|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?Jeg reagerer vel mest på måten folk formulerer seg på, feil bruk av uttrykk, veldig muntlig språk, og graverende skrivefeil. Da synker troverdigheten hos avsender. "I fjord" f.eks. i steden for "i fjor" :grøss: . |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?
Jeg synes det var bedre med hun som skrev "jeg gikk til jordmord i fjord". Høres skummelt ut.
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?Jeg skulle ansette sekretær for noen måneder siden, og mottok tilmin store overraskelse flere søknader med mange skrivefeil, orddelingsfeil og ukorrekte forkortelser. Ikke spesielt imponerende, og nei, man har ikke noe å fare med, ihvertfall ikke som sekretær, dersom man ikke er i stand il å skrive korrekt norsk.
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?Ah. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ustabil
|
Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?Jeg syns det er vesentlig forskjellig om skrivefeilene opptrer i et innlegg på FP, eller i en jobbsøknad på en sekretærstilling. Ikke sammenlignbart i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
saftig
|
For meg spiller det liten rolle. Jeg tenker mitt uansett. Jeg skjønner ikke helt hvordan det går an å tillate seg skrivefeil bare fordi man ikke er på jobb?
Interessant påstand.
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
Altså, jeg legger jo ikke inn skrivefeil. Men setningsbygningen blir mer muntlig. Jeg vil illustrere med et eksempel på en tekst:
Men skulle jeg skrevet det samme i en e-post til en bekjent, eller på forum som dette, så kanskje teksten ville sett slik ut:
Ingen av delene inneholder åpenbare rettskrivingsfeil (med mindre jeg har bommet på noen taster her, garanterer ingenting), men formuleringene er svært ulike. Hver til sin målgruppe, liksom. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Smugleser
|
Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?Jeg har vært borte fra PC'en noen dager, og er glad for at dette er den første tråden på "ulest" som møter meg. Det er som å komme hjem.
|
|
|
#10 |
|
saftig
|
Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?bina, det jeg snakker om handler mest om stavefeil. Når jeg har lært meg hvordan et ord skrives så husker jeg det. Jeg forstår ikke hvordan det går an å glemme hvordan vanlige ord staves, så da ble påstanden din
|
|
|
#11 |
|
Borte
|
Nei, min erfaring er at rettskrivingsnivå ikke har en skitt å gjøre med hvor mye man har å fare med.
|
|
|
#12 |
|
By the Sea
|
Helt enig. Jeg synes det grenser til snobbete å ha en så ovenfra og ned holdning til mennesker som ikke skriver feilfritt. (Og her snakker jeg ikke om fjortistendensene med farger og fonter og what not på NM).
Er det så umåtelig vanskelig å skjønne at ikke ALLE ANDRE er 100% som en selv?
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Noen ganger virker det som om enkelte oppfatter utsagn som "jeg synes rettskrivning er viktig og gir et godt inntrykk" som å egentlig bety "alle som noen ganger skriver feil burde buntes sammen og kastes på fjorden".
|
|
|
#14 |
|
Borte
|
Å guri! Er jeg på flisespikkeforumet nå igjen? :skynder seg ut:
|
|
|
#15 |
|
|
Det er jo selvfølgelig det vi mener, med betongsko og hele pakka, men sånt sier man jo ikke offentlig. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Borte
|
Siden du spør, Zöe. Det er vel sånt som dette som får folk til å reagere. Særlig når det dukker opp i en diskusjon som er litt preget av humor og ironi i forkant.
Jeg vet at du har skrevet det siste sitatet på et tidspunkt i diskusjonen, men det drukner jo i en rekke andre ting du har skrevet som er mye sterkere og mye mer angripende.
Dette er svar som jeg syns vitner om at du tar ting veldig bokstavelig og tolker alt i verste mening.
|
|
|
#17 |
|
Borte
|
Jeg må føye til at jeg mener dette på generell basis. Om man er på nettforum og aktiv bruker av skriftlig kommunikasjon, så blir man selvsagt vurdert ut i fra språk og språklig nøyaktighet i tillegg til innholdet i det man skriver. Noen er ikke gode på å formulere seg skriftlig selv om de ellers har mye å fare med.
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Klart det har en viss sammenheng, men ikke for alle. Mannen min - aka moteksempelet - er virkelig dårlig til å skrive. Såpass at vi stadig diskuterer om han har dysleksi. Men han har jo ingen problemer med å lese, så vi har funnet ut at han har hobbydysleksi eller latskapsdysleksi. Likevel har han mye å fare med. Hvis ikke hadde jeg jo ikke giddet å være gift med han.
|
|
|
#20 |
|
intro
|
Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?Jeg tror det er fullt mulig å være intelligent uten å skrive godt. Atskillig vanskeligere er det å skrive godt uten å være intelligent - for å vri litt på noe klokt som Tinetoff skrev i en liknende tråd fra i fjor.
|
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker, krangling, rettskrivning |
|
|