Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-11, 15:06   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

Jeg synes det høres ut som en uting. Jeg tenker at en må ha en person med kompetanse på det riktige fagfeltet og det vil jo ikke en IQ test si noe om. Skal en ansette en elektriker, så vil jeg heller undersøkt eksamenspapirer osv IQ`en.

Jeg går jo virkelig ut fra at vedkommende mente at IQ skulle brukes til å velge mellom kvalifiserte kandidater, ikke at det bare var IQ som skulle brukes ved ansettelser. (Jfr. mitt tidligere eksempel om at man må kunne fransk for å jobbe som oversetter fra fransk. Samme hvor lur man ellers er.)

Gammel 20-10-11, 15:43   #2
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg går jo virkelig ut fra at vedkommende mente at IQ skulle brukes til å velge mellom kvalifiserte kandidater, ikke at det bare var IQ som skulle brukes ved ansettelser. (Jfr. mitt tidligere eksempel om at man må kunne fransk for å jobbe som oversetter fra fransk. Samme hvor lur man ellers er.)

Hehheh... jo du har nok rett i det. Men jeg mener fortsatt det er noe tull.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 15:53   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehheh... jo du har nok rett i det. Men jeg mener fortsatt det er noe tull.

Hvorfor det, egentlig? Hvis du skal ansette en elektriker, tror du ikke det er bedre med en smart en enn en dum en?

(Jeg tror neppe det er praktisk gjennomførbart, men man skal slett ikke se bort fra at når man skal vurdere mellom en liten håndfull omtrent like kvalifiserte søkere til en jobb, så ville man i snitt få et minst like bra resultat ved å sortere dem på IQ som på hvor godt man likte dem på intervjuet, noe jeg tror i praksis ofte blir det avgjørende utvelgelseskriteriet.)

Gammel 20-10-11, 22:20   #4
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvorfor det, egentlig? Hvis du skal ansette en elektriker, tror du ikke det er bedre med en smart en enn en dum en?

(Jeg tror neppe det er praktisk gjennomførbart, men man skal slett ikke se bort fra at når man skal vurdere mellom en liten håndfull omtrent like kvalifiserte søkere til en jobb, så ville man i snitt få et minst like bra resultat ved å sortere dem på IQ som på hvor godt man likte dem på intervjuet, noe jeg tror i praksis ofte blir det avgjørende utvelgelseskriteriet.)

Altså jeg forutsetter at elektrikeren har fullført skolen og ikke sitter med bruksanvisningen for å skifte lyspære. Om han har en svært begavet kollega med mye høyere IQ som løser avanserte matteoppgaver i lunchen så tviler jeg på at det vil ha så mye å si for resultatet for jobben som elektriker. Antaglig vil han han med høyest IQ ikke få gjort jobben så bra heller, fordi han er så smart at han vil finne på nye løsninger som han må teste ut.

Gammel 20-10-11, 16:03   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder elektrikere er min erfaring at de er hakket smartere enn mange andre. Min teori har alltid vært at det er fordi elektrofag faktisk er ganske innfløkt å forstå. Men en kollega mente at det var naturlig seleksjon: De dumme kobler feil før eller senere. :dssjjjjt:

Gammel 20-10-11, 16:28   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En stor bedrift jeg jobbet i sa at de hadde som politikk å bare ansette folk med universitets- eller høyskoleutdannelse. Akkurat hva utdannelsen var i var ikke like viktig, det viktigste var at man hadde vist evne til å lære. Og det er vel noe av det samme som måles i IQ?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 22:37   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elektrikerfaget er et der det er mye rom for å gjøre feil, og det skjer også ofte. Jeg vil absolutt helst ha en med mest mulig logiske evner, matematiske evner (det er en del matte i sånt som dimensjonering - viktig for å forebygge brann), hukommelse (for å huske bde det han har lært på skolen og det han har erfart), etc., heller med en som bare såvidt kom seg gjennom skolen, og er både ulogisk, lite mattekyndig, og har glemt det han har lært.

Gammel 20-10-11, 23:58   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Smarte folk er SMARTE OlleVia. Det motsatte av DUMME. En BRA ting. Særlig når man holder på med strøm. Særlig i mitt hus, der mine barn sover.

