Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-16, 20:45   #1
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det noen her som ikke lar barn som ønsker det få lov til å gå i kirken, forresten? Sånn av nysgjerrighet.

Jeg husker i hvert fall at det var særdeles lite populært hjemme det året jeg spontant ble med klassen i kirken, fordi jeg hadde lyst til å være sammen med de andre, ikke sitte igjen på skolen med de to andre (på hele skolen!) som også hadde livssynsundervisning. Jeg husker det var ekstremt uventet, og føltes veldig urettferdig, å få kjeft for dette.

Dette er noe jeg har tenkt en del på i det siste. Jeg har inntrykk av at det i min foreldregenerasjon, var ganske viktig å holde barna unna kristendomstimer og kirkebesøk, hvis familien ikke var kristen. Da vi flyttet og jeg byttet skole i fjerde klasse, hadde jeg fri når resten av klassen hadde kristendom i et par år, til skolen fikk stablet et livssynstilbud på bena. Nå fatter jeg ikke at jeg ikke bare kunne delta i timene som de andre. På den annen side, var det vel fordi det var en kamp som nettopp var ferdigkjempet, det at man faktisk kunne få fritak fra kristendomsfaget.

Ullungen har valgt å være med skolen i kirken hvert år, og synes det er koselig. I år fikk vi et skriv med hjem, som åpnet med at "I år skal vi ikke i kirken...", og jeg tenkte "- Sådan!" (for jeg synes ikke man trenger å ha gudstjeneste i skoletiden akkurat). Men så viste det seg at grunnen var at den lokale kirken pusses opp, og er stengt.

Ingen overraskelse, kanskje, at jeg ikke går i kirken på julaften, og aldri har gjort det.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 20:53   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

På den annen side, var det vel fordi det var en kamp som nettopp var ferdigkjempet, det at man faktisk kunne få fritak fra kristendomsfaget.

Jeg vil tro at det også kan ha vært et mål i seg selv å markere motstand mot kristendomsfaget slik det fremsto da. Jeg føler i hvert fall et behov for å markere motstand mot skolegudstjenester, de er i mine øyne ekskluderende. Jeg ville nok latt barnet mitt velge selv også om han ikke var enig med meg, men innrømmer at jeg er veldig glad for at han velger slik han gjør.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 15:12   #3
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde mulighet for fritak da jeg gikk på skolen siden jeg ikke var medlem av kirka. Jeg var med og protesterte ikke på det. Kjedelig eller ikke var ikke vurderingskriterier for meg. De som hadde fritak hadde vel et mer forlokkende tilbud sånn sett med tanke på gudstjenesteopplegget dengang.

Jeg syntes ikke det var kjempegøy, men det var lærerikt.

Ungene mine får ikke "velge selv" som i å "shoppe det som virker gøyest". Jeg ønsker at de skal delta. Om det kommer protester hos de store skal de få lov å droppe.
Det samme gjelder andre ting.
Jeg pushet for hardt på skidag i fjor. Der burde den ene fått mulighet til å delta på alternativet.
Jeg kommer til å forvente at de deltar om de skal andre ting utenfor skolen også, men lytte til dem om de ønsker alternativ på skolen av en god grunn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 15:31   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg hadde mulighet for fritak da jeg gikk på skolen siden jeg ikke var medlem av kirka. Jeg var med og protesterte ikke på det. Kjedelig eller ikke var ikke vurderingskriterier for meg. De som hadde fritak hadde vel et mer forlokkende tilbud sånn sett med tanke på gudstjenesteopplegget dengang.

Jeg syntes ikke det var kjempegøy, men det var lærerikt.

Du må ha vært et svært reflektert barn. Kjedelig eller ikke er vel bortimot de viktigste vurderingskriteriene for de aller fleste ungene tror jeg, i alle fall i barneskolen, når de får velge fritt.

