Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-10, 00:02   #161
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Favorisere eller ikke favorisere en religion. Jeg er altså ikke kristen, men jeg mener meg delaktig i en kristen tradisjon i et kristent land, der de kristne verdiene faktisk er inkorporert i kultur, moral, lovverk og praksis. Vi har religionsfrihet, men Norge er et kristent land, rent historisk og kulturelt. Bare se her inne, de fleste har døpt ungene sine, er kirkelig konfirmert og har giftet seg kirkelig. Også de som ikke regner seg som personlig kristne. Sett i lys av dette, så er det ikke feil å ta en tur i kirken med skolen sin en dag før jul, julen feires nå tross alt pga Jesu fødsel og vi lever altså i et land der Jesu fødsel markeres med skolefri, røde dager og hva_har_du. Det er fint og bra at alle er med å betrakter på ritualene for å forstå noe som er helt sentralt i vår kultur, enten man tror på ditt eller datt.

Gammel 05-12-10, 09:39   #162
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Favorisere eller ikke favorisere en religion. Jeg er altså ikke kristen, men jeg mener meg delaktig i en kristen tradisjon i et kristent land, der de kristne verdiene faktisk er inkorporert i kultur, moral, lovverk og praksis. Vi har religionsfrihet, men Norge er et kristent land, rent historisk og kulturelt. Bare se her inne, de fleste har døpt ungene sine, er kirkelig konfirmert og har giftet seg kirkelig. Også de som ikke regner seg som personlig kristne. Sett i lys av dette, så er det ikke feil å ta en tur i kirken med skolen sin en dag før jul, julen feires nå tross alt pga Jesu fødsel og vi lever altså i et land der Jesu fødsel markeres med skolefri, røde dager og hva_har_du. Det er fint og bra at alle er med å betrakter på ritualene for å forstå noe som er helt sentralt i vår kultur, enten man tror på ditt eller datt.

Men hva anser du som kristne verdier? Kan det ikke tenkes at det vi i den vestlige, "kristne" del av verden anser for kristne verdier, er verdier som andre kulturer og religioner også gir uttrykk for? At etikk, moral, lover og regler man retter seg etter i et samfunn er felles kjøreregler som har vokst fram over tid fordi vi mennesker tilpasser oss å leve i fellesskap med andre mennesker? At det ligger i menneskets natur å rette seg etter de normer som kreves, fordi det lønner seg, og brudd på regler medfører straff?

Gammel 05-12-10, 10:14   #163
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ikke bare det. Vi lever i et land hvor Jesus bortgang feires med en kanin som legger egg. Fulle av sjokolade.

Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 10:16   #164
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Men hva anser du som kristne verdier? Kan det ikke tenkes at det vi i den vestlige, "kristne" del av verden anser for kristne verdier, er verdier som andre kulturer og religioner også gir uttrykk for? At etikk, moral, lover og regler man retter seg etter i et samfunn er felles kjøreregler som har vokst fram over tid fordi vi mennesker tilpasser oss å leve i fellesskap med andre mennesker? At det ligger i menneskets natur å rette seg etter de normer som kreves, fordi det lønner seg, og brudd på regler medfører straff?

Noen lover og regler springer ut av behov for sosialisering. For eksempel slik Islendingene innså at de ikke kunne praktisere blodhevn fordi de rett og slett ikke var nok folk og dermed opprettet demokratiet isteden.

Andre lover og regler kommer for vår del helt åpenbart fra kristendommen. For eksempel har vi her ikke flerkoneri - det har de i mange andre land.

Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 10:46   #165
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Noen lover og regler springer ut av behov for sosialisering. For eksempel slik Islendingene innså at de ikke kunne praktisere blodhevn fordi de rett og slett ikke var nok folk og dermed opprettet demokratiet isteden.

Andre lover og regler kommer for vår del helt åpenbart fra kristendommen. For eksempel har vi her ikke flerkoneri - det har de i mange andre land.

Det er da flere retninger innen kristendommen som fremdeles oppfordrer til polygami, så akkurat det er et litt søkt eksempel, all den tid vi faktisk ikke har (lovlig) polygami i vesten. Bibelen oppfordrer jo faktisk til det. Og igjen, hvorfor er polygami en fordelaktig måte å leve på i mange kulturer? Er det religiøst betinget, eller kan det ha seg slik at polygami er en lønnsom strategi når det kommer til overlevelse og reproduksjon, spesielt i samfunn hvor menn ofte faller i krig og er i kraftig underskudd i et samfunn?

Gammel 05-12-10, 15:12   #166
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

For det første er det ikke bare snakk om uttalte etiske og moralske kjøreregler som utgjør en kristen-protestantisk kultur. En katolsk bakgrunn kontra protestantisk vil påvirke og forme på ulike måter.

