Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-15, 14:09   #81
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Vi blir ca. 25 og selv med catering kan jeg ikke se at det blir mer enn 5-6000 for selskapet. Vi kommer ikke til å kalkulere inn full oppussing og nye gardiner og sånt heller.
sølv + omsying som konfirmasjonsgave, så da får vi finne på noe annet.

Vi lagde maten selv, lagde noen kaker selv, kjøpte en kake og fikk noen kaker av andre. Leide billig lokale (600kr) og selskapet kom på ca 8000. Ca 28 stk tror jeg vi var.

Gammel 22-09-15, 14:20   #82
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sjekket nå og ser at jeg får et koldtbord med 5-6 varme/kalde retter til 150 - 175 pr pers. Tilbehøret lager jeg da selv - det må jeg uansett. Lokaler trenger vi ikke. Da er det drikke og eventuelt en stor kake + servietter og lys. Blomster kan vi nok heller ikke ha noe særlig av - det blir i så fall helt enkelt. Kaker og serveringshjelp regner med at noen gjengjelder av dem jeg har hjulpet.

Jeg har ikke helt tenkt gjennom alt da det jo er lenge til for vår del, men jeg sammenlignet med 40-årslag for et par år siden der vi serverte spekemat og en god del alkohol.

Vi får ta det som det kommer. 30-40000 kan jeg vanskelig se blir aktuelt iallefall.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 14:25   #83
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har jeg inntrykk av at det vanligste er at klærne (bunad el. dress) og selskapet er gaven fra foreldrene, og at de ikke får noe utenom dette.

Min niese som var konfirmert i vår vet jeg kjøpte en fiolin for konfirmasjonspengene sine. Men siden fiolinen var dyr, og familien liten, dekket ikke pengene hele fiolinen, så foreldrene dekket resten som gave. Hva fiolinen kostet, og hvor mye foreldrene dekket vet jeg egentlig ikke. Hun hadde i alle fall foreldrenes velsignelse til å kjøpe den, selv om det betyr at hun ikke har spart noe til førerkort eller andre ting. Men da hadde hun fått bunad fra bestemora.

Gammel 22-09-15, 14:29   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke hva vi kommer til å gi, eller ikke gi. Det er noen år igjen, da. Han kommer nok enten til å ikke konfirmere seg, eller konfirmere seg i HEF, tenker jeg. Bunad ser jeg ikke for meg at han ønsker seg, lappen er ikke fullt så aktuelt i byen og vi sparer allerede i fond til ham. Om han ikke endrer seg nevneverdig vil jeg tro at en tur til comicon i San Diego kan være en aktuell gave. I og for seg en tur vi ville tatt nesten uansett, men det gjør jo ikke noe.

Selskap har jeg ikke tenkt over, men det blir nok en low key hippie-affære, kanskje med mat fra vår lokale indiske restaurant og hjemmelagede kaker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 14:50   #85
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det holder jo ikke med en konf. bibel. Man må ha en med skinnbind og navnet sitt i gull. Glemte jeg helt å understreke. En bibel er en bruksgjenstand, det er helt innenfor å ha et par stykker.

Nåh, det er nok forskjellig fra hjem til hjem. Ingen som bruker bibel til noe her, hvertfall.

Foreløpig har to av to konfirmanter valgt HEF også, så det har ikke vært noe tema. Forrige gang hadde vi selskap hjemme, det kom såvisst ikke på 20.000.

Gammel 22-09-15, 14:53   #86
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hun kommer til å arve sin del og vi kan sikkert kausjonere for lån eller bidra litt. Men først og fremst kommer hun til å glede seg over å ha arvet et lyst hode og ha alle muligheter til å klare seg selv. Det gjelder mange her.

