Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-15, 14:33   #101
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Guava: Mine barn er ikke døpt, men da de ble født, var jeg statskirkemedlem. Faren deres har aldri vært det. Jeg har derfor regnet med at de ikke står i statskirken, men jeg må innrømme at jeg har lurt ved et par anledninger, for de fikk begge brev med tilbud om fireårsbok. Da mannen og jeg snakket om dette i går, mente han at de er medlemmer siden jeg var det. Jeg trodde at de i beste fall bare er tilhørende. Uansett lette han på nettet etter skjemaer for å melde dem ut.

Vet du noe om dette?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 14:36   #102
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er egentlig litt stolt av jentungen min som står over, som den første i familien på begge sider.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 14:37   #103
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ganske sikker på at de er medlemmer hvis du var medlem da de ble født, Hyacinth. Min eldste ble det automatisk siden jeg ikke var utmeldt da hun ble født.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 14:38   #104
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har ikke engang falt meg inn at de IKKE skulle ville ha fest!

Gammel 08-04-15, 14:48   #105
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kan være greit å spørre da? Jeg syntes det var skikkelig dritt at det var så åpenbart tatt for gitt i min familie, og hadde fest kun bare for å være grei med foreldrene mine.

Gammel 08-04-15, 14:50   #106
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Guava: Mine barn er ikke døpt, men da de ble født, var jeg statskirkemedlem. Faren deres har aldri vært det. Jeg har derfor regnet med at de ikke står i statskirken, men jeg må innrømme at jeg har lurt ved et par anledninger, for de fikk begge brev med tilbud om fireårsbok. Da mannen og jeg snakket om dette i går, mente han at de er medlemmer siden jeg var det. Jeg trodde at de i beste fall bare er tilhørende. Uansett lette han på nettet etter skjemaer for å melde dem ut.

Vet du noe om dette?

De står neppe som medlemmer. Kan hende tilhørende.

Sender deg prikk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 14:51   #107
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mine barn er ikke døpt, men da de ble født, var jeg statskirkemedlem. Faren deres har aldri vært det. Jeg har derfor regnet med at de ikke står i statskirken, men jeg må innrømme at jeg har lurt ved et par anledninger, for de fikk begge brev med tilbud om fireårsbok.

Dette opplever vi også. Våre har fått brev om både fireårsbok og andre ting som foregår i kirken, selv om ingen av dem er døpt. Jeg er ikke døpt, men mannen min er det og er fremdeles medlem av statskirken så det er mulig årsaken ligger der.
Jeg fikk vite at alle barn av medlemmer regnes som "tilhørende" fram til de blir myndige og så skal de (påstår de i allefall) bli strøket av listene hvis de ikke har meldt seg inn/blitt døpt innen de er 18.

Gammel 08-04-15, 14:52   #108
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var et veldig aktuelt alternativ for meg, selv om jeg bevisst valgte konfirmasjon. Å være midtpunkt i en fest er ikke noe jeg synes er særlig stas.

Gammel 08-04-15, 14:54   #109
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det var et veldig aktuelt alternativ for meg, selv om jeg bevisst valgte konfirmasjon. Å være midtpunkt i en fest er ikke noe jeg synes er særlig stas.

Ha! Det er fler av oss!
Eller, jeg vet jo det, det er jo mange som ikke ønsker bryllup av den grunnen. jeg tror jeg må lage en spinoff.

Gammel 08-04-15, 14:56   #110
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kan være greit å spørre da? Jeg syntes det var skikkelig dritt at det var så åpenbart tatt for gitt i min familie, og hadde fest kun bare for å være grei med foreldrene mine.

Ja, det var det som slo meg, litt brått.

Gammel 08-04-15, 14:56   #111
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De står neppe som medlemmer. Kan hende tilhørende.

Sender deg prikk.

Tusen takk! Ordner det i ettermiddag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 14:57   #112
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Om guttene ønsker å konfirmere seg kirkelig, så må de døpes først. Da blir det mer et bevisst valg og de gjør det ikke kun for penger/gaver.

Skal de konfirmeres gjennom HEF, så er det også et greit valg.