Mine får shoppe det som virker gøyest. Eller mest lærerikt. Eller det vennene deres skal delta på, eller hva de nå legger vekt på. Jeg spør dem ikke engang om begrunnelsen for hva de velger, jeg bare spør dem og krysser av for det de svarer i skjemaet som kommer fra skolen, siden det nå engang er fritt valg. Hvis det ikke var fritt valg, men vi måtte be om fritak, så hadde jeg nok bedt om en nærmere begrunnelse og pushet litt mer på, og fortalt dem at man bare må tåle å gjøre noe man synes er kjedelig i blant, hvis kjedelig var begrunnelsen.

Sist redigert av My : 21-12-16 kl 15:39.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 15:33   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år skal vi feire jul hos pappaen min. Da går vi ikke i kirken. Kona hans er svært uttalt ateist. De har sagt at hvis det er viktig for meg og ungene, så kan vi gjerne gå. Men så viktig er det ikke.

Hvis jeg feirer jul med moren min så går vi i kirken på julaften. Jeg synes det er en koselig ting å gjøre.

Snuppa var på julegudstjeneste med skolen, men knerten ville heller være på julesamlingen i gymsalen. Skolen vår er veldig flinke på dette, og i god tid før jul sender de ut fullstendig program for begge oppleggene, inkludert hvilke sanger som skal synges hvert av stedene. Det er påmelding til begge arrangementene, men jeg aner ikke hva de gjør med de elevene som ikke leverer noen påmelding. Sannsynligvis får de velge selv den dagen arrangementet er. (At det er to arrangement er praktisk for skolen også, for antallet elever er for høyt til at de kunne ha vært samlet bare ett av stedene.)

Gammel 21-12-16, 15:39   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I år skal vi feire jul hos pappaen min. Da går vi ikke i kirken. Kona hans er svært uttalt ateist. De har sagt at hvis det er viktig for meg og ungene, så kan vi gjerne gå. Men så viktig er det ikke.

Hvis jeg feirer jul med moren min så går vi i kirken på julaften. Jeg synes det er en koselig ting å gjøre.

Snuppa var på julegudstjeneste med skolen, men knerten ville heller være på julesamlingen i gymsalen. Skolen vår er veldig flinke på dette, og i god tid før jul sender de ut fullstendig program for begge oppleggene, inkludert hvilke sanger som skal synges hvert av stedene. Det er påmelding til begge arrangementene, men jeg aner ikke hva de gjør med de elevene som ikke leverer noen påmelding. Sannsynligvis får de velge selv den dagen arrangementet er. (At det er to arrangement er praktisk for skolen også, for antallet elever er for høyt til at de kunne ha vært samlet bare ett av stedene.)

Her var det oppgitt at de som ikke svarer automatisk blir igjen på skolen.

Gammel 21-12-16, 15:42   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Her var det oppgitt at de som ikke svarer automatisk blir igjen på skolen.

Det tror nok jeg også. Hvis ikke barnet selv insisterer på å gå i kirken. Særlig hvis barnet er litt stort (4.-7. klasse).

Gammel 21-12-16, 15:41   #8
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var ikke et veldig reflektert barn, men jeg var nysgjerrig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 15:51   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk et hyggelig og veldig politisk korrekt brev fra skolen i år, med beskjed om at man i år måtte melde seg på og ikke av skolegudstjeneste. Helt i tråd med gjeldende regler, med andre ord. Jeg glemte rett og slett å melde på Minsta, og husket det ikke før samme dag, etter at julegudstjenesten var begynt.

Jeg må innrømme at jeg derfor ble litt overrasket over at Minsta kom hjem og fortalte at hun hadde vært på gudstjeneste likevel. Så mye for den politisk korrektheten, liksom.

Misforstå meg rett: hun skal gjerne få gå på gudstjeneste for min del, og planen var jo egentlig å avtale med henne om hun ville gå eller ikke, men jeg syns jo at når skolen først spør, så bør de jo overholde det de sier da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 15:57   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi fikk et hyggelig og veldig politisk korrekt brev fra skolen i år, med beskjed om at man i år måtte melde seg på og ikke av skolegudstjeneste. Helt i tråd med gjeldende regler, med andre ord. Jeg glemte rett og slett å melde på Minsta, og husket det ikke før samme dag, etter at julegudstjenesten var begynt.

