Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Diagnose: Cøliaki

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-09, 22:20   #61
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.079
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Skjønner godt at det er en stor overgang, altså. Jeg tåler ikke melk (litt ost går bra), egg, sukker, hvete, rug eller store mengder gjær, og det legger unektelig en del begrensninger på hva en kan spise. I tillegg er det dyrt fordi jeg ikke har en diagnose som kvalifiserer til støtte. Men som mange andre har nevnt, finnes det heldigvis en masse muligheter. Frukt, grønt, kjøtt, fisk, nøtter. osv osv. Og i og med at cøliaki og matintoleranser begynner å bli mer og mer vanlig, blir også verden rundt mer vant til å takle det. På arbeidsplassen min har nesten alle glutenfrie alternativer når de ordner til fredagskos, for eksempel. Det går helt sikkert bra etterhvert!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 11:17   #62
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Æ kainn ikkje bake. Jeg prøver alle slags oppskrifter på glutenfritt brød, men de blir enten rå, eller tørre og tunge og kan brukes til å slå ihjel innbruddstyver med...

Jada, jeg bruker brødbakemaskin.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 11:21   #63
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.953
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Æ kainn ikkje bake. Jeg prøver alle slags oppskrifter på glutenfritt brød, men de blir enten rå, eller tørre og tunge og kan brukes til å slå ihjel innbruddstyver med...

Jada, jeg bruker brødbakemaskin.

Så så, pust med magen. Det blir bedre! Jeg baker sjelden brød i brødbakemaksina, de blir som du sier enten veldig kompakte, eller de eser ut med en giga-luftboble i midten, sånn at man får hullete brødskiver. Men igjen, meld deg inn i NCF, og gå på bakekurs. Da får dere mange gode tips, dere lærer å bake med fiberhusk (eller spylliumfrøskall som det heter), og en fin-fin oppskriftsbok. Jeg var ikke noe særlig god til å lage mat fra bunnen eller bake gjærbakst fra før av, men det har kommet seg betraktelig. Kjøp noen ferdig-brød nå i starten, mens du eksperimenterer med hjemmebaksten. Baker Hansen har forresten også glutenfrie brød som frysevare. Rema-en vår har to varianter av glutenfritt brød. Og Wasa har glutenfritt knekkebrød om det skulle røyne på. Hvis du bor i nærheten av Oslo, kan du jo prøve ut det nyeåpnede glutenfrie bakeriet i Kvadraturen.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 11:25   #64
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.953
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Et alternativ til tørre brødskiver er dessuten pizzasnurrer. Lag dem med grovt glutenfritt mel, og ha i fryseren. De tiner nok frem til lunsj. Bakpå Toro sin lys glutenfrie melblanding står det en pizza-oppskrift. Den bruker jeg, med litt modifikasjoner. Jeg har oppi olje, og dessuten bruker jeg fiberhusk i vannet, slik at deigen blir enklere å kna og kjevle ut. Det gjøres på følgende måte. Jeg varmer vannet til riktig temperatur, har oppi gjæren og rører den godt ut. Så har jeg oppi ca en teskje fiberhusk, rører, og lar det stå i 5-10 minutter til det har begynt å tykne. Du har nå en utrolig ekkel guffe, som er litt seig/tykk, som de splætter oppi bollen med mel (og litt sukker for hevingens skyld).

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 13:53   #65
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Fiberhusk er i bruk, men det blir ikke bra læll. Nå har jeg krøpet til korset og kjøpt inn brød. Men skal fortsette å prøve. Neste bakekurs i Gokk er i mars. Må kjøre enten til Alta eller Hammerfest. 17 mil å kjøre til Alta og 14 mil til Hammerfest, så det blir hipp som happ, men skal i hvert fall melde meg på.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 13:56   #66
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.953
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Fiberhusk er i bruk, men det blir ikke bra læll. Nå har jeg krøpet til korset og kjøpt inn brød. Men skal fortsette å prøve. Neste bakekurs i Gokk er i mars. Må kjøre enten til Alta eller Hammerfest. 17 mil å kjøre til Alta og 14 mil til Hammerfest, så det blir hipp som happ, men skal i hvert fall melde meg på.

Ah, såpass i Gokk! Fiberhusk hjalp ikke noe i brødbakemaskinen, husker jeg. Men det hjelper i pizzadeig! Prøv scones i helga, da. Det smaker nydelig når de er helt nystekte. Barna mine pleier å spise opp sconesene mine, selv om de ikke har cøliaki.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 14:22   #67
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.580
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Hvis du fortsatt ikke får til brødbaksten, ring Temmern. Han har peiling.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 17:08   #68
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Toromiksen funker IKKE i min brødbaker hvertfall (den eksploderer ) men den funker derimot i vanlig brødform. Har du i litt bløtlagte linfrø eller solsikkefrø og sånt blir konsistensen faktisk ganske ok og god.
Omvendt med Semper-miksen - den funker IKKE i brødform, men blir kjempefin i bakemaskinen (min).

Men holdbarheten på sånt brød er ca. 2 dager, så er det bare å lage nytt egentlig. Hvertfall rauser det fra hverandre da her i huset.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no