|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Diagnose: CøliakiHvis flere i familien skal testes er det vel et poeng at de spiser glutenholdig mat frem til testen for at den skal gi riktig resultat, er det det Dragen mener kanskje? :bidrar: |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Diagnose: Cøliaki
Ja, men hvis man skal følge den logikken, kan man heller ikke servere dem rene kjøtt-middager uten gluten heller, da?
|
|
|
#25 |
|
|
Selvsagt! Bare å gjøre som du sier det, servere vanlig pasta til resten av familien og glutenfri til cøliakeren, gi vanlig brød til resten og glutenfritt til ham/henne osv. Men klart sauser og alle middagsretter kan være glutenfrie likevel, så lenge de får i seg noe med gluten frem til evt. belastningstest. Såvidt jeg skjønner, da. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
VeloppDragen
|
Ja.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, klart. Men på middagsfronten ser jeg ingen grunn til å på død og liv proppe de utestede med gluten, så lenge de spiser masse brød til andre måltider. De får sågar glutenfri frokost i helgene!
|
|
|
#29 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Diagnose: CøliakiFor ordens skyld: ikke-cøliakerne (hvorav minst en er en potensiell kandidat) spiser vanlig brød og alt det pålegget de vil ha, de får vanlig lompe og pølsebrød, boller fra bakeri, glutenholdig pasta, hamburgerbrød etc. De må derimot ta til takke med glutenfrie vafler og pannekaker, lasagne, julebakst (bortsett fra pepperkeker fra butikken), scones, pizza, kaker etc. Rett og slett det som er enklest for meg. Hvetemel kommer ikke i hus her, slik som det er nå. Så langt har ingen klaget, i alle fall. Og de får mer enn nok gluten til å utslette tarmtottene til en middels mongolsk hær.
|
|
|
#30 |
|
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vet hvordan du har det. Min seksåring begynte på glutenfri og melkefri diett for ett og et halvt år siden. I begynnelsen var det helt pyton og han var ofte lei seg fordi det var så mye han ikke kunne spise. I dag har vi ikke det problemet i det hele tatt. Vi har funnet frem til ganske så mange alternativer han kan spise, selv om det ikke er så lett når man må holde seg unna melk også. Han merker også selv at han blir dårlig, noe som gjør det lettere å holde seg til dietten. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Diagnose: CøliakiSå godt å få en diagnose, selv om det aldri er noe kjekt med slikt. Allikevel må jeg få lov til å si at cøliaki alt i alt er en veldig "takknemlig" sykdom; med rett kosthold holder man seg jo helt frisk og man slipper medikamenter eller andre problemer. Det er tøffest i starten og mye nytt å lære, men jeg håper med tiden at dere finner en grei rytme som gjør hverdagen enklere igjen etterhvert!
|
|
|
#32 |
|
Pauset
|
Sv: Diagnose: CøliakiI dag har vært en litt trist dag, med masse tankesurr i hodet. Dette skal han leve med resten av sitt liv, det går aldri over. Og så har jeg tenkt mye på hvor vondt han har hatt, uten å ville fortelle det til meg og pappaen. Han fortalte til legen at han pleide å legge seg på magen på senga etter middag og bite tennene sammen, "for da gjør det ikke så vondt..." Han har ofte pleid å trekke seg tilbake på rommet sitt en times tid etter måltider, men har sagt at det var for å høre lydbok eller leke med smålego, og at døra måtte være igjen så ikke Stuttingen kom inn og forstyrra/spiste opp legoen... Nå skjønner jeg at det var for å skjule magesmertene. Lille gutten min! |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Sviiisj!!
|
|
|
|
#34 |
|
|
Sv: Diagnose: CøliakiJeg synes det er lettere hvis jeg ikke absolutt prøver å finne et glutenfritt alternativ til alt, men prøver å tenke alternativt istedet forresten. For å si det litt enkelt og satt på spissen: istedet for glutenfri pasta til cøliakikeren og vanlig pasta til de andre, kan alle spise ris |
|
|
|
|
|
#35 |
|
|
Godt poeng. Poteter, linser eller ikke noe tilbehør i det hele tatt funker også bra. Men mange unger er vel glad i pasta, så da er det bra at det finnes alternativer der. Anbefaler Semper sin litt grove glutefrie pasta, de andre variantene som er helt "hvite" smaker ingenting. Og så er det jo mer fiber i og sånn, da. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Diagnose: CøliakiHer er det proppfullt av gode råd - så jeg nøyer meg med å gi en oppmuntrende klem.
|
|
|
#38 |
|
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#39 |
|
Ekvilist
|
Sv: Diagnose: CøliakiSå bra at dere fikk en avklaring i det minste, men jeg skjønner at det allikevel er en kjip beskjed å få.
|
![]() |
|
|