Det er veldig lite styr å bli voksendøpt før konfirmasjonen, altså. De fleste steder ordner presten det i en privat seremoni med foreldre og faddere tilstede en helt vanlig tirsdag kveld. Hvis man ønsker.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 14:57   #113
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ha! Det er fler av oss!
Eller, jeg vet jo det, det er jo mange som ikke ønsker bryllup av den grunnen. jeg tror jeg må lage en spinoff.

Vi feiret bryllup ved å spise på restaurant (reserverte noen bord) og å ha uformelt kaffeselskap etterpå.
Ikke var vi hos fotograf heller.

Gammel 08-04-15, 15:01   #114
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er veldig lite styr å bli voksendøpt før konfirmasjonen, altså. De fleste steder ordner presten det i en privat seremoni med foreldre og faddere tilstede en helt vanlig tirsdag kveld. Hvis man ønsker.

Ja selve dåpen kan man få akkurat som man vil.
Jeg ble døpt en lørdag ettermiddag og med noen få utvalgte tilstede. Noen ungdommer (stadig flere har jeg inntrykk av) ønsker litt stas ut av det og vil ha det i gudstjeneste med venner tilstede.

Gammel 08-04-15, 15:02   #115
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Vi feiret bryllup ved å spise på restaurant (reserverte noen bord) og å ha uformelt kaffeselskap etterpå.
Ikke var vi hos fotograf heller.

Crazy Party Persons! Vi giftet oss på tinghuset, hadde med forloverne med på champagnelunsj og gikk en tur etterpå. Hverken fotograf eller ringer.

Gammel 08-04-15, 15:03   #116
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fordi konfirmasjonsundervisning er undervisning om det man er døpt til/skal døpes til og dåpssynet til den lutherske kirken.

Det er veldig lite styr. Men er det riktig hvis man finner ut at man egentlig ikke er klar for det? Og straffen for å ikke ville er at man ikke får bli med på festen? Da blir plutselig konfirmasjonsseremonien noe mer enn det presenteres som synes jeg.

Gammel 08-04-15, 15:10   #117
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er veldig lite styr. Men er det riktig hvis man finner ut at man egentlig ikke er klar for det? Og straffen for å ikke ville er at man ikke får bli med på festen? Da blir plutselig konfirmasjonsseremonien noe mer enn det presenteres som synes jeg.

Her i landet døper vi jo unger bare fordi, uten å ha noen som helst mening bak annet enn at det er koselig, så jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det er noe verre at ungdom døper seg uten noen større mening for å kunne ha konfirmasjonsfest. Men personlig har jeg ganske sterke meninger mot spebarnsdåp. I pinsemenigheten blir de fleste konfirmert før de blir døpt (eller aldri konfirmert i det hele tatt før de blir voksendøpt), og sånn kunne det jo godt vært i alle trossamfunn, synes jeg.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 15:15   #118
Guava

Guava sin avatar

Standard

Her i landet døper vi jo unger bare fordi, uten å ha noen som helst mening bak annet enn at det er koselig, så jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det er noe verre at ungdom døper seg uten noen større mening for å kunne ha konfirmasjonsfest. Men personlig har jeg ganske sterke meninger mot spebarnsdåp. I pinsemenigheten blir de fleste konfirmert før de blir døpt (eller aldri konfirmert i det hele tatt før de blir voksendøpt), og sånn kunne det jo godt vært i alle trossamfunn, synes jeg.

Nå har pinsevenner et ganske annet syn på dåp og forhold dåp og tro enn katolske, episkopale, anglikanske, ortodokse og lutherske kirker og de forskjellene må man nok leve med. Noe av oss er pragmatisk anlagt på det punktet.

Det er forresten litt respektløst å si at folk døper bare på grunn av kos.

Gammel 08-04-15, 15:28   #119
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er ille at ungdom velger å bli døpt selv om de ikke har et helt klart formet standpunkt, men jeg synes ikke det er ok om de føler seg presset til det på grunn av festen noen uker senere.

Gammel 08-04-15, 15:32   #120
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Crazy Party Persons! Vi giftet oss på tinghuset, hadde med forloverne med på champagnelunsj og gikk en tur etterpå. Hverken fotograf eller ringer.

Om du bytter ut champagnelunsj med femretters middag, så har du vårt bryllup. Perfect!

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.