Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ja eller nei til ul i uke 12?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for eller imot ul i uke 12 av svangerskapet?
Jeg er for. 130 84,97%
Jeg er imot. 4 2,61%
Usikker. 19 12,42%
Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 10:46   #1
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ekstra UL, ja. Dette er allerede innført i mange vestlige land, vi ligger etter, as usual.

Og eitt av argumenta mot er at abortfrekvensen har gått betydeleg opp i t.d. Danmark.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:45   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Gådd.
Jeg stemte feil. Kan en moddis flytte en stemme fra mot til usikker?

Nå har jeg ikke fulgt med i timen på dette her; men det man diskuterer er en ekstra ul i uke 12, ikke sant? Den skal ikke erstatte uke 18 går jeg ut fra?

Sånn eg forstår det er den ekstra. Dette fordi ein ser ulike ting på dei to ultralydane. Hjerte, nakkefold, kor vidt tvillingar deler morkake o.l. er tydelegast i veke 12, medan termin og andre "innvollar" enn hjerte er tydelegast i veke 18.

Gammel 20-03-09, 14:00   #3
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Absolutt for.

Gammel 20-03-09, 15:13   #4
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg er for. Det er jo et kjempe godt forslag. Bør jo selvsagt være et godt regelverk for abort eller ikke osv..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 15:16   #5
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg er for. Det er jo et kjempe godt forslag. Bør jo selvsagt være et godt regelverk for abort eller ikke osv..

Kva meiner du er eit godt regelverk for abort eller ikkje i denne samanhengen då? :nysgjerrig:

Gammel 20-03-09, 15:29   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har tenkt mye på dette med forstervannsprøver, abort og slike ting i det siste. Mulig fordi jeg selv nærmer meg en alder hvor det er aktuelt, og det overrasker meg at jeg faktisk har skiftet standpunkt. Tidligere var jeg på grensa til å være mot selvbestemt abort og jeg kunne ikke forstå at noen valgte å avbryte svangerskapet selv med sterkt skadet foster. Jeg innser at jeg ikke hadde tenkt særlig over konsekvensene ved å fullføre et slikt svangerskap og vet nå at jeg hadde gjort stikk motsatt av det jeg ville gjort for to år siden.

Jeg er for ultralyd i uke 12.

Når er det man får tilbud om fostervannsprøve og kan man få fostervannsprøve om man er 36 år?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 16:12   #7
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg har tenkt mye på dette med forstervannsprøver, abort og slike ting i det siste. Mulig fordi jeg selv nærmer meg en alder hvor det er aktuelt, og det overrasker meg at jeg faktisk har skiftet standpunkt. Tidligere var jeg på grensa til å være mot selvbestemt abort og jeg kunne ikke forstå at noen valgte å avbryte svangerskapet selv med sterkt skadet foster. Jeg innser at jeg ikke hadde tenkt særlig over konsekvensene ved å fullføre et slikt svangerskap og vet nå at jeg hadde gjort stikk motsatt av det jeg ville gjort for to år siden.

Jeg er for ultralyd i uke 12.

Når er det man får tilbud om fostervannsprøve og kan man få fostervannsprøve om man er 36 år?

Tror grensen for fostervannsprøve er 38 år. Var i alle fall det før.

Fostervannsprøve tas ganske tidlig, husker ikke hvilken uke.

Jeg er over 38 år, og hvis jeg skulle blitt gravid nå, så ville jeg tatt fostervannsprøve, og jeg ville avsluttet svangerskapet hvis fosteret ikke var friskt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 15:54   #8
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Jeg vet ikke. Tror ikke jeg bryr meg nevneverdig, egentlig.
Jeg er av den typen som ikke helt skjønner hysteriet med alle de ultralydene folk renner rundt og får utført, i all hovedsak bare for å se.

Og jada; jeg skjønner at det i noen tilfeller er nødvendig pga mange ulike grunner, men det er likevel fryktelig mange som prater seg til ekstra UL'er og/eller betaler dem selv kun fordi de vil inn der og kikke.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:57   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Jeg vet ikke. Tror ikke jeg bryr meg nevneverdig, egentlig.
Jeg er av den typen som ikke helt skjønner hysteriet med alle de ultralydene folk renner rundt og får utført, i all hovedsak bare for å se.

Og jada; jeg skjønner at det i noen tilfeller er nødvendig pga mange ulike grunner, men det er likevel fryktelig mange som prater seg til ekstra UL'er og/eller betaler dem selv kun fordi de vil inn der og kikke.

Tja. Kikke og kikke. Det er jo ikke for å hilse på, akkurat, så gode er jo ikke bildene. Og det er temmelig ensidige greier.

Jeg kan jo fortelle om hvorfor jeg betalte for å kikke. I følge gynekologen jeg gikk til er det veldig høy sannsynlighet for at fosteret kommer gjennom de første kritiske 12 ukene hvis det har synlige hjerteslag og forventet størrelse ved 6-7 uker. Dermed sank bekymringen min for MA eller SA med ca. 98 %. At jeg i tillegg gjerne ville vite at det ikke var tvillinger, var en mer praktisk greie, det hadde selvsagt ikke medført svangerskapsavbrytelse.

