|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)
Jeg husker i hvert fall at det var særdeles lite populært hjemme det året jeg spontant ble med klassen i kirken, fordi jeg hadde lyst til å være sammen med de andre, ikke sitte igjen på skolen med de to andre (på hele skolen!) som også hadde livssynsundervisning. Jeg husker det var ekstremt uventet, og føltes veldig urettferdig, å få kjeft for dette.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg vil tro at det også kan ha vært et mål i seg selv å markere motstand mot kristendomsfaget slik det fremsto da. Jeg føler i hvert fall et behov for å markere motstand mot skolegudstjenester, de er i mine øyne ekskluderende. Jeg ville nok latt barnet mitt velge selv også om han ikke var enig med meg, men innrømmer at jeg er veldig glad for at han velger slik han gjør.
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg hadde mulighet for fritak da jeg gikk på skolen siden jeg ikke var medlem av kirka. Jeg var med og protesterte ikke på det. Kjedelig eller ikke var ikke vurderingskriterier for meg. De som hadde fritak hadde vel et mer forlokkende tilbud sånn sett med tanke på gudstjenesteopplegget dengang. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Du må ha vært et svært reflektert barn.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-12-16 kl 15:39. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)I år skal vi feire jul hos pappaen min. Da går vi ikke i kirken. Kona hans er svært uttalt ateist. De har sagt at hvis det er viktig for meg og ungene, så kan vi gjerne gå. Men så viktig er det ikke.
|
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Her var det oppgitt at de som ikke svarer automatisk blir igjen på skolen.
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det tror nok jeg også. Hvis ikke barnet selv insisterer på å gå i kirken. Særlig hvis barnet er litt stort (4.-7. klasse).
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Vi fikk et hyggelig og veldig politisk korrekt brev fra skolen i år, med beskjed om at man i år måtte melde seg på og ikke av skolegudstjeneste. Helt i tråd med gjeldende regler, med andre ord. Jeg glemte rett og slett å melde på Minsta, og husket det ikke før samme dag, etter at julegudstjenesten var begynt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Spurte de henne hva hun ville selv?
|
|
|
#11 |
|
koko
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Hørt på jobben etter at alternativt opplegg var en suksess et år: "... og så må ikke det alternative opplegget være så gøy og interessant..." (Det var på våren og tema for opplegget jeg lagde var filosofi.)
|
|
|
#12 |
|
WF: Sausnebbet
|
Det svaret fikk jeg en gang jeg etterspurte noe annet enn oppgaveløsing og rydding for elevene som skulle ha alternativt opplegg på skolen til guttene. "Det må ikke bli for interessant, for da kan det jo hende elevene velger det i stedet..." |
|
|
|
|
|
#13 |
|
koko
|
Jeg svarte kollegaen min at det var fritt frem å selge inn gudstjenesten visst det var slik hun så for seg det fungerte. Hun hadde visst ikke mer å si om saken.
|
|
|
#16 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: May 2012
Hvor: Møre og Romsdal
![]() |
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei, ingen gudstjeneste på oss. Vi er hedninger. Vi feirer den opprinnelige hedenske julen. Jeg har til gode å lese om muslimer som ødelegger julen. Jeg blir provosert over slike påstander. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Å, jeg har LEST masse om muslimer som ødelegger julen, men jeg har ikke SETT noen muslimer som FAKTISK prøver på noe sånt.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei det skal vi ikke. Men det er bare fordi vi er late og ikke gidder. Gutta har ikke gått på noe i forbindelse med skolen i år. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg kunne gjerne gått i julegudstjeneste på julaften, jeg synes det er hyggelig. Men jeg har ikke gjort det siden jeg sang i barnekor som elleveåring (og dessuten bodde to minutter fra en veldig hyggelig kirke).
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Det er vel ingen som ødelegger julen, verken muslimer eller andre. Om kristmessen (som det jo egentlig er snakk om, julen har jo de kristne "ødelagt" for en god stund siden, om man skal være skikkelig pirkete) er så skrøpelig at den går dukken og tar med se hele vår kultur ved at noen ikke ønsker skolegudstjenester, så vet jeg dog ikke om den er mye å ta vare på, gitt. Julen er vel den største norske høytiden, så dette hysteriet med war on christmas er virkelig storm i et vannglass.
|
![]() |
|
|