Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frokost på skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-07, 13:32   #61
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Frokost på skolen

Barnebygg har kun smøremåltid til alle måltider. De slipper å ta med matpakke. De kommunale har det ikke slik, ergo de private er best på barnehage? Jeg vet ikke altså, jeg bare tenkte høyt. Min går i kommunal og har et varmt måltid en gang i mnd.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 13:35   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Barnebygg har kun smøremåltid til alle måltider. De slipper å ta med matpakke. De kommunale har det ikke slik, ergo de private er best på barnehage? Jeg vet ikke altså, jeg bare tenkte høyt. Min går i kommunal og har et varmt måltid en gang i mnd.

Hva er "Barnebygg", er det en privat barnehage? Jeg tror i alle fall det med mat varierer mellom barnehagene. I den gamle barnehagen til poden vår fikk de varmmat hver dag (som vi betalte 200 kr i måneden for, i tillegg til barnehageprisen), og i den nye må de ha med all maten selv. Begge er private.

Gammel 28-08-07, 13:38   #63
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hos oss har ungene alltid fått ett måltid om dagen i bhg. En gang i uka varmmat og resten smøremat. Har ikke betalt ekstra for det. Kommunal i Oslo.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 13:41   #64
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn har gått i en privat menighetsbarnehage og der var det muligheter til å betale for at barnehagen lagde frokost og lunsj.
Det var en frivillig ordning og de som valgte å avstå smørte matpakke. Veldig fin ordning som funket bra for voksne og barn.

Gammel 28-08-07, 13:45   #65
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Har jeg sett deg før?

Jeg har forøvrig heller aldri lagt særlig merke til Macy før. Muligens pga få innlegg, muligens pga manglende avatar, muligens pga liten evne til å provosere, hvem vet. En ting er hvertfall sikkert, Macy; om du tror du kan komme her og dytte meg ned av tronen min, så tar du feil!

Gammel 28-08-07, 13:48   #66
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener om frokost på skolen. På en side høres det veldig bra ut med tanke på at mange barn ikke har spist frokost, av ulike årsaker.

Men så er det alt det praktiske. Hva med alle de som går på SFO, og har spist frokost - skal de spise en gang til? Eller de som har spist hjemme - skal de spise en gang til? Overvekt er også et problem, ikke bare småspiste barn. Er det da så bra at ungene med felles skolefrokost eller skolelunsj jevnt over spiser "dobbelt så mye" som når de har med matpakke? Overvekt er faktisk et langt større problem enn de småspiste barna. Skal barna komme tidligere på skolen for å rekke frokost, eller skal det gå på bekostning av undervisningstiden? Hvem skal ta ansvar for matserveringen - lærerne? Jeg kan tenke meg mange oppgaver lærerne heller burde gjøre enn å hjelpe unger med å smøre brødskiver.

Og litt det økonomiske; er dette virkelig noe kommunene burde bruke penger på? Hvis man går inn med foreldrebetaling så kanskje de som virkelig trenger det mest ikke blir med i ordningen. Skal man ha behovsprøving så er det lett at enkelte elever stigmatiseres allerede i førsteklasse som "fattige".

Men på den annen side, for de elevene som ikke får mat hjemme så ville det vært bra. For de elevene som ikke har matlyst med en gang de står opp, så ville det vært bra. For foreldrene er det lettvint og praktisk.

Men for de barna som må ha mat omtrent i det sekundet de våkner er det ikke like bra. For barn som ender med to frokoster og har lett for å legge på seg er det heller ikke bra.

Konklusjon: jeg tror kanskje jeg er i mot skolefrokost.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 13:53   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Overvekt er faktisk et langt større problem enn de småspiste barna.

Jeg ville tippe at en sunn (vel å merke!) frokost vil være til nytte for å hjelpe til med å motvirke overvekt blant skolebarna. Jeg tror sjelden problemer med overvekt skyldes at barn spiser for mye grovbrød med leverpostei, derimot tror jeg at en skikkelig frokost vil kunne minske mengden godteri og fastfood ungene spiser senere på dagen.

