Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-11, 17:12   #61
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Jeg har aldri hatt bil. Har ikke lappen engang
Vi tar buss og går en masse.

Jeg bruker faktisk handlenettene enda. Alltid. Har gjort det i snart 4 år

Vi tar fly max en gang i året. Reiser heller med buss når vi skal på ferie. Reiser bare hjem til familie en liten tur, ellers er vi hjemme og koser oss.

Vi kjøper ikke vann i butikken. Har vannflasker som er flittig brukt.

Kildesorterer. Mat, papir, plast. Ja, alt.

Er flinke å slå av lys i rom vi ikke er i.
Har lav innetemperatur. Kler heller på oss deilig ull
Tv'n står heller ikke på når ingen ser på! Og den er generelt lite i bruk.

Bor i en liten leilighet. Har ikke kjøpt nye møbler på årevis. De duger til de ramler sammen.
Kjøper ikke så masse klær til meg selv.

Jeg dusjer daglig, men bruker samme håndkle i flere dager. Sønnen min dusjer hver andre til tredje dag og bruker også samme håndkle flere ganger.

Har ikke avis og kjøper ikke blader.
Låner masse bøker på biblioteket i stedet for å kjøpe de.

Lager mat akkurat nok til oss to, eller litt mer sånn at det er nok til skolemat neste dag.

Har ikke tørketrommel. Vasker fulle maskiner. Samme med oppvaskmaskinen.

Selger eller gir bort klær.

Ukeshandler.

Og ja, jeg kjøper avfallsposer til restavfallet, men de er jo ikke like ille som bæreposene man "får" i butikken. Aldri opplevd at de har revnet heller.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 18:05   #62
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kunne altså tenkt meg å bli litt mindre flink: fly på ferie av og til. Kjøre bil. Og så har jeg en drøm om en liten båt til å reise på fisketur med jeg gidder ikke å ro, så den må ha motor.

Gammel 14-12-11, 18:40   #63
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

+ vi har vann til vann varmepumpe og vannbåren varme i alle gulv, bruker en fjerdedel av strømmen som naboene som fyrer med ved og panelovner bruker.
+ jeg kjører elbil med piggfrie dekk
+ vi kildesorterer mest mulig
+ lillebror arver klær av storebror
+ vi har ikke hytte

- mannen jobber med å få opp oljen i Nordsjøen, så allerede der er vi i minus
- vi har en bil som er bensindrevet og har piggdekk
- vi kaster mye, da særlig mat, jeg blir kvalm av matrester.
- vi drar til syden og til Thailand nå og da.
- vi tar en del fly til og fra Sunnmøre.

Vi er nok mer i minus enn pluss, selv med lekker el-bil.

Gammel 16-12-11, 23:05   #64
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Jeg synes forresten det er mye spart i å ikke motta reklame i postkassen og ikke å kjøpe ukeblader og månedsmagasiner. De virker kjøpsutløsende på meg. Nå har jeg tilgang til alle blader og magasiner på jobb, jeg skummer gjennom og lar de bli liggende. Prøver å glemme alle gode tips.

Postmannen har visst ikke tid til å lese "nei takk til reklame" på postkassen vår.
Vi har forresten hatt restemat 2 ganger denne uka. Mannen har vært så ram på å kaste matrester, jeg sier stopp - tenk!
Jeg brukte handlenettet for første gang på lenge i dag.
Brenner 2 stearinlys i steden for 10....
Og bruker sjelden tørketrommelen som vi kjøpte i sommer.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 23:47   #65
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Vi har vært ganske gode på det de siste årene vi også. Men jeg er litt usikker på om det egentlig er så mye mer miljøvennlig å kjøre/ta hurtigruta/ta fly gjennom halve landet til hytta, enn å reise utenlands. Hjemme-ferie er ikke aktuelt om vi ønsker litt sommervarme, men vi har prøvd det som en del av ferien og trives godt selv om det ikke er shorts-vær.

Flyavgangene vil raskt reduseres hvis færre velger den transportmåten, og bilen forurenser kun når du velger å bruke den. Hurtigruta er så viktig distriktspolitisk og reiselivsmessig, at den forsvinner nok ikke de neste 100 åra. Så da er det bedre å fylle opp båten enn å fly eller kjøre.

