|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolevesker til 11000
Jepp. Fordommer er kjipe greier uansett hvilken vei det slår, men de fleste er heldigvis klar over nyansene når de bare tenker seg litt om og trår ut av skyttergrava.
![]() |
#102 |
I mål
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Helt uavhengig av vest eller øst (eller Vestby |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
I mål
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000(Og skolesekker, nei, her sleper de fleste rundt på vesker ja. Dessverre er det ofte ikke plass til alt skolemateriellet i slike vesker da, så er man kynisk nok velger man bare ut noe og lar andre ting man trenger bli hjemme eller på skolen, alt ettersom |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Veldig enig med apan. Jeg bryr meg ikke så mye om hvor disse ungdommene kommer fra, men synes det er skremmende at det skal være vanlig, i hvert fall ikke uvanlig, å bruke så mye penger på klesplagg, vesker og tekniske duppedingser. I kveld fulgte jeg snuppa på dans og dansepartiet etter snuppas, hvor tenåringene danser, hadde disse svindyre jakkene. Og dette på tykkeste østkanten.
![]() |
![]() |
#105 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Skolevesker til 11000Men det er jo ikke noe nytt. En Monclerjakke på 80-tallet var ikke billig, tatt datidens inntekter i betraktning(og den er iallefall ikke billig nå heller).
![]() |
#106 |
I mål
|
Tja? Dette er jo et valg vi tar som foreldre mener jeg. Helt fra de er små, når det gjelder hvilket forbruk vi venner barna våre til og hvilke verdier vi signaliserer. Storebror er med på å rote i salgskurver etter billig ulltøy, og jeg forklarer hvorfor vi handler på salg. Blant annet. Vi har et valg her, og det er ikke bare økonomi som kan styre hvordan man velger, det kan også være hva man ønsker å lære ungene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg er enige med de siste talerne her, at uavhengig av øst/vest, så syns jeg det er foruroligende at såpass mange ungdommer sendes inn i voksenlivet med et syn på forbruk og "hva man trenger" som virkelig kan sende dem straka vegen til Luksusfellen.
![]() |
#108 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Vianne Rocher: Akkurat det med at vi etablerer oss senere tror jeg er en av de tingene jeg er redd baner vei for Luksusfellen. Ungene våre har aldri sett oss nyetablerte og blakke. De har sett oss leve komfortabelt, med god økonomi. Tross alle mine war stories om min første leilighet (uten bad! Do i oppgangen!), der jeg endevendte leiligheten etter tomflasker og småpenger for å ha råd til middag, så blir det jo bare historier. De ANER virkelig ikke noe om å snu hver krone. Og de kommer ut i livet og stinker på å være nyetablerte. Det er jo ikke uten grunn at det er ungdommer som øker mest i statistikken over inkassogjeld og forbrukslån.
![]() |
#109 |
I mål
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Ang øst/vest diskusjonen synes jeg faktisk det også er et problem at øst konsekvent omtales som Groruddalen, antagelig fordi jeg selv bor på østkanten, men ikke i Groruddalen. Og det er ikke fordi det er viktig for meg at jeg IKKE bor i Groruddalen, men fordi jeg rett og slett ikke gjør det - men jeg bor på østkanten. Groruddalen er mangfoldig - og østkanten i Oslo er enda mer mangfoldig, fordi den innebefatter enda mer enn Groruddalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() |
#111 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Du får grønn prikk av meg! Enig i hele tankegangen din.
![]() |
#112 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Men det at man har god råd, romslig bolig og råd til fine ferier og mye annet trenger da ikke bety at man kjøper masse stash, merkeklær, tekniske duppeditter ++ til ungene? Jeg synes det blir litt som med de som har servicenivå 24/7 og unnskylder det med at hehe, vi har jo bare henne. ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
etterpåklokest
|
Jeg er i alle fall overbevist, uten at jeg kan dokumentere det |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
I mål
|
Og det er jo ikke rart hvis man er vant til det fra før. Har man hatt en jakke til 7000 fra man var 16 år og skal opprettholde samme standard som student, flyr pengene fort altså. Da jeg studerte hadde jeg ca 6000 kroner i måneden. Det var ikke rom for mye råflotthet innenfor den rammen, men jeg synes pengene rakk utrolig langt egentlig (i etterkant lurer jeg på hvordan jeg klarte å ha råd til så utrolig mye øl. Kan ikke ha kjøpt mye annet). |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må bare ile til å si at selv om jeg brukte Groruddalen spesielt som eksempel når jeg kommenterte øst/vest-"problematikken" i denne tråden, mener jeg ikke det som ensbetydende for østkanten generelt. Men jeg bruker det i min argumentasjon fordi det er det området jeg kan noe som helst om (hvor lite det nå er). Jeg er definitivt enig i at østkanten er VELDIG mye mer enn bare Groruddalen.
![]() |
#116 |
![]() Sv: Skolevesker til 11000Da jeg studerte i Bergen syntes vi vi flottet oss når vi gikk på teater en gang i blant og kino. Det var ikke rom for de store utskeielsene akkurat.
![]() |
#117 |
~~~~~~~
|
Denne diskusjonen om hva som er pengevett og hva som er rett kan man jo vrenge og vri til man blir gal.
![]() |
#118 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Skolevesker til 11000Om dette fenomenet (eller var det problemet?) finnes i øst eller vest, og både før og nå kommer vi vel aldri helt til å enes om. Men det har stått mye om unge og økonomi i pressen de siste par år, og hvordan kredittgjeld og betalingsanmerkninger i aldersgruppen 18-25 år har skutt i været. Statens institutt for forbruksforskning støtter direktøren i Norges Kreditor-forbund som har sagt bland annet dette:
Og det kan vel sies og være et problem som har utviklet seg i negativ retning for dagens unge. Man snakker om at personlig økonomi må inn i skolen, men det fritar vel ikke foreldre fra å lære barna et og annet om emnet også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
I mål
|
Jeg husker fremdeles hvor råflott jeg følte meg den gangen jeg kjøpte meg en Helly Hansen fleecejakke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Ja, jeg har ikke jakke til 6000-70000 kr i alle fall. Min vinterjakke i år er kjøpt på salg til ca 1100 kr før jul. Det synes jeg var en passelig sum. Den har holdt meg varm og god og er grei å se på. Men jeg ser jo at flere av foreldrene i nabolaget har CG jakker.
![]() |
|
|