Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-11, 14:17   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men dere som synes det er sært å prioritere søvn fremfor moro, dere jobber utelukkende på dagtid? For enkelte av oss kan det nemlig være 3. eller 4. natta den uka uten søvn fordi man er på jobb om natten og med den vanlige barnenattevåken innimellom. Og hvor man evt har jobbet helgen før og skal opp på en relativt tøff tidlig vakt dagen etter. Man kan synes det er så sært man bare vil, men å kjøre rundt med sånn søvnmangel kan sammenlignes med å kjøre med promille.

Jeg tror det kommer greit fram i denne tråden at vi alle har forståelse for ulike typer behov utenfor "normalen". Er man allerede søvndeprivert eller annet er det vel ingen som undrer seg.

SF sa et bra i et tidligere innlegg her - når vi diskuterer generelt, så blir det ikke mulig å ta høyde for alle mulige scenarioer.

Gammel 02-01-11, 14:29   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg tror det kommer greit fram i denne tråden at vi alle har forståelse for ulike typer behov utenfor "normalen". Er man allerede søvndeprivert eller annet er det vel ingen som undrer seg.

SF sa et bra i et tidligere innlegg her - når vi diskuterer generelt, så blir det ikke mulig å ta høyde for alle mulige scenarioer.

Joda, jeg ser den. Det jeg prøver å si er vel at for noen av oss er normalen ikke normal.

Gammel 02-01-11, 14:31   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Joda, jeg ser den. Det jeg prøver å si er vel at for noen av oss er normalen ikke normal.

Men da er dere ikke normalen heller.

Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 14:40   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men da er dere ikke normalen heller.

Gammel 02-01-11, 14:01   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg jobber full stilling på dagtid med overtid på natt jevnlig. (Noen netter hver måned - i verste fall må døgnet snus opp-ned flere ganger innenfor samme uke.)
Jeg har hatt alvorlige søvnproblemer for en tid siden og vet dermed hvordan det snur alt opp-ned.

Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 14:04   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og ja - er det en uke hvor jeg allerede har snudd døgnet med nattjobb mandag og torsdag og dagjobb resten så skal det mye til at jeg går på fest på fredag kveld. Helt klart. Om ikke annet så fordi jeg ikke klarer - da må jeg hvile.

Men om jeg har jobbet noenlunde normale uker og det er snakk om ett eller annet som medfører én isolert natt med et par timer for lite søvn så er det helt greit. Det får jeg ingen problemer av.

Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 14:07   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men om jeg har jobbet noenlunde normale uker og det er snakk om ett eller annet som medfører én isolert natt med et par timer for lite søvn så er det helt greit. Det får jeg ingen problemer av.

Nei, det gjør ikke jeg heller. Ikke om det er natt nr 2 eller 3 heller faktisk. Men jeg tåler å gå på ganske lite søvn. Jeg bare synes det er litt sært å stemple det å prioritere nødvendig søvn som sært. Hva som er nødvendig hvile vil vel variere veldig fra person til person.

Gammel 02-01-11, 14:43   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke et problem eller en sykdom av noe slag, jeg trenger mye søvn, og er veldig kveldstrøtt. Det er bare sånn jeg er, så å kalle det en uvane eller sært at jeg lytter til kroppens behov (som blir pushet når jeg holder meg våken til halv tolv, f.eks.) blir veldig underlig i mine ører. Jeg prøver i det lengste å skaffe meg 9 timer om natten (at jeg ammer 5-6-ganger i løpet av natten har sikkert litt å si).

Gammel 02-01-11, 14:46   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har ikke et problem eller en sykdom av noe slag, jeg trenger mye søvn, og er veldig kveldstrøtt. Det er bare sånn jeg er, så å kalle det en uvane eller sært at jeg lytter til kroppens behov (som blir pushet når jeg holder meg våken til halv tolv, f.eks.) blir veldig underlig i mine ører. Jeg prøver i det lengste å skaffe meg 9 timer om natten (at jeg ammer 5-6-ganger i løpet av natten har sikkert litt å si).

Helt klart. Men de fleste har det jo ikke sånn? Om noen har det sånn så tar man hensyn til det og synes ikke det er det minste rart. Men det er fortsatt ikke det mest vanlige?

Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 15:32   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har det litt som Skremmern. Jeg trenger mye søvn og fungerer mye bedre om jeg får mye søvn. Jeg er helt uinteressert i rakettene, og om jeg skulle på jobb 1. januar kunne jeg vurdert å gå hjem fra en fest før midnatt for å få sove litt ekstra. Jeg ser ikke en gang at det er noe rart.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 15:44   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes

Helt klart. Men de fleste har det jo ikke sånn? Om noen har det sånn så tar man hensyn til det og synes ikke det er det minste rart. Men det er fortsatt ikke det mest vanlige?

Jeg har aldri tenkt over hva som er mest vanlig. Da jeg var ung&lovende trengte jeg betraktelig mindre søvn, men da hadde jeg også bare meg selv å tenke på, det har jo mye å si. De aller fleste har godt av nok søvn, og hva som er nok er svært individuelt, men jeg har aldri tenkt over at noe skal være mer vanlig. Jeg tenker mer at det er variasjoner fra gruppe til gruppe. Småbarnsforeldre, eldre, ungdommer, små barn osv.

Gammel 02-01-11, 15:51   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man får alvorlige problemer i mange uker ved å mangle 2 timer søvn en natt så trenger man ikke ha noen søvnforstyrrelse - men man kan ha det. Det kommer jo litt an på om man selv opplever det som et problem eller ikke.

Jeg får ikke alvorlige problemer i mange uker, jeg får problemer dagen derpå. Og det føles virkelig ille nok. Kroppen virker ikke.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, men når du og andre her sier at dere blir syke av for lite søvn er det vel snakk om en eller annen søvnforstyrrelse? Det er jo uansett ikke sykdomstilfeller vi snakker om i tråden.

Nei, det er ingen søvnforstyrrelse å få sykdomsfølelse av for lite søvn, men det kan være dårlig planlegging.

Man kan synes det er så sært man bare vil, men å kjøre rundt med sånn søvnmangel kan sammenlignes med å kjøre med promille.

Dette er faktisk ganske vesentlig informasjon.

Jeg syns ikke det kommer særlig godt fram at man har forståelse for ulike typer behov utenfor "normalen". Tvert imot.

Gammel 02-01-11, 16:18   #13
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

J

Jeg syns ikke det kommer særlig godt fram at man har forståelse for ulike typer behov utenfor "normalen". Tvert imot.

Mitt poeng har vel helst vært at gjør det noe om man ikke alltid skjønner andres valg 100%?

Med unntak av speiselle problemstillinger, synes jeg det er sært å ikke kunne strekke seg ganske bra innimellom, når anledningen er tilstede. Det handler vel om hvilke egenskaper man kjenner seg igjen i.

Jeg har også mine (gode, synes jeg) grunner for ikke å ønske overraskende besøk, men synes likevel ikke det er overraskende at folk med andre egenskaper og preferanser enn meg synes det er råsært.

Hvorfor er det et problem?

Her blir vi spurt om vi synes denslags er sært, og noen av oss synes, og sier, det.

Det blir jo litt tannløst i lengden om vi alle i alle situasjoner bare svarer: det har jeg full forståelse for, og kjenner meg sånn igjen i!

Hovedsaken må da være at man respekterer hverandres særegenheter selv om vi kan tenke at noe er sært, lite fleksibelt, døllt, usporty eller whatnot.

Gammel 02-01-11, 20:02   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er veldig uproblematisk og veldig lite sært at en som skal tidlig opp og på jobb neste dag har lyst til å komme seg i seng før midnatt. (Uansett type jobb). Regner med at folk kjenner seg selv og har sine grunner om de ønsker å legge seg tidlig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 20:14   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Egentlig er jeg veldig overrasket over at det blir lagt svært liten vekt på at jeg faktisk skulle sitte bak rattet hele dagen og dele ut medisiner til pasienter. Hadde jeg hatt en kontorjobb eller skulle stått i kassa på Shell hadde jeg muligens prioritert annerledes.

Isolert sett er det selvfølgelig finfint å sørge for nok søvn. Klart det. Sikkert mange som burde vært mye flinkere til det.

