Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-15, 10:22   #101
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.460
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg kjenner INGEN som heter Anine, jeg har bare lest navnet. Så jeg aner ikke hvordan det uttales.

Jeg sier Aniiine.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 10:33   #102
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.778
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg sier Aniiine.

Jeg ville vel også ha gjort det. Med tonem 2.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 10:44   #103
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.460
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Hvilken er tonem 2 og 1 igjen?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 10:49   #104
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Å uttale Snorre med o eller å etter hva personen selv kaller seg syns jeg er enkelt og ikke dialektavhengig, selv om jeg aldri har møtt på noen som sier Snorre med Å.

Men å endre trykket til MARRie eller ANNita føles veldig unaturlig, samme om jeg skulle møte på en vestlending som heter MaGGnus.

Jeg endrer heller ikke til Marrie altså. Selv om jeg skrev at jeg prøver å tilpasse meg hvordan navneeieren sier navnet sitt, så vil det på et tidspunkt høres ut som om jeg gjør narr av dem, og det vil jeg jo ikke. Men jeg kjenner et par Haralder, og til og med mannen min (som er østlending) skiller dem ved å si Harrall og Haral(d).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 10:50   #105
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.778
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvilken er tonem 2 og 1 igjen?

Tonem 1: loven
Tonem 2: låven

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 10:53   #106
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Tonem 1: loven
Tonem 2: låven

De to ordene høres klin lik ut på min dialekt.

Når jeg skal undervise i dette, så må jeg alltid klargjøre for elevene at jeg er blant dem som ikke hører forskjell på bønner og bønder, det er i alle fall null forskjell når jeg uttaler dem selv. Men, elevene får det til, og da kan de vise frem gode eksempler på tonem 1 og tonem 2.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 11:04   #107
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.696
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Diskuterte akkurat tonem med min kinesiske kollega. Det var interessant.

Opptakten var at hun lurte på forskjellen på hver dag og hverdag. Noe som gikk over til forskjellen på fjæra (som ble til fem høns) og fjæra (ved sjøen). Hun uttalte navnet sitt (to stavelser) på fire ulike måter som for meg hørtes nøyaktig likt ut, og sa at slik vi uttaler det blir det veldig melodisk og vakkert (i mine ører sier vi det nøyaktig likt alle de fire variantene hun sa), og i det hele tatt synger vi når vi snakker.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 11:53   #108
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Å uttale Snorre med o eller å etter hva personen selv kaller seg syns jeg er enkelt og ikke dialektavhengig, selv om jeg aldri har møtt på noen som sier Snorre med Å.

Men å endre trykket til MARRie eller ANNita føles veldig unaturlig, samme om jeg skulle møte på en vestlending som heter MaGGnus.

Der vil jo også variere med hva slags dialekt man har. Jeg fikser lett trykk på første eller andre stavelse, og Magnus med klar g i stedet for ng-lyd også, men Snorre med o istedet for å høres helt noldus ut, når jeg sier det.

Edit: Ups, den der blei visst posta ganske lenge etter at den blei skrivi, så det var for så vidt alt sagt.

Jeg uttaler også Anine og Eline med samme tonem, så akkurat der datt jeg av, gitt.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 12:06   #109
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg uttaler også Anine og Eline med samme tonem, så akkurat der datt jeg av, gitt.

Jeg også. Min magefølelse sier egentlig like gjerne Anine med tonem 2 på -nine (som kantine), men jeg hører folk flest sier Anine med tonem 1 (som Eline), så da har jeg justert meg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 12:42   #110
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.460
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Jeg sier det som kantine. Eller, jeg veksler litt tror jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 14:02   #111
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Mens jeg sier kantine og Eline helt likt.

Men IKKE Anine.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 14:35   #112
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Anine = kantine
Eline = poteter

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 14:57   #113
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.401
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Mens jeg synes det er veldig rart å skulle uttale Anine som kantine, da ville jeg heller skrevet det Ann-Ine.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 14:58   #114
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.460
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Jeg sier kantiiiine, ikke kann-tine.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 14:59   #115
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.401
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Vi må snart ha lydfiler.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 15:05   #116
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.700
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Det er så enkelt å være trønder altså, her uttales alt med trykk på første stavelse.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 21:23   #117
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Elsker denne tråden. Only on fp!

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 21:28   #118
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Eg har flytta ein del i oppveksta og har budd på fleire kantar av landet og dermed er det veldig naturleg for meg å uttale Elin og Heidi med tonem 1 eller tonem 2, alt etter kva Elin og Heidi gjer sjølv. Eg synest ikkje det er å strekke seg langt. Eg spør og gjerne Magnus og Hogne om dei vil at eg skal uttale namnet deira med eksplisitt g eller ŋ- lyd. Men Maren og Anders uttaler eg på vestlandsmåten. Det blir meir dialekt.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 22:00   #119
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har flytta ein del i oppveksta og har budd på fleire kantar av landet og dermed er det veldig naturleg for meg å uttale Elin og Heidi med tonem 1 eller tonem 2, alt etter kva Elin og Heidi gjer sjølv. Eg synest ikkje det er å strekke seg langt. Eg spør og gjerne Magnus og Hogne om dei vil at eg skal uttale namnet deira med eksplisitt g eller ŋ- lyd. Men Maren og Anders uttaler eg på vestlandsmåten. Det blir meir dialekt.

Enig i alt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 22:06   #120
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Skal jeg uttale f.eks. Maren på bergensk høres det ut som jeg gjør narr av dialekten. Jeg kan jo selvfølgelig uttale r'en som rulle-r, men da høres jeg litt trønders ut.

Navnet Synnøve har et annet trykk på Vestlandet enn jeg er vant til på Østlandet. Jeg uttaler det med lang ø, men blir stadig rettet på av ene barnet mitt fordi det her uttales med trykk på n. Jeg klarer jo å uttale det med annerledes trykk, men det høres helt snålt ut med min dialekt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no