Ser noen synes 20 000 for et konfirmasjonsselskap er mye. Har telt opp at det er 50 gjester, dvs. 400 kr pr hode. Hvis vi går for koldtbord, er foreløpig billigste catering-koldtbord jeg har funnet 270 kr pr. pers. Hvis vi får lokale til 4000, er det 60 kr pr pers - da er vi oppe i 330 kr. Da er det 70 kr. per person til brus til maten, kaffe,te, servietter og blomster. Så det er ikke mer enn akkurat. Tvert i mot hadde det vært fint å knipe inn et ellerannetsted, og kaker er ikke med. Men satser på snill familie som tar med en. Det er heller ikke tatt høyde for en servitør, som jeg godt kan tenke meg. De tar 300 kr/ t gjennom firmaet. Jeg kunne sikkert spurt noen. Men de jeg kan spørre er folk jeg har lyst til skal sitte ved bordet, ikke stå på kjøkkenet.

Sist redigert av Charlie : 22-09-15 kl 15:13.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 16:20   #87
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Eldste fikk 3500 kr og festen i gave fra meg. Er alene og faren hans og jeg hadde hver vår fest for han. Så jeg hadde alle utgifter alene.

De to yngste blir annerledes da jeg og faren dems kommer til å ha festen sammen. Frøkna ønsker seg bunad. Så hun får det sv oss også får vel broren pengegave eller bunad om han ønsker det.

Gammel 22-09-15, 17:24   #88
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er usikker på hva vi gir i gave. Vi har liten familie og jeg ser at ganske mange gir summer på 10-20k i tillegg til evt bunad og selskap. Samtidig ønsker jeg ikke at de skal skille seg veldig ut. Jeg synes det er vanvittig. Å gi førerkort kan være et alternativ.

Jeg har ikke begynt å se etter lokale ennå. Ideelt sett finner jeg et sted med overnatting, men jeg har liksom ingen klare ideer. Jeg tror jeg vet datoen.

Og så måtte jeg jo sjekke catering-priser. Man kan få gryteretter ned i 130-140kr per person her i byen, koldtbord til under 200 kr, selskapsmeny til 3-400 kr.

Gammel 22-09-15, 17:29   #89
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg vet ikke hva vi kommer til å gi, eller ikke gi. Det er noen år igjen, da. Han kommer nok enten til å ikke konfirmere seg, eller konfirmere seg i HEF, tenker jeg. Bunad ser jeg ikke for meg at han ønsker seg, lappen er ikke fullt så aktuelt i byen og vi sparer allerede i fond til ham. Om han ikke endrer seg nevneverdig vil jeg tro at en tur til comicon i San Diego kan være en aktuell gave. I og for seg en tur vi ville tatt nesten uansett, men det gjør jo ikke noe.

Selskap har jeg ikke tenkt over, men det blir nok en low key hippie-affære, kanskje med mat fra vår lokale indiske restaurant og hjemmelagede kaker.

Her tenker jeg at en slik tur (tilsvarende) vil komme i stedet for selskap, hvis de velger å ikke konfirmere seg, eller velger å bare følge konfirmasjonsundervisningen uten å ha selskap. Som en alternativ feiring.

Gammel 22-09-15, 17:35   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Nei, her er barna informert om at så og si alle pengene de kommer til å få til konfirmasjonen blir satt i banken, og skal ikke brukes før de er voksne (type flytte ut). Jeg blir helt rystet når jeg hører om at barn i den alderen går hen å sløser bort tusenvis av kroner.

Hvis pengene skal settes i banken og ikke sløses bort, ser jeg ikke poenget med å gi alt til en femtenåring. Å gi en kjempestor sum penger til konfirmasjonen, bidrar utelukkende til å øke pengepresset rundt denne dagen. Vi snakker om en hel bråte fjortiser med dollartegn i øynene som snakker høyt og lenge om hvor mye de har fått, ikke om det mindretallet som holder kjeft og setter pengene i fond til de kan bruke dem på noe fornuftig. Selvsagt er det OK å hjelpe ungene sine økonomisk, men jeg synes absolutt det er et poeng å fordele hjelpen utover, ikke pøse ut alt til konfirmasjonen. Mitt inntrykk er at mange foreldre er litt redde for at ungene ikke skal få "nok" og ønsker at de skal ha fått en sum som tåler sammenligning i venneflokken. Lite reflektert, egoistisk og vitner om en skremmende stor saueflokkmentalitet blant dagens tenåringsforeldre, mener nå jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 17:45   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Her tenker jeg at en slik tur (tilsvarende) vil komme i stedet for selskap, hvis de velger å ikke konfirmere seg, eller velger å bare følge konfirmasjonsundervisningen uten å ha selskap. Som en alternativ feiring.