For det andre; du er inne på noe når du sier at det er naturlig med felles kjøreregler i et samfunn for at det skal kunne fungere og en del av de kristne verdiene finnes det tilsvarende til i andre kulturer. Religion er noe dynamisk som endres over tid og etter kontakt med andre kulturer og ideer. Men at disse verdiene til envher tid er naturlige at er gjeldende i alle kulturer kan en finne mange moteksempler til. Det kristne verdisynet ble en motkultur til den romerske makt- og heltedyrkingen.

Jeg mener altså at en ikke bør ta etikk og moral for gitt, som en naturlig greie. Kulturer er dynamiske, filosofien har i flere tusen år hatt moral og etikk som et utrolig viktig felt å utforske og krangle om (ergo er det ikke enkel common-sense) og jeg ser derfor ikke problemet med å feire og markere verdier en setter høyt.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 15:23   #167
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke det minste kristen, men juleavslutningene i kirken er noe jeg husker med stor glede. Pga musikken, lysene, rommet, sangen og stemningen. Jeg ønsker at mine barn skal kjenne på den samme høytidlige stemningen og gleden over de fine julesangene.

Jeg gikk på en skole hvor det aldri var kirkebesøk (skjønt skolen har et kristent grunnsyn, og en del kristne elementer inkorporert i det pedagogiske). Men jeg spilte i strykeorkester på en annen skole, og et par år måtte jeg da være med og spille på denne skolens juleavslutning i kirken. Jeg husker det som alt annet enn vakkert og høytidelig, for å si det slik. Det føltes bare feil for meg, og i tillegg lå det et tjukt lag av utålmodighet i lufta, fra alle skolebarna som helst skulle vært et annet sted.

Ellers er jeg enig med deg i at det er helt riktig å legge vekt på det kristne i forbindelse med jula, men jeg mener fortsatt at selve skoleavslutningen, som skal være noe festlig/høytidelig for alle, ikke bør være i kirka.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 15:34   #168
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

På vår skole har de forresten Vinterball. 22. desember. Det er helt nøytralt.

(Vi bor litt på landet sånn sett. Det holder å endre navn her så er det nøytralt.)

Forøvrig er jeg enig i at hva som er greit for meg at ungene mine er med på eller ei er helt uinteressant - den tonen fra skolen er selvsagt ikke det minste grei.

Vår skole har juleball, men det er i år endret til vinterball, det fører ikke til at de som tidligere ikke gikk på juleballet (muslimer og Jehovas vitner) ønsker å delta i år. Ballet ligger for tett opp til jul og forbindes derfor med jul og siden det bare er navnet som er endret, vil de ikke delta.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 16:08   #169
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det så vanskelig å ikke fokusere så mye på jul i skolen da? Jeg er med på julefeiring fordi det forventes, ikke fordi jeg har så veldig lyst. Syntes det er ok å kunne si nei til "juleritualer" der det er mulig og enkelt å lage et alternativ. Det burde være mulig i forbindelse med skolen?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 16:10   #170
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Det er fint og bra at alle er med å betrakter på ritualene for å forstå noe som er helt sentralt i vår kultur, enten man tror på ditt eller datt.

Nei. Så lenge det å "betrakte ritualene" innebærer å utsettes for forkynning av det kristne budskapet som en sannhet, så er det verken fint eller bra at unger skal presses med på dette i regi av offentlige oppdragende institusjoner. Det er bare krenkende.

Gammel 05-12-10, 16:12   #171
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Nei. Så lenge det å "betrakte ritualene" innebærer å utsettes for forkynning av det kristne budskapet som en sannhet, så er det verken fint eller bra at unger skal presses med på dette i regi av offentlige oppdragende institusjoner. Det er bare krenkende.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 16:36   #172
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Vår skole har juleball, men det er i år endret til vinterball, det fører ikke til at de som tidligere ikke gikk på juleballet (muslimer og Jehovas vitner) ønsker å delta i år. Ballet ligger for tett opp til jul og forbindes derfor med jul og siden det bare er navnet som er endret, vil de ikke delta.

Her på landsbygda så ser det ut til å være sånn at det synes man ikke gjør noe - er det vinterball så er det per def nøytralt og om noen og enkelte da velger å ikke komme så passet det sikkert ikke for dem den dagen.

Som en som mer enn gjerne primsigner meg litt her og der når det passer seg sånn og lar være når jeg ikke vil så har jeg litt sansen for å være helt ærlig.

Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 16:55   #173
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke bare det. Vi lever i et land hvor Jesus bortgang feires med en kanin som legger egg. Fulle av sjokolade.

Denne her er helt ubetalelig.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 05-12-10, 17:54   #174
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Ha ha ha.... morsomt vinkling på det innslaget der MM.

