Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ja eller nei til ul i uke 12?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for eller imot ul i uke 12 av svangerskapet?
Jeg er for. 130 84,97%
Jeg er imot. 4 2,61%
Usikker. 19 12,42%
Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 09:47   #61
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Fjerning av fostre som kan ha et fullverdig liv, f.eks. Downs.

Jo, men så lenge det er lov å abortere etter 12 uker med Downs syndrom som argument så synes jeg ikke det er riktig at man skal gjøre det vanskeligere å diagnostisere, og at det er kun de som er ressurssterke som da får gjort denne undersøkelsen. Da må man heller ikke tillate downs som abortindikasjon. Det ble litt vanskelig å forklare. Men det er litt typisk norsk politikk å tillate ting som endel synes er etisk feil, og for å kompensere så gjør man det vanskelig i stedet for de som ikke er så ressurssterke.

Hvor mange fler blir det egentlig snakk om, UL er jo ikke fasit, det er fostervannsprøve som er, så alle som har mistenkelig funn på UL går jo videre til fostervannsprøve før man gjør en abort.

Gammel 20-03-09, 09:51   #62
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jo, men så lenge det er lov å abortere etter 12 uker med Downs syndrom som argument så synes jeg ikke det er riktig at man skal gjøre det vanskeligere å diagnostisere, og at det er kun de som er ressurssterke som da får gjort denne undersøkelsen.

Tja og nja. Jeg ser hva du mener og det er jo et valid poeng. Likevel så tror jeg at flere vegrer seg for abort når de er halvveis gjennom et svangerskap og har kjent masse liv, enn når de får beskjed før de har etablert en tettere relasjon med fosteret. Således er det, mener jeg, et argument mot "unødvendige" aborter å vente, om man nå skal komme med argumenter mot.

Jeg er jo klart for tidlig UL, men jeg syns det er viktig å få frem at det er sider ved dette som ikke er helt bra.

Gammel 20-03-09, 10:01   #63
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er jo klart for tidlig UL, men jeg syns det er viktig å få frem at det er sider ved dette som ikke er helt bra.

Eg synest eigentleg berre at dette er med på å understreke at det er problematisk å ha sjølvbestemt abort. Som eg har sagt før så er eg for, men det er med tungt hjerte og fordi eg ikkje ser noko reelt alternativ. Når det gjeld dei som ikkje ser etiske problem med å ha sjølvbestemt abort kan eg aldri i verda sjå føre meg at det vil vere noko problem med tidleg ultralyd heller.

Sist redigert av Alfa : 20-03-09 kl 10:08.
Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:04   #64
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er helt klart for.
Fordi man får vite om det foreligger et svangerskap utenfor livmoren, i uke 18 er det som oftest for sent, og dette er en farlig tilstand.
Fordi ved alvorlige sykdommer er det beste for foreldrene å få vite det tidlig.
Fordi jeg er generelt for at man skal ha så mye informasjon som mulig.

Signerer Esme, og legger til: Fordi ved alvorlige sykdommer/tilstander er det en fordel å være klar over det tidligst mulig. F.eks. tvillinger med felles morkake.

Selv har jeg tatt privat ultralyd ved uka 6 og 12 begge ganger.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 11:45   #65
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For. Det kan fjerne endel usikkerhet hos foreldrene, og endel tilstander kan oppdages tidligere. Da kan man enten få avbrutt svangerskapet eller man kan få den oppfølgingen man trenger. Fostermedisin er i stor utvikling, og hvordan man behandler fosteret og planlegger behandling etter fødselen spiller en stor rolle for utfallet etterhvert, det er ikke bare snakk om sortering. Når alvorlige misdannelser først er grunn god nok til å få svangerskapsavbrudd her i landet, mener jeg det må være best for både foreldre og foster at det skjer så tidlig som mulig.