Jeg liker familiesammenkomster, så jeg ser ingen grunn til å velge det bort. Jeg vil ihvertfall ikke tvinge ham til å velge, da nedskalerer vi heller ambisjonene for festen. Om han ikke vil ha fest er det selvsagt noe annet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 18:08   #92
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mitt inntrykk er at mange foreldre er litt redde for at ungene ikke skal få "nok" og ønsker at de skal ha fått en sum som tåler sammenligning i venneflokken. Lite reflektert, egoistisk og vitner om en skremmende stor saueflokkmentalitet blant dagens tenåringsforeldre, mener nå jeg.

Hvis grunnen til at en gir barna pengegave er fordi man er redd den håpefulle ikke skal få nok, så er jeg til dels enig med deg.

Selv gir jeg fullstendig bæng i hva andre foreldre gjør, og i hva andre ungdommer får. Som jeg har sagt ørten ganger tidligere om samme tema: Noen sparer i fond til barna, noen sparer barnetrygden, noen vil hjelpe dem med boliglån og andre gir en pengegave til konfirmasjonen.

Her i området er det sjelden at barna får store pengesummer av foreldrene i konfirmasjonsgave, men vi gjorde det vi mente var rett for oss. Jeg driter rett og slett tretten null i hva andre måtte mene om saken.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 18:12   #93
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du nekter på å være en del av saueflokken, men plasserer deg godt inne i egoistgjengen, m.a. o?
Resultatet (altså pengepress) blir nå det samme om man gir store summer fordi "alle andre" gjør det, eller om man gjør det fordi "det passer best for oss å gi pengene 5. mai, og vi driter i hva andre synes."

Gammel 22-09-15, 18:17   #94
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du nekter på å være en del av saueflokken, men plasserer deg godt inne i egoistgjengen, m.a. o?
Resultatet (altså pengepress) blir nå det samme om man gir store summer fordi "alle andre" gjør det, eller om man gjør det fordi "det passer best for oss å gi pengene 5. mai, og vi driter i hva andre synes."

Er man egoistisk om man gir gaver til barna sine! Og kamera er greit, men ikke penger?
Mener du at jeg skal la være å gi gave til barna mine fordi det kan skape et pengepress? Og hva med bunadspress: Burde mellomste egentlig konfirmert seg i en kjole fra Lindex? (For her ble ALLE konfirmert i bunad.) Moodsdress er vel også styggedom, for ikke å snakke om selskap på hotell: snobbepress uten like!

Hva med å spare penger på konto, da, er det også fyfy? Og skaper man et boligpress om man hjelper dem med lån?

Gammel 22-09-15, 18:19   #95
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hvis ikke du assosierer deg med troen til kirken du konfirmerer deg i - hva er ellers vitsen? Statskirken sier selv at "I samsvar med oppdraget fra Kirkens Herre døper kirken barna når de som bringer dem til dåpen, vil at barna skal døpes og oppdras i den kristne forsakelse og tro. Opplæringen i konfirmasjonstiden er en viktig del av kirkens arbeid med å oppfylle sitt ansvar for dem som er døpt: Kirken vil be for de unge, undervise dem og hjelpe dem til å leve som kristne i forsakelse og tro, tilbedelse og tjeneste."

Konf. datoene her ligger tre år fram i tid, så jeg vet alt dagen i 2018.

Konfirmasjonen er (som det står) en forbønnshandling og en del av dåpsopplæringen. Den stiller ingen krav til noen bekjennelse. For noen gir konfirmasjonsforberedelsene sågar den refleksjonen de trenger for å lande på at de ikke bekjenner seg til kristendommen. Forbønnshandlingen er en gave uten krav.

Gammel 22-09-15, 18:26   #96
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Mener du at jeg skal la være å gi gave til barna mine fordi det kan skape et pengepress? ?

