Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du for barnet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-11, 01:53   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Ringenes herre: Ringens brorskap.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 28-09-11, 08:28   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oooh, Teo! (Vi har ikke kommet lenger enn til å lese Hobbiten, påpeke at det finnes «flere bøker om Bilbo og Gandalf» og vise dem scenen med Bilbo, Gandalf og ringen fra første film.)

Ad Mio min Mio vs. HP2: Skulle Mio min Mio liksom ikke være skummel? Ridder Kato! (For øvrig er jeg enig i at Lindgren er ganske irriterende når hun kommer i det poetiske hjørnet. Det er ikke helt fritt i Brødrene Løvehjerte heller.)

Vi har begynt på HP7. Det går ikke an å lese Halvblodsprinsen uten å fortsette.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 28-09-11, 09:59   #3
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg og storesøster koser oss med Markus og Diana av Klaus Hagerup. Eg innrømmer at eg er veldig glad for at ho endeleg har avansert til lengre bøker. Lillesøster er absolutt ikkje der enda, så det varierer frå kveld til kveld kva me les.

Gammel 28-09-11, 12:39   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teo: jo, jeg er enig, men den har han allerede vært gjennom på skolen, så det går visst bra. Vi jobber oss videre i HP2 nå, med biiiiittelitt sensurering fra hønemor.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 28-09-11, 13:02   #5
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Vi leser "SVK" av Roald Dahl. Stor suksess hos 8-åringen. For en stund siden leste vi "August går i glemmeboka" av Erik Barfoed. Anbefales hvis man liker litt rare fantasi-bøker. Pappaen syntes den var litt rar, poden og jeg elsket den.

Gammel 28-09-11, 13:55   #6
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Mio, min Mio har vi vært gjennom med femåringen her også. Hun var inderlig fascinert, og visst var ridder Kato skummel! Vi har også sett filmen noen ganger, den er retromorsom. Vi lader opp til Mio-forestilling på trikkestallen.

Gammel 28-09-11, 14:01   #7
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg og 6-åringen leser nå 6. bok av Taynikma-serien. Spennende innhold og gode illustrasjoner som fort falt i smak hos oss begge.

Gammel 28-09-11, 18:19   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toffen: Teomannen og jeg har lest Hobbiten en gang hver for henne det siste året, og hun har bedt om å få høre Ringenes Herre siden hun hørte at det er en "fortsettelse".

Teomannen leser for henne nå, og jeg regner med at vi kommer til å lese den litt på skift (og sikkert over laang tid). Jeg er spent på hvordan det vil gå, for det er visst en del passasjer som hun synes er langdryge. Typisk de lengste utbroderingene av plantevekster og lignende ikke-historiedrivende innslag. Teomannen har innrømmet å forkorte de bredeste utmalingene noe. ( )

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 28-09-11, 19:44   #9
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For 7-åringen les eg bøkene til Laura Ingalls Wilder.
Det vesle huset i den store skogen.
Det vesle huset på prærien
Det vesle huset i indianernes land osv.

Elska dei bøkene då eg var liten!

Gammel 02-10-11, 22:16   #10
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har akkurat lest ut Samson og Roberto 1 - Arven etter onkel Rin-Tin-Tei, for Lillemann og nå er vi igang med bok nr 2 Krakilske kamerater.

Snuppa er på Harry Potter-kjøret både på lydbok og lesing. Hun har hørt de fem første på lydbok og er igang med den sjette. Nå har hun begynt å lese de hun har hørt. Hun har akkurat lest ut Mysteriekammeret og leser nå Ildbegeret. Hun har virkelig fått opp tempoet på lesinga og i ettermiddag leste hun 80 sider :vips:

Tuddelu er ikke aktiv  
Gammel 02-10-11, 22:22   #11
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan er Harry Potter, sånn sammenlignet med Ringenes Herre? På en "skummelhetsskala", mener jeg? Jeg lurer på om Snuppa er klar for Ringenes Herre på lydbok når hun er gjennom Harry Potter. Jeg innbiller meg liksom at hun vil like Ringenes Herre også når hun digger Harry Potter så veldig. Men Ringenes Herre er kanskje myntet på et eldre publikum enn HP?

