|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Men hva er forskjellen på å tro og å ha en religion? Jeg forstår at det trolig ikke finnes noen institusjon eller samfunn rundt det du tro på, men hvis man tenker ateisme vs tro er det vel ingen forskjell?
![]() |
#22 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Forskjellen er vel at man ikke tilhører noen bestemt religion? Jeg tror jo på endel, men har tilhører ingen som helst religion. Altså i forhold til det å tro men ikke kalle seg religiøs. Jeg føler ikke jeg kan kalle meg religiøs når jeg ikke har noen religion.
![]() |
#23 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg tror tanken på å kunne møte sine kjære avdøde igjen, og å kunne titte ned på sine etterlatte, kan være veldig trøstende i dødsskyggens dal. Men hvis man har avfunnet seg med at tiden er inne, tror jeg ikke det er noen forskjell. Da er det ens evne til å si at "sånn er det, og nå er det sånn" som avgjør.
![]() |
#24 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?@Iset: Ok. Jeg vil nok kalle deg religiøs likevel.
![]() |
#25 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?
Hehe det får du bare gjøre, men blir det egentlig riktig når jeg ikke tilhører noen religion? Jeg synes det høres rart ut, hvertfall. Er jeg religiøs fordi jeg tror på gjenferd, feks?
![]() |
#26 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg tror det er langt mer personlighetsavhengig enn livssynsavhengig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg har det akkurat som Teofelia. |
![]() |
![]() |
#29 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg tror at i mange tilfeller kan det være verre å dø for en som ikke tror på evig liv ja. Det høres fornuftig ut i utgangspunktet. |
![]() |
![]() |
#30 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Teofelia sier det godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
By the Sea
|
Ja, jeg tenker også at ateisme er 100% fravær av noe som helst tro på et liv etter døden og en åndeverden. Med én gang man åpner for noe mer, så er man vel en agnostiker og kan ikke klassifiseres som ateist.
![]() |
#32 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg mener jeg er ateist. For meg betyr det at jeg ikke tror det finnes noen stor, god bestefar noe sted som tar vare på noen verdens ting. Jeg tror at skal vi ha noe gjort så får vi ordne det selv, for det er ikke stort mer her enn det vi ser. |
![]() |
![]() |
#33 |
Nymotens gammeldags
![]() |
#34 |
By the Sea
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Fant dette i en artikkel i Dag og Tid:
![]() |
#35 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Zoë - den synes jeg var veldig fin! |
![]() |
![]() |
#36 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Eller - jeg tror ikke på noen frelse da. Jeg er mer der at jeg er åpen for at vi rett og slett ikke vet hva som skjer. |
![]() |
![]() |
#37 |
Nymotens gammeldags
![]() |
#38 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Så ordet religiøs er et så svevende begrep at jeg kan vel egentlig kalle meg "religiøs uten en fast religion"?
![]() |
#39 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Etter min erfaring, og jeg har jo sett og snakket med ganske mange som har dødd, og jeg har også diskutert dette en gang med en kreftlege så er erfaringen den at det til dels kommer an på personlighet, men mest om man har et avklart syn på hva som skjer når man dør. De som har det verst er agnostikerne, de som ikke er helt sikre på hva de mener. 100 % overbeviste ateister er absolutt ikke mer redde enn 100 % overbeviste religiøse, er virkelig den erfaringen som vi hadde begge to.
![]() |
#40 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg er ikke redd for å dø. Ikke akkurat det å dø, men som Teofelia sier så er jeg også redd for å da fra de jeg er glad i. Jeg tror i grunn jeg dør, og that`s it.
![]() |
|
|