Tenk også at kristne ber til en død mann som de mener er levende, også liker de ikke at noen snakker med de døde

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 20:47   #175
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Jeg blir så eitrende provosert når en offentlig institusjon at et eller annet slag skal tre kirka inn i undervisninga på en slik måte...
Hvorfor i faen kan dem ikka ha juleavslutninga i en moske da?
Det er vel hverken bedre eller værre enn kirka!

Dog så mener jeg det at jeg eller andre eller mine barn når dem kommer i skolealder har svært godt av å lære om kristendomen og det som skjer i kirka, men det er noe helt forbanna annet enn å ha juleavslutning med gudstjenesten.

*vm-i-provosert*

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 21:15   #176
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Jeg blir så eitrende provosert når en offentlig institusjon at et eller annet slag skal tre kirka inn i undervisninga på en slik måte...
Hvorfor i faen kan dem ikka ha juleavslutninga i en moske da?
Det er vel hverken bedre eller værre enn kirka!

*vm-i-provosert*

Fordi kirken kanskje har mer med julefeiringen enn en moske i og med at muslimer ikke feirer jul? Hvis man skal markere julen i norsk kristen tradisjon så er det opplagt at man må inn i en kirke og ikke en moske altså. Men jeg synes de også kan gå i moske, synagoge, katolsk kirke og besøke/få besøk av andre trosretninger i løpet av året. Men, hvis man ikke skal ha julegudstjeneste som et alternativ i julefeiringen, så man må totalt ignorere hele høytiden. Og det betyr null helligdager, adventsforberedelser, julebord på sfo, julegrøt osv.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 21:32   #177
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Men, hvis man ikke skal ha julegudstjeneste som et alternativ i julefeiringen, så man må totalt ignorere hele høytiden. Og det betyr null helligdager, adventsforberedelser, julebord på sfo, julegrøt osv.

Det går fint an å feire jul uten kristent innslag, det har vi jo gjort her i landet i uminnelige tider, selv før kristendommen kom og kuppet midtvintersblotet
Jeg synes det er viktig og koselig med julefeiring, det å få det lille avbrekket midt på vinteren når det er mørkt og kaldt, og med familiehygge i sentrum, betyr uendelig mye for de fleste, tror jeg. Det å få lov til å skjemme hverandre bort, pynte rundt oss, og feire med venner, kollegaer og familie. Det er skikkelig fint, uten at det er noe religiøst over det!
Oldemoren min var svært strengt kristen. Læstadianer. Det er en retning innen den lutherske læren som er temmelig "streng". Oldemoren min feira jul. Hun tilbragte julaften og førstedagen i stillhet og bønn.
På skolen hvor eldstejenta går, har de som ikke deltar på julegudstjenesten samling på musikkrommet hvor de synger ikke-kristne julesanger og koser seg med gløgg og pepperkaker, en veldig fin tradisjon som er et godt og stemningsfult alternativ.

Gammel 05-12-10, 21:39   #178
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Men, hvis man ikke skal ha julegudstjeneste som et alternativ i julefeiringen, så man må totalt ignorere hele høytiden. Og det betyr null helligdager, adventsforberedelser, julebord på sfo, julegrøt osv.

Hæ? Hvorfor det?

Altså, det er da absolutt ingenting i veien for at skoler og barnehager kjører julebord og julegrøt og nissefest og hva-har-du uten å tilby å ta med unger til gudstjeneste. Det er selvfølgelig naturlig at de forteller om hva kristne gjerne legger i julen, men derfra til å praktisere det sneier man innom en del vesensforskjeller.

Gammel 05-12-10, 21:52   #179
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel også en del som tar svært bevisste valg om å ikke døpe sine barn, ikke gifte seg i kirken, ikke konfirmere seg og som for den del ikke mener at julen feires pga. Jesu fødsel. Det forundrer meg at religionsfriheten ikke respekteres bare fordi det er settinger som de med et mindre fundamentert forhold til tro og religion synes er "koselige".

Det er også en stor forskjell på å betrakte og å delta.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 21:57   #180
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Men hvorfor er det et problem? Jeg har full forståelse for at hverken troende muslimer eller Jehovas Vitner ønsker å delta i arrangementer som strider mot deres tro, bare fordi noen tror at den lettvinte "hvis vi bare skifter navn, så er det vel greit?"-holdningen er allmenn. Man må ikke på død og liv ha med alle på alt. Noen ønsker ikke å være med på disse arrangementene, er det så himla farlig? Det er ikke synd på de av den grunn.

Jeg har i min oppvekst ikke vært med på noe jule-, bursdags- eller nasjonaldagsrelaterte feiringer. Det eneste som har føltes problematisk ved det, var alle de kunnskapsløse forståsegpåerne som syntes synd på meg, og som i sin naivitet trodde at alle ønsket å leve som de.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:50.