|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Du sier det så mye bedre enn jeg. Dette er også mitt ståsted. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Amen! Om man kan si det slik.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenZoë - jeg er vel snarere omvendt. Jeg kan lettere stå i statskirken (hvilket jeg gjør) og forholde meg til at det er definert en rolle i samfunnet for kirken enn å begynne å snakke om åndelighet og kraft inni meg. |
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg tenker at noe skurrer når vi har en offentlig skole hvor forkynnelse er forbudt og alle religioner er likeverdige, (noe jeg er helt enig i) men samtidig har en statskirke. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Nja - men statskirken er frivillig. Derimot er det skoleplikt. Jeg ser behovet for å begrense gladkristne lærere i barneskolen altså. |
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
For det første, det blir veldig vanskelig å diskutere med deg når du finner på ting og påstår at jeg mener noe helt annet enn det jeg gjør.
|
|
|
#7 |
|
Sviiisj!!
|
Det går da helt fint an. Man kan f.eks. anerkjenne av Den Norske Kirke er et svært viktig tilbud til mange mennesker, og at det derfor har verdi å opprettholde dette tilbudet best mulig. Uten at man nødvendigvis vil prakke det på folk.
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg er ikke det minste kristen, men juleavslutningene i kirken er noe jeg husker med stor glede. Pga musikken, lysene, rommet, sangen og stemningen. Jeg ønsker at mine barn skal kjenne på den samme høytidlige stemningen og gleden over de fine julesangene.
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Samme her. Jeg likte juleavslutningene i kirken, og det samme gjør min datter. Jeg har spurt henne, og hun har alltid lyst å dra dit med skolen. Og de fineste julesangene, synes jeg, er de religiøse (Glade jul, Deilig er jorden, Du grønne glitrende osv).
|
|
|
#10 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenSynes denne artikkelen var bra. Nissen er nok eldre enn kirken her i landet. Sånn bare for å ha nevnt det.
|
|
|
|
#11 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenLillebror var på besøk hos frelsesarmeen i regi av barnehagen i dag.
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken |
|
|
|
|
|
#14 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Jeg synes bare det var en kul atikkel etter at flere hadde sagt at de ville vite litt mer om hvor nissen kommer fra. De fleste vet det grøvste om en viss ørkengud fra midtøsten og hans sønn med en surrogatmor fra palestina, men når det gjelder nissen er det ennå rom for å drive grunnleggende folkeopplysning.
|
|
|
|
#15 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg gikk på en skole hvor det aldri var kirkebesøk (skjønt skolen har et kristent grunnsyn, og en del kristne elementer inkorporert i det pedagogiske). Men jeg spilte i strykeorkester på en annen skole, og et par år måtte jeg da være med og spille på denne skolens juleavslutning i kirken. Jeg husker det som alt annet enn vakkert og høytidelig, for å si det slik. Det føltes bare feil for meg, og i tillegg lå det et tjukt lag av utålmodighet i lufta, fra alle skolebarna som helst skulle vært et annet sted.
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenFavorisere eller ikke favorisere en religion.
|
|
|
#17 |
|
Crazy Cat Lady
|
Men hva anser du som kristne verdier? Kan det ikke tenkes at det vi i den vestlige, "kristne" del av verden anser for kristne verdier, er verdier som andre kulturer og religioner også gir uttrykk for? At etikk, moral, lover og regler man retter seg etter i et samfunn er felles kjøreregler som har vokst fram over tid fordi vi mennesker tilpasser oss å leve i fellesskap med andre mennesker? At det ligger i menneskets natur å rette seg etter de normer som kreves, fordi det lønner seg, og brudd på regler medfører straff?
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Noen lover og regler springer ut av behov for sosialisering. For eksempel slik Islendingene innså at de ikke kunne praktisere blodhevn fordi de rett og slett ikke var nok folk og dermed opprettet demokratiet isteden. |
|
|
|
#19 |
|
Crazy Cat Lady
|
Det er da flere retninger innen kristendommen som fremdeles oppfordrer til polygami, så akkurat det er et litt søkt eksempel, all den tid vi faktisk ikke har (lovlig) polygami i vesten. Bibelen oppfordrer jo faktisk til det. Og igjen, hvorfor er polygami en fordelaktig måte å leve på i mange kulturer? Er det religiøst betinget, eller kan det ha seg slik at polygami er en lønnsom strategi når det kommer til overlevelse og reproduksjon, spesielt i samfunn hvor menn ofte faller i krig og er i kraftig underskudd i et samfunn?
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
For det første er det ikke bare snakk om uttalte etiske og moralske kjøreregler som utgjør en kristen-protestantisk kultur. En katolsk bakgrunn kontra protestantisk vil påvirke og forme på ulike måter.
|
![]() |
|
|