Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det "verre" å dø for en ateist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-09, 22:12   #81
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Selvfølgelig har man behov for forklaring på det uforklarlige. Det som forundrer meg, er at dette blir sett på som noe svakt og ynkelig av enkelte mennesker.

Jeg ser ikke på det som svakt og ynkelig, håper ikke jeg ga et slikt inntrykk. Jeg lar meg forundre innimellom, det gjør jeg. Når folk blir bastante på hva som er sannheten for eksempel, at man vet at den Gud eller Allah eller hva det måtte være man tror på er sannheten. Hvis man ser på de ulike religionene på verdensbasis så tar jo sinnsvakt mange mennesker feil i det de tror på eller dyrker. Det gjør inntrykk på meg iallefall, selv om jeg forstår at svært mange religiøse (og ikke-religiøse også forsåvidt) gir beng i om de skulle ta feil.

Gammel 22-03-09, 22:16   #82
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I og med at jeg tror det ikke er noe mer etter døden, er jeg heller ikke redd for det å dø. Jeg antar at det er som jeg sover - da kan verden rase ned rundt ørene mine for min del, for jeg merker ikke noe lell.

Men det må også være godt, tror jeg, å ha en tro slik min mor hadde. Da hun lå for døden var hun så trygg og så lykkelig fordi nå skulle hun "hjem," og hun gledet seg genuint til å se bl.a. faren sin igjen. Hun hadde en dyp og trygg kristentro i seg, så for henne var døden velkommen.

Så - i motsetning til Mauser - håper jeg det er hun som nå sitter et sted der oppe, peker nese av meg og sier "told you so," for det fortjener den dama inderlig.

(Så får jeg heller innse at dersom det finnes et Helvete, er det reservert en liten iskald avkrok der for meg, hvor jeg blir underholdt av lange og daglige doser med "sing star." )

Gammel 31-03-09, 16:06   #83
glamma
Like blid :)

glamma sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
glamma er litt kulglamma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av LimboLine, her.

Jeg tror det er lettere som troende.
Om man tror/håper man får se igjen sine nære og kjære i himmelen, må det vel være lettere?

Ja, helt enig, det er jo logisk..

Gammel 31-03-09, 16:28   #84
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glamma, her.

Ja, helt enig, det er jo logisk..

Nei, det er ikke logisk. Jeg er ateist og tanken på at jeg slipper å tilbringe evigheten i en eller annen himmel gjør tanken på døden lettere for meg

Gammel 31-03-09, 16:47   #85
glamma

glamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, det er ikke logisk. Jeg er ateist og tanken på at jeg slipper å tilbringe evigheten i en eller annen himmel gjør tanken på døden lettere for meg

For meg er det logisk. Det kommer an på hvordan man ser det, og det er jo helt individuellt.

Gammel 31-03-09, 18:59   #86
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er kristen, men jeg vet ikke om jeg synes det hadde vært enkelt å dø nå. Jeg føler meg langt fra klar til å reise fra denne verden, selv om jeg tror jeg kommer til et bra sted. Jeg vil se mine barn vokse opp og jeg tror nok de har godt av å vokse opp med en mor. Jeg er ikke redd for det å dø, jeg har bare ikke lyst til det nå - og tror ikke jeg hadde hatt et lett dødsleie, i hvert fall ikke i den fasen av livet som jeg er i nå.

Gammel 31-03-09, 19:16   #87
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er overbevist om at det er lettere å takle døden, både egen og andres, hvis man tror på "noe".

Jeg ser for eksempel at mange som har mistet barn finner trøst i å tenke på barnet som en engel. Dette er en slags billedliggjørelse av at barnet alltid er med i tankene og i hjertet.

Tilsvarende ser jeg at mange forklarer for barn at besteforeldre eller andre som dør ER et sted, og der har de det godt. Det trenger etter mitt skjønn ikke ligge noe religiøst i dette, det er bare billedliggjøringen. Se for seg et sted hvor den man er glad i har det godt.

