Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?
Opprinnelig lagt inn av vixen, her.
Jeg sa mer forståelig og ikke riktigere. Nå er jeg som den ateisten jeg er på meget tynn is, men konfirmasjon er vel en bekreftelse av dåp? Og siden vi visstnok er født syndige så kan det for noen være viktig å gjennomføre ritualet.
Fest er gøy det og forsåvidt en god nok grunn, men skjønner ikke helt hva som er høytidelig.
Nei det er helt feil.
Konfirmasjon er dåpsopplæring med avsluttende forbønnshandling. Confirmare i betydningen "styrke og befeste". Det var på oldeforeldrene mine sin tid at konfirmasjon handlet om å bekrefte dåp. Tror også du har misset noe med tanke på synd her.
Dåp og opplæring henger sammen og dåp uten opplæring har ikke mye for seg. Ergo er konfirmasjon viktig som del av et trosopplæringsopplegg, men det er ikke et sakrament og ikke et nødvendig religiøst rite.
Det er for eksempel ikke krav om å være konfirmert for å kunne bli biskop i luthersk tradisjon.
I ortodoks tradisjon har konfirmasjon annen betydning og der skjer den gjerne når ungene er bittesmå.
Hos katolikker har også konfirmasjon annen betydning. Der har de førstekommunionsundervisning som kan sammenlignes med vår konfirmasjonsundervisning på mange måter.
|