Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-13, 20:23   #101
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, og de aller færreste tenker utelukkende "uansvarlige rikingforeldre som skjemmer bort barna sine" når de tenker på bydelene fra St. Hanshaugen til Holmenkollen. Så nyansene i hvordan man tenker om "vestkanten" (og hva man kaller vestkanten) finnes her også.

Jepp. Fordommer er kjipe greier uansett hvilken vei det slår, men de fleste er heldigvis klar over nyansene når de bare tenker seg litt om og trår ut av skyttergrava.

Gammel 26-02-13, 21:16   #102
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt uavhengig av vest eller øst (eller Vestby ), er det faktisk et faktum at mange unge har svært dyre jakker, vesker og klær. Og uansett hvor man er fra, klarer jeg ikke la være å bli overrasket over antall unge som har Canada Goose jakke for eksempel. Den har en pris som ligger langt over noe jeg kunne tenke meg å kjøpe til meg selv, og plusser man på vesker, iphone og annet utstyr, er det ikke få 16-åringer som går rundt med verdier til 10-15 000 til hverdags. Og ja, jeg synes det er sprøtt, og tankevekkende at unge idag har et forbruk som forutsetter enten enormt mye jobb ved siden av skole og utdanning (så mye at jobben blir viktigere enn skolen for mange av dem), eller svært mye spons fra foreldre.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 21:19   #103
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Og skolesekker, nei, her sleper de fleste rundt på vesker ja. Dessverre er det ofte ikke plass til alt skolemateriellet i slike vesker da, så er man kynisk nok velger man bare ut noe og lar andre ting man trenger bli hjemme eller på skolen, alt ettersom ).

Gammel 26-02-13, 21:21   #104
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig med apan. Jeg bryr meg ikke så mye om hvor disse ungdommene kommer fra, men synes det er skremmende at det skal være vanlig, i hvert fall ikke uvanlig, å bruke så mye penger på klesplagg, vesker og tekniske duppedingser. I kveld fulgte jeg snuppa på dans og dansepartiet etter snuppas, hvor tenåringene danser, hadde disse svindyre jakkene. Og dette på tykkeste østkanten.

Jeg har en datter som er skrekkelig opptatt av klær, og jeg kjenner at jeg gruer meg veldig til hun begynner å etterspørre merkeklær til priser jeg ikke i min villeste fantasi kunne funnet på å kjøpe til meg selv. Forløpig er det bare viktig at det er fint og så er merket underordnet, men jeg mistenker at det kommer til å være veldig annerledes om 5-10 år.

Gammel 26-02-13, 21:36   #105
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Men det er jo ikke noe nytt. En Monclerjakke på 80-tallet var ikke billig, tatt datidens inntekter i betraktning(og den er iallefall ikke billig nå heller).
Jeg tror ikke "ungdommen nå til dags" er mer bortskjemte enn vi var back in the days. Jeg tror ikke de blir "luksusfellegenerasjonen" på grunn av sin tilgang på Canada Goose.
Den eneste forskjellen på da og nå jeg kan tenke meg, er i grunn at flere foreldre faktisk har anledning til å kjøpe sånt til ungene sine i dag. Derfor er det kanskje flere i den alderen å se med slikt utstyr.

Jeg snakket om det med foreldrene mine i går. Det med leker, mengder, "merkeklær" til barn etc. Som pappa sa: Dagens foreldre venter lengre med å etablere seg og har langt bedre økonomi enn småbarnsforeldre hadde da jeg var liten. Der vi stort sett kan, om vi vil, oppfylle barnas ønsker, måtte de prioritere helt annerledes. De sparte til nytt vintertøy til oss, vi kjøper når vi trenger det.
Når veldig mange av oss er i den gunstige økonomiske situasjonen allerede fra barna er små av, er det jo ikke så rart om barnas forbruk og ønsker reflekterer dette etter hvert som de vokser opp.

Gammel 26-02-13, 21:44   #106
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Når veldig mange av oss er i den gunstige økonomiske situasjonen allerede fra barna er små av, er det jo ikke så rart om barnas forbruk og ønsker reflekterer dette etter hvert som de vokser opp.

