|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Epikur
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenFavorisere eller ikke favorisere en religion.
|
|
|
#162 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Men hva anser du som kristne verdier? Kan det ikke tenkes at det vi i den vestlige, "kristne" del av verden anser for kristne verdier, er verdier som andre kulturer og religioner også gir uttrykk for? At etikk, moral, lover og regler man retter seg etter i et samfunn er felles kjøreregler som har vokst fram over tid fordi vi mennesker tilpasser oss å leve i fellesskap med andre mennesker? At det ligger i menneskets natur å rette seg etter de normer som kreves, fordi det lønner seg, og brudd på regler medfører straff?
|
|
|
|
#163 |
|
Passiv
|
Ikke bare det. Vi lever i et land hvor Jesus bortgang feires med en kanin som legger egg. Fulle av sjokolade. |
|
|
|
#164 |
|
Passiv
|
Noen lover og regler springer ut av behov for sosialisering. For eksempel slik Islendingene innså at de ikke kunne praktisere blodhevn fordi de rett og slett ikke var nok folk og dermed opprettet demokratiet isteden. |
|
|
|
#165 |
|
Crazy Cat Lady
|
Det er da flere retninger innen kristendommen som fremdeles oppfordrer til polygami, så akkurat det er et litt søkt eksempel, all den tid vi faktisk ikke har (lovlig) polygami i vesten. Bibelen oppfordrer jo faktisk til det. Og igjen, hvorfor er polygami en fordelaktig måte å leve på i mange kulturer? Er det religiøst betinget, eller kan det ha seg slik at polygami er en lønnsom strategi når det kommer til overlevelse og reproduksjon, spesielt i samfunn hvor menn ofte faller i krig og er i kraftig underskudd i et samfunn?
|
|
|
|
#166 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
For det første er det ikke bare snakk om uttalte etiske og moralske kjøreregler som utgjør en kristen-protestantisk kultur. En katolsk bakgrunn kontra protestantisk vil påvirke og forme på ulike måter.
|
|
|
#167 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg gikk på en skole hvor det aldri var kirkebesøk (skjønt skolen har et kristent grunnsyn, og en del kristne elementer inkorporert i det pedagogiske). Men jeg spilte i strykeorkester på en annen skole, og et par år måtte jeg da være med og spille på denne skolens juleavslutning i kirken. Jeg husker det som alt annet enn vakkert og høytidelig, for å si det slik. Det føltes bare feil for meg, og i tillegg lå det et tjukt lag av utålmodighet i lufta, fra alle skolebarna som helst skulle vært et annet sted.
|
|
|
#168 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vår skole har juleball, men det er i år endret til vinterball, det fører ikke til at de som tidligere ikke gikk på juleballet (muslimer og Jehovas vitner) ønsker å delta i år. Ballet ligger for tett opp til jul og forbindes derfor med jul og siden det bare er navnet som er endret, vil de ikke delta. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Pauset
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenMen er det så vanskelig å ikke fokusere så mye på jul i skolen da? Jeg er med på julefeiring fordi det forventes, ikke fordi jeg har så veldig lyst. Syntes det er ok å kunne si nei til "juleritualer" der det er mulig og enkelt å lage et alternativ. Det burde være mulig i forbindelse med skolen? |
|
|
|
|
|
#170 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Nei. Så lenge det å "betrakte ritualene" innebærer å utsettes for forkynning av det kristne budskapet som en sannhet, så er det verken fint eller bra at unger skal presses med på dette i regi av offentlige oppdragende institusjoner. Det er bare krenkende.
|
|
|
#171 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
|
|
|
#172 |
|
Passiv
|
Her på landsbygda så ser det ut til å være sånn at det synes man ikke gjør noe - er det vinterball så er det per def nøytralt og om noen og enkelte da velger å ikke komme så passet det sikkert ikke for dem den dagen. |
|
|
|
#173 |
|
Shake it out!
|
Denne her er helt ubetalelig. (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#174 |
|
Pauset
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenHa ha ha.... morsomt vinkling på det innslaget der MM. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg blir så eitrende provosert når en offentlig institusjon at et eller annet slag skal tre kirka inn i undervisninga på en slik måte... |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Fordi kirken kanskje har mer med julefeiringen enn en moske i og med at muslimer ikke feirer jul? Hvis man skal markere julen i norsk kristen tradisjon så er det opplagt at man må inn i en kirke og ikke en moske altså. Men jeg synes de også kan gå i moske, synagoge, katolsk kirke og besøke/få besøk av andre trosretninger i løpet av året. Men, hvis man ikke skal ha julegudstjeneste som et alternativ i julefeiringen, så man må totalt ignorere hele høytiden. Og det betyr null helligdager, adventsforberedelser, julebord på sfo, julegrøt osv.
|
|
|
#177 |
|
Crazy Cat Lady
|
Det går fint an å feire jul uten kristent innslag, det har vi jo gjort her i landet i uminnelige tider, selv før kristendommen kom og kuppet midtvintersblotet
|
|
|
|
#178 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Hæ? Hvorfor det?
|
|
|
#179 |
|
|
Det er vel også en del som tar svært bevisste valg om å ikke døpe sine barn, ikke gifte seg i kirken, ikke konfirmere seg og som for den del ikke mener at julen feires pga. Jesu fødsel. Det forundrer meg at religionsfriheten ikke respekteres bare fordi det er settinger som de med et mindre fundamentert forhold til tro og religion synes er "koselige". |
|
|
|
|
|
#180 |
|
|
|
|
|