Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forby rituell omskjæring av gutter?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-12, 22:03   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Tankerekken for min del var slik:

Jeg syns ikke de skal få praktisere omskjæring av guttebarn.
Dette utløser muligens en påstand om antisemittisme.
Den kan isåfall besvares med at toleranse for andre mennesker ikke er noe jøder selv er viden kjent for, Palestina tatt i betraktning. Som i usaklig poeng møtes med usaklig poeng. Det er ikke på grunn av jødehat jeg er imot omskjæring. Det er på grunn av omskjæringen.

Jeg ble i grunnen ikke så mye mildere stemt av denne.

Gammel 13-06-12, 22:04   #62
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er absolutt ikke noen medisiner, men jeg kan ikke huske å ha hørt at noen mener at man skal forby all omskjæring av guttebarn, så vidt jeg vet er det medisinsk nødvendig av og til. Og det er vel nettopp derfor overskriften går på "rituell omskjæring", som jeg i mitt hode oversatt til ikke-medisinsk. Jeg ser det har vært diskutert litt med omskjæring i USA som ikke er religiøst betinget, men mer rent kulturellt, men jeg mener at dette er rituell omskjæring av gutter. Blir litt flisespikkete, men det er greit å vite at man snakker om de samme tingene.

Om du kikker på linken jeg siterer, vil du se at argumentasjonen der dreier seg om rituell omskjæring. Det argumenteres med at det har medisinske fordeler som preventivt inngrep (altså ved å forhindre urinveisinfeksjoner og penisinflammasjoner etc).

Gammel 13-06-12, 22:05   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Altså - det hender man amputerer kroppsdeler, ikke sant? Det er jo ikke noe argument for å åpne for å amputere armer og bein på babyer vel? Det at noe noen ganger er medisinsk påkrevd å gjøre er ikke det samme som at det bør være tilgjengelig for alle.

Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 22:05   #64
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Her var det vel jeg reagerte.

OK. Forresten en interessant vinkling. Det virker som om det aldri er lov å ha det ille hvis noen har det verre. Hvis jeg skulle stått på barrikadene - uavhengig av om det var for jøder, det er sant at det ikke er noen stasstemning i Europa mot jøder, eller om det var mot omskjæring. Da hadde jeg aldri mælt ordene palestiner eller uttrykket "omskjæring av jenter" - da er diskusjonen tapt. Rart det der, men det virker som om mennesker automatisk trekker mot det "verste" eller "beste", de mest ekstreme ytterpunktene, selv når de ikke har noe med hverandre å gjøre.

Gammel 13-06-12, 22:06   #65
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ble i grunnen ikke så mye mildere stemt av denne.

Sammenblandingen var kanskje ikke helt heldig nei. Jeg ser den.

Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 22:06   #66
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Som jeg alt har skrevet: "Jeg har på ingen måte satt meg detaljert inn i studiene, siden jeg jo er enig i at omskjæring på ikke-medisinsk indikasjon er tullball. Men en av debattantene i Tidsskriftet til legeforeningen hevder følgende: "Mye tyder på at forekomsten av urinveisinfeksjon hos guttebarn som ikke er omskåret, er 8 - 10 ganger høyere enn hos omskårne, at trang forhud vedvarer hos 2 - 5 % frem til puberteten og at det hos uomskårne småbarn er høyere fare for inflammasjon av penis." "

Dette benyttes som argument for at man ikke skal forby omskjæring.

Tenker du at studiene ikke underbygger påstandene hans?

Ja, jeg mener at det tildels er irrelevant i Norge, for det første fordi det har mest utslag der hvor hygienen er dårlig, og det er bedre å lære guttene å vaske seg skikkelig. Argumentet med trang forhud er også helt feil, fordi man kan da likegodt gjøre omskjæring hos de få som har trang forhud når problemene oppstår. Det er tåpelig å gjøre et såpass smertefullt inngrep profylaktisk.

En annen ting er at i USA, irrasjonalitetens høyborg så har man de samme menneskene som argumenterer for omskjæring at de har mindre risiko for å pådra seg HIV, det er de samme som argumenterer mot livmorhalskreftvaksine for jenter, "fordi det kan oppfordre til sex".

Løsningen på å få ned UVI-forekomst og HIV-forekomst er hygiene og kondomer. Ikke gjøre inngrep som endrer seksualiteten til guttene.

Gammel 13-06-12, 22:09   #67
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om du kikker på linken jeg siterer, vil du se at argumentasjonen der dreier seg om rituell omskjæring.

Ja, du har rett.

Gammel 13-06-12, 22:09   #68
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om du kikker på linken jeg siterer, vil du se at argumentasjonen der dreier seg om rituell omskjæring. Det argumenteres med at det har medisinske fordeler som preventivt inngrep (altså ved å forhindre urinveisinfeksjoner og penisinflammasjoner etc).

