Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-14, 20:01   #81
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Opp mot 2 t hver dag på ungdomsskolen? Ok når det er prøver, men ellers mener jeg det kun sliter ut elevene og gjør dem demotiverte. De må kunne studieteknikker for å være effektive, jobbe for å lære, ikke for å ha "gjort det". De skal jobbe effektivt i timer. Ikke kun få 15 min på slutten av timen. (Det vet jeg skjer litt for ofte, det hender der skjer i mine timer også dersom jeg ikke er disiplinert.)

Jo jo, men når jeg sier 1-2 timer, er det vel greit nok om det blir opp mot 2 når det er prøver og noe annet spesielt?

Jeg skulle bare ønske at når elevene kom på videregående var de klare for å bruke mer tid på 2 matteoppgaver hjemme enn den tiden det tar meg som lærer å regne gjennom dem.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 20:07   #82
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sønnen min (5. trinn)nå sitter minst 2 timer hver dag mandag til torsdag. Han skal lese tre sider i engelsk, pugge 10 gloser,, lese 20 minutter hver dag, gjøre ca 10 matteoppgaver i løpet av uka(han velger hvilke selv, siden han er svært god i matematikk velger han selvsagt de vanskeligste), lage setninger med de engelske glosene og av og til noen grammatikkoppgaver, skrive en faktatekst eller fortelling eller jobbe med rettskriving eller grammatikk på en del sider i norsk og øve på noen norske øveord.

Han er ferdig på skolen 13.30 hver dag og er derfor vanligvis ferdig med leksene rundt klokka 16.00. Det han ikke forstår tar vi etter middag de dagene vi har tid.

Dette arbeidet er helt nødvendig for at han skal følge med resten ettersom han altså foreløpig ikke evner å være skikkelig effektiv i en klassesituasjon. Han blir altfor lett distrahert, det trenger ikke være bråk en gang - det holder om naboeleven spisser blyanten.

Jeg opplever mengden som helt uproblematisk både for ham og for oss som familie.

Gammel 16-11-14, 20:10   #83
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Nå er det jo godt mulig at opplegget på videregående er helt snudd på hodet siden min tid ldis: Men da hadde vi stort sett lange dager på skolen og det var vel aldr aktuelt å bruke to timer på lekser hver dag om det ikke var noe helt spesielt...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 20:12   #84
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Nå er det jo godt mulig at opplegget på videregående er helt snudd på hodet siden min tid ldis: Men da hadde vi stort sett lange dager på skolen og det var vel aldr aktuelt å bruke to timer på lekser hver dag om det ikke var noe helt spesielt...

Neivel? Kjente vel knapt noen som noen gang brukte mindre enn to.

Gammel 16-11-14, 20:14   #85
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Har aldri gjort 2 timers lekser på videregående (er født i 72), men har heller ikke gått på studiespesialisering (allmennfag den gangen)

Gammel 16-11-14, 20:17   #86
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har aldri gjort 2 timers lekser på videregående (er født i 72), men har heller ikke gått på studiespesialisering (allmennfag den gangen)

Det har vel litt å si. Dem jeg gikk med, gjorde stort sett lekser hele kvelden og en del i helgen. Det er selvsagt litt over normalen. Men om de har 3-4 ulike fag hver dag og forbereder seg ca en halvtime til hver, vil det ta ca 2 timer.

Gammel 16-11-14, 20:19   #87
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner mange fra mitt kull som ikke brukte 2 timer og mer hver dag. Jeg gikk det som da het almenfag.

Gammel 16-11-14, 20:21   #88
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg kjenner mange fra mitt kull som ikke brukte 2 timer og mer hver dag. Jeg gikk det som da het almenfag.

Jeg skjønner at dette varierer, jeg bare påpekte at det var ganske mange det ikke var uaktuelt for å bruke 2 timer eller mer.