Tja? Dette er jo et valg vi tar som foreldre mener jeg. Helt fra de er små, når det gjelder hvilket forbruk vi venner barna våre til og hvilke verdier vi signaliserer. Storebror er med på å rote i salgskurver etter billig ulltøy, og jeg forklarer hvorfor vi handler på salg. Blant annet. Vi har et valg her, og det er ikke bare økonomi som kan styre hvordan man velger, det kan også være hva man ønsker å lære ungene.

Og jeg er ikke enig med deg i at det var like utbredt med omfattende dyrt utstyr før som nå; det flyter av dyre jakker, vesker, klær og elektronikk i veldig mange miljøer. Da jeg studerte og gikk på skole, var det mange som ikke jobbet og de som jobbet hadde det som en bijobb. Nå er det faktisk veldig mange som har studier og skolegang som bigeskjeft, alt for å finansiere forbruk. Jeg liker det ikke.

Gammel 26-02-13, 21:45   #107
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enige med de siste talerne her, at uavhengig av øst/vest, så syns jeg det er foruroligende at såpass mange ungdommer sendes inn i voksenlivet med et syn på forbruk og "hva man trenger" som virkelig kan sende dem straka vegen til Luksusfellen.

Men til øst/vest-diskusjonen: Jeg er enig med Lisa at medias svartmaling av østkanten, som område er trist og ensformig, med enkelte lyspunkter. Samtidig så syns jeg at det her inne, på FP, har utviklet seg en skikkelig ukultur der det er helt ok å bruke forferdelig nedlatende karakteristikker på folk fra et helt område. Tenk dere motsatsen av #herregud, jeg er glad jeg ikke bor i et område med så mange snobber/overlegne folk/materialister/blonde trophy wifes med silikon og botox/etcetc". Tenk om jeg skulle sagt "nei, det er sikkert mye fint østover, altså, men herregud, jeg kunne bare ikke bodd i et områrde der det er så tett mellom harry, røykende tjukkaser, altså!".

Begge deler har jo elementer av sannhet i seg. Tettheten av trophy wifes og Mulberrysnobberi er helt sikkert høyere vestpå, og det er flere røykere, overvektige og Hotell Cæsar-seere i grilldress øst for elva. Men man snakker jo ikke sånn om folk for det!

Jeg syns man skulle slutte med sånt.

Gammel 26-02-13, 21:48   #108
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vianne Rocher: Akkurat det med at vi etablerer oss senere tror jeg er en av de tingene jeg er redd baner vei for Luksusfellen. Ungene våre har aldri sett oss nyetablerte og blakke. De har sett oss leve komfortabelt, med god økonomi. Tross alle mine war stories om min første leilighet (uten bad! Do i oppgangen!), der jeg endevendte leiligheten etter tomflasker og småpenger for å ha råd til middag, så blir det jo bare historier. De ANER virkelig ikke noe om å snu hver krone. Og de kommer ut i livet og stinker på å være nyetablerte. Det er jo ikke uten grunn at det er ungdommer som øker mest i statistikken over inkassogjeld og forbrukslån.

Gammel 26-02-13, 21:50   #109
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Ang øst/vest diskusjonen synes jeg faktisk det også er et problem at øst konsekvent omtales som Groruddalen, antagelig fordi jeg selv bor på østkanten, men ikke i Groruddalen. Og det er ikke fordi det er viktig for meg at jeg IKKE bor i Groruddalen, men fordi jeg rett og slett ikke gjør det - men jeg bor på østkanten. Groruddalen er mangfoldig - og østkanten i Oslo er enda mer mangfoldig, fordi den innebefatter enda mer enn Groruddalen.

Gammel 26-02-13, 21:50   #110
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Hoi! Jeg synes det er rimelig sterkt å si at det er "kvalmende" at noen har en jakke som koster litt over "akseptabel" pris, og at dette betyr at man lærer ungdommene en ekkel holdning. Som flere før har nevnt i denne tråden, så er dette med dyre moteplagg et fenomen som ikke akkurat er nytt.

Jeg syns det er kvalmende at foreldre gir etter for motepress og lar ungene få lov til å kjøpe klær/utstyr til den prisen kun fordi det er populært. Hva lærer man barna da?
Det er MIN mening. Selvfølgelig er det ikke noe nytt fenomen, det er jo det jeg sier... Det er forskjellige ting med jevne mellomrom.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 21:52   #111
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Tja? Dette er jo et valg vi tar som foreldre mener jeg. Helt fra de er små, når det gjelder hvilket forbruk vi venner barna våre til og hvilke verdier vi signaliserer. Storebror er med på å rote i salgskurver etter billig ulltøy, og jeg forklarer hvorfor vi handler på salg. Blant annet. Vi har et valg her, og det er ikke bare økonomi som kan styre hvordan man velger, det kan også være hva man ønsker å lære ungene.

