Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frokost på skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-07, 14:22   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost på skolen

Forresten, når det gjelder barn som virkelig har problemer, har gratis skolemat hatt ekstremt god effekt:
http://www.barneombudet.no/cgi-bin/b...maker?id=28353

http://www.skolematensvenner.no/page?id=1141&key=25869

Men dette blir altså for meg litt som barnehageplass. Ekstremt viktig for barn fra hjem der omsorgen svikter, men det vil ikke si at det kun er de barna som får noe positivt ut av å gå i barnehagen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 14:28   #2
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Norske og albanske elever er de eneste i Europa uten skolematordning; ingen europeiske skoleelever er mer bråkete og urolige enn de norske. Klasseskillene går i arv, og den offentlige norske skolen forsterker klasseskillene. Hvor mye gratis, sunn skolemat kunne forbedre norsk skoles sletteste karakterer, er det naturligvis ikke mulig å si. Men et slikt tiltak ville uten tvil gitt solid uttelling, også for elever som bare blir forstyrret av bråket og uroen.

http://www.skolematensvenner.no/page?id=970&key=38278

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 28-08-07, 14:32   #3
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Barnebygg har kun smøremåltid til alle måltider. De slipper å ta med matpakke. De kommunale har det ikke slik, ergo de private er best på barnehage? Jeg vet ikke altså, jeg bare tenkte høyt. Min går i kommunal og har et varmt måltid en gang i mnd.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 14:35   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Barnebygg har kun smøremåltid til alle måltider. De slipper å ta med matpakke. De kommunale har det ikke slik, ergo de private er best på barnehage? Jeg vet ikke altså, jeg bare tenkte høyt. Min går i kommunal og har et varmt måltid en gang i mnd.

Hva er "Barnebygg", er det en privat barnehage? Jeg tror i alle fall det med mat varierer mellom barnehagene. I den gamle barnehagen til poden vår fikk de varmmat hver dag (som vi betalte 200 kr i måneden for, i tillegg til barnehageprisen), og i den nye må de ha med all maten selv. Begge er private.

Gammel 28-08-07, 14:38   #5
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hos oss har ungene alltid fått ett måltid om dagen i bhg. En gang i uka varmmat og resten smøremat. Har ikke betalt ekstra for det. Kommunal i Oslo.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 14:41   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn har gått i en privat menighetsbarnehage og der var det muligheter til å betale for at barnehagen lagde frokost og lunsj.
Det var en frivillig ordning og de som valgte å avstå smørte matpakke. Veldig fin ordning som funket bra for voksne og barn.

Gammel 28-08-07, 18:25   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snakk for din egen Barnebyggbarnehage. Storebror gikk de første to årene i en Barnebyggbarnehage, og der fikk de varmmat minst en gang i uka.
Det samme får han forresten i den private barnehagen han går i nå, også.

Gammel 28-08-07, 18:49   #8
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Snakk for din egen Barnebyggbarnehage. Storebror gikk de første to årene i en Barnebyggbarnehage, og der fikk de varmmat minst en gang i uka.
Det samme får han forresten i den private barnehagen han går i nå, også.

Ja men det var frokost vi diskuterte. De har varm mat en gang i uken der min mor jobber også (barnebygg). Jeg skrev en gang i mnd i barnehagen min går i.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 19:28   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kie sier som vanlig mye klokt. Vi må nok multitaske litt. Enkelte kommuner mestrer dette utmerket, med god og sunnmat både i bhg og på SFO. Vi kan ikke gi opp alle zndre ting, mens vi perfeksjonerer den ene..

Gammel 28-08-07, 19:37   #10
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet er at når andre ting ikke fungerer, har jeg ikke tillit til at det vil fungere med gratis mat heller.

Gratis, dårlig mat er verre enn ingen mat. For det blir vanskelig å sende med eget alternativ hvis det er meningen at alle skal spise i skolekantinen.

Og når andre ting ikke fungerer pga for lite penger, hvordan skal man plutselig få penger til bra mat også?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 07:44   #11
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja men det var frokost vi diskuterte. De har varm mat en gang i uken der min mor jobber også (barnebygg). Jeg skrev en gang i mnd i barnehagen min går i.

Når jeg tenker etter så fikk de faktisk frokost også, alle måltidene i vår gamle Barnebyggbarnehage var dekket av kostpengene vi betalte. Nå betaler vi like mye i kostpenger i den nye barnehagen, men får "kun" lunsj, hvorav 1-2 varme i uka.

