|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?
Men jeg tror barn kan slå seg til ro med ateistiske forklaringer også, så lenge de formidles av fornuftige voksne som selv har et avklart forhold til døden. Man kan f.eks. si noe sånt som at etter døden vil kroppen råtne og bli til jord, som igjen gir næring til blomster og trær, osv., og at det å være død er litt som ikke å være født - da har man ingen tanker eller følelser lenger, for da fins man ikke mer. |
![]() |
![]() |
#62 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Her er selvsagt denne sketsjen av Rowan Atkinson på sin plass: (Kilde: youtube.com) For min egen del er jeg ikke noe redd for selve døden, siden jeg ikke tror at jeg vil merke noe til den. Men det å vite at man skal dø, og alt man vil gå glipp av, og menneskene man må forlate, det vil nok være vondt uansett. Jeg tror ikke jeg ville følt meg noe bedre om jeg visste at jeg fikk treffe besteforeldrene mine igjen "på den andre siden", det er jo de menneskene jeg er sammen med i levende live som vil bety mest for meg, og sorgen over å forlate dem vil uansett være størst. Men hvordan man vil reagere i en slik situasjon er det vel fryktelig vanskelig å spå noe om.
![]() |
#63 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Veldig bra, Kanina. |
![]() |
![]() |
#65 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Hva er en redd for ved døden? Det virker som om mange knytter frykten til det å ikke vite hva som er på den andre siden? Frykten for det ukjente? Det jeg synes er mest trist og vemodig med døden er alle minnene som en mister. Min fortid går tapt, min fortelling. Ting en like godt kan miste ved sykdommer som demens og alzheimer. Det er ikke det biologiske livet i seg selv jeg er redd for å miste.
![]() |
#66 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo i grunnen ikke så rart i og med at INGEN av oss vet hva som er på den andre siden eller om det er noe der i det hele tatt. Jeg føler en sånn angst-spenning av tanken på det. Spennende, men også litt nifst. Men jeg er ikke redd for å dø selv. Min "dødsangst" går mer på frykten for å forlate mine nærmeste eller å miste dem, og så synes jeg omstendighetene rundt døden (kroppen som plutselig aldri skal virke mer og bare råtne) er uholdbart å tenke på. Får helt angst av å se døde mennesker, feks. Det kom etter at jeg så pappa død, før det hadde jeg ikke angst for sånt så det har nok satt spor i meg, rett og slett.
![]() |
#67 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg er ikke redd for å dø, men jeg er redd de tror jeg er død, og blir begravet levende- Eller at jeg står opp igjen nede i kisten :angst: Prøver ikke tenke for mye på disse tankene, men de dukker opp av og til. Jeg tror vi får møte igjen mennesker som har dødd før oss, og så håper jeg at Gud tar godt i mot oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sånne tanker har jeg også av og til. Jeg har klaustrofobi og en av mine ALLER største mareritt er å bli begravet levende. Det er jo i grunnen en ganske irrasjonell angst, men den er der likevel.
![]() |
#69 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?For meg virker det innlysende at de med en tro på "noe etterpå" møter døden lettere. Da kan man se sine kjære igjen. Alt er ikke over.
Jeg kan ikke skjønne at noen kan si det, uten å ha erfart det.
![]() |
#70 |
By the Sea
|
Jeg tror nok at veldig mange religiøse mennesker ikke tror på helvete.
Hvis det var kjønnsaspektet du hang deg opp i. kan jeg berolige deg med at det faktisk var nettopp damer som insisterte på at undertegnede skulle betegne seg som religiøs.
![]() |
#71 |
Passiv
|
Men under hvilke betingelser kunne du tenke deg å se dine kjære igjen? Kunne du tenke deg å være med dem for alltid, i det u-e-n-d-e-l-i-g-e? Eller hadde det vært greit med en slags ramme for det hele? Gud: "Nå får dere en uke sammen til å ta ordentlig farvel. Bruk tiden godt." |
![]() |
![]() |
#72 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg tenkte ikkje nødvendigvis på helvete som det er skildra i t.d. kristendommen. Eg tenkte generelt sett på at om det fins noko etter døden så kan det jo like gjerne vere verre enn livet før ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg har i allefall eit heilt anna forhold til døden til vanleg enn dei gongane eg har stått meir ansikt til ansikt med faren for å dø. Det verkar som om kroppen har ein heilt eigen biologisk psykisk reaksjon på slike situasjonar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg jobber tett med døende mennesker hver eneste dag. Det jeg legger mest merke til i forhold til dødsangst er alder og evnen til å snakke om døden. Gudstro eller ikke har vi faktisk ikke vært så vesentlig tema. Dette tar jeg heller ikke opp om ikke pasientene gjør det.
![]() |
#75 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg anser meg vel som ateist og jeg er redd for å dø. Jeg føler allikevel at jeg har et helt avklart forhold til døden, jeg føler meg sikker på at ved døden så er det takk og farvel - that´s it. Mange ganger ønsker jeg at jeg kunne være religiøs, og tro på at jeg får treffe mine kjære igjen. For meg tror jeg at det hadde vært veldig behagelig og betryggende.
![]() |
#76 |
Muligens verdt å vente på
|
Jeg kan ikke tenke meg noen ramme nei. Jeg hadde forsåvidt mer enn en uke til å ta farvel med faren min som døde, uten at det på noen som helst slags måte føltes greit. Men det hadde kanskje føltes annerleldes om det hadde skjedd 30 år senere. Jeg vet ikke, jeg har ikke vært der.
![]() |
#77 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Det aller mest irriterende med å være ateist er at jeg vil aldri få oppleve at jeg har rett.
![]() |
#78 |
Den som gir seg...
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg er ikke redd for å dø. Før var jeg. Før jeg opplevde å bli påført en alvorlig skade og fikk noen minutter hvor jeg forstod at jeg faktisk kom til å dø. Det endte med en gedigen reoperasjon og pust i meg igjen.
![]() |
#79 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Klart det er å bidra, å høre at du i løpet av veldig kort tid aksepterte det som du trodde kom til å skje, uten å være særlig troende. Jeg syns det er veldig greit å få en slags bekreftelse på mitt syn. Jeg tror jo at jeg har det greit med meg selv i forhold til døden, selv om jeg som Mauser sier syns det vil være temmelig irriterende å ikke kunne si "I told you so!".
![]() |
#80 |
By the Sea
|
Selvfølgelig har man behov for forklaring på det uforklarlige. Det som forundrer meg, er at dette blir sett på som noe svakt og ynkelig av enkelte mennesker.
![]() |
|
|