UL i uke 11 var for å finne evt. avvik. Jeg regner med at jeg hadde avbrutt svangerskapet hvis det hadde vært funnet (selv om det alltid er vanskelig å si når man først er i den situasjonen). Som Esme innser jeg mine egne begrensninger på omsorgsfronten, jeg hadde hatt store problemer med å avfinne meg med en slik situasjon. :ærlig:

3D-UL var bare på gøy, fordi det gikk an og det var siste gangen. Dyrt og unødvendig, men litt kule bilder. Jeg vet ikke om jeg hadde gjort det igjen, men det var ganske fænsi. :teknologijunkie:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 23:42   #10
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Et rungende JA!!!!

Gammel 20-03-09, 23:55   #11
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Synes absolutt at det brude være et tilbud til ALLE.
Ser kun fordeler vet det, og mener det er en mennskerett (når vi først har slikt utstyr) å bruke det og evt hjelpe fosteret i en tidligere fase av svangerskapet.
Må også være "lettere" å ta en evt abort i uke 12 fremfor uke 19. Jo lengre, jo værre blir det. Selv om det er trist uansett utfall, lengde i svangerskap osv.
Synes iallfall alle kan få tilbudet og så kan det være opp til hver enklet hva dem vil. Når man kan betale for tjenseten likevel, så synse jeg likegodt staten kan sponse den ene UL.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 00:05   #12
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Scarlett og jeg er på bølgelengde.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 00:12   #13
Skvetten
Passiv

Standard

Selvsagt er jeg for.

Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 09:35   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Jeg tok en ultralyd i uke 11 for å finne avvik. Hadde det vært avvik hadde jeg tatt abort. Det var absolutt ikke en ultralyd "bare for å kikke". Vi skulle ut på en lang reise og jeg ville vite hvordan ting lå an før vi dro.

Jeg hadde noe sånt som 20 ultralyder på grunn av et trøblete svangerskap, og jeg må innrømme at jeg syntes det var hyggelig å "hilse på", i tillegg til å bli beroliget over at alt var ok. Når Glitterbarnet kom ut kjente jeg ham igjen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 10:27   #15
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tok en ultralyd i uke 11 for å finne avvik. Hadde det vært avvik hadde jeg tatt abort. Det var absolutt ikke en ultralyd "bare for å kikke". Vi skulle ut på en lang reise og jeg ville vite hvordan ting lå an før vi dro.

Jeg hadde noe sånt som 20 ultralyder på grunn av et trøblete svangerskap, og jeg må innrømme at jeg syntes det var hyggelig å "hilse på", i tillegg til å bli beroliget over at alt var ok. Når Glitterbarnet kom ut kjente jeg ham igjen.

Joda, jeg skjønner at i mange tilfeller er det reelle grunner til nske om tidlige/fler UL.
Men jeg skjønner hva Inka mener også, nå når jeg er godt i gang med andre runde på gravid-forum.
Det er endel som betaler i dyre dommer for privat UL, "prater seg til" tidlig UL osv uten egentlig å ha noen andre grunner enn at "det hadde jo vært så koselig å se den lille spiren ".

Men, til saken:
Jeg tror jeg er for tidlig UL.
Må tygge litt mer på den, men jeg tror jeg lander på for.

Gammel 21-03-09, 11:31   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det er endel som betaler i dyre dommer for privat UL, "prater seg til" tidlig UL osv uten egentlig å ha noen andre grunner enn at "det hadde jo vært så koselig å se den lille spiren ".

Jeg har til og med hørt om folk som dikter opp blødninger for å få UL.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 11:47   #17
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Men hvorfor kan ikke en evt ny gratis ul i uke 12 erstatte den i uke 18? Er det noe av informasjonen man får i uke 18 som ikke er tilgjengelig i uke 12?

Litt usikker på om jeg synes to runder til alle gravide er velbrukte helsekroner.

Gammel 21-03-09, 11:56   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Men hvorfor kan ikke en evt ny gratis ul i uke 12 erstatte den i uke 18? Er det noe av informasjonen man får i uke 18 som ikke er tilgjengelig i uke 12?

Litt usikker på om jeg synes to runder til alle gravide er velbrukte helsekroner.

Blant annet for at det er ulike ting som kan sjekkes, som vekst o.l.

Gammel 21-03-09, 11:52   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Terminfastsettingen kan ikke gjøre i uke 12, så vidt jeg har fått med meg. Det må gjøres rundt uke 18, fordi da er de fleste foster rimelig like i størrelse. Eller noe.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu

Jeg har til og med hørt om folk som dikter opp blødninger for å få UL.

Og jeg har hørt om folk med blødninger som ikke får UL, bare for å oppdage 2 måneder senere at fosteret har vært dødt hele tiden ...

Gammel 21-03-09, 11:57   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Terminfastsettingen kan ikke gjøre i uke 12, så vidt jeg har fått med meg. Det må gjøres rundt uke 18, fordi da er de fleste foster rimelig like i størrelse. Eller noe.

Egentlig burde terminfastsettingen gjøres enda tidligere enn uke 12. Såvidt jeg vet, så er det aller best å terminfastsette i uke 6-8.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.