Jeg må innrømme at jeg derfor ble litt overrasket over at Minsta kom hjem og fortalte at hun hadde vært på gudstjeneste likevel. Så mye for den politisk korrektheten, liksom.

Misforstå meg rett: hun skal gjerne få gå på gudstjeneste for min del, og planen var jo egentlig å avtale med henne om hun ville gå eller ikke, men jeg syns jo at når skolen først spør, så bør de jo overholde det de sier da.

Spurte de henne hva hun ville selv?

(Jeg ser for meg mye gråt og tenners gnissel her fra barn som ville/skulle, men der foreldrene hadde glemt påmelding. Det er et veldig populært tilbud)

Gammel 21-12-16, 16:01   #11
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Hørt på jobben etter at alternativt opplegg var en suksess et år: "... og så må ikke det alternative opplegget være så gøy og interessant..." (Det var på våren og tema for opplegget jeg lagde var filosofi.)

Gammel 21-12-16, 23:01   #12
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Hørt på jobben etter at alternativt opplegg var en suksess et år: "... og så må ikke det alternative opplegget være så gøy og interessant..." (Det var på våren og tema for opplegget jeg lagde var filosofi.)

Det svaret fikk jeg en gang jeg etterspurte noe annet enn oppgaveløsing og rydding for elevene som skulle ha alternativt opplegg på skolen til guttene. "Det må ikke bli for interessant, for da kan det jo hende elevene velger det i stedet..."

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:06   #13
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Det svaret fikk jeg en gang jeg etterspurte noe annet enn oppgaveløsing og rydding for elevene som skulle ha alternativt opplegg på skolen til guttene. "Det må ikke bli for interessant, for da kan det jo hende elevene velger det i stedet..."

Jeg svarte kollegaen min at det var fritt frem å selge inn gudstjenesten visst det var slik hun så for seg det fungerte. Hun hadde visst ikke mer å si om saken.

Gammel 21-12-16, 15:56   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hiawata får selvsagt velge selv, og jeg stiller meg ikke til doms over grunnlaget han velger på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 16:09   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Holy canoly!

Gammel 21-12-16, 16:19   #16
Sans
Fullverdig medlem

Sans sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Møre og Romsdal
Sans har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei, ingen gudstjeneste på oss. Vi er hedninger. Vi feirer den opprinnelige hedenske julen. Jeg har til gode å lese om muslimer som ødelegger julen. Jeg blir provosert over slike påstander.

Sans er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 16:21   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Å, jeg har LEST masse om muslimer som ødelegger julen, men jeg har ikke SETT noen muslimer som FAKTISK prøver på noe sånt.

Gammel 21-12-16, 16:21   #18
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det skal vi ikke. Men det er bare fordi vi er late og ikke gidder. Gutta har ikke gått på noe i forbindelse med skolen i år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 16:21   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne gjerne gått i julegudstjeneste på julaften, jeg synes det er hyggelig. Men jeg har ikke gjort det siden jeg sang i barnekor som elleveåring (og dessuten bodde to minutter fra en veldig hyggelig kirke).

Skolen til Poden har for øvrig bare julegudstjeneste for "grunnskolen", det vil si 1.-4. klasse. (Niendeklassingene markerte anledningen ved å se Home Alone og spise kaker. )

Gammel 21-12-16, 16:22   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ingen som ødelegger julen, verken muslimer eller andre. Om kristmessen (som det jo egentlig er snakk om, julen har jo de kristne "ødelagt" for en god stund siden, om man skal være skikkelig pirkete) er så skrøpelig at den går dukken og tar med se hele vår kultur ved at noen ikke ønsker skolegudstjenester, så vet jeg dog ikke om den er mye å ta vare på, gitt. Julen er vel den største norske høytiden, så dette hysteriet med war on christmas er virkelig storm i et vannglass.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.