Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-14, 23:48   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag

Når jeg argumenterer mot lekser er det de minste barna jeg tenker på, altså de som fortsatt går på SFO. De mener jeg får alt for lange dager når de skal begynne med lekser på toppen av det. Ja, SFO er fritid, men de er gjennomslitne når de kommer hjem, og det er ikke mye kapasitet igjen til læring da. Litt lesing er fint, kanskje litt pugging også, men der stopper det.

For større barn er jeg enig med dere - de bør ha et arbeidspress som er stort nok til at de lærer seg gode vaner. Jeg fikk aldri det, men jeg var nok den typen elev som gjorde det som måtte til uansett, hadde det tatt 10 timer hadde jeg gjort det. Jeg ser absolutt poenget at ikke alle er skrudd sammen på den måten og trenger gradvis tilvenning.

Gammel 16-11-14, 23:49   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg fikk aldri det, men jeg var nok den typen elev som gjorde det som måtte til uansett, hadde det tatt 10 timer hadde jeg gjort det. Jeg ser absolutt poenget at ikke alle er skrudd sammen på den måten og trenger gradvis tilvenning.

Det er nok en veldig god presisering av hva jeg mener. Jeg er som deg, men det er ikke helt alle som er sånn, og litt færre enn før tror jeg, men det har nok også noe med at det er mange flere som går et teoretisk videregående løp nå.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 00:02   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg tenker jo at det gikk bra med meg også. Jeg lærte studieteknikk god nok da jeg måtte.

Jeg ser imidlertid Apan sitt poeng - det er ikke alle som har det i seg å skjerpe seg når de må. Sånne som kan jobbe 24/7 i perioder vil alltid greie seg tror jeg. Det er ikke alle som kan det, de fleste må lære å jobbe rimelig jevnt.

Gammel 17-11-14, 00:14   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men jeg tenker jo at det gikk bra med meg også. Jeg lærte studieteknikk god nok da jeg måtte.

Jeg ser imidlertid Apan sitt poeng - det er ikke alle som har det i seg å skjerpe seg når de må. Sånne som kan jobbe 24/7 i perioder vil alltid greie seg tror jeg. Det er ikke alle som kan det, de fleste må lære å jobbe rimelig jevnt.

Ja, jeg hadde en klassevenninne som måtte jobbe mye, hun jobbet veldig hardt for karakterene sine og fikk en lang og fin utdannelse. Skulle ønske jeg hadde det i meg å være sånn, men jeg virker rett og slett ikke på den måten.

Heldigvis har det blitt "folk" av meg også, men jeg skulle ønske at jeg "var noe" eller kunne noe. Ingeniør eller lege eller noe sånt. I mitt neste liv skal jeg bli det.

Gammel 17-11-14, 00:31   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med eldste har lekser allid vært en kamp. Han har ikke hatt store problemer, men han har ikke villet gjøre det. Han er lat rett og slett. Jeg er glad for at han har passe med lekser. Noen ganger veldig mye, og sportsaktivieter må vike hvis han ikke har klart å fordele arbeidet sitt. Noe han som regel klarer med vår hjelp. Minsten er selvgående, og har alltid vært det. Men for han er alt lett. Jeg skulle ønske han hadde mer lekser, men der er det heller vår jobb å gi han litt ekstra. Men det er litt vanskelig å få samme status som læreren hans, selv om jeg også er lærer.

Jeg synes det er veldig vanskjelig å lære bort matte til ungene mine, jeg er en elendig pedagog i forhold til de. På jobb er det ikke noe problem.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 10:41   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det veldig fine med lekser er at jeg får luket bort vranglære. Som at gxh ikke er måten å regne ut omkrets for trekant, samme hvor mye læreren på leksehjelpen har påstått det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 13:07   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det veldig fine med lekser er at jeg får luket bort vranglære. Som at gxh ikke er måten å regne ut omkrets for trekant, samme hvor mye læreren på leksehjelpen har påstått det.

Huff, ikke send barna på leksehjelp.

Gammel 20-11-14, 11:56   #8
Albertine

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

1000 oppgaver? Gir begrepet mengdetrening en helt ny mening.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 13:31   #9
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fabelastisk, her.

1000 oppgaver? Gir begrepet mengdetrening en helt ny mening.

Det var min reaksjon også, og det er bare oppvarmingen. Tilslutt måtte jeg bare le.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 13:18   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes debatten blir litt ullen når man egentlig aldri vet om det er snakk om barneskole eller ungdomskole. Jeg mener det er ganske store forskjeller på hva man kan forvente.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:26.