|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?
Høh? Mener du at du prøver å si Maarn til Oslo-Maren? Jeg sier Trånn til Oslo-Trond og Maren til Oslo-Maren. Jeg skifter ikke dialekt. Jeg sier ikke Annesj til Anders. Men jeg sier Aksel med både tonem 1 og 2, alt etter hva Aksel selv sier han heter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?Jeg tilpasser tonem og å kontra o i navn som Trond og Snorre. Men jeg skarrer ikke navnet til Maren fra skarreland eller sier andeRRRs istedet for Andesj. Da vil jo folk tro at jeg bedriver (dårlig) herming.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Ja, jeg prøver å si elevenes navn, og andres, slik de sier det selv. Innenfor rimelighetens grenser. Jeg skarrer f.eks. uansett. Jeg sier derfor Anners i stedet for Anders f.eks., men ikke "Annesj" - for det blir bare rart når jeg sier det. Og jeg sier Maarn i stedet for Maren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?Jeg synes det er milevis forskjell på å drive med for eksempel patalisering eller å bruke retrofleks i ord hvis det ikke ligger i ens egen dialekt, det samme med skarre-r. Men i alle landets dialekter finnes det to ulike tonemer, så det å bruke riktig tonem, eller riktig trykk, for den saks skyld, synes jeg er noe man ikke bare skal drite i, men faktisk forsøke. Å bruke lyder som ikke fins i egen dialekt når man skal uttale andres navn synes jeg bare høres latterlig ut. Jeg forventer ikke at min utenlandske svigerfar skal bruke riktig tonem i mitt navn, det har han ingen forutsetning for, og det ville dessuten høres tåpelig ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg synes det er helt urealistisk, faktisk - helt vanlige navn som Elin, Anita, Heidi, Ellen - hvis jeg skal si dem med tonem som en østlending eller trønder, vil det høres ut som jeg gjør meg til eller hermer etter dialekten.
![]() |
#86 |
Kontrollfrik
Men du har vel to ulike tonemer du også? Og da velger du det rette, uten at det høres ut som en trønder av den grunn? Det trenger ikke ligne. Tonen 1 og 2 på stavangerdialekt høres jo helt annerledes ut enn tonem 1 og 2 på nordnorsk? Jeg er sikker på at du uten å tenke over det bruker ulike tonem i hverdagen når du snakker. Det er ikke verre enn å bruke tonemene du alltid bruker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg kan ikke si Anita med østlandsk tonem uten å høres ut som jeg legger om, nei. Og har aldri møtt en østlending som sier det med bergensk tonem heller, om det skulle være til en bergenser?
![]() |
#88 |
Kontrollfrik
Hm? Er du sikker på at du snakker om det samme som meg? Sist redigert av Hyacinth : 10-08-15 kl 23:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Prettiest mess ever seen
|
Antagelig ikke.
![]() |
#90 |
Kontrollfrik
Ja, men dette har ikke med tonem/ tonelag å gjøre. Det har med tonefall/ setningsmelodi å gjøre. Du kan ikke begynne med østlandsk swtningsmelodi som bergenser, altså. Uten at folk vil le, iallfall. Sist redigert av Hyacinth : 10-08-15 kl 23:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?Jeg uttaler det "bitch"
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden ![]() ![]() Sist redigert av Honda : 14-08-15 kl 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Prettiest mess ever seen
|
Men det vil være like unaturlig for meg å si Elin som bønner som å si Anita mid-ned-opp (og ja, du har rett i at jeg ikke klarer å skjønne forskjellen på tonelag og tonefall, men det er greit), så jeg mener at dette er dialekt mer enn noe annet. Ville en bergenser noen gang fått Elin/August med bønder-tonem, mener du? Nå er jeg ferdig med å kverulere og over på å spørre, hvis du lurte.
![]() |
#93 |
Kontrollfrik
Elin har iallfall to tonemer. Jeg vet ikke hva en bergenser ville klart, jeg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Anine er jo et navn med virkelig store uttaleforskjeller, så rart å bruke det som eksempel på uttalemåte av et annet navn.
![]() |
#95 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?Å uttale Snorre med o eller å etter hva personen selv kaller seg syns jeg er enkelt og ikke dialektavhengig, selv om jeg aldri har møtt på noen som sier Snorre med Å. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?Min yngste skulle hete Leah som det ble jente. Men heldigvis og takk og lov så ble det gutt. For det var først i ettertid at jeg skjønte at veldig mange uttaler Leah med tonem 2.
![]() |
#97 |
Kontrollfrik
Jeg prøvde hardt å finne noe tilsvarende, men kom virkelig ikke på noe. Anine tenkte jeg var bankers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Kontrollfrik
Her sier alle Snorre med å. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?Snårre er ganske vanlig i Oslo også.
![]() |
#100 |
Textrovert
|
Jeg kjenner INGEN som heter Anine, jeg har bare lest navnet. Så jeg aner ikke hvordan det uttales.
![]() |
|
|