Gammel 21-10-11, 00:18   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Smart ELLER god pedagog
Smart ELLER hyggelig
Smart ELLER morsom

Jeg er en hyggelig og morsom god pedagog.

Hvor smart jeg er, er jeg usikker på. Men jeg er ikke sikker på at jeg hadde blitt en bedre pedagog om jeg våknet opp med høyere IQ en dag.

Jeg har ihvertfall kollegaer som åpenbart er smartere enn meg som også like åpenbart er ganske dårlige pedagoger. Så kan man jo spørre seg hvorfor de ikke er gode pedagoger når de har glimrende akademiske evner og burde kunne tilegne seg kunnskap om pedagogikk og sette det ut i livet på en effektiv måte. Det er neppe uten grunn at det snakkes om mange andre typer intelligens enn den rent logiske.

Jeg er helt sikker på at det å være adekvat oppegående og rimelig snartenkt og lettlært er en klar fordel i nesten hva det skal være av yrker. Men om man f.eks har en arbeidplass der alle arbeidstakerne har grunnleggende god IQ i boks, så tror jeg ikke det er noen automatikk at den aller smarteste av dem også er den aller flinkeste i jobben. Avhengig av type jobb, så er der jo åpenbart en lang rekke andre egenskaper, ferdigheter og personlighetstrekk som spiller inn på hvor godt mennesker utfører jobben sin.

Jeg støtter forøvrig teorien om at man må være ganske smart for å være ordentlig morsom. Men også når det gjelder humor, så tror jeg at det ikke nødvendigvis er en stadis stigende kurve som i "jo smartere jo morsommere". Jeg kjenner smarte folk som har enkel og kjedelig humor. Og jeg kjenne mange passe smarte folk som har en fantastisk skarp, kvikk og morsom humor.

Sist redigert av Pebbles : 21-10-11 kl 00:29.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 00:35   #10
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Standard

Smarte folk er SMARTE OlleVia. Det motsatte av DUMME. En BRA ting. Særlig når man holder på med strøm. Særlig i mitt hus, der mine barn sover.

Joda, men i mitt eksempel med de to elektrikerene så mente jeg ikke at den ene var motsatt av den andre, bare at den ene var litt MER smartere. Ingen av de var dumme.

Gammel 21-10-11, 00:34   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men hvis du skulle velge bare en, ville du ikke valgt den smarte foran han som er litt tett i pappen?

Gammel 21-10-11, 00:39   #12
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Standard

Men hvis du skulle velge bare en, ville du ikke valgt den smarte foran han som er litt tett i pappen?

Men altså, jeg ser for meg to elektrikere, begge flinke. Men den ene scorer MYE høyere ut på en IQ test enn den andre. Det betyr ikke at den andre er dum.
Det kan jo være at vedkommende som har en normal IQ har 10 års mer arbeidserfaring i tillegg og derfor vil gjøre en bedre jobb.

Gammel 21-10-11, 00:42   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, jeg ser for meg to elektrikere, begge flinke. Men den ene scorer MYE høyere ut på en IQ test enn den andre. Det betyr ikke at den andre er dum.
Det kan jo være at vedkommende som har en normal IQ har 10 års mer arbeidserfaring i tillegg og derfor vil gjøre en bedre jobb.

Du må ikke innføre for mange andre variabler. Iq er jo ikke alt. Men to elektrikere med like lang erfaring og med like forutsetninger ellers for eksempel. Da kan det godt være at det er han med høyest iq som har lettest for å foreslå smarte løsninger hjemme hos deg som ikke ligger helt oppe i dagen. Mens han andre gjør en god jobb på akkurat det du ber han om.

Gammel 21-10-11, 08:17   #14
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du må ikke innføre for mange andre variabler. Iq er jo ikke alt. Men to elektrikere med like lang erfaring og med like forutsetninger ellers for eksempel. Da kan det godt være at det er han med høyest iq som har lettest for å foreslå smarte løsninger hjemme hos deg som ikke ligger helt oppe i dagen. Mens han andre gjør en god jobb på akkurat det du ber han om.

Det kanlike gjerne være han med lavere IQ som kommer med de gode forslagene, som han med høy IQ. Jeg vil tro at å tenke praktisk ikke er noe som kun er noe de med høy IQ gjør.

