|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Jeg er for ordens skyld helt ufattelig forbanna på måten palestinerne behandles på også altså. Men det har ikke noe med dette å gjøre. Det er i det hele tatt ganske mye der ute i verden som får meg i harnisk. |
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Altså - det hender man amputerer kroppsdeler, ikke sant? Det er jo ikke noe argument for å åpne for å amputere armer og bein på babyer vel? Det at noe noen ganger er medisinsk påkrevd å gjøre er ikke det samme som at det bør være tilgjengelig for alle. |
|
|
|
#3 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?
Jeg tror man vanligvis gjør en kost/nytte-vurdering. Som med massevaksinasjon; noen vil få kjipe bivirkninger, men det er det verdt på gruppenivå. Det skulle vært ganske utbredt med akutt ekstremkreft i ekstremiteter eller noe om man skulle gå for profylaktisk amputasjon, vil jeg anta.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Jo. Og samme da med uvi hos menn. Det er billigere og bedre å lære dem å vaske seg riktig enn å operere vekk forhuden på hele banden. |
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Og så er det noe med at selv om kildene er troverdige, må de faktisk virkelig underbygge det man påstår.
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Det er faktisk en veldig god sammenligning. Bortsett fra at kilereseksjoner ikke endrer noe, det gjør jo omskjæring.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Norske jøder som omskjærer barna sine trenger ikke å møtes med argumenter om Palestina. Men de som påpeker at omskjæring av guttebarn er uakseptabelt trenger heller ikke møtes med antisemittisme. |
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Jødiske gutter er vel det riktige å si, så lenge det vil være fritt frem å omskjære seg for voksne.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Men Fnatten, kan de ikke omskjære seg som voksne hvis de ønsker det da isteden? |
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Da er de per definisjon ikke jødiske heller, før de er voksne.
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Er det helt umulig å tenke seg at jøder godtar en aldersgrense på omskjæring? Hva med muslimer?
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Bare sånn i tilfelle noen ikke leste denne tråden da den var ny: Mellom 110 og 120 amerikanske guttebabyer dør hvert år som følge av omskjæringsrelaterte komplikasjoner.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Nei, men da er de ikke det da? Eller så får de endre forskriftene sine? Med forbehold om at jeg ikke skjønner religion så bra, jeg kan ikke helt skjønne at man ikke kan utvikle seg uansett hvor smart eller nødvendig det er fordi det står noe i en bok som er skrekkelig gammel fra lenge før man fikk innlagt vann. |
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Nei, det skjønner jo ikke jeg heller. Men for dem som tar troen sin bostavelig, så BLIR det vanskelig. For dem er det ikke bare å myse forbi et veldig strikt påbud.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja timingen er nok mindre viktig hos muslimer, men der tror jeg også det er ganske stor forskjell på de ulike retningene. Hvordan det er med "mellomreligionene" vet jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Faren til mine gutter var heldigvis ikke i tvil, de skulle ikke omskjæres. Han er omskjært selv og fikk komplikasjoner som fortsatt merkes idag.
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Jeg er jo fristet til å si ganske enkelt at ok, om du er helt firkantet på å følge regler for medisinsk behandling som er utdatert med et par tusen år eller noe, så ok, greit, da er det nok ikke plass til deg nei. Er du villig til å oppdatere deg så er du hjertelig velkommen. |
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?De fleste religioner i verden er praktiserende. At en religion handler om noe inni hodet- personlig tro og personlige meninger som i tillegg gjerne er litt tabubelagt og intimt er ganske nord-europeisk og kanskje mer norsk enn noe annet. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
can-jur
|
Man kan ikke bruke relgion som grunn til å skjære i friske kroppsdeler.
|
|
|
|
#20 |
|
|
Det har jeg heller ikke sagt. Det jeg har sagt er at man ikke kommer særlig langt i dialog hvis man har sitt erkelutherske religionssyn i bånn. Man må møte dette med argumenter som går på barnets helse og smerte, ikke med argumenter som består i at de må praktisere sin religion på norsk protestantisk vis. Jeg ser noen slike tendenser i denne tråden. |
|
|
|
![]() |
|
|