Tuddelu er ikke aktiv  
Gammel 03-10-11, 09:28   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Hvordan er Harry Potter, sånn sammenlignet med Ringenes Herre? På en "skummelhetsskala", mener jeg? Jeg lurer på om Snuppa er klar for Ringenes Herre på lydbok når hun er gjennom Harry Potter. Jeg innbiller meg liksom at hun vil like Ringenes Herre også når hun digger Harry Potter så veldig. Men Ringenes Herre er kanskje myntet på et eldre publikum enn HP?

Ringenes Herre er skumlere, mye mer avansert og langt mer langdryg. Jeg hadde ikke latt et barn høre den på lydbok alene. Dels fordi den kan være skummel, men like mye fordi de aller flest barn vil trenge forklaringer på det som står i boken underveis.

Og ja, den er beregnet for et eldre publikum. HP er en barne- og ungdomsbok, men RH er skrevet primært for voksne.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 12-10-11, 12:38   #13
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Min 10-åring gikk fra Harry Potter til Lyntyven.

Turte er ikke aktiv  
Gammel 13-10-11, 14:31   #14
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Turte, her.

Min 10-åring gikk fra Harry Potter til Lyntyven.

Takk for tips

Tuddelu er ikke aktiv  
Gammel 14-10-11, 13:59   #15
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Min 8-åring lånte en bok hos en venninne en dag:

"Mai-Britt, Mars-Britt og campingvogna" av Anne Holt.

Her er en omtale fra salomonssonagency.se som jeg synest var bra:

In Anne Holt’s new children's novel, we meet the two eight-year old girls May-Britt and March-Britt. May-Britt is a lonely, goody two-shoes child with an outlandish mother, an exasperating little sister and a father who is equally disorganized. Tomboy March-Britt and her angelic mother Anna have just bought the dilapidated house next door and are living in an trailer while their house is being renovated. May-Britt is hesitantly drawn to the fearless tomboy March-Britt, and soon finds herself with her first-ever best friend. The book is brilliantly crafted to throw children into giggling fits, eager to find out what will happen next. Anne Holt truly taps into the psychology of small children, and seems determined to create exactly that which children love and laugh at. The adorable illustrations are in tune with the warm message of friendship and openness, and are crafted by Norwegian artist Anne G. Holt.

Både jeg og jenta mi synest boken var flott, og der skal komme (eller har kommet?) flere. Jeg ble helt rørt på slutten, og klarte nesten ikke å lese.

Tangerine er ikke aktiv  
Gammel 25-10-11, 16:20   #16
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Brødrene Løvehjerte leser jeg for 8-åringen. Han sa først at alle bøkene av Astrid Lindgren var blææh, men jeg insisterte at vi leste et par kapittel av Brødrene Løvehjerte før vi dømte den. Nå vil han helst at vi leser mere enn et kapittel hver kveld. Var visst spennende likevel

Gammel 03-10-11, 09:29   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg kan varmt anbefale Hobbiten som introduksjon til J. R. R. Tolkien i stedet, og heller følge på med Ringens Herre etter hvert.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 12-10-11, 12:33   #18
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Trofaste Knerten

Turte er ikke aktiv  
Gammel 12-10-11, 12:54   #19
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

"Neshorn spiser ikke pannekaker" er siste bok her. Fantastisk bok!! Ungene elsket den og jeg lo og fikk meg en tankevekker i en stresset hverdag.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv  
Gammel 12-10-11, 23:46   #20
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Leste "Bæsjefesten" for begge barna i dag.
Ustyrtelig morsomt!

Amelie er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.