Tar du tog eller buss utenlands blir CO2-regnskapet bedre enn hvis du flyr innenlands. Men det er ikke så fryktelig mange som velger å reise med den transibirske jernbanen til Kina, i forhold til de som flyr til Thailand.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det hadde vært bra som en mellomløsning. (For jordvarme vil vel være hakket mer miljøvennlig i lengden?) Har du noen anelse om hva det koster å få fyrkjelen tilpasset bioolje?

Jeg tror at hvis man blander vanlig olje og bioolje trenger man ikke å gjøre noe med fyrkjelen. Men pass på at de har sertifikater som viser at det er andregenerasjonsolje, og ikke går på bekostning av matproduksjon.

Gammel 17-12-11, 00:02   #66
Jorun_
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2011
Jorun_ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Et lite tips for dere som ikke synes avfallsposene er gode nok: Spør familie/venner om de vil bli kvitt noe av det stadig voksende lageret med handlenett! Mange som tilslutt kaster disse når de vokser ut av skuffen de ligger i, og da er det bedre om de kan komme til nytte hos noen andre

Jorun_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 00:27   #67
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Imponerende hva mange gjør, virkelig! Men så er vel ikke FP så representativt for gjennomsnittet av befolkningen heller (desverre

Det som ødelegger mitt miljøregnskap er jo definitivt et forholdsvis høyt antall flyreiser per år, både jobb og privat. Og selv om jeg er bevisst på at det ikke er bra for miljøet, ser det ikke ut til å ha så stor påvirkning på mine reisevalg. Jeg er desverre, del av den forholdsvis store andelen av befolkningen som vel ikke er langt så miljøvennlig som jeg kanskje skulle ønske pga flyreiser.

Men jeg er litt nyskjerrig på dette for det påstås jo at i det store bilde så utgjør ikke flytrafikk den største utfordringen og er kun ansvarlig for 2% av farlige utslipp på verdensbasis? Noen som vet mer om dette?
Vi lever jo i en tid der en flytur til en storby i Europa er så billig at det er helt latterlig. Vil dette fortsette? Hva skal til for at folk flyr mindre? Jeg tror ikke på alternativer bare så det er sagt, tid betyr alt for folk, la oss innse det.

Jeg tror pris er det eneste som kan påvirke etterspørselen og hvis vi går 20 år tilbake i tid var det jo betraktelig mye dyrere å fly. Tror dere prisene på flyreiser vil gå nok opp i fremtiden til at færre folk velger denne type transport? Eller vil vi i fremtiden få så miljøvennlige fly at det ikke vil være så problematisk? Jeg husker ikke tallet men antall passasjerøkning og vekst i innenlandsmarkedet i India alene er jo helt vanvittig og snart på størrelse med Europa.

De av dere som flyr mye, prøver dere å redusere antall flyreiser per år? Eller lever dere godt med å fly mye og være med på og opprettholde denne "lavpris" bonanzaflytiden vi lever i?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 08:36   #68
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Vi lever jo i en tid der en flytur til en storby i Europa er så billig at det er helt latterlig. Vil dette fortsette? Hva skal til for at folk flyr mindre? Jeg tror ikke på alternativer bare så det er sagt, tid betyr alt for folk, la oss innse det.

For min del ville jeg velge tog dersom det dukket opp høyhastighetstog. Jeg har (dessverre) flydd en del Oslo-Trondheim, og med høyhastighetstog ville det ikke ta særlig mye lenger tid å toget, om man regner med innsjekking og alt det der, også ville det være mer behagelig. Det regner jeg med at ville ta knekken på en del av innenlandsflyturene, i tillegg til våre nærmeste naboland.

Dessverre hjelper det ikke så mye på den utenlandstrafikken jeg har på samvittigheten.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 08:48   #69
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dobbelt? *

Gammel 17-12-11, 08:49   #70
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Husfruen, her.

Og ja, jeg kjøper avfallsposer til restavfallet, men de er jo ikke like ille som bæreposene man "får" i butikken. Aldri opplevd at de har revnet heller.

Hvorfor er det bedre å kjøpe avfallsposer enn å bruke de man får/kjøper når man handler i butikken? Jeg mener det bel undersøkt om dette med bæreposer var et stort miljøproblem her i Norge og at det ble stadfestet at det er det egentlig ikke fordi de aller fleste bruker dem til å bære ut søppel i og noe skal man jo ha søpla i uansett. Da vi bodde i tromsø fikk vi utleveret hvite poser med skrifta "Resavfall" og vi tok sjelden i mot fordi vi bruker poser fra butikken og så langt jeg kan se så går det for det samme.