Gammel 29-08-07, 09:10   #12
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns også det er leit at det blir forksjeller her i landet. Skal en skole ha det, så burde man få det til med alle de andre også.

Blir som Madam Mim sier, i det lange løp så koster det fint lite å passe på at barna våre får en god frokost på skolen. Helsemessig sett.

Jeg er såpass heldig satt at vi har bestandig tid til frokost, de blir ikke levert uten det, men så jobber jeg heller ikke 100%. Ikke alle har den muligheten desverre. Sosialt sett, helsemessig sett så ser jeg ikke annet en positivt på det å ha frokost på skolen, jeg håper det er noe vi kan få til på alle skolene. Det også gratis frukt til alle!

Gammel 28-08-07, 16:38   #13
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av SFO.

Jeg vet ikke helt, jeg. Er det riktig å sette alle landets tilsynstilbud på vent inntil man får ryddet opp i de som ikke gjør jobben sin? Eller kan vi multitaske litt og inkludere et sunt måltid i den nye standarden vi ønsker å sette? I tillegg til den andre kvaliteten.

Hvordan klarer man å skille ut et sunt måltid og mene at det er noe helt annet enn et godt tilbud generelt? Er det ikke slik at et godt tilbud innebærer kompetanse, ressursser og noe så enkelt og håndfast som mat?

Litt på siden:
Jeg husker forøvrig en foreleser fortalte om barn og unge som hadde blitt utsatt for overgrep m.m. Det var nesten umulig å nå frem til dem og enhver vennlighet ble møtt med skepsis fra noen som var vant til at voksne ikke var snille med mindre de ønsket gjentjenester. Gjerne seksuelle sådanne.

En tallerken med en brødskive og et glass melk. Satt frem med et enkelt "værsågod", uten for mye dikkedarier. Det var derimot en omsorg disse barna og ungdommene klarte å ta imot. I første omgang. Det var håndfast, tydelig og trygt. Det var sånn man sakte men sikkert bygget opp tillit.

Det var ikke psykologtimene som nådde frem først. Det var ikke alt det andre. Det var det å få mat satt foran seg og beskjed om å spise. Ingenting skummelt. Ingen baktanker. Ingen påtrengende invadering av følelseslivet. Ingen kvelende omsorg. Det var brødskiver og melk.

Så selv om de fleste ikke er utsatt for overgrep og mangler tillit til voksne, så synes jeg det eksempelet viser at man umulig kan snakke om "et godt tilbud" uten å ta med mat og at noe annet ville være å undervurdere betydningen av måltidet. Det hjelper sabla lite å ha et pedagogisk perfekt opplegg om det rumler i magen.

Gammel 28-08-07, 17:00   #14
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

På skolen vår så har de ikke gratis frokost, men de åpner opp klasserommene en halv time før det ringer inn, slik at de som vil kan spise noe mat, eller gjøre klar bøkene til det ringer inn, eller rett og slett bare slappe av litt før timen begynner. Elevene får da en roligere start på dagen, og når det ringer inn så er de fleste klar for læring. Det er mange som bruker den halv timen til å få i seg litt frokost, og for oss så funker det tilbudet veldig bra. Storesøster er aldri sulten rett etter at hun har stått opp, hun trenger litt tid på seg til å våkne først.

Gratis frokost hadde jo vært et kjempetilbud, men jeg klarer ikke helt å se hvordan skolene skulle hatt råd til det. Da måtte eventuelt foreldre ha bidratt med baking av brød eller lignende.

Gammel 28-08-07, 17:13   #15
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

På skolen vår så har de ikke gratis frokost, men de åpner opp klasserommene en halv time før det ringer inn, slik at de som vil kan spise noe mat, eller gjøre klar bøkene til det ringer inn, eller rett og slett bare slappe av litt før timen begynner.

Det var lurt!

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:27   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I *min* private barnehage får de varm mat hver eneste dag. Æddabædda.

Gammel 28-08-07, 22:56   #17
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er barnebygg?

Gammel 29-08-07, 10:43   #18
KristinS
Aktiv

Medlem siden: Mar 2007
KristinS er litt kul
Standard

På skolen til junior har alle barna tilbud om frokostservering før skoledagen begynner.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 13:44   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fy skam!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.