|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn
Vi lagde maten selv, lagde noen kaker selv, kjøpte en kake og fikk noen kaker av andre. Leide billig lokale (600kr) og selskapet kom på ca 8000. Ca 28 stk tror jeg vi var.
![]() |
#82 |
Borte
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnJeg sjekket nå og ser at jeg får et koldtbord med 5-6 varme/kalde retter til 150 - 175 pr pers. Tilbehøret lager jeg da selv - det må jeg uansett. Lokaler trenger vi ikke. Da er det drikke og eventuelt en stor kake + servietter og lys. Blomster kan vi nok heller ikke ha noe særlig av - det blir i så fall helt enkelt. Kaker og serveringshjelp regner med at noen gjengjelder av dem jeg har hjulpet.
![]() |
#83 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnHer har jeg inntrykk av at det vanligste er at klærne (bunad el. dress) og selskapet er gaven fra foreldrene, og at de ikke får noe utenom dette.
![]() |
#84 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnJeg vet ikke hva vi kommer til å gi, eller ikke gi. Det er noen år igjen, da. Han kommer nok enten til å ikke konfirmere seg, eller konfirmere seg i HEF, tenker jeg. Bunad ser jeg ikke for meg at han ønsker seg, lappen er ikke fullt så aktuelt i byen og vi sparer allerede i fond til ham. Om han ikke endrer seg nevneverdig vil jeg tro at en tur til comicon i San Diego kan være en aktuell gave. I og for seg en tur vi ville tatt nesten uansett, men det gjør jo ikke noe.
![]() |
#85 |
ctrl+z
|
Nåh, det er nok forskjellig fra hjem til hjem.
![]() |
#86 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sist redigert av Charlie : 22-09-15 kl 15:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnEldste fikk 3500 kr og festen i gave fra meg. Er alene og faren hans og jeg hadde hver vår fest for han. Så jeg hadde alle utgifter alene.
![]() |
#88 |
maler
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnJeg er usikker på hva vi gir i gave. Vi har liten familie og jeg ser at ganske mange gir summer på 10-20k i tillegg til evt bunad og selskap. Samtidig ønsker jeg ikke at de skal skille seg veldig ut. Jeg synes det er vanvittig. Å gi førerkort kan være et alternativ.
![]() |
#89 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Her tenker jeg at en slik tur (tilsvarende) vil komme i stedet for selskap, hvis de velger å ikke konfirmere seg, eller velger å bare følge konfirmasjonsundervisningen uten å ha selskap. Som en alternativ feiring.
![]() |
#90 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Glamorøs
|
Jeg liker familiesammenkomster, så jeg ser ingen grunn til å velge det bort. Jeg vil ihvertfall ikke tvinge ham til å velge, da nedskalerer vi heller ambisjonene for festen. Om han ikke vil ha fest er det selvsagt noe annet.
![]() |
#92 |
© All rights reserved
|
Hvis grunnen til at en gir barna pengegave er fordi man er redd den håpefulle ikke skal få nok, så er jeg til dels enig med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Halloen!
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnDu nekter på å være en del av saueflokken, men plasserer deg godt inne i egoistgjengen, m.a. o? |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
© All rights reserved
|
Er man egoistisk om man gir gaver til barna sine! Og kamera er greit, men ikke penger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Yes, we can!!
|
Konfirmasjonen er (som det står) en forbønnshandling og en del av dåpsopplæringen. Den stiller ingen krav til noen bekjennelse. For noen gir konfirmasjonsforberedelsene sågar den refleksjonen de trenger for å lande på at de ikke bekjenner seg til kristendommen. Forbønnshandlingen er en gave uten krav.
![]() |
#96 |
Halloen!
Jeg mener at man bør la være å gi 10.000-20.000 til barna sine akkurat på konfirmasjonsdagen, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnHest
![]() |
#98 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnKjenner jeg gruer meg litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnMine har fått bunad og en tur med meg (London). I tillegg selvfølgelig selskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
© All rights reserved
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|