Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-11, 19:05   #1
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Jeg kunne altså tenkt meg å bli litt mindre flink: fly på ferie av og til. Kjøre bil. Og så har jeg en drøm om en liten båt til å reise på fisketur med jeg gidder ikke å ro, så den må ha motor.

Gammel 14-12-11, 19:40   #2
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

+ vi har vann til vann varmepumpe og vannbåren varme i alle gulv, bruker en fjerdedel av strømmen som naboene som fyrer med ved og panelovner bruker.
+ jeg kjører elbil med piggfrie dekk
+ vi kildesorterer mest mulig
+ lillebror arver klær av storebror
+ vi har ikke hytte

- mannen jobber med å få opp oljen i Nordsjøen, så allerede der er vi i minus
- vi har en bil som er bensindrevet og har piggdekk
- vi kaster mye, da særlig mat, jeg blir kvalm av matrester.
- vi drar til syden og til Thailand nå og da.
- vi tar en del fly til og fra Sunnmøre.

Vi er nok mer i minus enn pluss, selv med lekker el-bil.

Gammel 17-12-11, 23:54   #3
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi kildesorterer.
Selger unna det vi ikke lenger har bruk for, evt gir bort.
Yngste arver det aller meste av storebror. Dessverre har ikke storebror noen å arve fra.
Kjøper både brukte klær og leker.
Låner mye på biblioteket, kjøper aldri bøker selv omtrent.
Ukeshandler, er meningen hvertfall.
Slår av lys i rom vi ikke er i.
Bruker håndklær flere dager.
Vasker fulle maskiner.
Bruker handlenett og har gjort det i mange år.
Flyr ytterst sjelden.
Prøver å lage bare den maten vi spiser.
Har ikke avisa, leser den på jobben.

Burde være flinkere til å sykle. Men det bedrer seg nok når lillebror blir mer sikker på syklinga si.
TV'en har en tendens til å stå på selv om vi egentlig ikke ser på.
Burde hatt "Nei takk ingen reklame" på postkassa, men så vil jeg liksom bla i den reklamen også.
Ta kortere dusjer.

Gammel 18-12-11, 00:16   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Ah! Endelig kan jeg skryte av å være ei sjuske:

* Vi har ikke planer om å sparkle og male selv om det er sprekker i flere vegger
* Vi har ikke planer om å legge nytt gulv, selv om det gamle er delvis ødelagt
* Vi har ikke planer om å kjøpe nye møbler, selv om de gamle har loppemarkedstandard
* Vi har ikke planer om å kjøpe nytt fullt sett med service, selv om det vi har er sammenrask av flere sett og også delvis ødelagt
.. og så bortetter.

Jeg vinner!

Forøvrig:

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi bytter forresten bil nå, fra en som sluker bensin til en som bruker en god del mindre diesel og har mindre utslipp, håper det teller i pluss.

Slik jeg har forstått det, så vil det ut fra et miljøhensyn være slik at det beste er å kjøre den bilen man allerede har nærmest sønder og sammen før man kjøper ny. Det å produsere en bil og frakte den til Norge er en ganske stor miljøkostnad, og den veies - såvidt jeg har forstått det - ikke opp av at utslippene for ny bil er lavere enn for gammel bil.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 08:48   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

-Har bare en bil, selv om vi har råd og plass til to.
-Sykler til jobb når jeg har mulighet til det. (Sånn ca. to ganger i uken.)
-Kildesorterer plast, papir og glass/metall
-Ønsker oss fairtrade/geiter til jul fra noen fam.medl.
-Kjøper generelt lite dilldall som møbler og interiørting.
-Bidro til at "De grønne" kom inn i bystyret.
-Kjører sjelden bil til byen (bompenger og dyre parkeringsplasser bidrar sterkt til det.)
-Slår av alle lys vi kan når rom ikke er i bruk
-Alltid fulle oppvask-og vaskemaskiner (alltid øko-program)
-Bruker sjelden tørketrommel, selv om vi har.
-Bruker håndklær flere ganger, ungene bruker også ofte genser med liten flekk på armen neste dag.
-Prøver å huske handlenett på butikken.

Her synder vi:
-Kjøper for mye klær, ( mest jeg...) men har seriøse planer innkjøpstopp i første halvdel av 2012- klesskapet buler...
-Ukeshandler ikke, og mye handling på Rimi og Rema fører nok til at vi biter på "billig, billig" og kjøper mat som ikke blir spist. Ikke bra.
-Er på ferie med fly en gang i året.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 09:03   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

-Har bare en bil, selv om vi har råd og plass til to.

Hm. Interessant, det der. Er man mer miljøvennlig om man har råd til noe, men lar vær å kjøpe det? Sånn "Jeg har ikke helikopter, selv om jeg har råd til det" liksom?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 09:30   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hm. Interessant, det der. Er man mer miljøvennlig om man har råd til noe, men lar vær å kjøpe det? Sånn "Jeg har ikke helikopter, selv om jeg har råd til det" liksom?

Nei, den kom vel mer av at vi omtrent er de eneste i nabolaget som ikke har to biler og fordi vi av og til får kommentarer (når en av oss går til bussen kl. 6.45 om morgenen, f.eks) om hvorfor vi ikke har to. Jeg kjenner meg selv (eller oss) godt nok til å vite at det hadde blitt _mye_ mer unødvendig kjøring om vi hadde hatt to biler, derfor har vi bevisst valgt å ikke ha det.
Men, jada, det var dårlig formulert. Om man tar bussen fordi man ikke har råd til bil, eller om man tar bussen fordi man ønsker å spare miljøet, er man jo akkurat like miljøvennlig, så klart. Jeg oppfatter det nok som om tråden handler om bevisste miljøvalg, og for oss er det å bare ha en bil et bevisst valg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 16:53   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, den kom vel mer av at vi omtrent er de eneste i nabolaget som ikke har to biler og fordi vi av og til får kommentarer (når en av oss går til bussen kl. 6.45 om morgenen, f.eks) om hvorfor vi ikke har to.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:26.