Og jeg er ikke enig med deg i at det var like utbredt med omfattende dyrt utstyr før som nå; det flyter av dyre jakker, vesker, klær og elektronikk i veldig mange miljøer. Da jeg studerte og gikk på skole, var det mange som ikke jobbet og de som jobbet hadde det som en bijobb. Nå er det faktisk veldig mange som har studier og skolegang som bigeskjeft, alt for å finansiere forbruk. Jeg liker det ikke.

Du får grønn prikk av meg! Enig i hele tankegangen din.

Gammel 26-02-13, 21:53   #112
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Men det at man har god råd, romslig bolig og råd til fine ferier og mye annet trenger da ikke bety at man kjøper masse stash, merkeklær, tekniske duppeditter ++ til ungene? Jeg synes det blir litt som med de som har servicenivå 24/7 og unnskylder det med at hehe, vi har jo bare henne. () Det er da ikke slik at det er en viss prosentandel av hverken lønn eller fritid som skal og må brukes på å dekke kunstige behov hos barna.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 21:55   #113
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg er i alle fall overbevist, uten at jeg kan dokumentere det om at forbruksmønstret blant studenter generelt er noe helt høyere enn for noen tiår siden. Det er flere reiser, det er flere cafebesøk, flere middager ute, mer fancy elektronikk, det er dyrere klær, sminke og frisørbesøk, dyrt sportsutstyr, treningsstudio etc etc. Selvfølgelig ikke alle, og selvfølgelig gjelder ikke alt alle, men jevnt over påstår jeg forbruket har økt ganske heftig. Jeg har inntrykk av at dette i stor grad finaniseres av mye jobbing, gjerne ikke-studierelatert jobbing, og at en del av disse studentene kunne med fordel tilbrakt litt mer tid på lesesalen enn bak bardisken eller i kassa på Ark. :knirk:

Litt på sidelinjen kanskje, men dette kommer jo av noe. Velstandsøkningen blant folk flest har jo vært heftig siden f.eks slutten av søttitallet, og det gjenspeiler seg jo naturlig nok hos ungdommene også. De påvirkes jo av omgivelsene.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 21:59   #114
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg er i alle fall overbevist, uten at jeg kan dokumentere det om at forbruksmønstret blant studenter generelt er noe helt høyere enn for noen tiår siden.

Og det er jo ikke rart hvis man er vant til det fra før. Har man hatt en jakke til 7000 fra man var 16 år og skal opprettholde samme standard som student, flyr pengene fort altså. Da jeg studerte hadde jeg ca 6000 kroner i måneden. Det var ikke rom for mye råflotthet innenfor den rammen, men jeg synes pengene rakk utrolig langt egentlig (i etterkant lurer jeg på hvordan jeg klarte å ha råd til så utrolig mye øl. Kan ikke ha kjøpt mye annet).

Gammel 26-02-13, 22:02   #115
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Ang øst/vest diskusjonen synes jeg faktisk det også er et problem at øst konsekvent omtales som Groruddalen, antagelig fordi jeg selv bor på østkanten, men ikke i Groruddalen. Og det er ikke fordi det er viktig for meg at jeg IKKE bor i Groruddalen, men fordi jeg rett og slett ikke gjør det - men jeg bor på østkanten. Groruddalen er mangfoldig - og østkanten i Oslo er enda mer mangfoldig, fordi den innebefatter enda mer enn Groruddalen.

Jeg må bare ile til å si at selv om jeg brukte Groruddalen spesielt som eksempel når jeg kommenterte øst/vest-"problematikken" i denne tråden, mener jeg ikke det som ensbetydende for østkanten generelt. Men jeg bruker det i min argumentasjon fordi det er det området jeg kan noe som helst om (hvor lite det nå er). Jeg er definitivt enig i at østkanten er VELDIG mye mer enn bare Groruddalen.

Gammel 26-02-13, 22:03   #116
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg studerte i Bergen syntes vi vi flottet oss når vi gikk på teater en gang i blant og kino. Det var ikke rom for de store utskeielsene akkurat.