Gammel 16-11-14, 21:13   #89
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Denne diskusjonen er vanskelig da man har så ulike utganspunkt. Her klarer ikke 5.klassingen å få til leksene uten hjelp dermed kommer vi ikke i gang med leksene før tidligst 17. De tar alt fra 1-3timer så for oss er lekser noe som spiser hverdagene våre. Han har ingen diagnose men ligger i nedre del av normal området, dermed blir det store hull om leksene skal forenkles vil hullene bli større.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 21:22   #90
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Denne diskusjonen er vanskelig da man har så ulike utganspunkt. Her klarer ikke 5.klassingen å få til leksene uten hjelp dermed kommer vi ikke i gang med leksene før tidligst 17. De tar alt fra 1-3timer så for oss er lekser noe som spiser hverdagene våre. Han har ingen diagnose men ligger i nedre del av normal området, dermed blir det store hull om leksene skal forenkles vil hullene bli større.

Det tror jeg du har helt rett i. Vi bruker maks 5 minutter i uka på lekser til 6. klassingen. Altså hun bruker lenger tid, men fikser alt selv.

Vi styrer litt med førsteklassingen, men det er noe annet, jeg tror han også kan bli selvstendig med lekser etter hvert.

Gammel 16-11-14, 21:24   #91
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Selv reagerer jeg mest på mengde, innhold og nivå. Vår førsteklassing har "lært" 20 bokstaver nå, har med en ny bok hjem hver uke som skal lese 2-3 ganger hver eneste dag, masse engelsklekser, mattelekser og ulike temalekser, begreper og fremmedord, som skal forstås, brukes og snakkes om.

Nivået er etter min mening altfor høyt, og det det stopper ikke på progresjonen fremover har jeg hørt. Jeg mener at hvis ikke foreldrene er meget påpasselige med at ungene deres bevarer lærelysten og klarer å passe på at de får nok hvile til å orke alt dette, kan det gå veldig galt. Vi har en sønn som blir veldig lett sliten og stressa hvis han får for mange oppgaver og aktiviteter. For å klare alt leksepresset samtidig med alle de nye inntrykkene en skolehverdag gir han, er vi nødt til å sette av hele helgen til lekser. Dvs, effektiv tid er ca 2-3 timer, men iom at han trenger utrolig mange pauser, mat og motivering underveis, bruker han sinnsykt mye av fritiden sin.

Jeg mener at dette spiser altfor me av den tiden han kunne brukt på å være med de få vennene sine og leke, noe jeg ser på som er ekstremt viktig for barn i hans alder. Leking er ekstremt viktig læring! Det er viktig å få tid til det! Og også ro og hvile.

Hvordan ser ukeplanen ut da?

Min 1. klassing har også med seg ny bok hjem hver uke. Den skal også leses hver dag.

Gammel 16-11-14, 21:25   #92
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Her har vi også en som trenger en del hjelp, vi bruker opp til 1,5 t, vi kunne nok brukt mye mer tid hver dag + helgene men det er uaktuelt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 21:26   #93
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg gikk allmennfag (naturfag) og det var slett ikke vanlig med 2 timer lekser hver dag. Vi hadde stort sett lange dager på skolen, tror sjelden jeg var hjemme før 3. Jeg gjorde nok for lite, men hadde jeg brukt en time hver dag (og litt ekstra en sjelden gang ved behov), hadde jeg vært veldig godt i rute. Men som sagt, er det godt mulig det er endret nå, med færre undervisningstimer og mer selvsetndig arbeid?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 21:26   #94
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Men dere er vel i den situasjonen at dere er lærere begge to, og kan hjelpe til med lekser. Det er ikke alle som kan hjelpe til på den måtem. Derfor er jeg noe skeptisk til lekser, samtidig som jeg også ser fordelene.

Jeg ser den, men hvordan vil du da klare å lære barna alt de skal om de ikke har lekser? Man trenger da absolutt ikke å være lærer for å kunne hjelpe barna med leksene.

