Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-15, 22:53   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg kan ikke si Anita med østlandsk tonem uten å høres ut som jeg legger om, nei. Og har aldri møtt en østlending som sier det med bergensk tonem heller, om det skulle være til en bergenser?

Hm? Er du sikker på at du snakker om det samme som meg? Du skal selvsagt si Anita på din egen dialekt. En fra Bergen og en fra Oslo har samme tonem i Anita selv om det ikke høres likt ut. En østlending og en bergenser vil for eksempel gå opp og ned i lydene på ulike stavelser, men det er ikke det samme som tonem. Meg bekjent kan navnet Anita kun uttales med ett tonem, skulle man brukt det andre ville det blitt Anita som i "Anine", nå er det som i "Eline".

Sist redigert av Hyacinth : 10-08-15 kl 23:01.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 23:05   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hm? Er du sikker på at du snakker om det samme som meg? Du skal selvsagt si Anita på din egen dialekt. En fra Bergen og en fra Oslo har samme tonem i Anita selv om det ikke høres likt ut. En østlending og en bergenser vil for eksempel gå opp og ned i lydene på ulike stavelser, men det er ikke det samme som tonem. Meg bekjent kan navnet Anita kun uttales med ett tonem, skulle man brukt det andre ville det blitt Anita som i "Anine", nå er det som i "Eline".

Antagelig ikke. Det kan godt hende jeg bruker tonem-begrepet videre enn det egentlig er, dette er ikke mitt fagfelt. Jeg inkluderer alt som har forskjellig tonegang, slik som Elin kan sies ned-opp på østlandsk, mens det naturlige i Bergen er opp-ned?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 23:07   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Antagelig ikke. Det kan godt hende jeg bruker tonem-begrepet videre enn det egentlig er, dette er ikke mitt fagfelt. Jeg inkluderer alt som har forskjellig tonegang, slik som Elin kan sies ned-opp på østlandsk, mens det naturlige i Bergen er opp-ned?

Ja, men dette har ikke med tonem/ tonelag å gjøre. Det har med tonefall/ setningsmelodi å gjøre. Du kan ikke begynne med østlandsk swtningsmelodi som bergenser, altså. Uten at folk vil le, iallfall.

I Norge har vi kun to tonemer, Elin som i bønner og som i bønder. Andre språk har ikke tonemer overhodet. Noen har flere, det virker veldig forvirrende på meg.

Men jeg er nokså sikker på at det du argumenterer for her er forskjeller i høytoner og lavtoner. Det er dialektavhengig og ikke noe man normalt endrer på.

Sist redigert av Hyacinth : 10-08-15 kl 23:19.
Gammel 11-08-15, 07:37   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men dette har ikke med tonem/ tonelag å gjøre. Det har med tonefall/ setningsmelodi å gjøre. Du kan ikke begynne med østlandsk swtningsmelodi som bergenser, altså. Uten at folk vil le, iallfall.

I Norge har vi kun to tonemer, Elin som i bønner og som i bønder. Andre språk har ikke tonemer overhodet. Noen har flere, det virker veldig forvirrende på meg.

Men jeg er nokså sikker på at det du argumenterer for her er forskjeller i høytoner og lavtoner. Det er dialektavhengig og ikke noe man normalt endrer på.

Men det vil være like unaturlig for meg å si Elin som bønner som å si Anita mid-ned-opp (og ja, du har rett i at jeg ikke klarer å skjønne forskjellen på tonelag og tonefall, men det er greit), så jeg mener at dette er dialekt mer enn noe annet. Ville en bergenser noen gang fått Elin/August med bønder-tonem, mener du? Nå er jeg ferdig med å kverulere og over på å spørre, hvis du lurte.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 09:14   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Men det vil være like unaturlig for meg å si Elin som bønner som å si Anita mid-ned-opp (og ja, du har rett i at jeg ikke klarer å skjønne forskjellen på tonelag og tonefall, men det er greit), så jeg mener at dette er dialekt mer enn noe annet. Ville en bergenser noen gang fått Elin/August med bønder-tonem, mener du? Nå er jeg ferdig med å kverulere og over på å spørre, hvis du lurte.

Elin har iallfall to tonemer. Jeg vet ikke hva en bergenser ville klart, jeg? Ut fra det lille jeg vet om bergensk, er det vel nokså naturlig å si Elin som bønder?

August med bønder-tonem tror jeg ingen sier. Men August har trykkforskjeller.

Gammel 11-08-15, 09:17   #6
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

skulle man brukt det andre ville det blitt Anita som i "Anine", nå er det som i "Eline".

Anine er jo et navn med virkelig store uttaleforskjeller, så rart å bruke det som eksempel på uttalemåte av et annet navn.

Gammel 11-08-15, 10:14   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Anine er jo et navn med virkelig store uttaleforskjeller, så rart å bruke det som eksempel på uttalemåte av et annet navn.

Jeg prøvde hardt å finne noe tilsvarende, men kom virkelig ikke på noe. Anine tenkte jeg var bankers.

Gammel 11-08-15, 10:21   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøvde hardt å finne noe tilsvarende, men kom virkelig ikke på noe. Anine tenkte jeg var bankers.

Jeg kjenner INGEN som heter Anine, jeg har bare lest navnet. Så jeg aner ikke hvordan det uttales.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 10:22   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg kjenner INGEN som heter Anine, jeg har bare lest navnet. Så jeg aner ikke hvordan det uttales.

Jeg sier Aniiine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 10:33   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg sier Aniiine.

Jeg ville vel også ha gjort det. Med tonem 2.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 21:23   #11
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Elsker denne tråden. Only on fp!

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21.