Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-08, 08:36   #10
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg misliker SMS-språk, også i SMS-er. Bortsett fra det må jeg si at det eneste jeg reagerer svært negativt på i innlegg er når man kødder med teksten og lager den rosa og fet og sånt.

Når det gjelder rettskrivning syns jeg mange stiller for store krav på forum som dette. Det er ikke viktig med korrekt rettskriving her, mener jeg. Dette er primært et diskusjonsforum, og erstatter muntlig kommunikasjon. Derfor ser jeg det som helt naturlig at innleggene preges av muntlighet, både i forhold til tegnsetting, setningsbygning, ordvalg og bruk av smilier. La meg illustrere med et eksempel:

"Atte.... joa.... du har jo rett i det. "

Dette eksemplet innebærer ikke at den som skriver det ikke kan skrive norsk, eller tror at "atte" er et godkjent norsk ord. Hvis jeg skriver som over så er det for å illustrere hvordan jeg ville sagt det. I mangel av å se ansiktene man "snakker" med syns jeg eksemplet over er en grei måte å vise seg på. Jeg elsker å lese innlegg som nærmest lar meg "høre" folk snakke.

Forøvrig syns jeg det er vanskeligere å lese innlegg på dialekt enn innlegg med mange skrivefeil, og nynorsk burde jo noen ha avskaffet for lenge siden.

Jeg mener at talemåten vår også har mye å si for hvor seriøst jeg tar en person. Da tenker jeg ikke på innflyttere som holder på å lære seg norsk eller folk som prater dialekt. Det jeg tenker på er om de har dårlig ordforråd, og/eller må supplere med banneord.

For eksempel de som avslutter hver setning med DA eller LISSOM, eller har ett eller flere banneord i hver setning.
Da føler jeg det er tungvint å følge med i samtalen, og samtaleemnet virker ikke seriøst.

Emneord
klassiker, krangling, rettskrivning

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.