Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middagsstafett MED oppskrifter

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-07, 23:12   #61
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Denne skal jeg lage i morgen:

FRANSK LAKSEFORM

500 gram fersk laksefilet
1 ts mineralsalt
1 stk. purre
2 stk eple
3 dl kaffefløte 10%
2 ts fransk sennep
600 gram potet

I stekeovn 225° C i 15 minutter

Skjær laksen i 2 x 2 cm store biter. Krydre fisken med salt. Skjær purren i skiver og eplene i trerninger. Legg alt i en smurt ildfast form. Bland matfløte og sennep. Hell dette over fisken. Stek formen midt i ovnen. Server med kokte poteter til.

Gammel 04-07-07, 23:38   #62
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

..............feil tråd, gitt....

Har ikkje så mykje å bidra med i denne tråden, dessverre. Men synes det er veldig kjekt å lese den likevel

Sist redigert av Bergensis : 04-07-07 kl 23:39. Årsak: feil tråd
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 17:41   #63
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har lagd en ganske god pastarett i dag:

500 gr fullkornspasta
Masse grønnsaker( asparges, brokkoli, gulerøtter, vårløk, paprika)
Røkt skinke/bacon
2 dl fløte
1 dl hvitvin
Ferske urter(brukte oregano, basilikum og timian)

• Kok pasta
  • Stek bacon/skinke, tilsett grønnsaker. Brukes asparges kan de koke 5 min først i lettsaltet vann.
  • Tilsett fløte, hvitvin. Smak til med salt og pepper. Kok så fløten tykner litt. Tilsett urter og server med nykokt pasta

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 12:02   #64
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lagde kyllinggryte i går.
Vi var fire voksne og ett barn og jeg hadde ikke planlagt middag, så jeg måtte improvisere. Det ble ganske godt.

Først kokte jeg opp kraft av:
ca. 1 liter vann
1 kyllingbuljongterning
1,5 ts. sennepspulver
3/4 ts. karri
1 ts. salt
Litt grovmaltpepper
1 ss. olivenolje
2 ss. soyasaus
1 ts. malt basillikum
1 hvitløksfedd

Dette kokte i en gryte og etterhvert som jeg fikk hakket opp og frest i noen minutter så tilsatte jeg:
1 blomkål i små buketter
5 vårløk
5 gulrøtter i staver
8 sjampingjonger i skiver (jeg serverte dem ved siden av pga. allergi, men de burde jo vært oppi)
2 kyllingfileter i terninger
100 g kokt skinke i tynne strimler
2 skiver bacon ble delt i små biter, sprøstekt og tilsatt i gryten helt til slutt.

Jeg kokte alt sammen en god stund (30 min. +) og grønnsakene ble egentlig litt for myke. Men da trengte jeg til gjengjeld ingen jevning. Gryten kan nok jevnes litt med et par spiseskjeer maizena.

Serverte med baguetter, salat av økologisk issalat, cherrytomater, agurkbiter, mais og fetaost. Og en diger kjele med kokt ris. Det var noen få riskorn og litt salat igjen, så dette falt i smak.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 17:25   #65
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Vekker liv i denne jeg.

Hadde en voldsomt enkel, men god middag på onsdag.

Her er "oppskrift"

Ønsket mengde svinefilet smøres inn med pesto og stekes i panne.
Fint med tynne skiver så ikke pesto blir brent (du kan envt. brune de og hive inn i ovnen).

Kok ønsket mengde pasta (gjerne fullkorn).
Når denne er ferdigkokt og står i sil så heller du ca en halv dl matfløte i en kasserolle sammen med en kladd kremost krydder, noen skiver gulost og litt finhakket basilikum, persille og litt salt.
La denne sausen få ett raskt oppkok og bland sammen med pasta.

Vi serverte dette med mozarello/tomatsalat med balsamicodressing.
Denne lager jeg ved å kutte opp en pakke mozarello, en pakke cherrytomat, en vårløk og litt finhakket persille og basilikum.

Dressing:
2 ss balsamicoedikk
3 ss olivenolje
1 halv ts dijon senep

Gammel 26-11-07, 00:46   #66
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*Dytter*

Gammel 26-11-07, 00:57   #67
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Idag var det søndagsmiddag med foreldre og svigers pluss den lille datteren til søsteren min. Sønnen min, som ikke liker kjøtt så godt spiste masse.

Surret svinestek

Ingredienser

• 2 kg skinkestek uten ben med svor
  • 7 ½ dl vann
  • 3 stk. gulrot
  • 2 stk. løk
  • Egenkomponert marinade av olje, grillkrydder, sitron, hot sweet chilisauce, pepper og salt.