Gammel 21-10-11, 09:06   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så enten er man smart med høy IQ eller så er man tett i pappen? Så lenge elektrikeren er innenfor normalområdet er jeg mer enn fornøyd.

Gammel 21-10-11, 10:10   #16
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil nå fortsatt helst ha dem så lure som mulig, men det er nå meg. Du får velge hvem du vil til å skru i ditt hus.

Jeg er nok mest enig med OlleVia her. IQ er som alle andre ting litt 80/20 teori etter min mening. 80/20 var en teori (har ikke hørt om den på en stund) som sa at man brukte 20% av ressurssene på å få 80% av løsningen opp å stå, og 80% på de resterende 20% ene.

Jeg vil ikke si at det er noe poeng i å ha de absolutt smarteste til absolutt alt. Man bør nok komme over en viss terskel. Og i enkelte tilfeller er det sikkert best å ha de absolutt beste, men bestandig? Nja. Jeg er skeptisk. (Morsom diskusjon egentlig, i praksis aner vi jo ikke IQ-en til elektrikeren, og det er typisk veldig vanskelig å bedømme IQ-en til andre, med mindre du kan skjekke om det de sier er sant. Det er mange som er flinke til å høres ut som de er mer kompetente enn de egentlig er. Noen ting er jo åpenbare. Dør den som blir operert, brenner huset ned etter elektrikerarbeid, ser du grusom ut på håret etter et frisørbesøk etc. Problemet er at ingen av disse tingene er jo etterskjekking. Det er ikke noe du vet på forhånd.)

Gammel 21-10-11, 11:07   #17
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Ved ansettelser og slikt (som vel var den situasjonens som det begynte med her, ikke hvordan man skal velge elektriker) blir det jo ofte sett på karakterer fra skolen/studier, og jeg mener at det er godt nok altså. IQ bidrar inn i karakterene, men også andre ting som innsats og evne til å gjøre noe ut av den IQen man har.

Det er ikke nok å ha høy IQ hvis man ikke er i stand til å bruke den.

Helt unødvendig å bry seg om IQ ved ansettelser, etter min mening altså. Hva gjelder elektrikere ville jeg kanskje heller sjekket vedkommedes referanser før jeg sjekket IQen...

Gammel 21-10-11, 11:16   #18
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

IQ bidrar inn i karakterene, men også andre ting som innsats og evne til å gjøre noe ut av den IQen man har.

Enig.

Dette er klippet fra denne artikkelen:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Den langvarige og konsistente interessen for IQ-tester i Vesten har to historiske kilder: Den ene er av rent praktisk karakter, spesielt det å forutsi fremtidige prestasjoner med utgangspunkt i IQ.

og

Opprinnelig lagt inn av sitat

Den prediktive bruken av IQ-tester er klart rasjonelt begrunnet i den forstand IQ korrelerer høyt (i området 0,5 - 0,6) med skoleresultater. Korrelasjoner med mål på ”suksess” slik som lønnsnivå, status osv. er lavere, men fortsatt ganske høye (0,3 - 0,4).

Jeg skummet gjennom artikkelen, og det som står der er er etter min mening kort oppsummert at:
Ja, vi er ikke i tvil om at IQ tester er reelle og måler noe, men vi krangler fremdeles så fillene fyker om hva dette noe er og hvor betydningsfullt det er (og her mener generelt sett de som har høy IQ at det er mer betydningsfullt enn de med lav IQ. Parantesen er min personlige mening da, og ikke akkurat noen oppsummering av artikkelen. )

Står litt om de 7 intelligensene også, som er en litt "hottere" teori enn bare IQ (og IQ + EQ)

Gammel 21-10-11, 00:37   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg vil nå fortsatt helst ha dem så lure som mulig, men det er nå meg. Du får velge hvem du vil til å skru i ditt hus.

Gammel 21-10-11, 00:46   #20
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Standard

Jeg vil ha en FLINK elektriker i mitt hus. Hvem som har høyest IQ betyr ikke så mye.

Jeg tenker også at det gjennom en del yrker faller folk ifra om en ikke er smart nok til å henge med. Ser for meg en som er litt "tett i pappen" og drømmer om å bli kirurg. Jeg tror det vil bli med drømmen for vedkommende og en trenger ikke å stoppe vedkommende med en IQ test heller fordi h*n klarer antaglig ikke å innfri inntakskriteriet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:34.