|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?
Jeg går jo virkelig ut fra at vedkommende mente at IQ skulle brukes til å velge mellom kvalifiserte kandidater, ikke at det bare var IQ som skulle brukes ved ansettelser.
|
|
|
#2 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Hehheh... jo du har nok rett i det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Hvorfor det, egentlig? Hvis du skal ansette en elektriker, tror du ikke det er bedre med en smart en enn en dum en?
|
|
|
#4 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Altså jeg forutsetter at elektrikeren har fullført skolen og ikke sitter med bruksanvisningen for å skifte lyspære. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Når det gjelder elektrikere er min erfaring at de er hakket smartere enn mange andre. Min teori har alltid vært at det er fordi elektrofag faktisk er ganske innfløkt å forstå. Men en kollega mente at det var naturlig seleksjon: De dumme kobler feil før eller senere. :dssjjjjt:
|
|
|
#6 |
|
Bare sær
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?En stor bedrift jeg jobbet i sa at de hadde som politikk å bare ansette folk med universitets- eller høyskoleutdannelse. Akkurat hva utdannelsen var i var ikke like viktig, det viktigste var at man hadde vist evne til å lære. Og det er vel noe av det samme som måles i IQ?
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Elektrikerfaget er et der det er mye rom for å gjøre feil, og det skjer også ofte. Jeg vil absolutt helst ha en med mest mulig logiske evner, matematiske evner (det er en del matte i sånt som dimensjonering - viktig for å forebygge brann), hukommelse (for å huske bde det han har lært på skolen og det han har erfart), etc., heller med en som bare såvidt kom seg gjennom skolen, og er både ulogisk, lite mattekyndig, og har glemt det han har lært.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Smarte folk er SMARTE OlleVia. Det motsatte av DUMME. En BRA ting. Særlig når man holder på med strøm. Særlig i mitt hus, der mine barn sover.
|
|
|
#9 |
|
By the Sea
|
Jeg er en hyggelig og morsom god pedagog.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 21-10-11 kl 00:29. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Joda, men i mitt eksempel med de to elektrikerene så mente jeg ikke at den ene var motsatt av den andre, bare at den ene var litt MER smartere. Ingen av de var dumme. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Men hvis du skulle velge bare en, ville du ikke valgt den smarte foran han som er litt tett i pappen?
|
|
|
#12 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Du må ikke innføre for mange andre variabler. Iq er jo ikke alt. Men to elektrikere med like lang erfaring og med like forutsetninger ellers for eksempel. Da kan det godt være at det er han med høyest iq som har lettest for å foreslå smarte løsninger hjemme hos deg som ikke ligger helt oppe i dagen. Mens han andre gjør en god jobb på akkurat det du ber han om.
|
|
|
#14 |
|
er grønn og fin.
|
Det kanlike gjerne være han med lavere IQ som kommer med de gode forslagene, som han med høy IQ. Jeg vil tro at å tenke praktisk ikke er noe som kun er noe de med høy IQ gjør.
|
|
|
#15 |
|
Ringskrømt
|
Så enten er man smart med høy IQ eller så er man tett i pappen?
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Jeg er nok mest enig med OlleVia her. IQ er som alle andre ting litt 80/20 teori etter min mening. 80/20 var en teori (har ikke hørt om den på en stund) som sa at man brukte 20% av ressurssene på å få 80% av løsningen opp å stå, og 80% på de resterende 20% ene.
|
|
|
#17 |
|
Skal rømme
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Ved ansettelser og slikt (som vel var den situasjonens som det begynte med her, ikke hvordan man skal velge elektriker) blir det jo ofte sett på karakterer fra skolen/studier, og jeg mener at det er godt nok altså. IQ bidrar inn i karakterene, men også andre ting som innsats og evne til å gjøre noe ut av den IQen man har.
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Enig.
og
Jeg skummet gjennom artikkelen, og det som står der er er etter min mening kort oppsummert at:
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Jeg vil nå fortsatt helst ha dem så lure som mulig, men det er nå meg. Du får velge hvem du vil til å skru i ditt hus.
|
|
|
#20 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Jeg vil ha en FLINK elektriker i mitt hus. Hvem som har høyest IQ betyr ikke så mye. |
|
|
|
![]() |
|
|