Gammel 16-11-14, 21:35   #95
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg gikk allmennfag (naturfag) og det var slett ikke vanlig med 2 timer lekser hver dag. Vi hadde stort sett lange dager på skolen, tror sjelden jeg var hjemme før 3. Jeg gjorde nok for lite, men hadde jeg brukt en time hver dag (og litt ekstra en sjelden gang ved behov), hadde jeg vært veldig godt i rute. Men som sagt, er det godt mulig det er endret nå, med færre undervisningstimer og mer selvsetndig arbeid?

Nei. Dette avhenger jo litt av hver enkelt skoles timeplan og litt av hvor mange fag man har, men de fleste er nok på skolen til 1430-1530 flere ganger i uka. Tror hva man regner som en lang dag er ganske relativt, og også var det den gangen gitt . Jeg sliter med å kalle det en lang dag hvis en nesten voksen person er hjemme til klokken 1500.

Gammel 16-11-14, 21:40   #96
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg ser den, men hvordan vil du da klare å lære barna alt de skal om de ikke har lekser? Man trenger da absolutt ikke å være lærer for å kunne hjelpe barna med leksene.

Selvsagt trenger man ikke være lærer, men jeg er f.eks elendig i matte, det betyr at det ikke er lenge før jeg ikke kan hjelpe mine gutter med mattelekser, og jeg tror det er mange som meg der ute. Nå tror ikke jeg det blir så stort problem for mine skoleflinke gutter, men for de ungene som kanskje sliter og som da ikke har noen hjemme til å hjelpe seg så er det et problem. Men jeg er som sagt delt, på mange måter syns jeg lekser er greit, vi bruker ikke så mye tid på lekser hjemme, og iallefall storebror i fjerde klarer det meste selv.

Ja, også er det faktisk ikke meg som skal lære ungene det de skal, det er det faktisk skolen og lærerne som skal, hjemme skal de repetere det de allerede har gått gjennom på skolen.

Så er det å håpe at et av resultatene når Ludvigsenutvalget er ferdig med sin utredning at det blir færre kompetansemål.

Gammel 16-11-14, 21:43   #97
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Nei. Dette avhenger jo litt av hver enkelt skoles timeplan og litt av hvor mange fag man har, men de fleste er nok på skolen til 1430-1530 flere ganger i uka. Tror hva man regner som en lang dag er ganske relativt, og også var det den gangen gitt . Jeg sliter med å kalle det en lang dag hvis en nesten voksen person er hjemme til klokken 1500.

Jeg husker vi syns det var en ekstrem overgang å måtte være på skolen helt til kl 15. På ungdomsskolen var vi jo ferdig kl 14.

Gammel 16-11-14, 22:04   #98
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg husker vi syns det var en ekstrem overgang å måtte være på skolen helt til kl 15. På ungdomsskolen var vi jo ferdig kl 14.

Jepp, men her ble det jo påpekt at det var en lang dag når man var hjemme til klokken 1500.
Tror det er ganske mange steder i landet vårt man har såpass lang vei til videregående at tanken på å være hjemme til klokken 1500 virker som en ganske kort dag.

Gammel 16-11-14, 22:05   #99
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Jepp, men her ble det jo påpekt at det var en lang dag når man var hjemme til klokken 1500.
Tror det er ganske mange steder i landet vårt man har såpass lang vei til videregående at tanken på å være hjemme til klokken 1500 virker som en ganske kort dag.

Vi var hjemme litt over 15, så det var jo ikke noen lang dag sånn egentlig. Overgangen til lærerskolen var også stor, der var vi ferdige rundt kl 16. Alt handler jo egentlig om vane.

Gammel 16-11-14, 22:06   #100
millact

Standard

Jeg er helt sikker på at jeg brukte mye mer enn 2 timer hver dag på vgs på leksene. Husker at jeg satt mange fredager med neste ukes tysklekse for å være på forskudd. Helgene ble også tatt i bruk når det var prøver. Dette er da ganske vanlig?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.