Vi kan bli flinkere til mange ting, men vi sorterer søpla, har gammel og liten bil som ikke bruker så altfor mye bensin. Tidligere, når vi bodde i storbyen hadde vi ikke bil. Det var unødvendig ettersom kollektivtilbudet var så godt. Her vi bor nå er det mye vanskeligere.

Det jeg har gjort i det siste er å hengt opp et nytt klistremerke med "Reklame, nei takk" på postkassen. Har sikkert berga en liten skog bare der. Vi har alltid hatt det før og ble litt skremt når det plutselig lå 20 reklamebrosjyrer og aviser bare på en dag.

Gammel 17-12-11, 10:14   #71
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Jeg foretrekker å bruke handlenett når jeg handler. Fordi de er lettere å bære. Jeg har ikke bil og må gå langt før jeg er hjemme (30 min). Da er det mye lettere med handlenett som ikke slites fordi de blir for tunge og som er gode å bære. Noen kan jeg slenge over skulderen også. Genialt! Da kjøper jeg IKKE bæreposer i butikken bare for å ha til søppel, nei.
Disse avfallsposene jeg kjøper koster 14-15 kr for en rull. Er vel 20 poser pr rull. Så det blir litt billigere enn å betale for bærepose i butikken.

Sist redigert av Husfruen : 17-12-11 kl 10:23.
Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 10:25   #72
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Husfruen, her.

Jeg foretrekker å bruke handlenett når jeg handler. Fordi de er lettere å bære. Jeg har ikke bil og må gå langt før jeg er hjemme (30 min). Da er det mye lettere med handlenett som ikke slites fordi de blir for tunge og som er gode å bære. Noen kan jeg slenge over skulderen også. Genialt! Da kjøper jeg IKKE bæreposer i butikken bare for å ha til søppel, nei.
Disse avfallsposene jeg kjøper koster 14-15 kr for en rull. Husker ikke hvor mange som er på den rullen, men det er mange. Og det blir laaangt billigere enn posene man "får" når man handler.

Joda, jeg ser fordelene sånn rent praktisk, vi bruker å ha varene i en ryggsekk eller i sykkelvogna om vi skal gå langt, men er det mer miljøvennlig? Kanskje, hvis man tenker seg at dersom du ikke hadde brukt bærenett og dermed ikke kunne gå hjem fra butikken pga dårlige bæreposer ble tvunget til å kjøre hjem i stedet.

Gammel 17-12-11, 10:25   #73
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er i alle fall flink til å ha dårlig samvittighet, da. Til tross for at jeg kommer på flere ting jeg gjør for miljøet. F.eks. kjører jeg kollektivt til jobb, selv om det er enkelt å kjøre bil og ville tatt halve tida. Vi har lagt planene om større hus på is. Så vi bruker mindre strøm til oppvarming. Og det huset vi bor i er ganske bra isolert. Dessuten har vi vært uten varmekabler på badet i snart 3/4 år. Jeg kaster ikke klær som kan gis bort/resirkuleres. Vi har byttet til LED-pærer etterhvert som lyspærene skiftes ut. I alle fall på steder hvor vi ikke trenger varmen, slik som i gangen, trappa, ute, og på gjestedoen.

Den dårlige samvittigheten stammer fra litt for mange kleskjøp, reiser, kasting av matrester og bruk av TV/PC.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 22:11   #74
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men har du smør til salgs?

Jeg har, ekte Tine smør!

Har også "Nei til reklame" på postkassen, hatt i mange år, og savner egentlig ikke reklamen. Avis leser jeg på nettet.

En ting vi skal bli flinkere til er å bruke restemat/kaste mindre mat. Der kan vi bli flinkere ser jeg.

Sist redigert av millact : 17-12-11 kl 22:23.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 22:54   #75
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi kildesorterer.
Selger unna det vi ikke lenger har bruk for, evt gir bort.
Yngste arver det aller meste av storebror. Dessverre har ikke storebror noen å arve fra.
Kjøper både brukte klær og leker.
Låner mye på biblioteket, kjøper aldri bøker selv omtrent.
Ukeshandler, er meningen hvertfall.
Slår av lys i rom vi ikke er i.
Bruker håndklær flere dager.
Vasker fulle maskiner.
Bruker handlenett og har gjort det i mange år.
Flyr ytterst sjelden.
Prøver å lage bare den maten vi spiser.
Har ikke avisa, leser den på jobben.

