|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
maler
|
![]() Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dagJeg leste litt før prøver, ofte leste jeg i friminuttet eller timen før.
![]() |
#102 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag
Ja, at det er slitsomt for dere foreldre er jo utvilsomt. Men 5. klassingen deres har jo "fri" fra 13.30 eller noe sånt til 17.00.
![]() |
#103 |
I mål
|
Ja, jeg oppfattet det også sånn, men jeg tror vi kan konkludere med at dette er veldig ulikt fra miljø til miljø, jeg vet jo det varierte fra gjeng til gjeng den gangen også. Stilene var tidkrevende, de tar mindre tid nå fordi de i større grad gjøres på skolen for å være sikker på at eleven skriver den selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
I endring
|
Han er ikke hjemme før 1430 så han har litt fri der ja. Men det er ikke lenge nok til å være med venner eller annet. Og de timene må som oftes brukes til gloseøving.
![]() |
#105 |
maler
|
![]() Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dagEr det nå jeg innrømmer at det er vesentlig mer enn jeg la ned på universitetet også utenom eksamensperiodene? *uhelbredelig skippertaksmenneske*
![]() |
#106 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, ikke i seg selv, men om man så skal bruke minimum to timer på lekser, så synes jeg vel det begynner å bli en ganske lang dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dagJeg sløvet meg gjennom videregående (leste stort sett leksene på bussen om morgenen) og fikk flotte karakterer - noe skal man ha flaks med her i livet og akkurat skolearbeid har alltid falt lett for meg.
![]() |
#108 |
I mål
|
Med forberede seg mener jeg altså å forberede det som skal leveres inn da. Type rapporter og innleveringer.
Ja, det vil nok være veldig subjektivt. Jeg synes ikke akkurat det er en lang dag at en 18-åring er ferdig med alt av skolearbeid klokken 1700, hvis man tar utgangspunkt i tanken om å komme hjem klokken 1500. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
I mål
|
![]() Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dagNå var det ikke akkurat meningen at dette skulle bli nok en "jeg gjorde ingenting på videregående og gjorde det strålende likevel"-tråd. Mitt poeng er at jeg møter en haug med ungdom hver dag som IKKE gjør det strålende, og som på ingen måte er vant til å jobbe hjemme og selvstendig. Og siden de fleste av dem faktisk burde gjort det, går det den veien høna sparker med mange av dem. Og det synes jeg er alvorlig. Mange av dem består jo ikke videregående skole en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Er frisk!
|
Jeg tror ikke jeg kunne sløvet meg gjennom og gjort det strålende i dag. Jeg tror kravene er drastisk mye høyere rett og slett.
![]() |
#111 |
I mål
|
Ja, det er mitt hovedpoeng. Så synes jeg selvsagt man skal tilpasse på grunnskolen. En vurdering av barnets behov opp mot hvor lang tid det tar. Jeg synes ikke at små barn skal sitte i timesvis hver dag, ikke i helger heller. Men jeg synes at de skal bli vant til å ha lekser, og jeg tror ikke en normal 12-åring har vondt av å gjøre lekser i en times tid hver dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dagJa, det er klart vi tilpasser når foreldre ønsker det. Men jeg som forelder ønsker definitivt ikke at det skal tilpasses til vår sønn selv om han bruker mye tid - fordi han som før nevnt trenger det. Så får det heller bli noen ekstra timer med lekser nå, det har han så uendelig igjen for om noen år.
![]() |
#113 |
Enda en som trener
Det blir nok fort subjektivt og preget av egne erfaringer ja |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Enda en som trener
Og det er selvsagt et meget godt poeng Apan |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
I mål
|
Eh ja. Ellers får man jo ikke gjort noe særlig hjemmearbeid? Sånn har det jo alltid vært (mener jeg da). Nå er jo også en vanlig arbeidsdag veldig relativt, kjenner ikke så mange som bare jobber 8 timer daglig heller.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
I mål
|
Det MÅ ikke ta flere timer daglig, men i et selvvalgt studieløp må man rett og slett være klar for å bruke den tiden det tar å gjøre jobben. Det er selvsagt en forskjell fra grunnskolen, sånn synes jeg ikke det skal være der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Samme her! Jeg har en skoleflink datter som alltid har hatt lett for ting, aldri har slitt noe særlig, fått det meste gratis rett og slett. Hun trenger å måtte slite litt, lære seg gode studievaner og kjenne gleden ved å mestre noe som var vanskelig i starten.
![]() |
#118 |
Enda en som trener
Ok, da tror jeg vi kan enes om å ha en ganske forskjellig oppfatning av dette. Det er nok heller ikke så helt uvanlig å jobbe 8 timers dag. De aller, aller fleste får jo også overtidsbetalt dersom de jobber utover dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dagMin 17-åring er sjelden hjemme før i 16-17 tiden. De fleste vg- elever har endel reisetid i tillegg til lange dager. Han må bytte fra buss-bane etc, pluss stå i saueflokk, så det er vanskelig å bruke reisetiden konstruktivt. Med 2-3 t lekser/forberedelser etc mange dager i uka blir det i alle fall liten tid til andre ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
I mål
|
Ja, eller kompensert, men det betyr jo ikke at man alltid har så mye valg. Men jeg tror også vi kan være enige om at vi ser dette meget forskjellig |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|