1. Gni steken inn med marinaden (evn salt og pepper) dagen før og la stå i kjøleskapet. Stikk i et steketermometer. Del gulrøtter og løk i store biter og legg de i en form sammen med steken. Tilsett ca. 7,5 dl varmt vann (Dette blir kraft til sausen).

3. Sett steken i forvarmet ovn ved 125 °C. Når steketermometeret viser 76-79 °C er steken ferdig (2 1/2 - 3 timer).
4. Sil kraften og spar den til sausen. La steken hvile mens du gjør ferdig tilbehør og saus.

Vi hadde poteter, brun saus med kraften fra steken og godt krydret pluss surkål og kokte grønnsaker.
Jeg slo opp i Matprat.no og hadde tenkt å prøve Cidersausen som ble anbefalt der, men feiget ut i siste liten.
Men, det ble veldig godt, spesielt med marinaden, den kan jeg få litt mer spesifikk fra mannen hvis ønskelig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 19:32   #68
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

På fredag hadde vi

Pitabrød med kylling og tomatsalat.

Tomatsalat
(alt kuttet i ganske små terninger hvis ikke annet er oppgitt, må være litt letthåndterlig for å skuffes inn i pitabrød.

Seks godt modne tomater
To rødløk, finhakkes
En halv bunt vårløk, finhakkes
100 g oliven
To avocadoer
200 g fetaost
En generøs dæsj balsamicoeddik (4 ss?)
2 ss god olivenolje
1 ss sitronsaft
Kvern pepper over
Bland litt forsiktig på slutten så du ikke moser avocadoen og fetaosten. Ferdig, kan med fordel stå i romtemperatur og kose seg mens en lager ferdig resten og dekker bordet.

Resten:
Strimle rå kylling og stek i panna med kumin, paprika, pepper, litt salt, chili, mild curry. (evt tacopulver)

Varme pitabrød etter anvisning på pakken.

Sett kesam og salsa på bordet, og masse servietter.
Rop på familien.

Dette har jeg akkurat laget og det smaker nydelig!

Gammel 24-02-08, 19:56   #69
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Dette har jeg akkurat laget og det smaker nydelig!

Vi må få liv i denne igjen!

Gammel 24-02-08, 20:28   #70
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Abbonere!!

Gammel 24-02-08, 20:29   #71
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg lagde torsk i folie i dag.

2 pk gourmettorsk.
To "never" sukkererter.
1 stor løk skåret i båter.
Gulrøtter i tynne staver.
Smørklatter
Salt og pepper.
La alt i folie og stekte i ca 30 minutter på 200 grader.

Gammel 24-02-08, 20:36   #72
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Kylling med Daffysaus

Sausen har jeg konstruert selv

4 kyllingbryst
1 dl Noilly Prat (eller tørr hvitvin, sitron i verste fall)
1 sjalottløk
1 fedd hvitløk
1 beger creme fraishe + like mye kokende vann med litt kyllingbuljong (1 ts flytende Maggibuljong for eksempel)
1 ss Dijonsennep
2 ss tørket estragon
pepper

Gni kyllingbryst med salt og pepper. Stek på begge sider i meierismør i sautépanne til de får fin stekeskorpe.
Ha i finhakket sjalottløk og hvitløk og surr mykt på lavere varme.
Ha i vinen og la surre et minutt til.
Pisk sammen resten av ingrediensene (creme fraishe, vann + buljong, sennep, estragon og pepper) og hell over kyllingen. Surr på svak/ medium varme til kyllingen er gjennomstekt og sausen tykner. Salte helt til slutt hvis det er nødvendig. Sausen koker inn, og buljongen gjør den ofte mer enn salt nok (vær forsiktig med buljongmengden).

Det at kyllingen trekker i sausen gjør den supermør og saftig.

Serveres med ris og salat.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 22:18   #73
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Frysetorsk i form i dag:

En frossen frysetorsk blokk delt i 4 legges i en ildfast form (smurt) med gulerøtter, purre og brokkoli. Helte over 3 d matfløte , smuldret opp en fiskebuljon og hadde i ca 2ss grov sennep. 200 grader i ca 30 min .

Serverte fullkornsris til.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 22:25   #74
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finfin søndagsmiddag i dag, med gjester:

Et stort stykke entrecote, gnidd med salt & pepper - stekt på ca 180 grader til termometeret viste 65 grader. Da var den passe råsa.
Fløtegratinerte poteter til, denne gangen hurtigvariante; dvs. frosne sådanne, samt dampete grønnsaker; brokkoli, gule og oransje gulrøtter, aspargesbønner og blomkål, og til slutt; brun saus.
Sausen laget jeg med å smelte smør og ha i mel, så ha i all sjyen etter steken, en dæsj vann og en litt for stor dæsj rødvin, så da måtte jeg ha i litt mer jevning (mel og vann siden jeg var tom for maizena).

