Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor jobber du redusert?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-07, 10:22   #61
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor jobber du redusert?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg er ikke heller sammen med mann og barn 24/7. Jeg er på jobb, trener og får gjort sosiale ting, men når jeg har hatt/har redusert jobb så er det først og fremst for å være mer sammen med barna.
Jeg syns slett ikke det er meningsløst å gjøre vanlige ting hjemme mens barna er der. Men jeg skjønner at det kan være annerledes om barnet har spesielle behov og er mer krevende. Femåringen min er veldig glad for fridagen hjemme, selv om vi sjelden gjør noe spesielt gøy. Vi er sammen, og jeg gjør de tingene som trengs hjemme, jeg føler aldri at jeg har ham på slep.
Jeg verdsetter mer tid med ham, og tenker at jeg får være mer "i fred" senere, det er ikke så lenge han er liten og aller helst vil være med meg.

Signerer hvert ord. Her har jeg forsåvidt ikke noe valg, Tuva får ikke bhg-plass når jeg er hjemme. Men jeg tenker som så at bhg er Tuvas "jobb", hun trenger også fri. Hvis jeg spør henne om hun vil være hjemme eller i bhg hvis jeg plutselig får en fridag og hun har bhg plass vil hun være hjemme. BHun stortrives i bhg, men trenger også litt fred og ro med mamman sin.

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 10:47   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Hvis jeg spør henne om hun vil være hjemme eller i bhg hvis jeg plutselig får en fridag og hun har bhg plass vil hun være hjemme. BHun stortrives i bhg, men trenger også litt fred og ro med mamman sin.

Her er det omvendt. Jeg har flere ganger planlagt hyggelige fridager for oss to sammen, men maset etter å gå i barnehagen begynner alltid i 10-11-tiden. Sier jeg at de har stengt, er det ok selv om hun helst vil gå dit allikevel, men da skjønner hun iallfall at hun ikke kan. I helgene er det heldigvis ikke noe særlig mas, hun skjønner at barnehagen har stengt da, og liker at pappaen er hjemme sammen med oss.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 10:51   #63
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke i jobb ennå, men når dagen kommer, vil jeg maks ha en 80% stilling - da helst fordelt på seks timer fem dager i uken, om jeg får velge selv.

Jeg kan ikke/ønsker ikke gå ut i full stilling, da Lillemann krever uhyre mye oppfølging.

Ideelt sett går min kjære også ned til 80% stilling den dagen jeg får fast jobb. Han satser på å ha fri en dag i uka, og får vi til dette, er det mulig jeg går for en slik løsning også. Da har vi to dager i uka hvor vi kan legge utallige legebesøk etc.

Slik vil vi også ha dager avsatt til å få unna alt av gjøremål i huset som hoper seg opp, eller vi kan ta Storebror ut av barnehagen og gi ham en kosedag hjemme med god samvittighet.

Gammel 29-05-07, 10:53   #64
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber fullt nå, men planen er at jeg skal jobbe 80% i et par år etter at nurket har meldt sin ankomst. Begge skal være i full barnehage.

Fridagen skal brukes på alt "styret" som jeg dermed skal slippe på ettermiddagene. Storhandling, ekstra vasking (jeg tror nok at vi beholder vaskehjelpen) og i tillegg trening for min del. Jeg har et lønnlig håp om at tidsklemma skal bli litt mindre påtrengende med en "mamma"-dag i uka.

Gammel 29-05-07, 15:11   #65
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnen til at jeg jobber redusert og ikke mannen, er enkelt og greit at han tjener uhorvelig mye mer enn meg. Selvfølgelig er det også fordi jeg nyter å kunne bruke goood tid om morgenen før Førstemann skal i barnehagen, og fordi jeg absolutt ser gleden i at Lillebror begynner i 50% plass til høsten og ikke 100%.

Noen ganger er behovet for å være alene større enn andre, og da rømmer jeg huset og drikker småbarnsmammapils med gode venninner eller sender mann og barn ut på tur sånn at jeg får vært meg selv i ro og fred.

Jeg hadde IKKE taklet å være i en så tradisjonell kvinnerolle hvis ikke alfaMannen hadde hatt forståelse for hvor slitsomt det kan være for både hode og kropp å være Mamma med stor M 24/7.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 21:39   #66
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber 80 % fordi jeg er alene med et kronisk sykt barn og ikke klarer å jobbe i større stilling. Da sliter jeg meg ut.

Gammel 30-05-07, 13:07   #67
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Jeg jobber 40-50 % stilling og har foreløpig 60 % plass i barnehagen. Men til høsten skal poden ha full plass og jeg kommer ikke til å begynne å jobbe fullt av den grunn. Jeg får litt i både pose og sekk, innimellom henter jeg poden litt tidligere eller så har jeg en dag helt for meg sjøl her hjemme! Som regel gjør jeg endel husarbeid eller sitter og klunker på denne PC`n!

Føler meg faktisk ganske heldig som kan "styre" litt av dagene mine sjøl. Er litt avhengi at poden skal være endel i barnehagen da vi ikke har noen lekekamerater i nærheten.......

Gammel 30-05-07, 19:35   #68
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ingenting i denne diskusjonen å gjøre, siden jeg jobber 100% og vel så det.

Min jobb kan ikke utføres i redusert stilling, noe som går helt greit siden minsten elsker barnehagen.

Siden jeg var hjemmeværende, med småjobber ved siden av, i mange år synes jeg det er deilig å være ute i full stilling.

Vi driller jobb/ familieliv utrolig bra, synes jeg.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.