|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du for eller imot ul i uke 12 av svangerskapet? | |||
Jeg er for. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
130 | 84,97% |
Jeg er imot. |
4 | 2,61% |
Usikker. |
19 | 12,42% |
Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?
Jo, men så lenge det er lov å abortere etter 12 uker med Downs syndrom som argument så synes jeg ikke det er riktig at man skal gjøre det vanskeligere å diagnostisere, og at det er kun de som er ressurssterke som da får gjort denne undersøkelsen. Da må man heller ikke tillate downs som abortindikasjon. Det ble litt vanskelig å forklare. Men det er litt typisk norsk politikk å tillate ting som endel synes er etisk feil, og for å kompensere så gjør man det vanskelig i stedet for de som ikke er så ressurssterke.
![]() |
#62 |
Absolut ateist
|
Tja og nja. Jeg ser hva du mener og det er jo et valid poeng. Likevel så tror jeg at flere vegrer seg for abort når de er halvveis gjennom et svangerskap og har kjent masse liv, enn når de får beskjed før de har etablert en tettere relasjon med fosteret. Således er det, mener jeg, et argument mot "unødvendige" aborter å vente, om man nå skal komme med argumenter mot.
![]() |
#63 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg synest eigentleg berre at dette er med på å understreke at det er problematisk å ha sjølvbestemt abort. Som eg har sagt før så er eg for, men det er med tungt hjerte og fordi eg ikkje ser noko reelt alternativ. Når det gjeld dei som ikkje ser etiske problem med å ha sjølvbestemt abort kan eg aldri i verda sjå føre meg at det vil vere noko problem med tidleg ultralyd heller. Sist redigert av Alfa : 20-03-09 kl 10:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
En som trener
|
Signerer Esme, og legger til: Fordi ved alvorlige sykdommer/tilstander er det en fordel å være klar over det tidligst mulig. F.eks. tvillinger med felles morkake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
maler
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?For. Det kan fjerne endel usikkerhet hos foreldrene, og endel tilstander kan oppdages tidligere. Da kan man enten få avbrutt svangerskapet eller man kan få den oppfølgingen man trenger. Fostermedisin er i stor utvikling, og hvordan man behandler fosteret og planlegger behandling etter fødselen spiller en stor rolle for utfallet etterhvert, det er ikke bare snakk om sortering. Når alvorlige misdannelser først er grunn god nok til å få svangerskapsavbrudd her i landet, mener jeg det må være best for både foreldre og foster at det skjer så tidlig som mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Absolut ateist
|
Du har vel helt rett i dette. Jeg har lignende ståsted som deg, ser på abort som et nødvendig onde i samfunnet vårt. Ene og alene fordi det hadde vært langt flere skader gjort om vi ikke hadde hatt muligheten, både på kvinner, fostre og fødte barn. Og her kommer vel litt av tanken min om dette inn, som jeg nevnte tidligere. Jeg tror at det må være best for et foster å fjernes så tidlig som mulig. Ordinær UL er ofte så sent som uke 20, så må man gjennom ytterligere uker før det er snakk om sikre svar osv. Plutselig har man et foster som grenser temmelig mye til levedyktighet. Når disse, som du nevner som ikke har etiske problemer med abort, får vite om dette ved 12 uker fremfor 18-20, så syns jeg det er bedre, om det er slik at de likevel skal fjerne fosteret.
![]() |
#67 |
Mother of Dragons
|
Veldig bra innlegg og også det poenget om at dersom samfunnet ønsker at folk skal beholde foster med funksjonshemming så må man sørge for at foreldrene får tilstrekkelig med hjelp sånn at man ikke trenger å være übermor for å greie det. Jeg har selv begrenset med omsorgsevne og hadde taklet jobben med et funksjonshemmet barn temmelig dårlig.
![]() |
#68 |
maler
|
Jeg håper det allerede blir gjort, men man kan vel aldri informere godt nok. Mitt inntrykk er at mange av de som velger fostervannsprøve etter observert avvik idag allerede har bestemt seg for abort ved kromosomavvik. Men nå har jeg ikke erfaring med trippeltest/tidlig UL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Ustabil
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Jeg har store problemer med å forstå at det virkelig kan finnes argumenter i mot dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Ustabil
|
Er du sikker på at dette stemmer? Jeg mener, de er risiko forbundet med fostervannsprøve, men er ikke det i hovedsak knyttet til abortrisiko? Er det noen dokumentert sammenheng mellom fostervannsprøver og påførte funksjonshemminger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Ustabil
|
Ja sånn, ja, da er jeg med. Det øker risikoen for for tidlig fødsel, som igjen kan medføre funksjonshemminger. Jeg oppfattet at du mente at fostervannsprøven kan medføre funksjonshemminger direkte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Dukkar plutseleg opp ...
Kva meiner du er eit godt regelverk for abort eller ikkje i denne samanhengen då? :nysgjerrig: |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Jeg har tenkt mye på dette med forstervannsprøver, abort og slike ting i det siste. Mulig fordi jeg selv nærmer meg en alder hvor det er aktuelt, og det overrasker meg at jeg faktisk har skiftet standpunkt. Tidligere var jeg på grensa til å være mot selvbestemt abort og jeg kunne ikke forstå at noen valgte å avbryte svangerskapet selv med sterkt skadet foster. Jeg innser at jeg ikke hadde tenkt særlig over konsekvensene ved å fullføre et slikt svangerskap og vet nå at jeg hadde gjort stikk motsatt av det jeg ville gjort for to år siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Jeg vet ikke. Tror ikke jeg bryr meg nevneverdig, egentlig.
![]() |
#77 |
Ustabil
|
Tror grensen for fostervannsprøve er 38 år. Var i alle fall det før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Prettiest mess ever seen
|
Tja. Kikke og kikke. Det er jo ikke for å hilse på, akkurat, så gode er jo ikke bildene. Og det er temmelig ensidige greier.
![]() |
#80 |
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Synes absolutt at det brude være et tilbud til ALLE.
![]() |
![]() |
|
|