Det er jammen ikke til å tro at den godeste Ru klarte å lage en middag uten å følge en oppskrift slavisk!
Jeg vil dog rette en stor takk til Gyldendals gedigne kokebok som kunne fortelle meg at man får roastbiff ved å steke til kjernetemp. er 60-65 grader.

Gammel 27-02-08, 21:46   #75
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Salat med kylling og yogurt-karri dressing

Blandet salat
Valnøtter
Ananas biter
Stekte kyllingbiter

Dressing:
Matyougurt
Litt Karri
1/2 ts salt
Litt ingefær (rev ca en ts fersk)
Blandes sammen , - has over salaten som dressing.

Hjemmelaget grovbrød til (hellebrød).

Gammel 29-02-08, 18:19   #76
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

[quote]

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

På fredag hadde vi ungenes favorittform som vi her i huset kaller Kokkens gryte. Veldig barnevennlig.

Ca 5 porsjoner, ca 409 kcal per porsjon

600 g kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig
600 g kokt fullkornspasta/makaroni
2 bx rømmekolle
1 beger mager baconost
1 løk

Steik kjøttet og finhakk løken. Bland alt sammen i form og ha ost på toppen. Steikes til osten er gyllen.

Serveres enten alene eller med rundtykker og salat.

Man kan bytte ut rømmekollen med rømme og mager baconost med baconost om man vil ha en rett med mer fett.

Man kan også bruke skinke, kalkunpølser etc og andre grønnsaker i.

Denne lager vi her nå. Ferdig om 5 min og ser lovende ut.

Gammel 02-03-08, 23:21   #77
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag hadde vi kylling med rotmos.

4 kyllinfileter
ca 12 små poteter
4 gulrøtter
1 stor løk
1 fedd hvitløk
melk
smør
salt
pepper
balsamicoeddik
worchestershiresaus

Poteter, gulrøtter og løk ble delt i biter og kokt i usaltet vann.
3 av 4 fire kyllingfileter ble krydret med salt og pepper. Så ble alle kyllingfiletene frest gyldne i steikepanna, og deretter lagt i en ildfast form. Kokte ut panna med litt vann, tilsatte litt balsamico og worchestershiresaus og helte dette over kyllingfiletene. Så ble kyllingene stekt i steikovnen ved 190 grader i ca et kvarter.

Èn potet, 1/2 gulrot, noen biter (ikke-krydret) kylling, litt kokevann, en liten dæsj soyaolje og litt basilikum ble moset i stavmikseren og servert Knerten.

Vi andre spiste mos av poteter, gulrøtter, løk, hvitløk, en real dæsj smør, litt melk og salt. Og kylling.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 23:36   #78
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Vi hadde nydelig indrefile`av okse i dag med poteter, blomkål og rødvinssaus til. Hvordan man koker potet og blomkål kan vel de fleste. Steking av file`likeså, men oppskrift på rødvinssaus kan jeg alltids legge ut:

Rødvinssaus:
5 dl rødvin
2 sjalottløk
5 dl oksekraft
100 g usaltet smør
½ ts salt
½ ts nykvernet pepper

Sjalottløken skrelles og finhakkes. Ha løken i en gryte og tilsett rødvin. Kok opp og la det redusere til en "marmelade". Tilsett kraften og la det koke inn til halv mengde. Sil av sausen og rør inn terninger med kaldt smør. Smak til med salt og pepper.

Gammel 06-03-08, 21:55   #79
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

I dag har jeg hatt en lang dag på jobben og jeg gledet meg ikke akkuratt til å lage middag når jeg kom hjem! Men når gubben og poden reisete på Allidretten tenkte jeg at mat må de jo få etter på så dette hadde vi til middag idag:

1 pose frossen brokkoli og blomkål grateng
Litt strimlet kalkunbryst( rester etter søndagsmiddagen!)
2 ss creme fresh
1 ts rød chili
1 ss olje
Dette blandet jeg sammen i en ildfast form og satt inn i ovnen på 200 grader.

Etter 15 minutter i ovnen la jeg på et lag med ost og pepperonipølse på toppen. Så inn i ovnen igjen i ca 15 minutter!

Det ble faktisk knallgodt og tok ikke mer en 10 minutter å lage!

Ja ja da ble det middag idag også!

Gammel 11-03-08, 23:55   #80
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

*dytter igjen*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15.