Sv: Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)
Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.
Egentlig er jeg veldig overrasket over at det blir lagt svært liten vekt på at jeg faktisk skulle sitte bak rattet hele dagen og dele ut medisiner til pasienter. Hadde jeg hatt en kontorjobb eller skulle stått i kassa på Shell hadde jeg muligens prioritert annerledes.
Isolert sett er det selvfølgelig finfint å sørge for nok søvn. Klart det. Sikkert mange som burde vært mye flinkere til det.
Men når det er sagt, så kan jeg ikke klare å forstå at 5-6 timers søvn er slik en risiko for både en selv og andre.
Det finnes veldig mange med veldig viktige jobber. Og det er relativt vanlig (kanskje mer vanlig enn uvanlig?) å ikke få 7-8 timers søvn hver natt.
I min verden (og de fleste andre jeg omgås) blir ikke det sett på som noen big deal. Det er først når vi snakker om søvnmangel over tid at det blir fare på ferde.
Hva med leger på sykehus? De har noen horribelt lange vakter ettersom jeg har forstått. Det synes jeg høres langt mindre trygt ut enn å få fem timer søvn en natt.