Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Diagnose: Cøliaki

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-09, 18:27   #21
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diagnose: Cøliaki

Hvis flere i familien skal testes er det vel et poeng at de spiser glutenholdig mat frem til testen for at den skal gi riktig resultat, er det det Dragen mener kanskje? :bidrar:

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 18:27   #22
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Oi, vi postet visst samtidig :trekker bidrag:

Gammel 11-12-09, 18:28   #23
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Hvis flere i familien skal testes er det vel et poeng at de spiser glutenholdig mat frem til testen for at den skal gi riktig resultat, er det det Dragen mener kanskje? :bidrar:

Ja, men hvis man skal følge den logikken, kan man heller ikke servere dem rene kjøtt-middager uten gluten heller, da?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 18:30   #24
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Oi, vi postet visst samtidig :trekker bidrag:

Vi får vente på Dragen og høre hva hun mente.

Gammel 11-12-09, 18:31   #25
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, men hvis man skal følge den logikken, kan man heller ikke servere dem rene kjøtt-middager uten gluten heller, da?

Selvsagt! Bare å gjøre som du sier det, servere vanlig pasta til resten av familien og glutenfri til cøliakeren, gi vanlig brød til resten og glutenfritt til ham/henne osv. Men klart sauser og alle middagsretter kan være glutenfrie likevel, så lenge de får i seg noe med gluten frem til evt. belastningstest. Såvidt jeg skjønner, da.

Gammel 11-12-09, 18:31   #26
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Vi får vente på Dragen og høre hva hun mente.

Klarte ikke :ivrigere på FP enn på eksamenslesing:

Gammel 11-12-09, 18:40   #27
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 19:55   #28
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Ja.

Ja, klart. Men på middagsfronten ser jeg ingen grunn til å på død og liv proppe de utestede med gluten, så lenge de spiser masse brød til andre måltider. De får sågar glutenfri frokost i helgene! Snart lider de vel av glutenmangel...

Gammel 11-12-09, 20:04   #29
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

For ordens skyld: ikke-cøliakerne (hvorav minst en er en potensiell kandidat) spiser vanlig brød og alt det pålegget de vil ha, de får vanlig lompe og pølsebrød, boller fra bakeri, glutenholdig pasta, hamburgerbrød etc. De må derimot ta til takke med glutenfrie vafler og pannekaker, lasagne, julebakst (bortsett fra pepperkeker fra butikken), scones, pizza, kaker etc. Rett og slett det som er enklest for meg. Hvetemel kommer ikke i hus her, slik som det er nå. Så langt har ingen klaget, i alle fall. Og de får mer enn nok gluten til å utslette tarmtottene til en middels mongolsk hær.

Gammel 11-12-09, 20:15   #30
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Har allerede vært i telefonisk kontakt med Dragen.

(Men jeg måtte gå ut og gråte litt da ungen begynte å gråte fordi han ikke fikk smake på noe av de julekakene jeg og svigermor bakte i går...)

Vet hvordan du har det. Min seksåring begynte på glutenfri og melkefri diett for ett og et halvt år siden. I begynnelsen var det helt pyton og han var ofte lei seg fordi det var så mye han ikke kunne spise. I dag har vi ikke det problemet i det hele tatt. Vi har funnet frem til ganske så mange alternativer han kan spise, selv om det ikke er så lett når man må holde seg unna melk også. Han merker også selv at han blir dårlig, noe som gjør det lettere å holde seg til dietten.
Bare spør hvis det er noe du lurer på.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 22:23   #31
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Så godt å få en diagnose, selv om det aldri er noe kjekt med slikt. Allikevel må jeg få lov til å si at cøliaki alt i alt er en veldig "takknemlig" sykdom; med rett kosthold holder man seg jo helt frisk og man slipper medikamenter eller andre problemer. Det er tøffest i starten og mye nytt å lære, men jeg håper med tiden at dere finner en grei rytme som gjør hverdagen enklere igjen etterhvert!

Gammel 12-12-09, 04:51   #32
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I dag har vært en litt trist dag, med masse tankesurr i hodet. Dette skal han leve med resten av sitt liv, det går aldri over. Og så har jeg tenkt mye på hvor vondt han har hatt, uten å ville fortelle det til meg og pappaen. Han fortalte til legen at han pleide å legge seg på magen på senga etter middag og bite tennene sammen, "for da gjør det ikke så vondt..." Han har ofte pleid å trekke seg tilbake på rommet sitt en times tid etter måltider, men har sagt at det var for å høre lydbok eller leke med smålego, og at døra måtte være igjen så ikke Stuttingen kom inn og forstyrra/spiste opp legoen... Nå skjønner jeg at det var for å skjule magesmertene. Lille gutten min!

Men etter å ha jobbet meg gjennom de triste tankene, gleder jeg meg nå over følgende:

1) Han er heldig som har fått stilt en sikker diagnose så tidlig. Mange cøliakere lever halve livet med plager før de får diagnosen, noe som sikkert er utrolig belastende for kroppen og psyken og alt.

