 08:11   #139
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Det sier jo seg selv at barna må like å se filmer på originalspråk, ellers er der jo lite vits i å sette det på. Hadde ikke Malin likt det, så hadde hun fått sett på norsk.

Husker første gang jeg satte på Mulan på norsk til henne. Da ble hun helt forferdet og sa at filmen var ødelagt. Da var hun litt over to.
Og da vi hadde besøk av Iset-familien og en venninne i romjulen m/barn, og jeg satte på Polarekspressen på norsk for de andre barna. "Neinei, Det heter ikke billett, det heter TICKET!"

Jeg husker at jeg så T-skje Kjerringa på nederlandsk hver morgen på en eller annen dekoder-kanal når jeg gikk på barneskolen. Hadde aldri noen problemer med å forstå handlingen selv om jeg ikke forsto selve ordene. Men jeg lærte noen ord etterhvert, da.

Gammel 11-04-07, 08:12   #140
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Høres veldig ut som fireåringen her i huset. Han har plukket opp uhorvelig mye engelsk ved å leke på BBC sine barnesider på pc og se på barnetv på BBC prime.

Her i huset er de også en stor hit! Hun elsker og spille Tweenies, Fimbles, Teletubbies og å høre eventyrene!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.