|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#61 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Jeg har aldri hatt bil. Har ikke lappen engang |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Jeg kunne altså tenkt meg å bli litt mindre flink: fly på ferie av og til. Kjøre bil. Og så har jeg en drøm om en liten båt til å reise på fisketur med
![]() |
#63 |
Nærmer seg
|
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?+ vi har vann til vann varmepumpe og vannbåren varme i alle gulv, bruker en fjerdedel av strømmen som naboene som fyrer med ved og panelovner bruker.
![]() |
#64 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?
Postmannen har visst ikke tid til å lese "nei takk til reklame" på postkassen vår.
![]() |
![]() |
#65 |
Travelt opptatt
|
Flyavgangene vil raskt reduseres hvis færre velger den transportmåten, og bilen forurenser kun når du velger å bruke den. Hurtigruta er så viktig distriktspolitisk og reiselivsmessig, at den forsvinner nok ikke de neste 100 åra. Så da er det bedre å fylle opp båten enn å fly eller kjøre.
Jeg tror at hvis man blander vanlig olje og bioolje trenger man ikke å gjøre noe med fyrkjelen. Men pass på at de har sertifikater som viser at det er andregenerasjonsolje, og ikke går på bekostning av matproduksjon.
![]() |
#66 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2011
![]() |
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Et lite tips for dere som ikke synes avfallsposene er gode nok: Spør familie/venner om de vil bli kvitt noe av det stadig voksende lageret med handlenett! Mange som tilslutt kaster disse når de vokser ut av skuffen de ligger i, og da er det bedre om de kan komme til nytte hos noen andre |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Imponerende hva mange gjør, virkelig! Men så er vel ikke FP så representativt for gjennomsnittet av befolkningen heller (desverre |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
geskjeftig
|
For min del ville jeg velge tog dersom det dukket opp høyhastighetstog. Jeg har (dessverre) flydd en del Oslo-Trondheim, og med høyhastighetstog ville det ikke ta særlig mye lenger tid å toget, om man regner med innsjekking og alt det der, også ville det være mer behagelig. Det regner jeg med at ville ta knekken på en del av innenlandsflyturene, i tillegg til våre nærmeste naboland.
![]() |
#69 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Dobbelt? *
![]() |
#70 |
stressmonster
Hvorfor er det bedre å kjøpe avfallsposer enn å bruke de man får/kjøper når man handler i butikken? Jeg mener det bel undersøkt om dette med bæreposer var et stort miljøproblem her i Norge og at det ble stadfestet at det er det egentlig ikke fordi de aller fleste bruker dem til å bære ut søppel i og noe skal man jo ha søpla i uansett. Da vi bodde i tromsø fikk vi utleveret hvite poser med skrifta "Resavfall" og vi tok sjelden i mot fordi vi bruker poser fra butikken og så langt jeg kan se så går det for det samme.
![]() |
#71 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Jeg foretrekker å bruke handlenett når jeg handler. Fordi de er lettere å bære. Jeg har ikke bil og må gå langt før jeg er hjemme (30 min). Da er det mye lettere med handlenett som ikke slites fordi de blir for tunge og som er gode å bære. Noen kan jeg slenge over skulderen også. Genialt! Da kjøper jeg IKKE bæreposer i butikken bare for å ha til søppel, nei. Sist redigert av Husfruen : 17-12-11 kl 10:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
stressmonster
Joda, jeg ser fordelene sånn rent praktisk, vi bruker å ha varene i en ryggsekk eller i sykkelvogna om vi skal gå langt, men er det mer miljøvennlig? Kanskje, hvis man tenker seg at dersom du ikke hadde brukt bærenett og dermed ikke kunne gå hjem fra butikken pga dårlige bæreposer ble tvunget til å kjøre hjem i stedet.
![]() |
#73 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Jeg er i alle fall flink til å ha dårlig samvittighet, da. Til tross for at jeg kommer på flere ting jeg gjør for miljøet. F.eks. kjører jeg kollektivt til jobb, selv om det er enkelt å kjøre bil og ville tatt halve tida. Vi har lagt planene om større hus på is. Så vi bruker mindre strøm til oppvarming. Og det huset vi bor i er ganske bra isolert. Dessuten har vi vært uten varmekabler på badet i snart 3/4 år.
![]() |
#74 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har, ekte Tine smør!
05 og 08 Sist redigert av millact : 17-12-11 kl 22:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
bits and pieces
|
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Vi kildesorterer.
![]() |
![]() |
#76 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?Ah! Endelig kan jeg skryte av å være ei sjuske:
Slik jeg har forstått det, så vil det ut fra et miljøhensyn være slik at det beste er å kjøre den bilen man allerede har nærmest sønder og sammen før man kjøper ny. Det å produsere en bil og frakte den til Norge er en ganske stor miljøkostnad, og den veies - såvidt jeg har forstått det - ikke opp av at utslippene for ny bil er lavere enn for gammel bil.
![]() |
#77 |
Halloen!
![]() Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?-Har bare en bil, selv om vi har råd og plass til to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Hm. Interessant, det der. Er man mer miljøvennlig om man har råd til noe, men lar vær å kjøpe det? Sånn "Jeg har ikke helikopter, selv om jeg har råd til det" liksom?
![]() |
#79 |
Halloen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Sviiisj!!
|
![]() |
|
|