2) Humøret hans og konsentrasjonsevnen kommer til å bli bedre, han kommer til å legge på seg, og han skal aldri mer behøve å gå rundt med konstante magesmerter.

3) Det er mye mer mat han kan spise, enn han ikke kan spise.

4) Det er egentlig ingen sykdom, så lenge han holder seg på glutenfri kost er han helt frisk.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 08:41   #33
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Det er ikke alltid så greit i starten. Innimellom tar jeg meg fortsatt i å ville klype meg i armen for å sjekke om det virkelig er sant. Dere kan godt få låne mantraet mitt, som er: Jeg kan bake boller hjemme, jeg får bare ikke spist boller akkurat . Det hjelper faktisk i de utroligste sammenhenger. (Men du må lære deg å bake boller, altså, ellers blir det tomme løfter! ). Kanskje det også hjelper å gi ham litt mestringsfølelse, si at nå er det han som får være litt sjef, og si ifra til folk, f.eks. på besøk og sånn. Og at han får være med å bake glutenfrie kaker. Muffins, f.eks. Toro har flere av de vanlige kake-posene sine som er glutenfrie, uten at det gjøres noe poeng ut av det. F.eks. langpannesjokoladekake, og muffins (husker ikke helt hvilke, så sjekk bakpå posen).
Vær også obs på at glutenfritt brød ikke metter særlig mye. Jeg blir i alle fall sulten etter en halvtime hvis jeg bare spiser brød. Så det er bare å være generøs med pålegget, evt lage eggerøre o.l. til å ha ved siden av.

Gammel 12-12-09, 09:28   #34
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er lettere hvis jeg ikke absolutt prøver å finne et glutenfritt alternativ til alt, men prøver å tenke alternativt istedet forresten. For å si det litt enkelt og satt på spissen: istedet for glutenfri pasta til cøliakikeren og vanlig pasta til de andre, kan alle spise ris

og lage mat mye mer fra bunnen- du blir fort vant til det.

Husk å søke grunnstønad, glutenfri mat er dyrt og behandlingstiden er lang.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 09:59   #35
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg synes det er lettere hvis jeg ikke absolutt prøver å finne et glutenfritt alternativ til alt, men prøver å tenke alternativt istedet forresten. For å si det litt enkelt og satt på spissen: istedet for glutenfri pasta til cøliakikeren og vanlig pasta til de andre, kan alle spise ris

Godt poeng. Poteter, linser eller ikke noe tilbehør i det hele tatt funker også bra. Men mange unger er vel glad i pasta, så da er det bra at det finnes alternativer der. Anbefaler Semper sin litt grove glutefrie pasta, de andre variantene som er helt "hvite" smaker ingenting. Og så er det jo mer fiber i og sånn, da.

Mange av de ferdige glutenfrie produktene er ikke supernæringsrike, f.eks. brødene og kjeksene, så det er absolutt lurt å gi litt ekstra pålegg og masse frukt og grønt og sånt i tillegg. Glutenfri hjemmebakst synes jeg er enormt vanskelig, så de som har tips der må gjerne dele! Nå baker jeg mye med spelt siden jeg tåler det, men merker at magen ikke setter pris på å få det for ofte...

Gammel 12-12-09, 14:09   #36
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Og det finnes glutenfri Byggmester Bob-pasta!

Gammel 12-12-09, 18:27   #37
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Her er det proppfullt av gode råd - så jeg nøyer meg med å gi en oppmuntrende klem.

Dette kommer til å gå så fint, fokuser på det positive - alt man faktisk kan spise, alt man kan lage osv.

Jeg lager ofte alternative matpakker til min cøliaker - eggerøre, laks, sursild, pølsesnabber, middagrsrester fra i går osv osv - fantasien er det eneste som setter stopper. Mitt cøliaki-barn liker ingen former for glutenfritt brød, så her går det i knekkebrød... får i henne boller av diverse slag da.

Man finner sine egne ting å lage i stand på, basert på hva barnet liker og føler seg komfortabel med.

Gammel 12-12-09, 18:29   #38
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Nå baker jeg mye med spelt siden jeg tåler det, men merker at magen ikke setter pris på å få det for ofte...

Har du cøliaki?? For da spiller det ingen rolle om kroppen ikke lager symptomer av spelt - den tåler det uansett ikke siden det er gluten i spelt.

Gammel 12-12-09, 18:39   #39
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra at dere fikk en avklaring i det minste, men jeg skjønner at det allikevel er en kjip beskjed å få.

Jeg aner ikke hvor i landet Gokk befinner seg, men jeg handler fast på Maxi på Nordby (Svinesund). Der har jeg registrert at mange kjøper hele store pappesker med glutenfrie semperprodukter, så da antar jeg at det er rimelig. Her kan du søke opp glutenfrie semperprodukter.

Gammel 12-12-09, 21:33   #40
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

allergimat.no
allergikost.no
og sverige - der er glutenfritt mye billigere (fordi det er subsidiert)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.