Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frokost på skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-07, 08:45   #1
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frokost på skolen

Jeg er enig i at første kvarter av skoledagen kunne vært brukt til å spise frokost. Vi trenger mat om morgenen, men ikke alle klarer å spise med en gang de har stått opp.

Jeg er veldig usikker på hvordan gratis måltid i skolen ville fungert i praksis. Når barna mine er på skolen, så er det for å lære. Hvem er det som skal stelle istand frokosten? Lærerene? Hvis det kun skal være et tilbud er jeg redd det fort kan bli sånn:" Jasså, du får gratis frokost? Er dere fattige eller?" Unger kan være grusomme mot hverandre.

Det var en stund jeg var enslig mor, og at jeg hadde dårlig råd i den perioden er mildt sagt. Men mat hadde jeg alltid! Ikke den dyreste og flotteste maten, men alltid mat. Nå blir jeg vel overhøvlet som arrogant og sneversynt igjen, men jeg husker hvordan det var å måtte snu krona to ganger.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 08:55   #2
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg er enig i at første kvarter av skoledagen kunne vært brukt til å spise frokost. Vi trenger mat om morgenen, men ikke alle klarer å spise med en gang de har stått opp.

Jeg er veldig usikker på hvordan gratis måltid i skolen ville fungert i praksis. Når barna mine er på skolen, så er det for å lære. Hvem er det som skal stelle istand frokosten? Lærerene? Hvis det kun skal være et tilbud er jeg redd det fort kan bli sånn:" Jasså, du får gratis frokost? Er dere fattige eller?" Unger kan være grusomme mot hverandre.

Det var en stund jeg var enslig mor, og at jeg hadde dårlig råd i den perioden er mildt sagt. Men mat hadde jeg alltid! Ikke den dyreste og flotteste maten, men alltid mat. Nå blir jeg vel overhøvlet som arrogant og sneversynt igjen, men jeg husker hvordan det var å måtte snu krona to ganger.

Synes ikke første kvarter av skoledagen skulle gå med til det.
Begynne tidligere kan jo være et alternativ eller forskyve skoledagen litt.
Hvem som skal organisere det? Tja, ikke sikker, men kanskje et alternativ hadde vært at de eldste barna på skolen kunne være med på det itillegg til et par voksne som hadde overoppsynet?
Synes det skal være for alle og ikke kun et tilbud man kan benytte seg av.
Jeg er da redd for at de som spiser skolebrød til frokost og lunsj ( ja, det er faktisk unger som har med seg det) supplert med tørre nudler, hadde fortsatt med det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 09:15   #3
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Synes ikke første kvarter av skoledagen skulle gå med til det.
Begynne tidligere kan jo være et alternativ eller forskyve skoledagen litt.
Hvem som skal organisere det? Tja, ikke sikker, men kanskje et alternativ hadde vært at de eldste barna på skolen kunne være med på det itillegg til et par voksne som hadde overoppsynet?
Synes det skal være for alle og ikke kun et tilbud man kan benytte seg av.
Jeg er da redd for at de som spiser skolebrød til frokost og lunsj ( ja, det er faktisk unger som har med seg det) supplert med tørre nudler, hadde fortsatt med det.

Om dette skal gjennomføres så syns jeg faktisk ditt forslag var bra.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 09:22   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Ja, men det er fortsatt foreldres oppgave å vite at ungene har spist før de drar på skolen. Udugelige eller ikke udugelige foreldre. Bra med frokost på skolen ja, men mange spiser ofte en god frokost sammen før alle drar hver til sitt. Snart blir det kanskje bare kveldsmaten familien samler seg om?

Jeg kjenner jeg blir litt småprovosert over det du skriver jeg. Selv om vi ønsker det slik ideelt sett, så betyr ikke det at vi ikke skal ta vare på barna som foreldrene ikke evner å gi det de optimalt sett skulle gitt. Skal man følge den argumentasjonen der, så kan man jo også si at vi kan avvikle hele barnevernet, for det er foreldrenes oppgave å ta seg av barna.

Jeg er helt enig med Sitron i denne tråden (hvertfall så langt, jeg tar ikke høyde for hva hun sier videre ).

Gammel 28-08-07, 12:39   #5
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg kjenner jeg blir litt småprovosert over det du skriver jeg. Selv om vi ønsker det slik ideelt sett, så betyr ikke det at vi ikke skal ta vare på barna som foreldrene ikke evner å gi det de optimalt sett skulle gitt. Skal man følge den argumentasjonen der, så kan man jo også si at vi kan avvikle hele barnevernet, for det er foreldrenes oppgave å ta seg av barna.

Signerer..

Og angående tiden det tar å spise, så starter skolen 08.30 her, og frokosten blir servert på Oasen (SFO) 07.55-08.30..
Så det stjeler ingen tid av selve skolentimene.

Min svigermor fulgte han til frokost idag og han gledet seg.
De hadde gjort det kjempe koselig der.

Dette er frivillig og ungene må ikke hvis de ikke vil.

For min gutts vedkommende så kan dette resultere i at han spiser mer til frokost enn det han pleier.. Så istedet for å spise frokost mellom
07.00-07-30 så rekker han å våkne og skikkelig før maten inntas kl 08.00 og dermed har litt mer matlyst.

Blir ikke noe enklere for meg at han spiser der, tvert imot egentlig, han må avgårde på skolen tidligere, derav tidligere opp ,han bruker meget langt tid på stell og tid til å gå på skolen (ad/hd)

Og de to andre brødrene hans skal jo ha frokost alikevel..

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg er helt enig med Sitron i denne tråden (hvertfall så langt, jeg tar ikke høyde for hva hun sier videre ).

Må signere her og.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 13:11   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De prøver ut dette på endel skoler i Trondheim også - med stort hell! - Barna er mer konsentrerte og så godt som alle er blitt bedre i basisfagene.

Gammel 28-08-07, 22:29   #7
Frantzen
Passiv

Standard

http://www.barnebygg.no/

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:08.