|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
I mål
|
![]() Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag
Jo jo, men når jeg sier 1-2 timer, er det vel greit nok om det blir opp mot 2 når det er prøver og noe annet spesielt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dagSønnen min (5. trinn)nå sitter minst 2 timer hver dag mandag til torsdag. Han skal lese tre sider i engelsk, pugge 10 gloser,, lese 20 minutter hver dag, gjøre ca 10 matteoppgaver i løpet av uka(han velger hvilke selv, siden han er svært god i matematikk velger han selvsagt de vanskeligste), lage setninger med de engelske glosene og av og til noen grammatikkoppgaver, skrive en faktatekst eller fortelling eller jobbe med rettskriving eller grammatikk på en del sider i norsk og øve på noen norske øveord.
![]() |
#83 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dagNå er det jo godt mulig at opplegget på videregående er helt snudd på hodet siden min tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
I mål
|
Neivel? Kjente vel knapt noen som noen gang brukte mindre enn to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Leser
|
Har aldri gjort 2 timers lekser på videregående (er født i 72), men har heller ikke gått på studiespesialisering (allmennfag den gangen)
![]() |
#86 |
I mål
|
Det har vel litt å si. Dem jeg gikk med, gjorde stort sett lekser hele kvelden og en del i helgen. Det er selvsagt litt over normalen. Men om de har 3-4 ulike fag hver dag og forbereder seg ca en halvtime til hver, vil det ta ca 2 timer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Tittel og tittel....
|
![]() |
#88 |
I mål
|
Jeg skjønner at dette varierer, jeg bare påpekte at det var ganske mange det ikke var uaktuelt for å bruke 2 timer eller mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
I endring
|
![]() Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dagDenne diskusjonen er vanskelig da man har så ulike utganspunkt. Her klarer ikke 5.klassingen å få til leksene uten hjelp dermed kommer vi ikke i gang med leksene før tidligst 17. De tar alt fra 1-3timer så for oss er lekser noe som spiser hverdagene våre. Han har ingen diagnose men ligger i nedre del av normal området, dermed blir det store hull om leksene skal forenkles vil hullene bli større.
![]() |
#90 |
Off the map.
|
Det tror jeg du har helt rett i. Vi bruker maks 5 minutter i uka på lekser til 6. klassingen. Altså hun bruker lenger tid, men fikser alt selv.
![]() |
#91 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvordan ser ukeplanen ut da?
![]() |
#93 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Jeg gikk allmennfag (naturfag) og det var slett ikke vanlig med 2 timer lekser hver dag. Vi hadde stort sett lange dager på skolen, tror sjelden jeg var hjemme før 3. Jeg gjorde nok for lite, men hadde jeg brukt en time hver dag (og litt ekstra en sjelden gang ved behov), hadde jeg vært veldig godt i rute. Men som sagt, er det godt mulig det er endret nå, med færre undervisningstimer og mer selvsetndig arbeid? |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Jeg ser den, men hvordan vil du da klare å lære barna alt de skal om de ikke har lekser? Man trenger da absolutt ikke å være lærer for å kunne hjelpe barna med leksene.
![]() |
#95 |
I mål
|
Nei. Dette avhenger jo litt av hver enkelt skoles timeplan og litt av hvor mange fag man har, men de fleste er nok på skolen til 1430-1530 flere ganger i uka. Tror hva man regner som en lang dag er ganske relativt, og også var det den gangen gitt |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Tittel og tittel....
|
Selvsagt trenger man ikke være lærer, men jeg er f.eks elendig i matte, det betyr at det ikke er lenge før jeg ikke kan hjelpe mine gutter med mattelekser, og jeg tror det er mange som meg der ute. Nå tror ikke jeg det blir så stort problem for mine skoleflinke gutter, men for de ungene som kanskje sliter og som da ikke har noen hjemme til å hjelpe seg så er det et problem. Men jeg er som sagt delt, på mange måter syns jeg lekser er greit, vi bruker ikke så mye tid på lekser hjemme, og iallefall storebror i fjerde klarer det meste selv.
![]() |
#97 |
Tittel og tittel....
|
Jeg husker vi syns det var en ekstrem overgang å måtte være på skolen helt til kl 15.
![]() |
#98 |
I mål
|
Jepp, men her ble det jo påpekt at det var en lang dag når man var hjemme til klokken 1500. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Tittel og tittel....
|
Vi var hjemme litt over 15, så det var jo ikke noen lang dag sånn egentlig. Overgangen til lærerskolen var også stor, der var vi ferdige rundt kl 16.
![]() |
#100 |
Jeg er helt sikker på at jeg brukte mye mer enn 2 timer hver dag på vgs på leksene. Husker at jeg satt mange fredager med neste ukes tysklekse for å være på forskudd. Helgene ble også tatt i bruk når det var prøver. Dette er da ganske vanlig?
![]() |
|
|