Men i bunn og grunn, ja jeg tror det er lettere å dø for en som tror at de nå kommer til et godt sted, enn for den som tror at nå er alt slutt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 19:32   #88
glamma

glamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg er overbevist om at det er lettere å takle døden, både egen og andres, hvis man tror på "noe".

Jeg ser for eksempel at mange som har mistet barn finner trøst i å tenke på barnet som en engel. Dette er en slags billedliggjørelse av at barnet alltid er med i tankene og i hjertet.

Tilsvarende ser jeg at mange forklarer for barn at besteforeldre eller andre som dør ER et sted, og der har de det godt. Det trenger etter mitt skjønn ikke ligge noe religiøst i dette, det er bare billedliggjøringen. Se for seg et sted hvor den man er glad i har det godt.

Men i bunn og grunn, ja jeg tror det er lettere å dø for en som tror at de nå kommer til et godt sted, enn for den som tror at nå er alt slutt.

Enig i det du skriver, at de som står igjen finner en trøst i troen på at deres kjære har det godt.. Sist men ikke minst barna... de takler jo sorg på en helt annen måte enn oss voksne, og de ønsker jo å tro at den de har mistet har det godt.

Gammel 31-03-09, 19:51   #89
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Hva med oss som i så fall har evig pine å se frem mot? Eller gjenfødelse som noe forholdsvis langt nede i matkjeden? Eventuelt 72 jomfruer ... av hankjønn, med enorme ***?

Gammel 31-03-09, 20:20   #90
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at de som tror på "noe" nettopp gjør det fordi tanken på at ting er slutt er skremmende. For noen er derimot det at alt er slutt, en mer beroligende tanke enn at det ikke er det. Og for disse, som da som oftest er ateister er det ikke skremmende at det er slutt, og døden hadde heller ikke blitt mindre skremmende om man hadde fått en tro på at det fantes noe.

Om man selv tror at det er noe så skal man være forsiktig med å uttale seg om hva andre som ikke tror synes er skremmende eller ei.

Gammel 31-03-09, 21:12   #91
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at de som tror på "noe" ikke gjør det utelukkende fordi de synes det høres skummelt ut at det er slutt når man dør.

Min tro på "noe" har alltid vært der, lenge før jeg begynte å tenke på døden og heller ikke som noe tillært hjemmefra (aldri noe snakk om Gud eller annet hjemme hos oss).

Jeg synes det er en småliggjøring av et religiøst livssyn det å betrakte det som noe man "finner trøst i".
For meg rommer det uendelig mye mer enn bare døden og en evt. frykt for den. Det står for meg som noe ikke-troende har fokus på, dette, at en tro er noe man på en måte "klamrer seg til" og at dens eneste funksjon er "trøst".

Min tro er basisen i livet mitt. Den har alltid vært der, er ikke styrt av en speisell religions dogmer, men heller bare en visshet om en gudommelig kraft. Den er ikke en redningsbøye i åpent hav som en betuttet sjel kan klamre seg til - den er en livsbejaende kraft i livet mitt og genererer glede og mening og setter alt som skjer og alt som er, også døden, i perspektiv. For meg.

Gammel 31-03-09, 21:14   #92
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at de som tror på "noe" ikke gjør det utelukkende fordi de synes det høres skummelt ut at det er slutt når man dør.

Min tro på "noe" har alltid vært der, lenge før jeg begynte å tenke på døden og heller ikke som noe tillært hjemmefra (aldri noe snakk om Gud eller annet hjemme hos oss).

Jeg synes det er en småliggjøring av et religiøst livssyn det å betrakte det som noe man "finner trøst i".
For meg rommer det uendelig mye mer enn bare døden og en evt. frykt for den. Det står for meg som noe ikke-troende har fokus på, dette, at en tro er noe man på en måte "klamrer seg til" og at dens eneste funksjon er "trøst".

Min tro er basisen i livet mitt. Den har alltid vært der, er ikke styrt av en speisell religions dogmer, men heller bare en visshet om en gudommelig kraft. Den er ikke en redningsbøye i åpent hav som en betuttet sjel kan klamre seg til - den er en livsbejaende kraft i livet mitt og genererer glede og mening og setter alt som skjer og alt som er, også døden, i perspektiv. For meg.

