Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mengder mat og vekt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-09, 12:07   #101
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mengder mat og vekt

Iset; dassfølelsen trenger ikke å komme
Jeg er glad i vin - det er ikke bra for kroppen, men jeg føler meg definitivt ikke som en dass når jeg drikker det

Gammel 19-01-09, 12:09   #102
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha nei sant det. Men jeg stusser litt på at det skulle være farlig å spise slik når man får de enorme helsegevinstene av det. Hadde det vært skadelig hadde vi vel følt oss verre, ikke så intenst mye bedre og friskere. Jeg kjenner folk som har spist slik siden 80-tallet og som er oppe i 50årene men ser yngre og sprekere ut enn meg og har blodprøver som en 15-åring, hehe. Ganske stilig.

Gammel 19-01-09, 12:10   #103
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er ikke uten KH - bare veldig langt nede. Jeg spiser så mye grønnsaker at folk flest ville blitt skremt.

Jeg sjekker jo kolesterol, blodfett eller hva det nå heter alt sammen jevnlig og har supre verdier hele veien, til tross for et kosthold med minimalt med karbohydrater.

Og hvis du tenker over det - jeg spiser aldri ett stykke grandiosa. Aldri en smågodt med e-stoffer. Aldri sukker eller hvitt mel. Og jeg har aldri lest at potet skal være spesielt bra for hverken hjerte eller noe annet.

Derimot spiser jeg protein fra gode kilder og selvom jeg spiser en del mettet fett, er det hovedsaklig umettet fett fra avocado og nøtter jeg får i meg.

Det har vært lite forskning på ketogent kosthold, det som finnes er ganske nytt, men det ser ut til å slå hull på de fleste gamle myter om at det ikke skulle være bra i lengden.

For meg er vurderingen slik:
Jeg veide nesten 150 kilo, jeg lå ikke an til å se 50 årsdagen min. Jeg ble sliten av å gå opp en trapp, og jeg merket at pusten økte ved å reise meg fra stolen. Alt av slanking var testet ut med økt vekt som resultat over tid.

Dette har brakt meg femti kilo ned, det har gitt meg energi til å trene flere ganger i uka, det gir meg energi og god søvn samt bedre konsentrasjon og alle målbare verdier ser veldig mye bedre ut.

Så det er mulig det er skadevirkninger. Og det er ekstremt så jeg ville aldri anbefalt noen med moderat overvekt et så ekstremt opplegg som det jeg følger - det er viktig. Men for noen av oss er det en utmerket løsning - og den eneste tilgjengelige som virker.

Jeg har for ordens skyld holdt vekten av i mange år nå, så denne gangen spretter jeg nok ikke opp igjen heller.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:11   #104
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

tja, som sagt, ikke satt meg inn i det. Men jeg ser for meg at alt fettet må bli i kroppen en plass, ligger det inni blodårene da eller, på vent? Skjønner at en forbrenner fettet på en slik kost, men har problemer med å se at det skal være sunt å ha i seg så stor andel fett ifht andre deler... Ja, ja...

Gammel 19-01-09, 12:13   #105
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

smilefjes: så bra med en slik vektreduksjon!

Som sagt, jeg snakker nå om noe jeg ikke kan så mye om, så tror jeg skal la det være med dette... Men jeg har problemer med å forstå det lell

Gammel 19-01-09, 12:13   #106
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fettet reiser gjennom kroppen og videre med kloakkekspressen.

Poenget er at man holder insulinet i blodet på et så lavt nivå at kroppen ikke klarer å ta opp det fettet man spiser. Isteden brenner den fettet som er på kroppen fordi det er den eneste energien den har å ta av. -I ekstrem kortversjon.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:17   #107
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

tja, som sagt, ikke satt meg inn i det. Men jeg ser for meg at alt fettet må bli i kroppen en plass, ligger det inni blodårene da eller, på vent? Skjønner at en forbrenner fettet på en slik kost, men har problemer med å se at det skal være sunt å ha i seg så stor andel fett ifht andre deler... Ja, ja...

