Sv: Skolevesker til 11000
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Og jeg er ikke enig med deg i at det var like utbredt med omfattende dyrt utstyr før som nå; det flyter av dyre jakker, vesker, klær og elektronikk i veldig mange miljøer. Da jeg studerte og gikk på skole, var det mange som ikke jobbet og de som jobbet hadde det som en bijobb. Nå er det faktisk veldig mange som har studier og skolegang som bigeskjeft, alt for å finansiere forbruk. Jeg liker det ikke.
Jeg er i alle fall overbevist, uten at jeg kan dokumentere det om at forbruksmønstret blant studenter generelt er noe helt høyere enn for noen tiår siden. Det er flere reiser, det er flere cafebesøk, flere middager ute, mer fancy elektronikk, det er dyrere klær, sminke og frisørbesøk, dyrt sportsutstyr, treningsstudio etc etc. Selvfølgelig ikke alle, og selvfølgelig gjelder ikke alt alle, men jevnt over påstår jeg forbruket har økt ganske heftig. Jeg har inntrykk av at dette i stor grad finaniseres av mye jobbing, gjerne ikke-studierelatert jobbing, og at en del av disse studentene kunne med fordel tilbrakt litt mer tid på lesesalen enn bak bardisken eller i kassa på Ark. :knirk:
Litt på sidelinjen kanskje, men dette kommer jo av noe. Velstandsøkningen blant folk flest har jo vært heftig siden f.eks slutten av søttitallet, og det gjenspeiler seg jo naturlig nok hos ungdommene også. De påvirkes jo av omgivelsene.
|