Samme her. Det er jo ikke kun pga. døden man er religiøs eller tror på "noe".

Gammel 31-03-09, 22:25   #93
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det var ikke det jeg skrev. Det var som et forsøk på å forklare de som mener at det er mer skremmende å ikke tro at det er noe etter døden enn å tro at det er noe etter døden, at det faktisk ikke stemmer for alle. At det å tro at det er en slutt faktisk kan være beroligende, ikke skremmende.

Gammel 31-03-09, 22:31   #94
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ateist, og før jeg ble mor var jeg ikke redd for å dø. Tvert imot, jeg syntes døden til tider bare virket befriende. Nå som mor er jeg veldig redd for å dø.

Gammel 31-03-09, 22:46   #95
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg er ateist, og før jeg ble mor var jeg ikke redd for å dø. Tvert imot, jeg syntes døden til tider bare virket befriende. Nå som mor er jeg veldig redd for å dø.

Men det er vel ikke av andre grunner enn at du ikke ønsker å dø fra barna?

Gammel 31-03-09, 22:53   #96
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er ganske utrolig at man kan hevde noe slikt på vegne av andre og tro at det finnes et universalsvar, for min del. Nå er vi opptil flere ateister i denne tråden som har hevdet at vi ikke er skremt av tanken på døden, så hva bygger dere egentlig påstandene om at det automatisk er vanskeligere å takle døden for ikke-troende på?

For meg fungerer logikken motsatt: fordi jeg ikke tror det er noe som helst etter døden, er det da heller ikke noe å frykte.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 00:27   #97
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror - og understreker at jeg tror - det vil være lettere for meg å dø, som ikke tror på en pøkk, en for en som er overbevist om at det finnes et Helvete og at hun/han er på vei dit om ikke forholdet til "sjefen" er godt nok. Så vondt det må være å ligge på dødsleiet og være redd.

Gammel 01-04-09, 15:26   #98
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men det er vel ikke av andre grunner enn at du ikke ønsker å dø fra barna?

Ja, nettopp derfor. Tanken på at jeg skulle dø fra datteren min er helt grusom. Jeg ser hvor avhengig hun er av meg samtidig som jeg ønsker å se henne vokse opp. Livet har fått en helt ny mening etter hun ble født.

Gammel 01-04-09, 15:29   #99
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Ja, nettopp derfor. Tanken på at jeg skulle dø fra datteren min er helt grusom. Jeg ser hvor avhengig hun er av meg samtidig som jeg ønsker å se henne vokse opp. Livet har fått en helt ny mening etter hun ble født.

Jo, men da trenger du jo ikke være mer redd for selve døden enn før, gjør du? Man kan jo ha et greit forhold til at man slutter å eksistere når man først dør, samtidig som man har et langt større ønske om å leve.

Gammel 01-04-09, 15:37   #100
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jo, men da trenger du jo ikke være mer redd for selve døden enn før, gjør du? Man kan jo ha et greit forhold til at man slutter å eksistere når man først dør, samtidig som man har et langt større ønske om å leve.

Nei, ikke selve døden, den har jeg ikke vært redd for siden jeg som barn synes det måtte være skummelt å ligge helt alene under jorda. Det er nok det at jeg skulle forlate dette livet for tidlig som skremmer meg. Det at jeg ikke skulle kunne være der for datteren min. Hadde jeg da trodd at jeg skulle få se henne igjen eller våke over henne fra "himmelen" hadde det kanskje vært lettere. Det at jeg slutter å eksistere er greit, men nå som jeg har henne er jeg redd for hvordan min død ville påvirket henne. Når jeg er gammel, derimot, blir noe helt annet. Da kan hun ta vare på seg selv. Vi skal jo alle dø en gang og det har jeg ingen problemer med. Tror det må være deilig å få sovne inn etter et langt liv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:47.