Jo, men det innlegget var helt elendig. Forfatteren er:

Forfattere
Leif Knutsen
Gjettum
Leif Knutsen (f. 1961) er bedriftsrådgiver og skribent, med allsidige interesser. Han har vært rådgiver for legemiddelfirmaer og helseforsikringsordninger innen bruk av IT og analytiske verktøy innenfor kunnskapsbasert medisin.
Forfatter har fylt ut ICMJE-skjemaet og oppgir ingen interessekonflikter.

Så han er jo ingen ekspert, han er jo en privatperson som synseføler her.

Gammel 13-06-12, 22:11   #69
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Altså - det hender man amputerer kroppsdeler, ikke sant? Det er jo ikke noe argument for å åpne for å amputere armer og bein på babyer vel? Det at noe noen ganger er medisinsk påkrevd å gjøre er ikke det samme som at det bør være tilgjengelig for alle.

Jeg tror man vanligvis gjør en kost/nytte-vurdering. Som med massevaksinasjon; noen vil få kjipe bivirkninger, men det er det verdt på gruppenivå. Det skulle vært ganske utbredt med akutt ekstremkreft i ekstremiteter eller noe om man skulle gå for profylaktisk amputasjon, vil jeg anta.

Gammel 13-06-12, 22:14   #70
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror man vanligvis gjør en kost/nytte-vurdering. Som med massevaksinasjon; noen vil få kjipe bivirkninger, men det er det verdt på gruppenivå. Det skulle vært ganske utbredt med akutt ekstremkreft i ekstremiteter eller noe om man skulle gå for profylaktisk amputasjon, vil jeg anta.

Jo. Og samme da med uvi hos menn. Det er billigere og bedre å lære dem å vaske seg riktig enn å operere vekk forhuden på hele banden.

Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 22:15   #71
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Så han er jo ingen ekspert, han er jo en privatperson som synseføler her.

Jeg synes ikke det er enormt relevant hvem han er, så fremt kildene han oppgir for sine påstander er holdbare. At det er en dårlig artikkel er jeg med på - det synes jeg egentlig går for omtrent alle artiklene jeg fant om mannlig omskjæring hos nevnte tidsskrift. Morsomt nok hadde nesten alle skribentene, bortsett fra denne Knutsen, som argumenterte for omskjæring et navn som antydet ...eh, semittisk opprinnelse.

Gammel 13-06-12, 22:19   #72
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg synes ikke det er enormt relevant hvem han er, så fremt kildene han oppgir for sine påstander er holdbare.

Det er jeg helt enig i. Men det var det ikke i dette tilfellet. På meg virket det som at du ga innlegget hans ekstra kred fordi det var et innlegg i legetidsskriftet, og poenget mitt var da at man har ikke automatisk medisinsk kompetanse for å skrive der.

Gammel 13-06-12, 22:22   #73
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så er det noe med at selv om kildene er troverdige, må de faktisk virkelig underbygge det man påstår.

Hvis man er enig i at omskjæring er et ganske drastisk inngrep på et friskt barn gir det seg selv at det bør være gode grunner for å gjøre dette. Litt mindre sannsynlighet for HIV i voksen alder ved ubeskyttet sex og litt færre balanitter er ikke akkurat i den kategorien. Det blir litt som å utføre kilereseksjon på alle stortær hos barn i håp om å unngå neglerotbetennelse som voksen.

Gammel 13-06-12, 22:35   #74
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det blir litt som å utføre kilereseksjon på alle stortær hos barn i håp om å unngå neglerotbetennelse som voksen.

Det er faktisk en veldig god sammenligning. Bortsett fra at kilereseksjoner ikke endrer noe, det gjør jo omskjæring.

En omskjæring endrer følsomheten i kjønnsorganet. Det synes jeg faktisk er en ganske alvorlig sideeffekt.

Gammel 13-06-12, 22:49   #75
Slettet bruker
Passiv

Standard

Norske jøder som omskjærer barna sine trenger ikke å møtes med argumenter om Palestina. Men de som påpeker at omskjæring av guttebarn er uakseptabelt trenger heller ikke møtes med antisemittisme.

Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 22:53   #76
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var det vel jeg reagerte.

Fra min side var dette ment som understrekning av hvor totalt usakelig det er å snakke om antisemittisme her. Det at man har gode, velbegrunnede medsinske årsaker til å forby omskjæring av babyer/små barn, bør ikke få spores av med en debatt om religionshat eller -motstand. Det er saken totalt uvedkommende. Det er like usakelig som palestinerkasting.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 23:22   #77
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Det bør forbys ja. Er ikke lenge siden en liten gutt døde av det.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 23:23   #78
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jødiske gutter er vel det riktige å si, så lenge det vil være fritt frem å omskjære seg for voksne.

Men klart, for en jødisk familie er det kjempevanskelig, det er ikke vanskelig å se det, altså. Det er et veldig sterkt og tydelig påbud.

Gammel 13-06-12, 23:27   #79
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men Fnatten, kan de ikke omskjære seg som voksne hvis de ønsker det da isteden?

Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 23:29   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Da er de per definisjon ikke jødiske heller, før de er voksne.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.