Burde være flinkere til å sykle. Men det bedrer seg nok når lillebror blir mer sikker på syklinga si.
TV'en har en tendens til å stå på selv om vi egentlig ikke ser på.
Burde hatt "Nei takk ingen reklame" på postkassa, men så vil jeg liksom bla i den reklamen også.
Ta kortere dusjer.

Gammel 17-12-11, 23:16   #76
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Ah! Endelig kan jeg skryte av å være ei sjuske:

* Vi har ikke planer om å sparkle og male selv om det er sprekker i flere vegger
* Vi har ikke planer om å legge nytt gulv, selv om det gamle er delvis ødelagt
* Vi har ikke planer om å kjøpe nye møbler, selv om de gamle har loppemarkedstandard
* Vi har ikke planer om å kjøpe nytt fullt sett med service, selv om det vi har er sammenrask av flere sett og også delvis ødelagt
.. og så bortetter.

Jeg vinner!

Forøvrig:

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi bytter forresten bil nå, fra en som sluker bensin til en som bruker en god del mindre diesel og har mindre utslipp, håper det teller i pluss.

Slik jeg har forstått det, så vil det ut fra et miljøhensyn være slik at det beste er å kjøre den bilen man allerede har nærmest sønder og sammen før man kjøper ny. Det å produsere en bil og frakte den til Norge er en ganske stor miljøkostnad, og den veies - såvidt jeg har forstått det - ikke opp av at utslippene for ny bil er lavere enn for gammel bil.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 07:48   #77
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

-Har bare en bil, selv om vi har råd og plass til to.
-Sykler til jobb når jeg har mulighet til det. (Sånn ca. to ganger i uken.)
-Kildesorterer plast, papir og glass/metall
-Ønsker oss fairtrade/geiter til jul fra noen fam.medl.
-Kjøper generelt lite dilldall som møbler og interiørting.
-Bidro til at "De grønne" kom inn i bystyret.
-Kjører sjelden bil til byen (bompenger og dyre parkeringsplasser bidrar sterkt til det.)
-Slår av alle lys vi kan når rom ikke er i bruk
-Alltid fulle oppvask-og vaskemaskiner (alltid øko-program)
-Bruker sjelden tørketrommel, selv om vi har.
-Bruker håndklær flere ganger, ungene bruker også ofte genser med liten flekk på armen neste dag.
-Prøver å huske handlenett på butikken.

Her synder vi:
-Kjøper for mye klær, ( mest jeg...) men har seriøse planer innkjøpstopp i første halvdel av 2012- klesskapet buler...
-Ukeshandler ikke, og mye handling på Rimi og Rema fører nok til at vi biter på "billig, billig" og kjøper mat som ikke blir spist. Ikke bra.
-Er på ferie med fly en gang i året.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 08:03   #78
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

-Har bare en bil, selv om vi har råd og plass til to.

Hm. Interessant, det der. Er man mer miljøvennlig om man har råd til noe, men lar vær å kjøpe det? Sånn "Jeg har ikke helikopter, selv om jeg har råd til det" liksom?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 08:30   #79
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hm. Interessant, det der. Er man mer miljøvennlig om man har råd til noe, men lar vær å kjøpe det? Sånn "Jeg har ikke helikopter, selv om jeg har råd til det" liksom?

Nei, den kom vel mer av at vi omtrent er de eneste i nabolaget som ikke har to biler og fordi vi av og til får kommentarer (når en av oss går til bussen kl. 6.45 om morgenen, f.eks) om hvorfor vi ikke har to. Jeg kjenner meg selv (eller oss) godt nok til å vite at det hadde blitt _mye_ mer unødvendig kjøring om vi hadde hatt to biler, derfor har vi bevisst valgt å ikke ha det.
Men, jada, det var dårlig formulert. Om man tar bussen fordi man ikke har råd til bil, eller om man tar bussen fordi man ønsker å spare miljøet, er man jo akkurat like miljøvennlig, så klart. Jeg oppfatter det nok som om tråden handler om bevisste miljøvalg, og for oss er det å bare ha en bil et bevisst valg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 15:53   #80
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, den kom vel mer av at vi omtrent er de eneste i nabolaget som ikke har to biler og fordi vi av og til får kommentarer (når en av oss går til bussen kl. 6.45 om morgenen, f.eks) om hvorfor vi ikke har to.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.