Mange har problemer med det, men det er flere og flere leger og ernæringsfysiologer som setter seg inn i dette nå og som anbefaler det til andre. Fettet ligger ikke i årene nei, hvorfor skulle det det? Jeg synes det er rart når folk snakker om hardt fett som feks. smør som legger seg som et belegg i årene. Tror de vi har kjøleskapstemperatur i kroppen? Sett en pakke smør på benken i 37 graders varme, det er flytende. Ergo er det flytende også i kroppen. Og det er jo også mettet fett kroppen vår forbrenner, siden vårt eget fett er mettet. Jeg gikk ned 10 kg på 8 uker med 4000 kcal daglig fra nesten bare mettet fett. Uten å trene. Har aldri følt meg så fantastisk i hele mitt liv, helsemessig, og det ga meg en liten oppvekker siden jeg også var en smule skeptisk før jeg prøvde selv.

Gammel 19-01-09, 12:21   #108
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er normalvektig, og spiser lite og sjelden. Det er ikke ofte jeg blir sulten. I hine hårde dager kunne det gå et par dager hvor jeg glemte/ignorerte å spise.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:23   #109
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er knappest noen hemmelighet at jeg synes hele Fedon-opplegget virker forferdelig skadelig og at jeg er dypt uenig hva Iset skriver. Det er likevel bra at det funker for noen da, jeg hadde nok følt meg tilnærmet død og har mye bedre tro på opplegg ala Grete Roede.

Gammel 19-01-09, 12:28   #110
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

Blondie: jeg er enig med deg. Synes GR har ett fornuftig opplegg og variert kost. Når det er sagt så tror jeg at å holde vekten er avhengig av at du holder deg til ett slikt opplegg. Spiser en over anbefalt kcal vil en naturligvis gå opp om en ikke forbrenner det.

Så ja; enig med deg

Gammel 19-01-09, 12:36   #111
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er knappest noen hemmelighet at jeg synes hele Fedon-opplegget virker forferdelig skadelig og at jeg er dypt uenig hva Iset skriver. Det er likevel bra at det funker for noen da, jeg hadde nok følt meg tilnærmet død og har mye bedre tro på opplegg ala Grete Roede.

Veldig enig med deg.

Gammel 19-01-09, 12:38   #112
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mange har problemer med det, men det er flere og flere leger og ernæringsfysiologer som setter seg inn i dette nå og som anbefaler det til andre. Fettet ligger ikke i årene nei, hvorfor skulle det det? Jeg synes det er rart når folk snakker om hardt fett som feks. smør som legger seg som et belegg i årene. Tror de vi har kjøleskapstemperatur i kroppen? Sett en pakke smør på benken i 37 graders varme, det er flytende. Ergo er det flytende også i kroppen. Og det er jo også mettet fett kroppen vår forbrenner, siden vårt eget fett er mettet. Jeg gikk ned 10 kg på 8 uker med 4000 kcal daglig fra nesten bare mettet fett. Uten å trene. Har aldri følt meg så fantastisk i hele mitt liv, helsemessig, og det ga meg en liten oppvekker siden jeg også var en smule skeptisk før jeg prøvde selv.

Aterosklerose, Iset. Det er det de snakker om. Det er ikke rent fett som legger seg i årene. Veldig forenklet kan man si at det er oksiderte LDL-partikler rike på kolesterol og triglyserider som blir opptatt av makrofager, det oppstår inflammasjon i området, og det dannes aterosklerotisk plakk som skaper problemer hvis a) det blir så mye at blodstrømmen stoppes, b) plakket løsner og setter seg fast på et trangere sted (trombose/emboli). Dette er komplisert og jeg har ikke tid til å skrive så mye nå, men ta et google-søk på aterosklerose, så vil du finne ut mye.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:41   #113
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er jo også mettet fett kroppen vår forbrenner, siden vårt eget fett er mettet.

Hva er det du babler om egentlig? Påstår du at kroppen ikke kan forbrenne umettede fettsyrer? At vi ikke har eller trenger umettede fettsyrer? Hvorfor har vi da elongaser og desaturaser - enzymer som forlenger og avmetter fettsyrer?

Gammel 19-01-09, 12:41   #114
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mener at Fedon er skadelig? Greit at du ikke er fan av det, men skadelig? :måpe: Jeg er dypt uenig i GR sin filosofi, men skadelig tror jeg ikke det er. Men det er jo helt greit at vi er uenige, selvsagt, hehe.

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Spiser en over anbefalt kcal vil en naturligvis gå opp om en ikke forbrenner det.

Jeg er sikkert et unikum, for jeg spiste altså rundt 3500-4000 kcal daglig i 8 uker, og raste ned 10 kg. Trente ikke et sekund. På GR-kurs derimot, spiste jeg ca. 2000 kcal daglig og trente, gikk ned mellom 0,2 og 0,5 kg i uka, mener jeg å huske. Ja, jeg utviklet jo sikkert muskler (så mye man kan få av spaserturer og litt aerobic innimellom) men forskjellen var jo helt absurd. Så jeg er overbevist om at dette med kalorier ikke er så enkelt som de skal ha det til.

