|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#62 |
Introvert optimist
|
![]() Re: Om å la barn gå til barnehagen alene
![]() |
#63 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene
Det gjør jentene mine. Både hun på fem og hun på snart tre. De får ikke gå på veien alene, men leke alene det får de. De vil faktisk ikke at vi er med lenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Borte
|
![]() Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneUten at jeg vet noe som helst annet enn det som står i hovedinnlegget så syns jeg ikke dette var så veldig horribelt. Det er stor forskjell på barn i den alderen og hva de takler på egenhånd.
![]() |
#65 |
Fortynnet
|
Bare for å ha sagt det, jeg har aldri latt småbarn leke ute alene uten tilsyn, og syns ikke det er ok. Men mange syns det er helt greit, og i den sammenhengen syns jeg jo ikke det var direkte sjokkerende at en femåring går noen hundre meter alene til barnehagen på en lite trafikkert vei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneJeg ville selvfølgelig ALDRI latt min straks 5-åring gå alene til barnehagen: Det ville ikke falt meg inn.
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02) Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre. Groucho Marx Sist redigert av tiddelibom : 14-09-07 kl 09:11. Årsak: la til litt |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneMin sønn på 4 1/2 år vil gjerne sykle alene hjem fra barnehagen. Det er uaktuelt. Det er også uaktuelt å la ham gå alene, men modenhetsmessig ville han nok vært klar neste sommer. Han kan gå slik at han slipper å krysse bilvei. Når han begynner på skolen kommer jeg nok til å følge i begynnelsen, men ellers kommer han og storebror og alle de andre fra vårt sameie til å gå sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Fortynnet
|
Det er jo faktisk ett års aldersforskjell også innenfor samme klasse / siste året i barnehagen. Det kan jo f.eks. hende at denne femåringen har bursdag 1. januar og fyller seks om fire måneder. Og er en dag yngre enn noen av førsteklassingene som går til skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Leser
|
Jeg synes jo at det at ungene har lyst til å være "stor" og gå alene er et godt argument - gitt at man ivaretar sikkerheten etc.
![]() |
#70 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneFor min egen del var det å levere barnet i barnehagen, ønske hverandre en god dag, si hadet osv, en god start på dagen. Jeg hadde nok ikke slupet min fem åring alene. Det er noe med den tryggheten i å se at de blir tatt i mot av en voksen, og at man kan få gitt en beskjed dersom det trengs.
![]() |
#71 |
|
Jeg er enig. På skolen der jeg jobber får ikke 1. klassingene lov til å gå alene med mindre foreldrene har gitt skriftlig samtykke. Dette fordi en del av barna har lang og kronglete skolevei. En dag mens jeg hadde 1. klasse kom en av gutta alene og jeg kommenterte at han gikk alene (ikke på en negativ måte). Jeg traff ham på skoleveien. Vel inne i klasserommet kom pappan. De øvde på å gå alene, så gutten fikk et forsprang på pappa og så kom han etter for å følge med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Nye muligheter :o)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneVi har barn i to forskjellige barnehager - den ene ligger 50 m unna hjemmet, den andre sånn at det er greit og kjappere å kjøre innimellom. Storesøster (blir 5 i des) går i barnehagen som ligger nærmest og ofte går hun hjem alene, mens vi (lillesøster og jeg) kjører bilen. Vi kommer hjem ca samtidig. En dag denne uken fikk hun gå alene til barnehagen og gjett om hun var stolt! Pappa'n kjørte dog etter og ble med inn i barnehagen for å levere. Jeg stoler på jenta mi og vet hun er ganske så flink og oppegående i trafikken, så den korte strekningen bekymrer meg ikke, for å si det sånn. Men jeg tror ikke vi hadde klart å bare sende henne avgårde uten å selv komme i barnehagen på morgenen...
![]() |
#73 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneDette har da ingenting med uansvarlighet å gjøre, så lenge foreldrene har tatt vurderingen utifra lengden på veien, trafikk, avtale med barnehagen og modenhet til barnet. At man kontrollerer at barnet har kommet fram og sørger for å ha kommunikasjon med barnehagen mht beskjeder er selvfølgelig. Dette har med barnas individualitet å gjøre, mange har behov for å prøve seg selv og kjenner mestring med slike aleneoppgaver. At barnet går alene noen hundre meter bør selvfølgelig ikke ha med at foreldrene ikke gidder å levere/hente, men det er vel ikke temaet her.
![]() |
#74 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Re: Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene
Hos oss var nabofellesskapet et helt annet enn det jeg er vant til pr i dag. Det var ALLTID en dør åpen. Vi trengte aldri ringe på til brorparten av naboene, var de hjemme, så var det bare å gå inn, hei og få mat og sånt. Slik var det for alle ungene. Snakk om å oppdra hverandres barn.
![]() |
#75 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneI retningslinjene vi har fått av barnehagen står det at samtlige barn skal leveres inne på avdelingen av foreldre eller en annen omsorgsperson hver dag. Det gis ofte en del beskjeder i forbindelse med levering og henting, så derfor ønsker de det sånn. Så å gå alene i barnehagen er utelukket for vår del, også når snuppa blir eldre. Jeg trodde egentlig at det var sånn i alle barnehager.
![]() |
![]() |
#76 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Re: Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene
Hos oss også.
![]() |
#77 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() |
Det var med tanke på dette at jeg ble litt oppgitt over barnehagen. Sambo som jobber i barnehage presiserte at personalet i en barnehage til enhver tid må ha oversikt over hvor mange barn som befinner seg der i tilfelle brann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneJeg kommer ikke til å la mitt barn gå alene til barnehagen når hun er fem år |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Ferdig!
![]() Sv: Om å la barn gå til barnehagen aleneHadde ikke latt min minste gå alene til bhg da han var 5 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|