Jeg mener at man bør la være å gi 10.000-20.000 til barna sine akkurat på konfirmasjonsdagen, ja.

Og ikke spill dum, bunadspress er ikke spesielt utbredd blant femtenåringer, på samme måte som det ikke er mange 25 åringer som legger ut "jeg fikk låne en halv mill. av pappa og kom meg inn på boligmarkedet i dag" på Facebook heller. Om de skulle gjøre det, så har en 25 åring langt mer ballast til å takle livets harde realiteter enn en sårbar fjortis. Jeg jobber med ungdom (gjør ikke du?) og ser og hører nok dritt til at jeg i alle fall ikke gidder å bidra til økt pengefokus. Når man velger å gi ungene halve arven akkurat den dagen/uken i livet deres der det er aller, aller mest fokus på hvem som fikk hvor mye, bidrar man til å forsterke en allerede negativ spiral. Ferdig snakka.

Gammel 22-09-15, 18:30   #97
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hest Aldri, ALDRI love noe til en hestegal 5-åring i den tro at a) hun glemmer, eller b) går lei av hobbyen sin.

I tillegg får hun selvsagt selskap, men det anser ikke jeg som gave. Det gjorde jeg ikke når hun ble døpt heller. Hun får bunad etter mormor, og vi betaler tilpasning og nødvendig tilbehør. Hun har en egen konto som vi setter inn diverse beløp på - men det gjør vi uansett ved fast trekk hver måned og ellers når det måtte være naturlig (type feriepenger til overs osv). Jeg vet det er mange som tenker at nedbetaling av huslån og tilsvarende er å regne som konfirmasjonsgave eller tilsvarer sparing til barna på egen konto/fond, men jeg er ikke helt der at jeg klarer å seg fremtidig arv som gave.

Gammel 22-09-15, 18:55   #98
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Kjenner jeg gruer meg litt.
Og er litt glad jeg har gutter som sikkert tar til takke med en dress til fornuftig pris,
selv om jeg synes bunad er fantastisk flott både til han og henne.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 19:27   #99
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Mine har fått bunad og en tur med meg (London). I tillegg selvfølgelig selskapet.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 19:38   #100
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg mener at man bør la være å gi 10.000-20.000 til barna sine akkurat på konfirmasjonsdagen, ja.

Og ikke spill dum, bunadspress er ikke spesielt utbredd blant femtenåringer, på samme måte som det ikke er mange 25 åringer som legger ut "jeg fikk låne en halv mill. av pappa og kom meg inn på boligmarkedet i dag" på Facebook heller. Om de skulle gjøre det, så har en 25 åring langt mer ballast til å takle livets harde realiteter enn en sårbar fjortis. Jeg jobber med ungdom (gjør ikke du?) og ser og hører nok dritt til at jeg i alle fall ikke gidder å bidra til økt pengefokus. Når man velger å gi ungene halve arven akkurat den dagen/uken i livet deres der det er aller, aller mest fokus på hvem som fikk hvor mye, bidrar man til å forsterke en allerede negativ spiral. Ferdig snakka.

Ferdig snakka? Fordi du ikke har rett?
Rart at vi bor så nær hverandre, ja til og med på samme planet. Og at vi begge jobber med ungdommer.
Her er det vel så mye motepress og "hvem har det finest"-press, som det er fokus på penger. Elevene mine ble konfirmert i fjor, og det store samtaleemnet var antrekk, antall gjester på festen og hvor festen skulle være. I ettertid var det fokus på overraskende gaver som reiser, båt og båtutstyr, hest/hesteutstyr og bidrag til moped - pengebeløp ble knapt nevnt. Og ellers har ungdommen jeg kjenner stort fokus på hva foreldrene gjør sammen med dem og hvor de tar dem med - ikke nødvendigvis hva de gir dem.

At foreldre skal la være å gi ungene de gavene de vil på konfirmasjonsdagen (og ikke på en vanlig onsdag samme år ) eller på myndighetsdagen fordi andre kan bli piss-sur er rett og slett latterlig. Det daglige gavekjøret av merkeklær, merkesko og dyrt sportsutstyr skaper et mye større pengepress.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.