Gammel 28-08-07, 14:09   #68
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg ville tippe at en sunn (vel å merke!) frokost vil være til nytte for å hjelpe til med å motvirke overvekt blant skolebarna. Jeg tror sjelden problemer med overvekt skyldes at barn spiser for mye grovbrød med leverpostei, derimot tror jeg at en skikkelig frokost vil kunne minske mengden godteri og fastfood ungene spiser senere på dagen.

Amen! Dette burde nesten stå med halvfet skrift.

Gammel 28-08-07, 14:10   #69
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Amen! Dette burde nesten stå med halvfet skrift.

Nehei, med mager skrift.

Gammel 28-08-07, 14:13   #70
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nehei, med mager skrift.

Gammel 28-08-07, 14:20   #71
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Tja, når jeg hører hva som serveres som etter-skole-mat på enkelte SFO rundt omkring føler jeg meg slett ikke trygg på at en skolefrokost er så mye sunnere enn matpakker hjemmerfra.

Og jo, jeg tror at en del barn lærer seg til å overspise. Først frokost hjemme, så frokost på skolen, hvor det kanskje går sport i å spise mest mulig.

Gammel 28-08-07, 14:25   #72
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Tja, når jeg hører hva som serveres som etter-skole-mat på enkelte SFO rundt omkring føler jeg meg slett ikke trygg på at en skolefrokost er så mye sunnere enn matpakker hjemmerfra.

Og jo, jeg tror at en del barn lærer seg til å overspise. Først frokost hjemme, så frokost på skolen, hvor det kanskje går sport i å spise mest mulig.

Igjen: det jeg sa, forutsetter at maten som serveres er sunn, og det mener jeg helt klart at må være et krav. Og da tror jeg heller ikke det vil være noe vesentlig problem at noen spiser for mye. (I alle fall ville dette mer enn oppveies av dem som spiser mer sunn mat på bekostning av skolebrød og tørre nudler, eller hva det nå var.)

Gammel 28-08-07, 14:35   #73
bina
Ustabil

Standard

Igjen: det jeg sa, forutsetter at maten som serveres er sunn, og det mener jeg helt klart at må være et krav. Og da tror jeg heller ikke det vil være noe vesentlig problem at noen spiser for mye. (I alle fall ville dette mer enn oppveies av dem som spiser mer sunn mat på bekostning av skolebrød og tørre nudler, eller hva det nå var.)

Jo, jo, vi kan jo gjerne diskutere den ideelle verden hvor alle barn får sunn mat på skolen og det ikke koster foreldrene ett øre. Men realiteten?

I teorien skulle jo SFO også være et så bra tilbud. Men er det egentlig noen i dag som oppfatter SFO som noe annet enn oppbevaring og matstasjon?

Gammel 28-08-07, 14:48   #74
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

I teorien skulle jo SFO også være et så bra tilbud. Men er det egentlig noen i dag som oppfatter SFO som noe annet enn oppbevaring og matstasjon?

Ja, det er det.

Gammel 28-08-07, 14:56   #75
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Jeg vet om flere offentlige som har smøremåltider. Vi har personalbarnehage og den har to matpakkemåltider og ett smøremåltid.

I småbarnsavdelingen fikk de varmmat.

Jeg ønsker kjøkkenassistenter tilbake i bhg, jeg ønsker flere med fagutdanning i SFO og bhg og jeg ønsker at SFO skal være sunn mat, leksehjelp og trygghet.

Gammel 28-08-07, 15:03   #76
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg ønsker kjøkkenassistenter tilbake i bhg, jeg ønsker flere med fagutdanning i SFO og bhg og jeg ønsker at SFO skal være sunn mat, leksehjelp og trygghet.

Det ønsker jeg også.

Men det vi får - og betaler for, til og med dyrere enn barnehagen - er at barna blir krysset inn og ut av en liste, at de får et måltid bestående av kneip og salami eller corn-flakes, at ingen vet hvor ungene er når vi kommer for å hente, ingen leksehjelp, og ingen som "ser" barn som trenger litt ekstra oppmerksomhet, trygghet eller hjelp med ting. De ungene som glir inn i miljøet bruker SFO som lekearena, hvor det knapt nok er voksent tilsyn i det hele tatt. De mer usikre sitter inne ved dataen eller i lesekroken, og følger med på klokka til de blir hentet. Ingen pedagogisk opplegg, ingen orden, ingen ro. Det er hva vårt barn får på SFO.