I USA hadde jeg det sånn sett bedre siden det var mye rimeligere å bo der, men fett var det vel ikke akkurat.

Jeg synes det er trist at mange unge legger seg til slike dyre vaner, for det blir ikke lett å opprettholde dem når de får sin første jobb etter studier.

Gammel 26-02-13, 22:03   #117
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg syns det er kvalmende at foreldre gir etter for motepress og lar ungene få lov til å kjøpe klær/utstyr til den prisen kun fordi det er populært. Hva lærer man barna da?
Det er MIN mening. Selvfølgelig er det ikke noe nytt fenomen, det er jo det jeg sier... Det er forskjellige ting med jevne mellomrom.

Denne diskusjonen om hva som er pengevett og hva som er rett kan man jo vrenge og vri til man blir gal.

Hva lærer man barna sine når man sier "Du får kr 1.000,- for å kjøpe deg jakke, resten må du betale selv!" Ungdommen spinker og sparer, hver eneste krone i flere måneder, panter flasker, ingen sløsing av noe slag, ønsker seg kun penger til jul og bursdag, for etter noen måneder så har man spart nok til å kjøpe den etterlengtede jakken og kjenner VANVITTIG stolthet av å kunne kjøpe seg en CG jakke, betalt mesteparten av egne penger, hardt oppsparte midler. Også skal andres foreldre og unger dømme ungdommen for å være en bortskjemt drittunge! Sorry, det forteller vanvittig mye om hodeløse fordomsfulle foreldre! Heller en varm og god jakke, av god kvalitet, enn kebab og cola på kiosken hver bidige dag! Det er flere sider av en sak, den er ikke alltid svart/hvit.

Gammel 26-02-13, 22:03   #118
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om dette fenomenet (eller var det problemet?) finnes i øst eller vest, og både før og nå kommer vi vel aldri helt til å enes om. Men det har stått mye om unge og økonomi i pressen de siste par år, og hvordan kredittgjeld og betalingsanmerkninger i aldersgruppen 18-25 år har skutt i været. Statens institutt for forbruksforskning støtter direktøren i Norges Kreditor-forbund som har sagt bland annet dette:

Sitat:

Men hva er egentlig dyre vaner? Dyre vaner handler om et forbruksmønster hvor vi tar oss råd til å bruke mye penger på produkter/tjenester som kanskje ikke umiddelbart kan oppfattes som nødvendig. Vi kan da tenke oss spa-behandlinger, dyre hudkremer, ferier og kostbare klær, bare for å nevne noe. Hvorfor er disse vanene blitt et problem for unge mennesker? Jo, fordi de unge vil reise på ferier med sine venner, og de vil gjøre det nå – uten spare til det! Løsningen i disse tilfellene blir derfor å ta opp forbrukslån eller kredittkortgjeld som et betalingsmiddel for denne luksusen, i følge Brusdal

Og det kan vel sies og være et problem som har utviklet seg i negativ retning for dagens unge. Man snakker om at personlig økonomi må inn i skolen, men det fritar vel ikke foreldre fra å lære barna et og annet om emnet også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:05   #119
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Da jeg studerte i Bergen syntes vi vi flottet oss når vi gikk på teater en gang i blant og kino. Det var ikke rom for de store utskeielsene akkurat.

Jeg husker fremdeles hvor råflott jeg følte meg den gangen jeg kjøpte meg en Helly Hansen fleecejakke.
Når det er sagt: Jeg synes 6000-7000 kroner for en jakke nå også er forskrekkelig mye penger, og jeg har på ingen måte råd til det selv. Ikke i nærheten av.

Gammel 26-02-13, 22:07   #120
millact

Standard

Jeg husker fremdeles hvor råflott jeg følte meg den gangen jeg kjøpte meg en Helly Hansen fleecejakke.
Når det er sagt: Jeg synes 6000-7000 kroner for en jakke nå også er forskrekkelig mye penger, og jeg har på ingen måte råd til det selv. Ikke i nærheten av.

Ja, jeg har ikke jakke til 6000-70000 kr i alle fall. Min vinterjakke i år er kjøpt på salg til ca 1100 kr før jul. Det synes jeg var en passelig sum. Den har holdt meg varm og god og er grei å se på. Men jeg ser jo at flere av foreldrene i nabolaget har CG jakker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.