Å prøve å skjule misdannelser/avvik hos fostre for å hindre foreldre i å ta abort synes jeg blir helt feil. Når det i uke 18 oppdages et avvik, henvises de i vårt fylke til fostermedisinsk senter. Der blir de sett på av ultralydspesialister både på gyn- og barneavdelingen, og man får evt tatt de prøvene som må tas. Så får foreldrene informasjon om tilstanden, og vi nærmer oss uke 22 som er absolutt grense for abort av levedyktige fostre her i landet. Jeg synes det er mildt sagt dårlig gjort mot barna og foreldrene deres at vi har en strategi som går ut på at jo senere det oppdages, jo mer følelsesmessig bundet er mor og far til det ufødte barnet sitt. For hva tilbyr vi dem etter fødsel? Når det blir spørsmål om oppfølging, avlastning og tilbud til det funksjonshemmede barnet, må man bare være ærlig å si at dette er goder mange må kjempe for å få. Selvfølgelig prøver man å fremstille det noen lunde positivt, men man kan ikke lyve for dem og påstå at det finnes ordninger som ivaretar dem fullt ut. Jeg tror at for å hindre bortsortering av levedyktige fostre, må man ha tilbud til funksjonshemmede barn som gjør at foreldrene er trygge på at dette går bra, livet stopper ikke om man får dette barnet.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 11:57   #66
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg synest eigentleg berre at dette er med på å understreke at det er problematisk å ha sjølvbestemt abort. Som eg har sagt før så er eg for, men det er med tungt hjerte og fordi eg ikkje ser noko reelt alternativ. Når det gjeld dei som ikkje ser etiske problem med å ha sjølvbestemt abort kan eg aldri i verda sjå føre meg at det vil vere noko problem med tidleg ultralyd heller.

Du har vel helt rett i dette. Jeg har lignende ståsted som deg, ser på abort som et nødvendig onde i samfunnet vårt. Ene og alene fordi det hadde vært langt flere skader gjort om vi ikke hadde hatt muligheten, både på kvinner, fostre og fødte barn. Og her kommer vel litt av tanken min om dette inn, som jeg nevnte tidligere. Jeg tror at det må være best for et foster å fjernes så tidlig som mulig. Ordinær UL er ofte så sent som uke 20, så må man gjennom ytterligere uker før det er snakk om sikre svar osv. Plutselig har man et foster som grenser temmelig mye til levedyktighet. Når disse, som du nevner som ikke har etiske problemer med abort, får vite om dette ved 12 uker fremfor 18-20, så syns jeg det er bedre, om det er slik at de likevel skal fjerne fosteret.

Gammel 20-03-09, 12:10   #67
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

For. Det kan fjerne endel usikkerhet hos foreldrene, og endel tilstander kan oppdages tidligere. Da kan man enten få avbrutt svangerskapet eller man kan få den oppfølgingen man trenger. Fostermedisin er i stor utvikling, og hvordan man behandler fosteret og planlegger behandling etter fødselen spiller en stor rolle for utfallet etterhvert, det er ikke bare snakk om sortering. Når alvorlige misdannelser først er grunn god nok til å få svangerskapsavbrudd her i landet, mener jeg det må være best for både foreldre og foster at det skjer så tidlig som mulig.

Å prøve å skjule misdannelser/avvik hos fostre for å hindre foreldre i å ta abort synes jeg blir helt feil. Når det i uke 18 oppdages et avvik, henvises de i vårt fylke til fostermedisinsk senter. Der blir de sett på av ultralydspesialister både på gyn- og barneavdelingen, og man får evt tatt de prøvene som må tas. Så får foreldrene informasjon om tilstanden, og vi nærmer oss uke 22 som er absolutt grense for abort av levedyktige fostre her i landet. Jeg synes det er mildt sagt dårlig gjort mot barna og foreldrene deres at vi har en strategi som går ut på at jo senere det oppdages, jo mer følelsesmessig bundet er mor og far til det ufødte barnet sitt. For hva tilbyr vi dem etter fødsel? Når det blir spørsmål om oppfølging, avlastning og tilbud til det funksjonshemmede barnet, må man bare være ærlig å si at dette er goder mange må kjempe for å få. Selvfølgelig prøver man å fremstille det noen lunde positivt, men man kan ikke lyve for dem og påstå at det finnes ordninger som ivaretar dem fullt ut. Jeg tror at for å hindre bortsortering av levedyktige fostre, må man ha tilbud til funksjonshemmede barn som gjør at foreldrene er trygge på at dette går bra, livet stopper ikke om man får dette barnet.

Veldig bra innlegg og også det poenget om at dersom samfunnet ønsker at folk skal beholde foster med funksjonshemming så må man sørge for at foreldrene får tilstrekkelig med hjelp sånn at man ikke trenger å være übermor for å greie det. Jeg har selv begrenset med omsorgsevne og hadde taklet jobben med et funksjonshemmet barn temmelig dårlig.