Nå går min i 2. klasse og blir gradvis flinkere til å ta vare på seg selv. I fjor fikk vi flere ganger hjem gjennomvåt og iskald gutt, som ikke selv hadde tenkt på å ta på regntøy, eller skifte når han kom inn. Og ingen sa det til han heller.

Gammel 28-08-07, 15:04   #77
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ønsker jeg også.

Men det vi får - og betaler for, til og med dyrere enn barnehagen - er at barna blir krysset inn og ut av en liste, at de får et måltid bestående av kneip og salami eller corn-flakes, at ingen vet hvor ungene er når vi kommer for å hente, ingen leksehjelp, og ingen som "ser" barn som trenger litt ekstra oppmerksomhet, trygghet eller hjelp med ting. De ungene som glir inn i miljøet bruker SFO som lekearena, hvor det knapt nok er voksent tilsyn i det hele tatt. De mer usikre sitter inne ved dataen eller i lesekroken, og følger med på klokka til de blir hentet. Ingen pedagogisk opplegg, ingen orden, ingen ro. Det er hva vårt barn får på SFO.

Og burde vi ikke ta tak i dette, før vi gaper over enda mer?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 15:38   #78
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av SFO.

Jeg vet ikke helt, jeg. Er det riktig å sette alle landets tilsynstilbud på vent inntil man får ryddet opp i de som ikke gjør jobben sin? Eller kan vi multitaske litt og inkludere et sunt måltid i den nye standarden vi ønsker å sette? I tillegg til den andre kvaliteten.

Hvordan klarer man å skille ut et sunt måltid og mene at det er noe helt annet enn et godt tilbud generelt? Er det ikke slik at et godt tilbud innebærer kompetanse, ressursser og noe så enkelt og håndfast som mat?

Litt på siden:
Jeg husker forøvrig en foreleser fortalte om barn og unge som hadde blitt utsatt for overgrep m.m. Det var nesten umulig å nå frem til dem og enhver vennlighet ble møtt med skepsis fra noen som var vant til at voksne ikke var snille med mindre de ønsket gjentjenester. Gjerne seksuelle sådanne.

En tallerken med en brødskive og et glass melk. Satt frem med et enkelt "værsågod", uten for mye dikkedarier. Det var derimot en omsorg disse barna og ungdommene klarte å ta imot. I første omgang. Det var håndfast, tydelig og trygt. Det var sånn man sakte men sikkert bygget opp tillit.

Det var ikke psykologtimene som nådde frem først. Det var ikke alt det andre. Det var det å få mat satt foran seg og beskjed om å spise. Ingenting skummelt. Ingen baktanker. Ingen påtrengende invadering av følelseslivet. Ingen kvelende omsorg. Det var brødskiver og melk.

Så selv om de fleste ikke er utsatt for overgrep og mangler tillit til voksne, så synes jeg det eksempelet viser at man umulig kan snakke om "et godt tilbud" uten å ta med mat og at noe annet ville være å undervurdere betydningen av måltidet. Det hjelper sabla lite å ha et pedagogisk perfekt opplegg om det rumler i magen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 16:00   #79
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

På skolen vår så har de ikke gratis frokost, men de åpner opp klasserommene en halv time før det ringer inn, slik at de som vil kan spise noe mat, eller gjøre klar bøkene til det ringer inn, eller rett og slett bare slappe av litt før timen begynner. Elevene får da en roligere start på dagen, og når det ringer inn så er de fleste klar for læring. Det er mange som bruker den halv timen til å få i seg litt frokost, og for oss så funker det tilbudet veldig bra. Storesøster er aldri sulten rett etter at hun har stått opp, hun trenger litt tid på seg til å våkne først.

Gratis frokost hadde jo vært et kjempetilbud, men jeg klarer ikke helt å se hvordan skolene skulle hatt råd til det. Da måtte eventuelt foreldre ha bidratt med baking av brød eller lignende.

Gammel 28-08-07, 16:13   #80
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

På skolen vår så har de ikke gratis frokost, men de åpner opp klasserommene en halv time før det ringer inn, slik at de som vil kan spise noe mat, eller gjøre klar bøkene til det ringer inn, eller rett og slett bare slappe av litt før timen begynner.

Det var lurt!

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:41.