Men når det er sagt, så kan jeg ikke klare å forstå at 5-6 timers søvn er slik en risiko for både en selv og andre.

Det finnes veldig mange med veldig viktige jobber. Og det er relativt vanlig (kanskje mer vanlig enn uvanlig?) å ikke få 7-8 timers søvn hver natt.

I min verden (og de fleste andre jeg omgås) blir ikke det sett på som noen big deal. Det er først når vi snakker om søvnmangel over tid at det blir fare på ferde.

Hva med leger på sykehus? De har noen horribelt lange vakter ettersom jeg har forstått. Det synes jeg høres langt mindre trygt ut enn å få fem timer søvn en natt.

Gammel 02-01-11, 20:35   #16
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Isolert sett er det selvfølgelig finfint å sørge for nok søvn. Klart det. Sikkert mange som burde vært mye flinkere til det.

Men når det er sagt, så kan jeg ikke klare å forstå at 5-6 timers søvn er slik en risiko for både en selv og andre.

Det finnes veldig mange med veldig viktige jobber. Og det er relativt vanlig (kanskje mer vanlig enn uvanlig?) å ikke få 7-8 timers søvn hver natt.

I min verden (og de fleste andre jeg omgås) blir ikke det sett på som noen big deal. Det er først når vi snakker om søvnmangel over tid at det blir fare på ferde.

Hva med leger på sykehus? De har noen horribelt lange vakter ettersom jeg har forstått. Det synes jeg høres langt mindre trygt ut enn å få fem timer søvn en natt.

Jeg vil tro det er veldig, veldig få som aldri har gått på jobb etter 4-5 timers søvn eller enda mindre, meg selv inkludert. (Og det ble uansett ikke mer enn 5 timers søvn på meg den natten, men jeg prøvde i allefall. )
Jeg har jobbet nattevakter, jeg har hatt jobb som gjorde at jeg begynte 4 om morgenen og ikke minst hadde jeg minsten som ikke helt så nødvendigheten av søvn før han var ganske stor.
Og jeg fungerer greit, men jeg innrømmer glatt at jeg foretrekker å få søvnen min og være uthvilt.

Jeg tror hele sakens kjerne bunner ned i hvordan vi prioriterer, og jeg vil aldri kunne forsvare en dårlig dag på jobb med et festlig lag. Syke barn, støyende naboer eller kveldsvakt etterfulgt av dagvakt er for meg gyldig grunn for å gjespe litt på jobb. At jeg var på fest kvelden før? Nope.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 20:39   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gode poenger med tanke på at man av og til uansett vil havne oppi situasjoner som gjør at man får for lite søvn når man trenger det.
Men, dette handler vel mer om hva man VELGER å utsette seg for? Man velger ikke å utsette seg for å ligge søvnløs og stirre i taket, eller at barna våkner på nettene. Men man kan fint velge å dra hjem tidligere fra en fest, slik at man slipper å gå rundt som en zombie dagen etter. For noen er nyttår hellig, man gleder seg ihjel og rakettene er et must-must. For andre er søvnen veldig mye viktigere enn det, og man ofrer glatt nyttårs-midnatt for det.

Gammel 02-01-11, 20:47   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg forstår ikke argumentasjonen. Hva er poenget med å få mindre søvn enn man har behov for? Raketter? Kommer man til gjestene rundt seks-sju har man 5 timer i godt lag før man pakker snippsekken og drar hjem. Jeg kan ikke finne en eneste god grunn til å holde seg oppe lenger. Er man nødt pga sykdom, reising eller annet klarer man å pushe grensa fordi man må, men når man ikke må i det hele tatt? Nei, det forstår jeg bare ikke, altså.

Gammel 02-01-11, 21:26   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foreslår at neste gang noen starter en tråd der de spør om de er sære/dumme/smarte osv gir beskjed på forhånd om hvilke svar de ønsker.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 22:07   #20
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg foreslår at neste gang noen starter en tråd der de spør om de er sære/dumme/smarte osv gir beskjed på forhånd om hvilke svar de ønsker.

Ikke dumt!

Jeg leser og leser andres argumenter, men jeg synes det er sært å ikke kunne fire på en times søvn på nyttåreaften. End of.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:19.