Gammel 20-03-09, 12:35   #68
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

At hjelpen til familier med funksjonshemmede barn må bli bedre må det i alle tilfeller jobbes for. Med tanke på fostervannsprøver så kan jo det i seg selv føre til funksjonshemming i noen få tilfeller selv om fosteret i utgangspunktet er friskt og akkurat det skremmer meg også. For de foreldrene som uttaler at de uansett vil beholde barnet mener jeg at legene må være bedre til å informere om hva en fostervannsprøve evt. vil kunne gi av fordeler med tanke på barnets helse i forhold til den risikoen de velger å ta ved å ta prøven.

Jeg håper det allerede blir gjort, men man kan vel aldri informere godt nok. Mitt inntrykk er at mange av de som velger fostervannsprøve etter observert avvik idag allerede har bestemt seg for abort ved kromosomavvik. Men nå har jeg ikke erfaring med trippeltest/tidlig UL.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 12:38   #69
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har store problemer med å forstå at det virkelig kan finnes argumenter i mot dette.

Jeg ser at dette lett utvikler seg til en debatt omkring abort. Skal det være lov, hvor lenge, hvem skal få bestemme, hva er gyldig grunn, osv. Jeg syns det blir litt feil å blande de sakene sammen.

Dette fordi UL allerede finnes som teknologi, og den som ønsker tidlig UL kan enkelt skaffe seg det, og ta sine valg deretter. Så hvis det er risikoen for at noen skal velge noe som noen andre syns er etisk galt - så finnes den muligheten allerede.

Når det gjelder abort-delen av diskusjonen er jeg av den oppfatning at det bør være adgang til å fjerne fostre som har store avvik, og at det må være opp til foreldrene å avgjøre dette. Dette fordi det er foreldrene som skal ta seg av barnet, med eller uten funksjonshemminger.

Siden dette er et valg som allerede finnes ser jeg ingen grunn til å drøye til uke 18 hvis kunnskapen kan finnes ved uke 12.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 12:40   #70
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

At hjelpen til familier med funksjonshemmede barn må bli bedre må det i alle tilfeller jobbes for. Med tanke på fostervannsprøver så kan jo det i seg selv føre til funksjonshemming i noen få tilfeller selv om fosteret i utgangspunktet er friskt og akkurat det skremmer meg også. For de foreldrene som uttaler at de uansett vil beholde barnet mener jeg at legene må være bedre til å informere om hva en fostervannsprøve evt. vil kunne gi av fordeler med tanke på barnets helse i forhold til den risikoen de velger å ta ved å ta prøven.

Er du sikker på at dette stemmer? Jeg mener, de er risiko forbundet med fostervannsprøve, men er ikke det i hovedsak knyttet til abortrisiko? Er det noen dokumentert sammenheng mellom fostervannsprøver og påførte funksjonshemminger?

Gammel 20-03-09, 12:58   #71
bina
Ustabil

Standard

Det er en risiko for vannlekkasje ved fostervannsprøve 2-3 prosent av alle som tar prøven vil oppleve at det renner fostervann. Hos noen av disse stopper det ikke å renne og da vil det bli prematur fødsel med den risikoen det igjen er for funksjonshemming. Prematuritet kombinert med at babyen har ligget "tørt" øker også risikoen sammenlignet med om barnet "bare" er vanlig prematurt.

Ja sånn, ja, da er jeg med. Det øker risikoen for for tidlig fødsel, som igjen kan medføre funksjonshemminger. Jeg oppfattet at du mente at fostervannsprøven kan medføre funksjonshemminger direkte.

Gammel 20-03-09, 13:00   #72
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Absolutt for.

Gammel 20-03-09, 14:13   #73
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg er for. Det er jo et kjempe godt forslag. Bør jo selvsagt være et godt regelverk for abort eller ikke osv..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 14:16   #74
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg er for. Det er jo et kjempe godt forslag. Bør jo selvsagt være et godt regelverk for abort eller ikke osv..

Kva meiner du er eit godt regelverk for abort eller ikkje i denne samanhengen då? :nysgjerrig:

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 14:29   #75
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har tenkt mye på dette med forstervannsprøver, abort og slike ting i det siste. Mulig fordi jeg selv nærmer meg en alder hvor det er aktuelt, og det overrasker meg at jeg faktisk har skiftet standpunkt. Tidligere var jeg på grensa til å være mot selvbestemt abort og jeg kunne ikke forstå at noen valgte å avbryte svangerskapet selv med sterkt skadet foster. Jeg innser at jeg ikke hadde tenkt særlig over konsekvensene ved å fullføre et slikt svangerskap og vet nå at jeg hadde gjort stikk motsatt av det jeg ville gjort for to år siden.