Gammel 19-01-09, 12:42   #115
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hva er det du babler om egentlig? Påstår du at kroppen ikke kan forbrenne umettede fettsyrer? At vi ikke har eller trenger umettede fettsyrer? Hvorfor har vi da elongaser og desaturaser - enzymer som forlenger og avmetter fettsyrer?

Jeg snakker om det fettet som ligger på hofter og lår, er ikke det mettet da? Det er jo det vi forbrenner når vi går ned i vekt.

HP skulle skrevet litt om det, han er god på sånt og har skrevet endel om dette på lavkarbo.no.

Gammel 19-01-09, 12:46   #116
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Fedon og GR er da ikke så veldig forskjellig, i bunn og grunn. Lavkarbo kan være så mangt. Å kutte ned på hvitt mel, hvit ris, pasta og sukker tror jeg er sunt for alle.

Sist redigert av Bokormen : 19-01-09 kl 13:01.
Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:58   #117
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Jeg snakker om det fettet som ligger på hofter og lår, er ikke det mettet da? Det er jo det vi forbrenner når vi går ned i vekt.

HP skulle skrevet litt om det, han er god på sånt og har skrevet endel om dette på lavkarbo.no.

Jeg har ikke tid til å skrive og undersøke så mye nå, men humane triglycerider består ikke kun av mettede fettsyrer. Selv smør og fett fra storfe består av 40-50% umettede fettsyrer.

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Fedon og GR er da ikke så veldig forskjellig, i bunn og grunn. Lavlarbo kan være så mangt. Å kutte ned på hvitt mel, hvit ris, pasta og sukker tror jeg er sunt for alle.

Det skadelige etter min mening er om man spiser for mye protein at det belaster nyrene, så mye mettet fett at man øker risikoen for aterosklerose, spiser så lite frukt og grønt at man får i seg lite vitaminer, antioksidanter og andre fytokjemikaler, og ikke får i seg nok fiber.

:må jobbe:

Gammel 19-01-09, 13:02   #118
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Fagfolk er jo så uenige med hverandre i hva som er bra og ikke bra når det gjelder fett, at det ikke er rart folk ikke vet hva de skal tro. Jeg støtter meg hvertfall bla. til legen Wolfgang Lutz og boka "Bedre uten brød". Har lest den fillete, kjempebra bok.

Gammel 19-01-09, 13:03   #119
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

Jeg er sikkert et unikum, for jeg spiste altså rundt 3500-4000 kcal daglig i 8 uker, og raste ned 10 kg. Trente ikke et sekund. På GR-kurs derimot, spiste jeg ca. 2000 kcal daglig og trente, gikk ned mellom 0,2 og 0,5 kg i uka, mener jeg å huske. Ja, jeg utviklet jo sikkert muskler (så mye man kan få av spaserturer og litt aerobic innimellom) men forskjellen var jo helt absurd. Så jeg er overbevist om at dette med kalorier ikke er så enkelt som de skal ha det til.

Du raste ned i vekt fordi du ikke spiste særlig KH. Det er vel forskjellen mellom GR og fedonlignende dietter. Ingen unikum fordi
Og det med å rase ned i vekt er vel ikke sunt?
Anbefalt vektnedgang er ofte ca 0,5 kg i uka, så da hadde du et fornuftig vekttap på Gr sant?

Gammel 19-01-09, 13:05   #120
Slettet bruker
Passiv

Standard

For de som sverger til GR og synes Fedon er gal, så kan jeg erte dere med at GR de siste årene har justert sitt opplegg mer og mer i retning av god, gammel Fedon.

Og til de som snakker om fett i blodet osv. Er det noen som mener at potet inneholder noe som gjør at det problemet forsvinner? Det har jeg aldri sett før.

Hvis man ser på hva jeg faktisk spiser så spiser jeg altså rent kjøtt, fisk eller egg. Mye grønnsaker og mye umettet fett. Jeg drikker kakao laget på kremfløte om vinteren - dere spiser is om sommeren.

Hvor i alle dager skal mitt kosthold skape problemer som deres ikke skaper? Med mindre noen da kan vise til at mel eller potet har noen viktige funksjoner i kroppen?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.