Jeg er for ultralyd i uke 12.

Når er det man får tilbud om fostervannsprøve og kan man få fostervannsprøve om man er 36 år?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 14:54   #76
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Jeg vet ikke. Tror ikke jeg bryr meg nevneverdig, egentlig.
Jeg er av den typen som ikke helt skjønner hysteriet med alle de ultralydene folk renner rundt og får utført, i all hovedsak bare for å se.

Og jada; jeg skjønner at det i noen tilfeller er nødvendig pga mange ulike grunner, men det er likevel fryktelig mange som prater seg til ekstra UL'er og/eller betaler dem selv kun fordi de vil inn der og kikke.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 15:12   #77
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg har tenkt mye på dette med forstervannsprøver, abort og slike ting i det siste. Mulig fordi jeg selv nærmer meg en alder hvor det er aktuelt, og det overrasker meg at jeg faktisk har skiftet standpunkt. Tidligere var jeg på grensa til å være mot selvbestemt abort og jeg kunne ikke forstå at noen valgte å avbryte svangerskapet selv med sterkt skadet foster. Jeg innser at jeg ikke hadde tenkt særlig over konsekvensene ved å fullføre et slikt svangerskap og vet nå at jeg hadde gjort stikk motsatt av det jeg ville gjort for to år siden.

Jeg er for ultralyd i uke 12.

Når er det man får tilbud om fostervannsprøve og kan man få fostervannsprøve om man er 36 år?

Tror grensen for fostervannsprøve er 38 år. Var i alle fall det før.

Fostervannsprøve tas ganske tidlig, husker ikke hvilken uke.

Jeg er over 38 år, og hvis jeg skulle blitt gravid nå, så ville jeg tatt fostervannsprøve, og jeg ville avsluttet svangerskapet hvis fosteret ikke var friskt.

Gammel 20-03-09, 20:57   #78
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Jeg vet ikke. Tror ikke jeg bryr meg nevneverdig, egentlig.
Jeg er av den typen som ikke helt skjønner hysteriet med alle de ultralydene folk renner rundt og får utført, i all hovedsak bare for å se.

Og jada; jeg skjønner at det i noen tilfeller er nødvendig pga mange ulike grunner, men det er likevel fryktelig mange som prater seg til ekstra UL'er og/eller betaler dem selv kun fordi de vil inn der og kikke.

Tja. Kikke og kikke. Det er jo ikke for å hilse på, akkurat, så gode er jo ikke bildene. Og det er temmelig ensidige greier.

Jeg kan jo fortelle om hvorfor jeg betalte for å kikke. I følge gynekologen jeg gikk til er det veldig høy sannsynlighet for at fosteret kommer gjennom de første kritiske 12 ukene hvis det har synlige hjerteslag og forventet størrelse ved 6-7 uker. Dermed sank bekymringen min for MA eller SA med ca. 98 %. At jeg i tillegg gjerne ville vite at det ikke var tvillinger, var en mer praktisk greie, det hadde selvsagt ikke medført svangerskapsavbrytelse.

UL i uke 11 var for å finne evt. avvik. Jeg regner med at jeg hadde avbrutt svangerskapet hvis det hadde vært funnet (selv om det alltid er vanskelig å si når man først er i den situasjonen). Som Esme innser jeg mine egne begrensninger på omsorgsfronten, jeg hadde hatt store problemer med å avfinne meg med en slik situasjon. :ærlig:

3D-UL var bare på gøy, fordi det gikk an og det var siste gangen. Dyrt og unødvendig, men litt kule bilder. Jeg vet ikke om jeg hadde gjort det igjen, men det var ganske fænsi. :teknologijunkie:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:42   #79
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Et rungende JA!!!!

Gammel 20-03-09, 22:55   #80
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Synes absolutt at det brude være et tilbud til ALLE.
Ser kun fordeler vet det, og mener det er en mennskerett (når vi først har slikt utstyr) å bruke det og evt hjelpe fosteret i en tidligere fase av svangerskapet.
Må også være "lettere" å ta en evt abort i uke 12 fremfor uke 19. Jo lengre, jo værre blir det. Selv om det er trist uansett utfall, lengde i svangerskap osv.
Synes iallfall alle kan få tilbudet og så kan det være opp til hver enklet hva dem vil. Når man kan betale for tjenseten likevel, så synse jeg likegodt staten kan sponse den ene UL.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.